برای ورود دوباره به بازار نفت چین چه باید کرد؟

رضا زندی درباره معاملات نفتی ایران و چین نوشت:چین، پیش از تحریمها بزرگترین واردکننده نفت ایران بوده است. درباره میزان روابط نفتی ایران و چین در دوره فعلی تحریمها طبیعتا چیزی نمیتوان نوشت اما میتوان حدس زد که با تشدید جنگ تجاری امریکا و چین، این کشور تمایل بیشتری به تامینکنندگان سنتی نفتش از جمله ایران داشته باشد.
خاصه اینکه در این وضعیت، میتواند شرایط بهتری برای خرید نفت ایران دریافت کند. چینیها با وضع مالیات ده درصدی بر واردات نفت از امریکا، عملا خرید نفت از تولیدکنندگان ایالات متحده را بیصرفه کردهاند و جلوی خرید حدود ٥٠٠ هزار بشکه نفت از امریکا را گرفتهاند. عربستان ماه گذشته میلادی با افزایش فوقالعاده صادرات نفت به چین، روزانه بیش از یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نفت به چین فروخته است. بیشترین مقدار در دو سال و نیم گذشته بوده است.
حال اگر تصریح وزیرخارجه چین درباره روابط راهبردی تهران و پکن را مستند بگیریم، وقت تحرک بیشتر بخشهای مختلف برای استفاده از موقعیت فعلی است. این درست که چینیها بسیار محتاط، در مذاکره سر سخت و بیشتر به دنبال منافع خودشان هستند اما کدام کشور است که به دنبال منافعش نباشد. تنها باید منافع مشترک را شناخت و در بهترین زمان روی آن متمرکز شد. نه اینکه مدام زمان را از دست بدهیم و منافع مشترک با کشورهای مختلف را درست تشخیص ندهیم. یا تشخیص بدهیم اما عملگرا نباشیم. یا هر دوی اینها را داشته اما ریسکپذیر نباشیم.
روزنامه اعتماد



