قابل توجه سهامداران جزء
بازار سرمایه به آرامی در حال فعالیت بود و بهطور منطقی رسالت خودش را انجام میداد، اما دولت مثل آنچه در این چند ماه دیدیم با دستکاری در بورس و دستوریکردن آن، بازار سرمایه را از ریل خارج کرد و درحالحاضر هم هیچ حمایت و برنامهای برای بهبود وضعیت بازار سهام نداشته و تنها ژست حمایت از سهامداران زیاندیده را به خود میگیرد.

به گزارش اخبار بورس اقتصادشهروند ،هیچ کار مهمی تاکنون انجام نشده که به نفع سرمایهگذاران باشد. تصمیمگیران دست به اقداماتی میزنند که متأسفانه نهتنها به نفع سرمایهگذار تمام نمیشود بلکه به ضرر آنان نیز منجر میشود. درباره قیمتگذاری نفت خام مصوبه دادند که «تخفیف نفت به پالایشگاهها». این کار را کردند چون باید صندوق پالایشی یکم را عرضه میکردند. پالایشی یکم حالا به کابوس سهامدارانی تبدیل شده که چند ماه قبل پول خود را به نیت کسب سودی منطقی یا برای جلوگیری از سقوط ارزش پولشان به بورس آورده بودند.
طبق اظهارات حسینعلی حاجیدلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، زمانی که دولت میخواهد سهام خودش را به فروش برساند، با همکاری برخی از سهامداران عمده که حقوقیها هستند، قیمت آن سهام را افزایش میدهد و زمانی که سهام خود را عرضه کرد و به فروش رساند، بازار را رها میکند تا قیمتها سقوط کند. در واقع به این شکل و از این طریق، دولت سهامهای خودش را با قیمت گزافی به فروش میرساند اما مردم که این سهامها را خریداری میکنند، دچار ضرر و زیان میشوند. از دیدگاه آقای محسن علیزاده، عضو شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هدف دولت از این کار، بهنوعی فروش سهامهای دولتی و تأمین کسری بودجه از بازار سهام است. در این میاه شِکوِه و شکایت مردم از دولت هم به جایی نرسیده است. دولت با وجود آنکه بارها توسط مسئولان مختلف، مردم را به مشارکت و سرمایهگذاری در بورس ترغیب کرده است، اکنون حتی از دلگرمیدادن لفظی به سهامداران درباره آینده آن نیز شانه خالی میکند.
با شناختی که از دولت داریم و با اتفاقات پنجماهه ابتدای سال جاری، میتوان نتیجه گرفت دولت حساب ویژهای روی بازار سرمایه باز کرده است! درحالحاضر با توجه به شرایطی که بازار سرمایه در آن قرار دارد، توصیه به سهامداران جزء این است که بهجای پاککردن صورت مسئله و حراج اموال خود با ضرر بسیار و خارجکردن سرمایهشان از بازار سرمایه، از خرید و فروش سهام خود اجتناب کنند و بهترین حالت رصد بازار است. در غیر این صورت برای خرید و فروش، از یک شرکت سبدگردان یا مشاور سرمایهگذاری حرفهای استفاده کنند و هدایت سهام خود را به آنها بسپارند.
با این استراتژی بخشی از منافعی را که در گذشته داشتهاند و با ریزش بازار سرمایه، از دست رفته، مجدد به دست خواهند آورد. اگر در این مسیر قدم گذاشته شود، در بازار سرمایه ماندگار خواهند بود و چند سال بعد خواهند دید که برترین بازدهی را از بازار سرمایه داشتهاند و اگر غیر از این باشد و بخواهند منفعلانه عمل کنند، شاید مانند پنجماهه ابتدای سال جاری خوشحال و در آخر مستأصل و شاهد ازدسترفتن سرمایهشان باشند. به کسانی هم که قصد سرمایهگذاری در بازار سرمایه را دارند و دارای قدرت ریسک بالا هستند توصیه میشود سهام را بر پایه معیار ارزندگی انتخاب کنند و بورس را محل سرمایهگذاری با دید بلندمدت و میانمدت بدانند و قسمتی از پسانداز خود را به بورس اختصاص دهند و توصیه به کسانی هم که دارای قدرت ریسک پایین و فاقد دانش کافی هستند این است که سرمایه خود را به صندوقهای سرمایهگذاری بسپارند که بهمراتب ریسک کمتری نسبت به بازار سرمایه دارد. منبع



