جزئیات نامهنگاری لیدرهای بازار سرمایه با وزیر اقتصاد
۱۸۰ فعال بازار سرمایه با ارسال نامهای به وزیر اقتصادی و دارایی با استقبال از قوانین جدید بازار پایه، اعلام کردند: تداوم اجرای قوانین قبلی بازار پایه میتواند منجر به ضرر سهامداران شود.
تصویب قوانین جدید بازار پایه در فرابورس مدتها است که وقت و انرژی بسیاری از فعالان بازار سرمایه و حتی سیاستگذاران و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار را به خود مشغول کرده است. بسیاری بر این باورند که ایجاد تغییرات قوانین پایه که کاملا منطبق با قوانین شرعی کشور انجام شده و مهر تائید شورای فقهی بورس و اوراق بهادار را دارد، میتواند گام مهمی در جهت ایجاد شفافیت بوده و حرکتهای رانتجویانه و مداخلهگرایانه عدهای را در بازار به حداقل برساند.
از سوی دیگر ، اعمال برخی فشارها سبب شده تا علیرغم شفافسازی مکرر سازمان بورس و اوراق بهادارد و نیز فرابورس ایران، باز هم اما و اگر و شائبههای بسیاری در این رابطه از سوی برخی تابلوخوان ها مطرح شود.
در واکنش به این اماواگرها و شائبهها، اکنون ۱۸۰ فعال بازار سرمایه با ارسال نامهای به فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای شورای عالی بورس در خصوص قوانین بازار پایه اعلام کردند: در چهارچوب قوانین و مقررات کشور و بدون التهابات فضای سیاسی و مجازی و صرفا در چهارچوب کار کارشناسی اعتقاد داریم باید از اقدامات سازنده نهاد ناظر در جهت بازبینی قوانین و مقررات دفاع نموده و انتقادات و پیشنهادات خود را برای رونق بورس و همچنین فضای کسب و کار رقابتی و سالم در اختیار نهادهای قانونگذار و تصمیم گیر قرار داده و این تعامل باید بین اعضای مختلف ارکان بازر بیشتر تقویت گردد تا به سهم خود موجب رونق و شکوفایی اقتصاد کشور گردیم.
خبرگزاری متن کامل این نامه را منتشر کرد:
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
اعضای محترم شورای عالی بورس
ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار
اعضای محترم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
با سلام
امروزه در راستای فرمایشات و حمایتهای مقام معظم رهبری و سیاستهای اقتصادی دولت محترم، بازار سرمایه به بخشی مهم از اقتصاد کشور تبدیل شده و این بازار با توجه به توسعه اقتصادی کشور، نیازمند حمایت و توجه ویزه در ادامه مسیر است که وظیفه هر یک از ما را دشوارتر مینماید.
ما پیشکسوتان و فعالان بازار سرمایه اعتقاد داریم دانش و اطلاعات کارشناسان بازار سرمایه در حوزههای مختلف قانونگذاری، نظارت و اجرا همواره میتواند به قانونگذار و نهاد ناظر خدمات شایستهای را ارایه کرده و نیاز به قوانین و مقررات را از لایههای پایین بازار به نهادهای قانونگذار انتقال دهد و بر این باوریم حفاظت از کیان و سلامت بازار سرمایه که یکی از نماگرهای اقتصاد سالم در دنیا میباشد وظیفه تک تک ما بوده و با اتکای بر نهادهای تخصصی، در جهت این اهداف حرکت نماییم.
اینجانبان امضاکنندگان ذیل در چهارچوب قوانین و مقررات کشور و بدون التهابات فضای سیاسی و مجازی و صرفا در چهارچوب کار کارشناسی اعتقاد داریم باید از اقدامات سازنده نهاد ناظر در جهت بازبینی قوانین و مقررات دفاع نموده و انتقادات و پیشنهادات خود را برای رونق بورس و همچنین فضای کسب و کار رقابتی و سالم در اختیار نهادهای قانونگذار و تصمیم گیر قرار داده و این تعامل باید بین اعضای مختلف ارکان بازار بیشتر تقویت گردد تا به سهم خود موجب رونق و شکوفایی اقتصاد کشور گردیم؛ لذا از اقدامات انجام شده سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران در جهت تغییرات قوانین و مقررات بازار پایه فرابورس که بر اساس قوانین بالادستی شکل گرفته و معتقدیم تداوم فعالیت آن در وضعیت قبلی می توانست موجب ضرر و زیان بخش زیادی از سهامداران حقیقی در بازار گردد، حمایت نموده و همچنان اعتقاد داریم چنانچه اجرای دستورالعملهای این چنینی نیازمند اصلاحات باشد نظرات تخصصی خود را به نهادهای قانونی برای اخذ تصمیمات درست ارایه نماییم.
مهر



