تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اخبار ویژه

32

پاسخ به ۳۰ سوال درباره خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران

  • کد خبر : 12998
  • 09 مرداد 1398 - 6:38
پاسخ به ۳۰ سوال درباره خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران

صندوق ضمانت صادرات ایران (به انگلیسی: EXPORT GURANTEE  FUND OF IRAN)، از سال ۱۳۵۲ در ایران فعالیت دارد و توسعه فعالیتهایش از سال ۱۳۷۳ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و خدماتش محدود به هلدینگ‌های دولتی مثل شستا و صندوق بازنشستگی کشور و حوزه فولاد و پتروشیمی نیست. خانم دکتر افروز بهرامی […]

صندوق ضمانت صادرات ایران (به انگلیسی: EXPORT GURANTEE  FUND OF IRAN)، از سال ۱۳۵۲ در ایران فعالیت دارد و توسعه فعالیتهایش از سال ۱۳۷۳ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و خدماتش محدود به هلدینگ‌های دولتی مثل شستا و صندوق بازنشستگی کشور و حوزه فولاد و پتروشیمی نیست. خانم دکتر افروز بهرامی ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید صندوق ضمانت صادرات ایران است. این صندوق، کار صدور متنوع بیمه نامه و ضمانت نامه صادراتی به منظور پوشش ریسک سیاسی و اقتصادی و تجاری صادرکنندگان کالا و خدمات را بر عهده دارد و در کنار بانک توسعه صادرات ایران، برای توان افزایی صادرکنندگان کالا و خدمات و کاهش نگرانی بازگشت سرمایه و کاهش ریسک فعالیت صادراتی، تلاش دارد.

اساسنامه و وظایف و خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران و پاسخ به ۳۰  پرسش متداول صادرکنندگان عزیز را در این گفتار اقتصاد شهروند ارائه کردیم.

اگر شما مخاطب گرامی، تجربه استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران دارید یا در استفاده از خدمات این نهاد دولتی، با انتقاد یا پیشنهادی رویرو هستید، مراتب را از طریق کامنت به صورت مستند و مستدل و با رعایت حریم خصوصی، در اختیار اقتصاد شهروند قرار دهید تا پیگیری های لازم انجام شود.

با ما همراه باشید.

پاسخ به ۳۰ سوال درباره خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران

درباره صندوق ضمانت صادرات ایران

صندوق ضمانت صادرات ایران، یک نهاد دولتی است و آن طور که از نامش پیداست، صادرات ایران را ضمانت می کند. یعنی چی؟ یعنی پوشش ریسک های سیاسی، اقتصادی و تجاری و تامین مالی فعالان کسب و کار کشور در حوزه صادرات کالا و خدمات. صندوق ضمانت صادران ایران مثل سازمان توسعه تجارت ایران، زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند.

پس، صندوق ضمانت صادرات ایران، یک نهاد دولتی زیر نظر وزارت صمت است. خانم افروز بهرامی که اخیرا مدیرعامل این صندوق شده است، منصوب وزیر صمت است. این صندوق، تلاش می کند تا ریسک صادرات کالا و خدمات تجار ایرانی را کاهش دهد.

درباره صندوق ضمانت صادرات ایران

یکی از موضوعات، عدم وصول وجه کالایی است که ارسال می شود و پولش دریافت نمی شود. اگر چه، یوزانس و فاینانس و ریفاینانس و اعتبارات اسنادی (L/C) تلاش می کند تا این ریسک، کاهش یابد، اما به هر خال، عدم وصول به موقع مطالبات از خریداران خارجی سبب می شود که ارسال کننده که معمولا تولید کننده داخلی است، در مشکلات تامین مالی برای پروژه های جاری خود قرار گرفته و در تنگنای مالی گیر کند.

فرض کنید شما کالایی به کشوری ارسال کرده و در بازگشت وجه حاصل از صادرات، با مشکل برخورد کردید یا کالا در مسیر حمل و نقل و ورود به گمرک کشور مقصد، با مشکلی روبرو شده است. ضمانت نامه های صادراتی، این جا، راهگشای مشکلات است.

خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران

اگر ارسال کننده کالا یا خدمات ( مثل پیمانکاران پروژه های فنی و مهندسی ) نتواند پول پارت های اول صادراتی یا صورت وضعیت های تایید شده توسط کارفرما خود را دریافت کنند، برای ادامه  کار، با مشکل مواجه می شود. به جهت تشویق صادرکنندگان، مشوق ها و جوایزی در  نظر گرفته  شده است که در ۹ گروه، ارائه شده است.

شما چه صادر کننده نمونه ایران باشید و چه فعال تجاری تازه کار که قصد صادرات کالا و خدمات از نرم افزار تا مواد غذایی را داشته باشید، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه  صادرات ایران،قادر به ارائه  خدمات گسترده مالی واعتباری و مشاوره ای بازرگانی خواهد بود.

محاسبه گر  انلاین حق بیمه

(محاسبه گر انلاین حق بیمه )

حتما ببینید: فهرست صادر کنندگان نمونه ایران در سال ۱۳۹۷

به جهت ترغیب صادرکنندگان به توسعه فعالیت های صادرات محور و کاهش نگرانی آنان بابت تامین ارز و پوشش ریسک صادرات و برگشت پول و سرمایه، شرکت های بیمه اعتباری صادراتی فعالیت دارند که صندوق ضمانت صادرات ایران این  وظیفه را بر عهده دارد.

صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری ANECTAD، تنها شرکت دولتی بیمه اعتبارات صادراتی ایران است که در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی تاسیس شد و اکنون بیش  از ۴۸ سال از فعالیتش می گذرد و خدمات بسیاری به توسعه صادرات غیر نفتی ایران کرده است.

از سال ۱۳۷۳، شاهد گسترش فعالیت های صندوق ضمانت صادرات هستیم که مصادف به دور دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی است.

خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران

خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران شامل ۴ حوزه مختلف و تاثیرگذار برای فعالان صادرات کالا و خدمات می باشد که البته در گفتار دیگری به  تفصیل، تشریح  کردیم:

  • خدمات اعتبار سنجی که شامل اعتبار سنجی خریداران خارجی، اعتبار سنجی بانک های خارجی و اعتبار سنجی دولت ها می شود.
  • خدمات بیمه نامه های صادراتی که شامل صدور بیمه نامه کوتاه مدت، بیمه نامه میان مدت و بلند مدت، بیمه نامه سرمایه گذاری می شود.
  • خدمات صدور ضمانت نامه های صادراتی که شامل ضمانت نامه های اعتباری، ضمانت نامه  های بانکی می شود.
  • خدمات مدیریت ریسک (RISK MANAGEMENT) که خدمات مشاوره ای را در قالب استراتژی پوشش کشورها از دیدگاه صندوق و بارومتر ریسک، ارائه می کند.

حتما ببینید: راهنمای دریافت بیمه نامه و ضمانت‌نامه از صندوق ضمانت صادرات ایران

ماموریت، ارزش‌های محوری، خط مشی و اهداف کلان صندوق

ماموریت (MISSION) صندوق ضمانت صادرات ایران همان طور که در بالا گفته شد، پشتیبانی از صادرات کالا و خدمات در ایران است. این صندوق، تضمین اعتبارات و سرمایه گذاری های مربوط به کالا و خدمات را در دستور کار داشته و تسهیلات و سرمایه گذاری لازم  را با سود کم، در اختیار  صادرکننده قرار می دهد.

ارزش های محوری (CORE VALUES) صندوق ضمانت صادرات ایران، خلاقیت، ارتقا شقافیت و شایسته سالاری و سخت کوشی است که در رفتار سازمانی آن قابل بررسی است.  خط مشی (VISION) این صندوق، بهره گیری از کلیه ظرفیت های قانونی برای توسعه صادارت غیر نفتی و همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران و همه دستگاه های به منظور توان افزایی ظرقیت های های صادراتی در اقتصاد دانش بنیان ایران در عصر اقتصاد مقاومتی است.

هدف کلان (MANIN GOAL) صندوق ضمانت صادرات، حکمرانی  مطلوب دولت (GOOD GOVERNANCE) است. در سال ۱۳۹۷، بیش از ۲.۵ میلیارد دلار برای پوشش ریسک صادرات کشور توسط این نهاد، هزینه شد.

پاسخ  به سوالات متداول درباره صندوق ضمانت صادرات

اگر قصد استفاده  از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران را در حال و آینده دارید، توجه شما را به مطالعه پاسخ ها به پرسش های متداول مخاطبان این مجموعه دولتی، جلب میکنیم  که راهنمای خوبی برای مشتریان آینده است.

  • آیا صندوق ضمانت صادرات با صندوق توسعه ملی فرق دارد؟

بله. ماموریت و چشم انداز متفاوتی طبق قانون دارند.

  • آیا شرکت های تازه تاسیس مسئولیت محدود هم می توانند از خدمات صندوق استفاده کنند؟

استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران، محدود به نوع شرکت (مسئولیت محدود، سهامی خاص و سهامی عام یا تعاونی یا موسسه) و زمان شرکت نیست و طبق اساسنامه و مقررات، می توان از خدمات  این نهاد حامی صادرات بهره برد.

  • آیا صندوق ضمانت صادرات ایران از شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری حمایت می کند؟

بله.برای کسب اطلاعات بیش تر با روابط عمومی تماس بگیرید.

  • آیا صندوق ضمانت صادرات ایران، تسهیلات ویژه ای در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد؟

از طریق بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت، می توانید از این تسهیلات حمایتی در سال ۱۳۹۸، آگاه شوید.

  • آیا فعالیت های مربوط به خدمات فناوری اطلاعات وارتباطات نیز در فهرست بیمه نامه و ضمانت نامه های صندوق قرار دارد؟

بله.

  • آیا دریافت ضمانت نامه  از صندوق، منوط به ثبت سفارش است؟

بله.

  • آیا خدمات اعتبار سنجی صندوق برای وارد کنندگان هم ارائه می شود؟

اگر وارد کننده هستید، درباره وضعیت اعتباری تامین کننده کالا، می توانید از صندوق، تقاضای اعتبار سنجی کنید. پس از ثبت درخواست شما، درخواست از طریق صندوق به موسسات مجاز و معتبر اعتبارسنجی ارسال و گزارش واصله، عینا در اختیار متقاضی ایرانی قرار می گیرد. صرفا هزینه ای که موسسه اعتبار سنجی و مالیات بر ارزش افزوده  (VAT) دریافت می کند، از متقاضی ایرانی اخذ می شود و هزینه های صندوق، دریافت نمی شود.

حتما ببینید: افروز بهرامی کیست؟

  • شرکت ما، از اعتبار وارد کننده کالا در کشور مقصد، مطمئن است  اما موسسات اعتبار سنجی، اطلاعات  درستی از اعتبار وارد کننده  ارائه نمی دهند. چه باید کرد؟

هم صادر کننده و هم وارد کننده، می تواند رونوشتی از صورت های مالی حسابرسی شده طرف خارجی را به  صندوق ضمانت صادرات ارائه کند تا ارزیابی کارشناسی انجام و وضعیت مالی خریدار، راستی آزمایی شود. این راستی آزمایی، سقف اعتبارات را مشخص می کند. استثنا برای کشورهای افغانستان، عراق و CIS وجود دارد که صورت های مالی آن ها، قابل اعتنا نیست. مبنای تصمیم گیری درباره این شرکت ها، سابقه صادارت-واردات ایران است.

  • مستند پذیرش ضمانت نامه اعتباری صادر شده توسط صندوق ضمانت صادرات چیست؟

مستند قبولی ضمانت نامه اعتباری توسط بانک های دولتی و خصوصی  کشور، بند ب ماده ۵ اساسنامه این صندوق است که تصریح  دارد که «ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران، از جمله وثایق قابل قبول در سیستم بانکی کشور به منظور تضمین تسهیلات اعطایی به صادر کنندگان است».

  • برای دریافت ضمانت اعتباری ، چه باید کرد؟

مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • ثبت درخواست ذی نفع صادرات مثل صادرکننده است.
  • این درخواست باید ثبت دبیرخانه شده و منضم به مستندات قانونی باشد.
  • اعتبارسنجی متقاضی باید از بانک مربوطه به صندوق،  ارسال شود.
  • بانک شما می بایست، مبلغ تسهیلات و مدت اعتبار و نرخ سود تسهیلات را اشاره کند.
  • پس از بررسی درخواست متقاضی وتصویب اعطای تسهیلات و تکمیل مدارک و اعتبارسنجی متقاضی، مبلغ و شرایط ضمانت نامه قابل صدور، کتبا به متقاضی ابلاغ می شود.
  • متقاضی باید وثیقه گذاری لازم را انجام داده و کارمزد صدور ضمانت نامه را طبق تعرفه های سالانه، پرداخت کند تا ضمانت نامه، صادر و در اختیار بانک قرار بگیرد.

حتما ببینید:  قراردادهای میلیاردی شهرداری تهران در بهار ۹۸

  • فرق ضمانت نامه اعتباری ارزی و ریالی چیست؟

ضمانت نامه اعتباری صندوق، کارکرد وثیقه دارد و برای ضمانت کردن بازپرداخت تسهیلات مصوب سیستم بانکی برای صادرکننده حقیقی یا حقوقی و به درخواست تامین مالی کننده، صادر می گردد.

حتما ببینید: همه چیز درباره گروه ریخته گران

  • چگونه ضمانت نامه اعتبار تولیدی دریافت کنم؟

اگر صادر کننده ایرانی، قصدداشته باشد تا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه یا کارگاه، به  صورت اعتیاری از  تولید کننده داخلی خرید کند، این ضمانت نامه طبق مقررات، صادر می شود. شرط اصلی صادرکننده برای دریافت این ضمانت نامه، سابقه  صادراتی است و باید در زمان تسویه ضمانت نامه، مدارک صادراتی که معادل ارزش ضمانت نامه است را تسلیم کند.

صدور ضمانت نامه اعتبار تولیدی برای  تضمین پرداخت وجه کالای اعتباری خریداری شده، به تولید کننده دارای پروانه  تولیدی و بهره برداری و شرکت های توزیع وابسته و تعاونی های صادراتی تعاق می گیرد که جواز داشته و شرکت نامه و اساسنامه و روزنامه رسمی آن ها نیز چنین موضوعاتی را دلالت کند.

حتما ببیند: شهاب الدین غندالی، رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان

  • میزان کارمزد صدور ضمانت نامه اعتباری چقدر است؟

این کارمزد، تابع دوره اعتبار (بازه زمانی تامین مالی مورد نظر بانک) است و دوره اعتبارش از زمان پرداخت تسهیلات می باشد.  ضمنا، امکان صدور این نوع ضمانت نامه، برای تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی بانک پیش از ارائه درخواست به صندوق وجود ندارد. چرا که صرفا شامل تسهیلات اعطایی پس از تاریخ صدور (DATE OF ISSUE) است. تمدید آن نیز به درخواست بانک و بررسی ارکان صندوق، امکان پذیر است.

  • بیمه نامه کوتاه مدت چگونه اخذ می شود؟

پس از بررسی رتبه ریسک خریدار و رتبه اعتباری خریدار و کشور تحت پوشش و مبلغ کل تحت پوشش و دوره پرداخت‌، بیمه نامه کوتاه مدت صادر می شود. محاسبه بیمه نامه کوتاه مدت در این لینک قرار دارد.

  • دوره اعتبار بیمه نامه خاص چقدر است؟

بیمه نامه خاص، بیمه نامه ای است که برای پوشش ریسک یک  قرارداد و اعتبار اسنادی مشخص، تا پایان اعتبار قرارداد، معتبر بوده و اگر دوره پرداخت قرارداد، تمدید شود، دوره اعتبار بیمه نامه خاص نیز قابل تمدید است.

حتما ببینید: مدیرعامل و هیات مدیره هلدینگ شستا تامین اجتماعی

  • آیا دوره اعتبار بیمه نامه کل گردش صادرات، ۱۲ ماه  است؟

بله.  یک سال شمسی بوده و از زمان صدور، محاسبه می شود. قابل تمدید بوده و دوره اعتبارش، زمان مجاز برای استفاده  از پوشش اعتبار است و امکان پوشش حمل های یک  صادر کننده به کشورهای مختلف و خریداران گوناگون را فراهم می کند.

من حدود ۴۰  روز است که وجه صادرات کالا را دریافت نکردم. چه باید بکنم؟

اگر ظرف ۵۰ روز از سر رسید پرداخت خریدار، وجهی دریافت نکردید، اعلام خسارت می کنید. از زمان دریافت اعلام وصول خسارت با مستندات معتبر، برای بیمه نامه خاص صادرات، ۶۰ روز و برای بیمه نامه کل گردش صادرات ، ۱۲۰ روز دوره «انتظار خسارت» منظور می شود تا مدارک در واحد خسارت صندوق، بررسی شود. اگر در پایان این مهلت،‌اعلام شود که بیمه گذار (شما)، مشمول دریافت خسارت هستید، چک خسارت را دریافت میکنید.

حتما ببینید: اتهامات و دفاعیات خیرالله بیراوند (مدیرعامل بانک سرمایه)

  • از کدام ارز برای پرداخت حق بیمه باید استفاده کرد؟

یورو، دلار و درهم. پرداخت خسارت بر اساس همان ارزی است که بیمه نامه  بر اساس آن صادر  شده خواهد بود.  اگر قادر به پرداخت حق بیمه به ارز نباشید، می توان معادل ریالی را پرداخت کرد و نرخ تسعیر ارز روز، مبنای محاسبه خواهد بود.

حتما ببینید: احسان دلاویز کیست؟

  • ریسک های مشمول بیمه نامه سرمایه گذاری صندوق چیست؟

ریسک های سیاسی، سلب مالکیت و اقدامات تبعیض آمیز دولت میزبان و جنگ و آشوب های داخلی را شامل می شود و ریسک  های تجاری (عدم سود و ریسک پروژه و .. .) را شامل نمی شود.

  • آیا ضمانت نامه برای پیمانکاران ایرانی جهت شرکت در مناقصات و دریافت پیش پرداخت و حسن انجام تعهدات در پروژه های بین المللی، صادر می شود؟

بله. اگر ضمانت نامه صادره، مورد قبول طرف های خارجی  باشد.  حق بیمه ها  برای پیمانکارانی که قرارداد EPC با کارفرمای خارجی دارند و صورت وضعیت تایید شده دارند، بایستی متناسب با صدور بیمه نامه خاص خدمات فنی و مهندسی، نسبت به پیش  پرداخت معادل  ۱۰ تا ۲۰ درصدکل حق بیمه اقدام کنند.

  • اگر وجه کالا توسط خریدار به صادر کننده پرداخت نشود، برای اعلام خسارت چقدر مهلت داریم؟

با توجه به نوع بیمه نامه، ظرف مدت معین ذیل الذکر باید اقدام کنید:

  • برای بیمه نامه کل گردش صادرات، ۶۰ روز مهلت دارید.
  • برای بیمه نامه خاص صادرات، ۵۰ روز مهلت دارید.
  • برای بیمه نامه اعتبار خریدار، ۶۰ روز مهلت دارید.
  • برای بیمه نامه خرید اسناد صادراتی، فقط ۳۰  روز مهلت دارید.

پس  از اعلام خسارت به صندوق و انجام فعالیت  های کارشناسی، خسارت خود را ظرف ۶۰ تا ۱۵۰ روز در قالب یک فقره چک، دریافت می کنید. مبلغ خسارت، به همان ارز یا معادل ریالی همان ارزی  که بیمه نامه صادر شده است، دریافت می گردد.

  • چه مدارکی برای اثبات عدم پرداخت وجه توسط شرکت خارجی باید ارائه شود؟

قراردادهای بیمه ای، متنوع است و هر یک، مدارک  خاص خود را دارد. اما به طور کلی، موارد زیر الزامی است:

  • رونوشت قرارداد صادراتی
  • رونوشت فاکتورها
  • رونوشت مدارک حمل کالا که به تایید گمرک جمهوری اسلامی رسیده باشد.
  • بارنامه کالا
  • اظهارنامه رسمی گمرکی
  • اسناد خروجی کالا
  • رسید تحویل کالا به خریدار
  • گواهی بازرسی کیفی کالا

 

  • کدام کشور، تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران نیست؟

رژیم اشغالگر قدس و کشورهایی که وضعیت سیاسی ایران با آن ها،‌ در وضعیت تعلیق قرار دارد. مثل کانادا.

  • چه مشاوره ای صندوق می تواند در اختیار  شرکت ها برای پیدا کردن بازار  هدف قرار دهد؟

از  طریق  مدیریت ریسک، می توان گزارش هایی در اختیار شرکت های تولید کننده ایرانی قرار دارد تا با بازار کسب و کار در کشور مقصد، آشنا شوند. درجات ریسک، بین ۱ تا ۷ است و هر چقدر به سمت ۷ می رود، ریسک سرمایه گذاری و صادراتی بیش تر می شود. ماهنامه ریسک کشوری را به صورت انلاین ملاحظه کرده و امار روزانه صادرات و واردات را در سایت گمرک ببینید.

اطلاعاتی  که در این گفتار ارائه شده است، در تابستان ۹۸ به  روز رسانی شده است.

ادرس، تلفن، فکس و سایت صندوق ضمانت صادرات

  • آدرس صندوق ضمانت صادرات: تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان شانزدهم، شماره ۵
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۷۳۳۳۷۰
  • فکس: ۰۲۱۸۸۷۳۳۳۷۶
  • پست الکترونیک: INFO@EGFI.org
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۶ (پنج شنبه تعطیل است)
  • نزدیک ترین ایستگاه مترو: از ایستگاه هفتم تیر در خط ۱ مترو تهران برای عزیمت استفاده کنید.
  • نقشه محل قرارگیری صندوق ضمانت صادرات: به این لینک بروید.
لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=12998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن