وزارت صمت به خودروسازان: خودتان به فکر تامین ارز باشید!
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامهای خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلتسازان و دوچرخهسازان اعلام کرد که تمامی شرکتهای خودروساز نیازهای ارزی خود را ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند.

به گزارش اخبار خودرو اقتصادشهروند ، خودتان به فکر تامین ارز موردنیازتان باشید! بعد از چند ماه خبردرمانی دولت بالاخره آن چیزی که بسیاری از آن نگرانی داشته و نسبت به آن هشدار داده بودند ، متاسفانه علنی شد.
به دنبال اظهار نظرهای رسمی و غیررسمی پیرامون تامین ارز صنایع خودروسازی و همانگونه که شنیده میشد، روز گذشته (شنبه ٢١ مرداد ماه)، عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت- در نامهای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلتسازان و دوچرخهسازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرده تا شرکتها بیشتر به فکر داخلیسازی باشند و از انجمنهای صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

در متن این نامه آمده است:
” جناب آقای نعمتبخش (دبیر انجمن خودروسازان)
جناب آقای ضیاءمقدم (دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت)
جناب آقای حسنپور (دبیر انجمن تولیدکنندگان دوچرخه)
با عنایت به سیاستهای یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادراتمحور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است تا کلیه شرکتهای خودروساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) را، ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند.
بنابر این، مقتضی است ضمن فعالسازی ظرفیتهای صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تامین ارز درخواستهای ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام کنند.’
حالا با ارسال رسمی این نامه باید پرسید سرنوشت واردات خودرو های کارکرده که به تازگی با کلی کش و قوس تصویب شد به کجا خواهد رسید!

