بورس

هیجان جنگ ، نفس بازار سهام را گرفت !

بورس تهران همزمان با آغاز جنگ در خاورمیانه، دور جدیدی از ریزش را آغاز کرده است. حتی امروز هم که شاخص کل بورس اندکی مثبت شد، توان جبران سقوط روزهای گذشته را نداشت و کم‌رمق ظاهر شد.

به گزارش اخبار بورس اقتصادشهروند ، سقوط بازار سهام این در حالی است که تحلیلگران تاکید می‌کنند دور تازه تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، از لحاظ فنی اثری بر بورس تهران ندارد و خطری بازار سرمایه ایران را تهدید نمی‌کند.

واکنش بورس تهران به جنگ در کرانه‌های دریای مدیترانه، توجه حرفه‌ای‌های بازار را برانگیخته است. در حالی شاخص کل بورس تهران به دنبال آغاز جنگ میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تنها در یک روز بیش از 50 هزار واحد فروریخت که بازار سرمایه ایرا عملا ارتباطات بین‌المللی ندارد و به بورس‌های جهانی متصل نیست! با این حال واکنش‌های هیجانی اهالی بازار سرمایه به هر گونه تحول باربط و بی‌ربط در جهان، نفس بورس تهران را گرفته است.

در این میان همچنین در حالی که پیش‌بینی می‌شد با جهش قیمت دلار و قرار گرفتن آن در آستانه ورود به کانال 53 هزار تومانی، به طور سنتی بورس تهران واکنش مثبت نشان دهد، اثر رشد دلار هم در نتیجه هیجانات منفی و بی‌قاعده برخی سهامداران خنثی شد تا بازار سرمایه ایران دوباره زمین‌گیر شود.

خطر افزایش معاملات هیجانی برای بازار سهام

در حالی از ابتدای هفته، ترس بازار سهام را در بر گرفته است که تحلیلگرن معتقدند این ترس هیجانی بیش نیست و بورس تهران از هیچ جهتی تهدید نمی‌شود. در همین ارتباط دبیرکل کانون کارگزاران تاکید کرده است که شرایط بازار از لحاظ بنیادین مطلوب است و خطر خاصی متوجه بازار نیست.

عظیم ثابت، ریزش بازار سهام را بیشتر ناشی از هیجانات جنگ اخیر بین فلسطین و رژیم صهیونیستی دانسته و گفته است که بازار بر اثر اخبار ناشی از جنگ منفی شده بود و هیچ خطری تهدیدکننده بازار سرمایه کشور نیست.

وی در همین باره افزود: یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر وضعیت بازار سرمایه، موضوع احساسات و هیجانات ناشی از اخبار و شایعات مختلف محیطی است. ثابت تاکید کرد: این هیجانات ممکن است به واسطه حوادث و رویداد‌های مختلف مثبت و یا منفی باشد که در پیرامون ما در حال وقوع هستند.   منبع

سقوط بورس تا کجا ادامه دارد؟

بهنام صمدی درباره روند آتی بازار سرمایه عنوان می‌کند: در حال حاضر قیمت سهم‌ها و تابلوها در محدوده جذابی قرار دارد و از نظر تکنیکالی، شاخص به محدوده حمایتی نزدیک شده است.

صمدی می‌افزاید: از طرف دیگر، داریم به پایان مهرماه نزدیک می‌شویم و گزارش ۶ ماهه عملکرد شرکت‌ها باید منتشر شود، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار به این اتفاقات و وقایع واکنش مثبت نشان دهد، اما بازار خیلی هیجانی عمل می‌کند.

وی تصریح می‌کند: البته حواشی‌ای که در دو هفته گذشته از سمت وزارت راه و شهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس ایجاد شده، در شرایط امروز بازار سرمایه بی‌اثر نبوده است و سهامداران را کم‌کم نسبت به سیاست‌های دولت بی‌اعتماد می‌کند.

این کارشناس متذکر می‌شود: البته سیمان و فولاد از بورس خارج نمی‌شوند، اما سیاست‌های دولت و ایجاد جو روانی، بازار را دچار مشکل کرده است. منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا