شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان در صف ورود به بورس
مسئولان سازمان بورس از تسهیل ضوابط پذیرش شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی به بورس خبر دادند. یکی از ضوابطی که در جهت تسهیل انجام میشود، راهاندازی بازاری جدید و هیات پذیرش مجزا که اعضای آن خبرگان اکوسیستم دانش بنیان و آشنا به صنعت هستند، است.

به گزارش اخبار بورس اقتصادشهروند ، مسئولان سازمان بورس با قبول اینکه حضور شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها در بازار سرمایه حداقلی بوده است، از تسهیل ضوابط پذیرش این شرکتها در سازمان بورس خبر دادند.
چند سالی میشود که ورود به بازار سرمایه یکی از دغدغههای شرکتهای دانش بنیان و استارتاپهاست. چون با ورود به این بازار، امکان تامین سرمایه برای توسعه این کسبوکارها تسهیل میشود. حالا به نظر میرسد که مسئولان بازار سرمایه تصمیم گرفتهاند که شرایط و ضوابط ورود استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان را به این بازار تسهیل کنند.
شرکتهای دانش بنیان در بازارهای اول و دوم در اولویت هستند
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران در این باره گفت: «برای تسهیل ورود شرکتهای دانشبنیان با هماهنگی سازمان بورس دستورالعملی تدوین شده که براساس آن بازاری برای این شرکتها طراحی شده که باید به تصویب سازمان بورس برسد و اجرایی شدن آن در سال جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
او افزود: «براساس این دستورالعمل که میتواند شرایط ورود این شرکتها را به بازار تسهیل کند، بازاری جدید و هیات پذیرش مجزا که اعضای آن خبرگان اکوسیستم دانشبنیان و آشنا به صنعت هستند، راهاندازی خواهد شد؛ ضمن اینکه در این دستورالعمل بخشی دیگر از شرایط را برای پذیرش این شرکتها سادهتر کردیم. اکنون نیز پذیرش شرکتهای دانش بنیان در بازارهای اول و دوم در اولویت هستند و دانشبنیان بودن شرکت در فرایند پذیرش مزیت به شمار میرود.»
شیرازی با اشاره به اینکه تعداد زیادی شرکت دانشبنیان درخواست ورود به فرابورس را دارند که عمده آنها شرکتهای فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال هستند، ادامه داد: «این شرکتها که عمدتا همان پلتفرمها هستند، درخواست پذیرش در بازار را دارند که در این زمینه تپسی را سال گذشته پذیرش و عرضه کردیم.»
مدیرعامل فرابورس همچنین اعلام کرد که شرکتهای مشابه تپسی که کاربرپایه هستند نیز درخواست پذیرش دادهاند و در حال طی فرایند هستند: «هرچند برای تسریع در پذیرش و ورود این شرکتها به بازار سرمایه، خودشان هم باید پیگیریهای لازم را داشته باشند اما تسهیل ضوابط معاملاتی که در حال نهایی شدن نزد سازمان بورس است نیز در این روند اثرگذار خواهد بود.» (ایرنا)
این مسائل در حالیست که فعالان این حوزه همواره از ضوابط سختگیرانه و سنتی سازمان بورس گلایهمند هستند، زیرا با وجود چنین شرایطی امکان فعالیت در بورس برای شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی فراهم نمیشود.
با وجود همه این شرایط اما شرکت پیشگامان فنآوران و دانش آرامیس که با نشان تجاری تپسی شناخته میشود، در 24 خرداد 1401 بهعنوان نخستین استارتاپ از اکوسیستم نوآوری کشور، در بازار دوم فرابورس عرضه شد.
حالا به نظر میرسد که بهدلیل استقبال سرمایهداران از سهام تپسی و وضعیت مناسب آن در بازار سرمایه، سازمان بورس تصمیم به تسهیل ضوابط ورود شرکتیهای استارتاپی و دانشبنیان گرفته است.
چرا ضوابط ورود استارتاپها به بورس سختگیرانه است؟
کارشناسان در این باره معتقدند که چون بازار سرمایه استارتاپها را نمیشناسد، تصور میکند این شرکتها با ریسکهایی از حیث فنی روبهرو هستند. یعنی چون ماشینآلات، ساختمان و مواردی از این قبیل ندارند، این پرسش شکل میگیرد که از کجا معلوم که سهام آنها رشد مداوم داشته باشد؟ اما این دیدگاه ناشی از سنتی بودن قوانین و مقررات بورس است. منبع



