تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

اخبار ویژه

13
رستم قاسمی کیست ؟

بیوگرافی رستم قاسمی ؛ سوابق و دیدگاه های وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی

  • کد خبر : 57424
  • 11 مهر 1400 - 15:38
بیوگرافی رستم قاسمی ؛ سوابق و دیدگاه های وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی

رستم قاسمی وزیر  راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی است. یکی از مطرح ترین چهره های دولت سیزدهم که سابقه وزارت را نیز در کارنامه خود دارد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی است. یکی از مطرح ترین چهره های دولت سیزدهم که سابقه وزارت را نیز در کارنامه خود دارد. او در دولت دهم، ۲ سال وزیر نفت ایران بود. سابقه طولانی در سپاه پاسداران به ویژه قرارگاه خاتم، او را به یکی از نامدار ترین چهره ها در پروژه های صنعتی به خصوص راهسازی این مجموعه در ۲۰ سال گذشته تبدل کرده است.

او معتقد است که دولت باید سالانه ۱ میلیون مسکن بسازد و تقویت بزرگراه ها و تسریع جاده ترانزیت شمال به جنوب و تکمیل راه آهن ایران به چین از افغانستان و ساماندهی مسکن مهر و بافت های فرسوده از مهم ترین برنامه های ایشان اعلام شده است.

در این گزارش اقتصادشهروند، نگاهی داریم به سوابق و دیدگاه های رستم قاسمی تا با اندیشه های وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم آشنا شوید. اگر شما مخاطب گرامی، از همکاران و پیمانکاران طرف قرارداد با مجموعه های تحت مدیریت رستم قاسمی هستید، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار با رعایت حریم خصوصی، به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با پروژه های میلیاردی غول صنایع دریایی ایران آشنا شویم

درباره رستم قاسمی : همرزم حاج قاسم

سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی ، متولد ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۳ در شهرستان سرگاه استان فارس است. همسرش مرضیه سادات میرشفیعی معرفی گردید که حاصل ازدواجش، ۴ فرزند است. ایشان از سال ۱۳۶۰، سابقه خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته و دریادار نیروی دریایی این مجموعه انقلابی به شمار می رود.

رستم قاسمی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، پس از سید مسعود میرکاظمی و پیش از بیژن نامدار زنگنه (شیخ الوزا در دولت های ایران)، وزیر نفت بود. این برای نخستین بار است که رستم قاسمی به عنوان وزیر در وزارت راه و شهرسازی مشغول به خدمتگذاری می شود.

رستم قاسمی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی  عمران از دانشگاه صنعتی شریف گرفت و سپس در دانشگاه امیرکبیر، مدرک کارشناسی ارشد مهندسی دریافت کرد. او نیز مثل بیژن نامدار زنگنه، مهندس عمرانی بود که سابقه مدیریت وزارت نفت ایران را در کارنامه داشت.

مهندس رستم  قاسمی از سال هشتاد و شش، جایگزین مهندس عبدالرضا عابد در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه شد و ۴ سال بعد، وزیر نفت دولت احمدی نژاد گردید. ایشان مثل دکتر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، تالیفاتی ندارد.

حتما بخوانید: جزییات قراردادهای میلیاردی شهرداری تهران

سوابق اجرایی و مدیریتی مهندس رستم قاسمی

حضور مهندس رستم قاسمی در پروژه  های بزرگ صنعتی کشور در ۲۰ سال اخیر، قابل توجه است. او در بازه ای، ریاست هیات مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را بر  عهده داشت که یکی از بزرگ ترین پیمانکاران صنایع نفت و گاز کشور به خصوص در منطقه ویژه پارس جنوبی به شمار می رود. صدرا با نماد خصدرا، یکی از غول های حاضر در بازار فرابورس کشور است که زمزمه حضورش در بازار اصلی نیز پس از افزایش سرمایه سنگین، شنیده می شود.

پیش از انتخاب به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه، رستم قاسمی به  عنوان معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم الانبیا فعالیت داشت و پس از آن نیز معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه بود. ایشان مدتی نیز به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی نوح فعالیت  کرد. ریاست هیات مدیره  شرکت مهندسی نیروی نفت و ریاست هیات  مدیره  شرکت کشتی سازی خلیج فارس از دیگر سوابق مهندس رستم قاسمی به شمار می رود.

رستم قاسمی در زمان فرماندهی شهید حاج قاسم، معاون اقتصادی سپاه قدس بود و به همین خاطر، یکی از نامداران دولت رئیسی و از همرزمان و همکاران سردار دل ها به شمار می رود.

عضویت در هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و هم چنین مدیرعاملی شرکت قطارهای شهری کشور، از دیگر فعالیت های اجرایی رستم قاسمی است.

ایشان مدتی هم عضویت هیات عامل بانک مرکزی، ریاست اوپک در زمان وزارت نفت و عضویت هیات عامل صندوق توسعه ملی را در کارنامه داشت.

حتما ببینید: سوابق و تالیفات دکتر سید احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد

ماجرای نامزدی رستم قاسمی

رستم قاسمی در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ شمسی، خود را نامزد سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری اعلام  کرد. ۳ خرداد ۱۴۰۰ شمسی و پیش از اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان، از کاندیداتوری انصرف داد. او به نفع آیت الله رئیسی از انتخابات کنار کشید.

پس از انصراف وی از رقابت های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران که به پیروزی قاطع ابراهیم رئیسی منجر شد، ایشان به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد  وتوانست رای قاطع نمایندگان مجلس انقلابی را از آن خود کند.

رستم قاسمی یکی از بالاترین میزان آرا را در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کرد. ایشان ۲۶۷ رای موافق بدست آورد و تنها ۱۴ نماینده به وی رای مخالف دادند. در جلسه بررسی برنامه های وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت آیت الله رئیسی، نماینده مخالفی درباره برنامه های وی صحبت نکرد.

دیدگاه های رستم قاسمی درباره مسائل راه و شهرسازی

  • وضعیت ناوگان هوایی کشور اصلا خوب نیست.
  • وضعیت پایانه های دریایی ایران مناسب نیست.
  • به ما می توانیم اعتقاد دارم و می توان با همین تفکر، پروژه های بزرگ کشور را توسط متخصصان داخلی انجام داد.
  • بخشی از راه های سراسر کشور در مدت زمانی که در قرارگاه بودم ساخته شد.
  • بندر امام خمینی و بندر عسلویه که توانایی پهلو گرفتن کشتی های سوپر پاناماکس دارند در دوران پس از انقلاب ساخته شده است.
  • کیفیت ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده های کشور مطلوب نیست.
  • فقط ۱۰ درصد حمل بار و مسافر کشور توسط ناوگان ریلی کشور انجام می شود که قابل قبول نیست.
  • اگر سرمایه گذاری خارجی و مدل های تامین مالی مثل BOO و BOT را دنبال نکنیم، برخی از پروژه های عمرانی کشور قابل اجرا نیست.
  • من با رئیس جمهور کره جنوبی جلسه داشتم در سئول و به او گفتم قابل قبول نیست که ایرانیان، ۱۵ میلیارد دلار کالای کره ای مصرف کنند و شما از ایران نفت نخرید. با اون در همان جلسه در روز تعطیل، به توافق رسیدم.
  • با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم.روش مذاکره را به عنوان سرباز کوچک نظام می دانم.
  • پاشنه آشیل کشور، مسکن است. متاسفانه در شهرهای جدید بیش از ۶۰ درصد سبد خانوار را تشکیل داده است.
  • نهصت ملی مسکن، مقوله ای فرا وزارت خانه ای است.
  • مشکل مسکن را با حمایت مجلس حل می کنیم.
  • من از طبقه محروم کشور هستم و رنج کشیده هستم. با مشکلات دهک پایین آشنا هستم.
  • ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید کشیده شود تا مردم پس از ۴۲ سال، هنوز در رنج نباشند.
  • امضا های طلایی در وزارت راه و شهرسازی را کنار میزنم.
  • از مسکن ایثارگران حمایت می کنم.
  • دستور کار ۱۰ فرمانی برای توسعه راه و شهرسازی آماده کرده  ام.
  • بانک زمین را عملیاتی می کنم.

پس از انتصاب رستم قاسمی ، مدیرعامل بانک مسکن در اواسط شهریور ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرد که سقف وام خرید مسکن جوانان در تهران به ۱۰ میلیارد ریال افزایش یافت و این رقم برای سایر شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این  طرح  به تایید شورای پول و اعتبار رسیده است.

وعده ۱ میلیون مسکن محقق می شود؟

مهم ترین موضوع در وعده های وزیر راه و شهرسازی، تحقق یک میلیون مسکن در سال است. براساس ۳ قانون بالادستی حوزه مسکن:

  • قانون زمین شهری
  • قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
  • قانون جهش تولید مسکن

بایستی زمین هایی که در محدوده و حریم شهری هستند و در تملک دولت، به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود و به همین خاطر، یک میلیون هکتار که بیش از مساحت روستاهای فعلی است در اختیار وزارت راه می تواند قرار بگیرد. البته در ماه های آینده شاهد رونمایی برنامه عملیاتی وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط وزارت راه و شهرسازی خواهیم بود که در این صفحه نیز به روز رسانی خواهد شد. از این طرح به عنوان طرح ارتقا یافته مسکن مهر در دولت احمدی نژاد یاد می شود.

دیدگاه های رستم قاسمی در توییتر

رستم قاسمی مثل سایر دولتمردان دولت ابراهیم رئیسی، حضور فعالی در توییتر دارد. توییتر رستم قاسمی در نشانی: TWITTER.COM/rostamghasemi در دسترس است. ایشان از آوریل ۲۰۲۰ میلادی وارد توییتر شد و عنوان خادم ملت ایران در وزارت راه و شهرسازی را برای خود برگزید.

البته صفحه رستم قاسمی در تلگرام نیز  در نشانی: t.me/rostam_ghassemi در دسترس است که می توان از اندیشه های وزیر راه و شهرسازی ۵۷ ساله دولت سیزدهم در این پیام رسان محبوب ایرانیان نیز مطلع شد.

تصویر توییتر رستم قاسمی

(تصویر توییتر رستم قاسمی )

تصویر یکی از توییت های انتقاد آمیز رستم  قاسمی درباره حسن روحانی و عبدالناصر همتی

(تصویر یکی از توییت های انتقاد آمیز رستم  قاسمی درباره حسن روحانی و عبدالناصر همتی)

رستم قاسم بیش از ۱۷ هزار دنبال کننده در توییتر دارد و به نظر می رسد با اطلاع رسانی برنامه ها و دیدگاه هایش به خصوص در حوزه ورود مسکن به بورس و ساخت ۱ میلیون مسکن و مقولاتی از این دست، در کانون توجه توییتربازهای ایران نیز قرار بگیرد.

  • چابهار، بیش ترین حاشیه نشینی را در میان شهرهای بزرگ کشور دارد که شایسته نیست.
  • مطالبه مردم عزیز، ناوگان حمل و نقل سبز است که در دستور کار خواهم داشت تا ناوگان فرسوده مرگ آفرین پایان یابد.
  • وضعیت بی سر و سامان اجاره را از گلوی نحیف اقشار آسیب پذیر بر می دارم. این اولین گام خواهد بود.

اینستاگرام رستم قاسمی

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم تنها یک صفحه رسمی اینستاگرام دارد که البته تیک آبی ندارد. اینستاگرام رستم قاسمی در نشانی:www.instagram.com/ir.ghasemi  که در شروع کار فعالیت وی، ۴ هزار دنبال کننده داشت و به نظر می رسد باید شاهد افزایش مخاطبان صفحه وزیر راه و شهرسازی از سوی اینستاگردهای ایرانی در ماه های آینده باشیم.

اینستاگرام رستم قاسمی

رستم قاسمی در روزهای پایانی دولت روحانی که شاهد تداوم روند قرمز بودن بورس بودیم، اینستانوشته ای منتشر کرد و گفت که از تبعات اقتصاد سیاست زده این است  که مردم باید منتظر بالا رفتن شاخص های بورس برای ضرر کم تر باشند تا اندک سرمایه خود را برداشته و از بازار بورس فرار کنند که شاهکار تصمیمات لحظه ای دولتمردان است.

پست اینستاگرامی رستم قاسمی

صفحه رسمی رستم  قاسمی در اینستاگرام، فالوئر صفحه اینستاگرام محمد باقر قالیباف،  اینستاگرام  آیت الله خامنه ای، صفحه اینستاگرام غلامحسین محسنی اژه ای و اینستاگرام سید ابراهیم رئیسی است.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره برنامه ها و فعالیت های اجرایی و مدیریتی وزیر راه و شهرسازی دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

آخرین اخبار بورس و مسکن ایران را در اقتصادشهروند دنبال کنید. به منظور ارتباط مستقیم با وزیر راه و شهرسازی به سایت این وزارت خانه در نشانی:   mrud.ir مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=57424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن