واگذاری زمین به مردم با هدف مردمیسازی تولید
براساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ، وزارت جهاد کشاورزی مکلف به واگذاری حق بهره برداری اراضی شد.

به گزارش اقتصادشهروند ، با تصویب پیشنهاد کمیته احیاء اراضی، وزارت جهاد مکلف به واگذاری حق بهرهبرداری از اراضی برای تولید به افراد دارای صلاحیت میشود. اطلاعات مربوط به این اراضی باید از طریق درگاه ملی صدور مجوزها بهطور شفاف در اختیار عموم قرار گیرد.
مهدی عسگری با بیان اینکه یکی از سرمایههایی که میتواند عامل مردمیسازی اقتصاد و رفع فقر و تبعیض در کشور باشد، گفت : سرمایهی خدادادی زمین است که باید حق بهرهبرداری از آن در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی اظهار داشت : این موضوع با مقاومت دستگاههای مربوطه مواجه است و درنتیجه دچار نوعی احتکار زمین شدهایم؛
به گفته نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی براساس این طرح اطلاعات مربوطه ازطریق درگاه ملی مجوزهای کشور در اختیار عموم قرار میگیرد تا ضمن ایجاد شفافیت وجلوگیری از رانت اطلاعاتی، امکان نظارت مردم نیز فراهم شود.
از ویژگی های این طرح آن است که این واگذاری بدون انتقال مالکیت و درچارچوب طرحهای مصوب خواهد بود و اولویت در این واگذاریها با متقاضیان بومی و دانشآموختگان رشتههای مرتبط میباشد.
به گفته مهدی عسگری حدود ۴میلیون هکتار از اراضی مستعد کشت دیم بلااستفاده است، همانطور که بخش قابل توجهی ازبیابانهای کشور مستعد پرورش شتر و تولید گوشت قرمز است، درخصوص احیاء مراتع و جنگلهای دستکاشت نیز از ظرفیتهای مردمی به خوبی استفاده نمیشود. کشور با داشتن چنین استعداد و ظرفیتهایی، نباید در محصولات اساسی دچار وابستگی باشد.
وی گفت : مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم پس ازتصویب در صحن علنی مجلس و تائید شورای نگهبان، قابل اجرا خواهد بود.



