تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024

اخبار ویژه

16

آغاز اتصال شرکتهای خصوصی به سامانه مودیان

  • کد خبر : 63731
  • 17 فروردین 1402 - 15:41
آغاز اتصال شرکتهای خصوصی به سامانه مودیان

با توجه به فراخوان اشخاص حقوقی از ابتدای فروردین برای اتصال به سامانه مودیان شاهد اتصال اولین گروه از مودیان به سامانه بودیم با این وجود با توجه به تعداد بالای مودیان سازمان مالیاتی باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.

به گزارش اقتصادشهروند ،فرآیند فراخوان مودیان به منظور اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از اواسط سال گذشته آغاز شد.

براین اساس ابتدا شرکت‌های بورسی که زیرساخت مناسب‌تری برای اتصال به سامانه مودیان داشتند به عنوان اولین گروه فراخوان شدند. در حال حاضر اعلام شده است که بیش از ۳۵۰ شرکت بورسی به سامانه مودیان متصل شده‌اند که بخش عمده مشمولان این فراخوان را شامل می‌شود.

شرکت‌های دولتی نیز از ابتدای دی ماه فراخوان شدند و فرآیند عضویت آنها در سامانه مودیان آغاز شده اما به گفته رییس سازمان امور مالیاتی اتصال این شرکت‌ها به سامانه مودیان به کندی در حال انجام است و براساس آخرین امار اعلام شده تنها ۲۳ شرکت دولتی به این سامانه متصل شده‌اند.

بخش خصوصی؛ چالش برانگیزترین قسمت فراخوان مودیان برای اتصال به سامانه جدید

با توجه به اینکه مرحله سوم این فراخوان‌ها که از ابتدای فروردین ماه ابلاغ شده و شامل کلیه اشخاص حقوقی در بخش خصوصی است، پیگیری‌های نشان می‌دهد در هفته جاری اولین گروه از اشخاص حقوقی  (حوزه مخابرات و تلفن همراه)  به این سامانه متصل شده‌اند.

اما نکته اساسی اینجا است که برای اینکه اجرای این قانون به نتیجه قابل قبولی برسد، باید همه طرف‌های معامله (از جمله خرید و فروشنده) شامل ضوابط قانون  مذکور شوند. به عبارت دیگر وقتی یک فروشنده در ابتدای زنجیره صورت‌حسابی را به ثبت می‌رساند باید تا انتهای زنجیره که مصرف کننده نهایی است در سامانه حضور داشته باشند در غیر این صورت شاهد اختلال در زنجیره خواهیم بود.

باید توجه داشت که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان جرایم سنگینی برای عدم صدور صورت حساب در نظر گرفته شده که این مسئله می‌تواند در آینده به چالش بزرگی برای افرادی که از اتصال به این سامانه سرباز می‌زنند تبدیل شود. البته روی دیگر سکه به سازمان امور مالیاتی بازمی‌گردد چرا که در کنار فراهم کردن زیرساختها، وظیفه وصول مالیات و جرایم آن را برعهده دارد.

بنابراین اگر بحث اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و جرایم مربوط به آن با مقاومت از جانب مودیان مواجه شود، سازمان امور مالیاتی نیز  با چالش روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه با توجه به تعداد قابل توجه اشخاص حقوقی این ریسک همچنان وجود دارد و لازم است در مراحل اجرا این موضوع مورد توجه سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار بگیرد. منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=63731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن