جزئیات واگذاری صندوقی البرز و اتکایی امین
رئیس کل سازمان خصوصیسازی با اشاره به عرضه سهام صندوق واسطهگری مالی به عنوان نخستین صندوق، گفت: دولت بهترین سهامها را برای این صندوق در نظر گرفته است. این صندوق شامل سهام بانکهای صادرات، تجارت، ملت و بیمههای البرز و امین است که در آنها سیت مدیریتی دیده شده است.

به گزارش اقتصاد شهروند به نقل از روزنامه جهان صنعت ،صالح با تاکید بر اینکه هدف دولت فقط تامین مالی نیست، عنوان کرد: در این صندوق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تخفیف داده میشود. برای اینکه عدالت اجتماعی هم رعایت شود، شب عرضه آگهی ندادیم بلکه یک هفته پیش از پذیرهنویسی شرایط را اعلام کردیم و از روز پذیرهنویسی که چهاردهم اردیبهشت است تا ۳۱ اردیبهشت به مردم زمان میدهیم.
وی در ادامه در مورد نحوه پذیرهنویسی ETFها توضیح داد: افرادی که کد بورسی دارند میتوانند از طریق کارگزاریها و بانکها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند میتوانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نامخانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاههای حضوری و غیرحضوری همه بانکها اقدام کنند.
به گفته رئیس کل سازمان خصوصیسازی، واریز وجه میتواند از طریق سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده انجام شود، اما اگر قرار باشد به هر فرد دو میلیون سهم داده شود هر کد ملی به صورت مجزا میتواند این میزان سهم را بگیرد.
صالح در ادامه با بیان اینکه زمانیکه صندوق سرمایهگذاری میخواهد در بورس تاسیس شود، باید اساسنامه و امیدنامه آن در کدال منتشر شود، اظهار کرد: در این راستا اساسنامه و امیدنامه صندوق واسطهگری مالی در کدال منتشر شده است و روزی که سهام عرضه شود هیچکس نمیتواند اساسنامه را تغییر دهد.
مدیریت صندوق تا ۱۴۰۰ با دولت است
وی با تاکید بر اینکه قدرت مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ است، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یکدهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریدهاند، جایگزین دولت میشوند.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی ادامه داد: در این راستا هدف این است که تا سال ۱۴۰۰ مجمع الکترونیکی یا رایگیری الکترونیکی را راهاندازی کنیم.
صالح به مردم توصیه کرد: اساسنامه و امیدنامه صندوق را بخوانند تا متوجه شوند مدیریت صندوق اکتیو نیست و مدیر نمیتواند سهام بانک را خرید و فروش کند. فقط سود سهام را پرداخت و بازارگردانی میکند.
جزئیات سه صندوق ETF
وی در ادامه با بیان اینکه دولت قصد دارد سهام خود در شرکتهای دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، توضیح داد: گروه اول شرکتهایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطهگری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی میشود.



