تاریخ : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳ 22 ذو الحجة 1445 Friday, 28 June , 2024

اخبار ویژه

1

آشنایی با مشاوران اقتصادی ۴ کاندیدای ریاست جمهوری

  • کد خبر : 69881
  • 30 خرداد 1403 - 17:24
آشنایی با مشاوران اقتصادی ۴ کاندیدای ریاست جمهوری

حضور دو کارشناس اقتصادی در کنار هر کاندیدا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاقی تازه محسوب می‌شد.

به گزارش اقتصادشهروند ، تا کنون پنج میزگرد اقتصادی برگزار شده است و در هر میزگرد در کنار هر کاندیدای انتخابات، دو کارشناس اقتصادی حضور داشته‌اند. فرصتی که در میزگردهای اقتصادی برای کاندیداها ایجاد شد، در حقیقت تمایل کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را در حوزه قاتصاد تا حدی مشخص کرد. اینکه کدام کارشناس در برنامه‌های اقتصادی قرار است مشاور فرد پیروز باشد .

پیش از این نیز در انتخابات ریاست چمهوری کارشناسانی از حوزه‌های مختلف به نمایندگی از کاندیداهای حضار در صحنه در برنامه‌ها حاضر می‌شدند. در حقیقت در دوره‌های پیشین انتخابات شاهد برگزاری مناظراتی بین نمایندگان کاندیداها در حوزه‌های مختلف بودیم.

چه کسانی در کنار این ۴ کاندیدای ریاست جکهوری نشستند؟

تا امروز پنج میزگرد اقتصادی برگزار شده و امشب ششمین میزگرد با حضور مصطفی پورمحمدی برگزار خواهد شد .

کارشناسانی که در کنار کاندیداهای حاضر در انتخابات نشستند، از طیف‌های گوناگونی بودند. اصولگرایان در این عرصه بیشتر ترجیح دادند دولتی‌ها را در کنار خود بنشانند . در کنار پزشکیان اما عبده تبریزی و احمد میدری حضور داشتند.

نمایندگان اقتصادی سعید جلیلی چه کسانی بودند؟

سعید جلیلی به عنوان یکی از شش نامزد تایید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مجید کریمی و وحید عزیزی را به عنوان مشاوران اقتصادی خود انتخاب کرد.

مجید کریمی دانش آموخته رشته اقتصاد و پژوهشگر حلقه اقتصاد تحریم مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.از سوابق اجرای وی نیز می‌توان به دبیر کارگروه اقتصاد دولت سایه، مدیرکل مرکز تسهیل تامین مالی تولید اشاره کرد.ی در این نشست در کنار جلیلی جضور یافت و زا برنامه جدی جلیلی درباره بهبود بازار سرمایه گفت و تاکید کرد: ایشان برنامه دارد بازار سرمایه به ریل اصلی برگردد . او تاکید کرد البته فرصتی برای باز کردن موضوع نیست.

وحید عزیزی نیز از دیگر مشاوران اقتصادی سعید جلیلی معاونت تعالی مدیریت و شبکه سازمان ملی بهره‌وری و مدیریت کل دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور را در کارنامه فعالیت خود دارد. دو کارشناس حاضر در برنامه اقتصادی در این نشست به دادن یادداشتی‌هایی به جلیلی بسنده کردند.

البته جلیلی در انتخاب مشاوران سیاسی خود نیز چهره‌های اقتصادی از جمله مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران و محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی را برگزیده است. در میزگرد اقتصادی جلیلی ترجیح می‌داد خود شخصا به سئوالات پاسخ گوید.

نمایندگان اقتصادی محمدباقر قالیباف چه کسانی هستند؟

محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امیرسیاح، مجید شاکری و علی فکری را به عنوان مشاوران خود برگزیده است.

امیر سیاح که انتقاداتش به کارمندان دولت در جریان میزگرد اقتصادی قالیباف بسیار جنجال‌برانگیز شد و صدای اعتراض بسیاری را بلند کرد خود کارمند دول و البته در حال حاضر رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد است .

او از دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته‌ی مدیریت استراتژیک دکترا گرفته و در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد میز در دانشگاه شهید بهشتی و تهران تحصیل کرده است.

سردبیری سایت تحلیلی خبری الف از زمان تاسیس (۱۳۸۵) تاکنون، قائم مقام گروه اقتصاد شبکه اول سیما، مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهیه کننده برنامه‌های اقتصادی شبکه اول سیما و دبیری طرح و برنامه اقتصادی شبکه دوم سیما به اردوگاه اصولگرایان نزدیکی دارد.

امیر سیاح، مشاور اقتصادی قالیباف و معاون فعلی وزیر اقتصاد در بخشی از سخنان خود در میزگرد اقتصادی که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد خطاب به کارمندان دولتی گفت: تو اگر شعور داشتی و می‌توانستی بیزینس پلن را بفهمی برای ۲۰ الی ۳۰ میلیون خودت را علاف نمی‌کردی و می رفتی برای خودت بیزنس و کاسبی راه می انداختی.

این اولین اظهار نظر عجیب سیاح نیست. او در پانزدهم یترماه سال ۱۴۰۰ نیز در قامت کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود: هر کس می‌خواهد ناراحت بشود بشود، می‌خواهید رای ندهید هم ندهید! هر کس نمی‌تواند در تهران ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد یا جنم ندارد یا پشتکار ندارد یا مهارت ندارد.

او که با عضویت در اف‌ای‌تی‌اف موافقت و همراهی در گذشته نداشته است، از این نظر با مجید شاکری از دیگر مشاوران قالیباف قرابت فکری دارد. البته شخص قالیباف نیز از بردن نام اف‌ای‌تی‌اف خودداری می‌کند اما وعده او حل مشکلات و جهش اقتصادی و بهبود معیشت است. مجید شاکری تحلیلگر و کارشناس دیپلماسی اقتصادی و دارای دکترای مالی است. در سوابق اجرایی خود حسابرسی و حسابداری و همچنین مدیریت مالی و نایب رییسی هیات مدیره کارخانجات ذوب آهن و نورد البرز را دارد.

شاکری از منتقدان جدی برجام، دولت روحانی و مخالف سرسخت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف است. او در هفتم دی ماه ۱۳۹۸ در گفتگویی با سایت الف گفته بود: اینکه بعضی می‌گویند روسیه در یک خط و بدون هیچ جزئیات دیگری گفته به کنوانسیون‌ها ملحق بشید تا بتوانیم با هم کار کنیم دروغ است. او تاکید داشت: مجید شاکری: FATF هزینه‌های قطعی و دستاوردهای احتمالی دارد.

علی فکری نیز به عنوان مشاور اقتصادی دیگر محمد باقر قالیباف انتخاب شده است. او اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه امام صادق است و در سوابق علمی او آمده است که دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان اخذ کرده و کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق دارد.

وی معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران است و از سمت‌های مهم وی می‌توان به معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم، رئیس اداره سیاست‌ها وبرنامه های اقتصادی وزارت امور خارجه، دستیار معاون اقتصادی وزارت امورخارجه،کارشناس و عضودبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی ایران اشاره کرد.

کدام کارشناسان اقتصادی کنار زاکانی نشستند؟

عماد الدین سخایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران است.

وی فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته‌ی علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او پیش از این، سمت مدیرکلی بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصادی و دارایی و همچنین مدیرکل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را عهده‌دار بوده است.

او در این نشست بیشتر در قامت تاییدکننده‌ی حرف‌های زاکانی ظاهر شد و سخنان اقتصادی وی را تایید می‌کرد.

مالک شریعتی سیاستمدار ‌ایرانی است که نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. وی در اردوگاه اصولگرایان حضور دارد. وی که دارای مدرک دکتری مهندسی سیستم‌های انرژی است، در تیر سال ۱۴۰۲ رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی در مجلس شورای اسلامی شد. انتشار فیش حقوقی وی جنجالی بزرگ به پا کرد و او در تیرماه سال گذشته در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد و گفت: کاش نمایندگان هم امکانات ثابت داشتند، اما فعلا مخارج اداری را به صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه‌های جاری تلفن و احیانا اجاره مسکن را بدهند. او در جریان نشست اقتصادی چندین بار یادداشت‌هایی را به زاکانی ارائه می‌کرد.

کارشناسان اقتصادی همراه قاضی‌زاده هاشمی را بشناسید

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریدکه وعده‌ی حل سه روزه مشکل بورس در انتخابات پیشین بسیار جنجال‌برانگیز شد و در این ساها عهده‌دار سمت ریاست بنیاد شهید بوده است، فرشاد حیدری و ایمان زنگنه را به عنوان مشاوران اقتصادی خود برگزیده است.

فرشاد حیدری در کارنامه خود ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی بانک ملی، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت امور اعتباری بانک تجارت، معاونت نظارت بانک مرکزی و ریاست مؤسسه عالی آموزش بانکداری دارد.. وی دانش آموخته مدیریت دولتی و مدیریت مالی در مقطع کارشناسی ارشد است.

او که بیشتر در قامت یک میدر اجرایی ایفای نقش کرده تا کارشناس، در میزگرد اقتصادی نیز گفت: می‌دانید که یکی از عوامل موثر در پیشرفت کشور ما نظام بانکی ماست، اما نظام بانکی دارای سلامت و ثبات مالی درباره بانک‌های ما جا دارد بحث‌های زیادی برای آن صورت بگیرد. نظام بانکی ما باید پاسخگوی مردم باشد. اینکه یک نسخه از قرارداد بانک‌ها به مردم داده نمی‌شود جای بحث دارد. اعتبارات بانک‌ها باید به سمت تولید کالا و خدمات برود. مردم وجوه خود را به قرض یا وکالت به بانک‌ها می‌دهند که بانک‌ها باید امانت‌دار باشند. موضوع بعدی دسترسی آسان مردم به تسهیلات است. مردم راضی نیستند. نظام بانکداری ما شفاف نیست توسعه نظام بانکداری قرض الحسنه باید مدنظر قرار بگیرد و گسترش یابد. اساسا ضمانت برای برخی از قشرها ناپسند است مثلا معلمان و کارمندان و کارگری باید وقتی به بانک مراجعه میکنند کسی رویش نشود از آنها ضمانت بگیرد.

ایمان زنگنه دیگر مشاور اقتصادی قاضی‌زاده هاشمی نیز از جمله کارشناسان اقتصادی است که منتقد سفت و سخت عبدالناصر همتی محسوب می‌شود. از او اطلاعات چندانی حتی در بستر وب در دسترس نیست. در مطالب متعدد به این نکته بسنده شده است که وی عضو انجمن اقتصاددانان و استاد دانشگاه است اما اطلاعات تکمیلی‌تری از وی وجود ندارد. ایمان زنگنه نیز دارای دکتری اقتصاد پولی و کارشناس رسمی امور بانکی است.

او در نشست اقتصادی در کنار قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: قانون بانک‌داری شهید رئیسی حاکی از اهتمام به صحبت‌هایی است که الان آقای قاضی‌زاده به آن اشاره کرد. باید چتر مالیات گسترده شود. تعارض منافع در بورس باید حل شود. بورس نیاز به تزریق منابع ندارد بلکه نیاز به سیاست‌های شفاف اعلامی دارد. منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=69881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری و مالیاتی محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی ، خدمات مالیاتی ، مشاوره مالیاتی و امور حسابرسی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن