تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ 14 ذو القعدة 1445 Tuesday, 21 May , 2024

اخبار ویژه

14

نکات مهم آیین نامه معاملات شهرداری تهران (با اصلاحات)

  • کد خبر : 29747
  • 23 دی 1398 - 14:44
نکات مهم آیین نامه معاملات شهرداری تهران (با اصلاحات)

آیین نامه معاملات شهرداری تهران در ۷ فصل و ۴۰ ماده مصوب سال ۱۳۵۵ بوده و تغییری هم نکرده است اما حد نصاب معاملات جزیی و متوسط و عمده که معیار معاملات و مزایدات و مناقصات شهرداری  است، سال  ۱۳۹۸ از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد تا ارقام اعلامی دهه پنجاه در دهه […]

آیین نامه معاملات شهرداری تهران در ۷ فصل و ۴۰ ماده مصوب سال ۱۳۵۵ بوده و تغییری هم نکرده است اما حد نصاب معاملات جزیی و متوسط و عمده که معیار معاملات و مزایدات و مناقصات شهرداری  است، سال  ۱۳۹۸ از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد تا ارقام اعلامی دهه پنجاه در دهه نود، به روز رسانی شود.

حتما بخوانید : تبدیل شماره کارت به شماره حساب

متن کامل این آیین نامه و نکات مهمی که باید بدانید از شیوه انجام معامله تا فراخوان مناقصه و مزایده و اعضاء کمیسیون ها و شیوه استعلام بها و ارجاع سفارش و امثالهم، در این گزارش ارائه شده است.

اگر نظری دارید از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید. لینک این گفتار را به اطلاع دوستان و آشنایان پیمانکار خود از طریق شبکه های اجتماعی برسانید. جدید ترین اطلاعات را باید در TEHRAN.IR دنبال کنید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با سامانه شفافیت شهرداری تهران آشنا شویم

 آیین نامه شهرداری تهران

درباره آیین نامه معاملات شهرداری تهران

اگر شما پیمانکار بخش خصوصی هستید و قصد دارید در مناقصه و مزایدات ده ها سازمان و شرکت شهرداری تهران در زمینه های خدماتی، تاسیساتی، عمرانی،  زیباسازی، نگهداری  فضای سبز، فناوری اطلاعات، ارتباطات،تامین نیروی انسانی و غیره شرکت کنید، آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران، ابزار شما برای آگاهی از اصول و قواعد معاملاتی شهرداری پایتخت با اشخاص حقیقی و حقوقی می  باشد.

این آیین نامه  در بیست و چهارم فروردین  ماه سال ۱۳۵۵ تصویب شد و با اصلاحاتی همراه شد که در این گزارش به آن  می پردازیم. شما با این آیین نامه، در جریان روش معامله،  نصاب معاملات، روش های برگزاری  مناقصه، فعالیت کمیسیون مناقصه و اعضاء آن، ارجاع سفارش  ها و عقد قراردادها، قرار می گیرید.  آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران، ۴۰ ماده و ۷ فصل و ۲  تبصره  دارد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره قانون برگزاری مناقصات ایران

آیین نامه شهرداری تهران

فصل اول آیین نامه معاملات شهرداری تهران

فصل اول آیین نامه معاملات شهرداری تهران، نصاب  معاملات می باشد و به بیان تعاریفی درباره نصاب معاملات پرداخته است.

در این آیین نامه چون مصوب سال ۱۳۵۵ هجری شمسی است،‌ نصاب معاملاتش کاربردی نیست و کارکردی نداشت و طبق مصوبه  هیات وزیران در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، حد نصاب معاملات به شرح ز یر اعلام شد که حد نصاب معاملات شهرداری های سراسر کشور را تعیین  می کند:

  • شهرداری تهران و شهرداری مرکز استان های کشور می توانند معامات تا سقف ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را به روسای مناطق شهرداری ها و مدیران کل عامل سازمان ها تفویض کنند.
  • حد نصاب معاملات جزیی کوچک در شهرداری مراکز استان های کشور: تا مبلغ ۳۲۸ میلیون ریال تعیین شد.
  • حد نصاب معاملات جزیی کوچک در شهرداری های خارج مراکز استان ها: تا ۲۶۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال تعیین شد.
  • حد نصاب معاملات متوسط در شهرداری های مراکز استان های کشور: بین ۳۲۸ میلیون ریال و ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال تعیین شد
  • حد نصاب معاملات متوسط در شهرداری های خارج مراکز استان ها: از ۲۶۲میلیون و ۴۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال  تعیین شد.
  • حد نصاب معاملات بزرگ (عمده) در شهرداری های مراکز استان ها: بیش از مبلغ ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال تعیین  شد.
  • حد نصاب معاملات بزرگ در شهرداری های خارج مراکز  استان ها: بیش از مبلغ ۲ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال اعلام  شد.
  • حد نصاب معاملات جزیی دهیاری ها تا مبلغ ۱۶۴ میلیون ریال اعلام شد.
  • حد نصاب معاملات متوسط دهیاری ها از ۱۶۴ میلیون ریال تا ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال  تعیین  شد.
  • حد نصاب معاملات عمده دهیاری ها، بیش از مبلغ ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال اعلام شد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری  تهران

بنابراین هر جا از سال ۱۳۹۸، منظور  از حد نصاب جزیی و متوسط و عمده درمعاملات شهرداری تهران بود،‌معیار را ارقام فوق  الذکر در نظر  بگیرید مگر این که دوباره اصلاحیه  ای منتشر شود.

طبق تبصره ۱ فصل  اول آیین نامه معاملات شهرداری تهران، مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزیی و متوسط، مبلغ معامله و در مورد معاملات عمده، مبلغ برآورد است. مبلغ برآورد، مبلغی است که شهرداری (کارفرما) اعلام می کند و گاها کف یا سقف قیمت را شامل می شود. طبق تبصره ۲ فصل اول آیین نامه معاملات شهرداری تهران، مبنای نصاب در فروش،‌مبلغ تعیین  شده از طرف کارشناس منتخب شهرداری تهران می باشد.

طبق  ماده ۲ آین  نامه معاملات شهرداری تهران، اگر  معامله جزیی باشد، مامور خرید شهرداری، موظف است که به فروشنده کالا و خدمات مراجعه کرده و استعلام قیمت بگیرد. بر  اساس مبلغ خرید کالا یا خدمات، این که در کدام دسته بندی حد نصاب قرار بگیرد،‌ نیاز به جلب موافقت کتبی رئیس کارپردازی با رعایت صرفه  شهرداری است تا معامله رسمی شود.

طبق ماده ۲ فصل ۱ آیین نامه معاملات شهرداری، مامور خرید باید ذیل سند هزینه،  بایستی مشخصات خود و سمت و تاریخ و مشخصات طرف  معامله را درج و امضاء کند. معامله باید با کم ترین قیمت استعلام شده از صورت بگیرد.

طبق تبصره ماده ۱ فصل ۱، در مناطق و سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران، معاملاتی که بیش از مقدار حد نصاب معاملات متوسط باشد، باید با تایید مسئول منطقه یا مدیرعامل سازمان یا شرکت صورت بگیرد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره قراردادهای میلیاردی شهرداری تهران

طبق ماده ۳ از فصل اول  آیین نامه معاملات شهرداری تهران، در مورد معاملات متوسط شهرداری با فروشنده کالا و خدمات، مامور  خرید شهرداری بایستی از ۳ شخص حقیقی یا حقوقی،‌استعلام بگیرد. استعلام های باید روی  برگه های جداگانه بوده و به صورت کتبی صورت بگیرد. نوع کالا یا خدمت مورد نیاز، میزان و مبلغ پیشنهادی در برگه استعلام بها با قید مدت اعتبار پیشنهاد قیمت، در  استعلام بها درج شود. ذکر  کامل مشخصات پیشنهاد دهنده و آدرس و تاریخ و امضا، الزامی است.

مامور  خرید شهرداری بایستی ذیل برگه های سه گانه استعلام بها (حداقل ۳ برگ)، امضا کرده و اسم و مشخصات و سمت خود را قید کند.

۳ تبصره در این زمینه وجود دارد که اگر پیشنهاد دهنده قیمت به شهرداری هستید به آن توجه کنید:

  • اگر فروشنده کالا یا خدمات یا همان پیشنهاد دهنده، ۳ نفر نباشد و کم تر از ۳ نفر شخص حقیقی یا حقوقی باشد، مامور خرید شهرداری باید این موضوع را در متن سند هزینه (نه استعلام بهاء) قید کند.
  • به دلیل این که استعلام قیمت توسط پیشنهاد دهنده قیمت،‌ دارای مدت اعتبار (EXPIRY DATE)‌ است، لذا مامور خرید باید برای پذیرش استعلام ها به گونه ای اقدام کند که به علت انقضاء مدت، خسارتی متوجه شهرداری نشود.

طبق ماده ۴ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، مامور خرید کالا یا خدمات شهرداری تهران، اگر حداقل بهاء یکی از استعلام بهاء ها توسط  پیشنهاد دهنده قیمت را عادلانه تشخیص داد،  بایستی بعد از جلب موافقت،کمیسیونی مرکب از مسئولان ادارات حسابداری، بازرسی و تدارکات یا معاونان آن ها که به نام کمیسیون معاملات نامیده می  شود ، با پیشنهاد دهنده حقیقی یا حقوقی  حداقل بهاء، معامله را انجام دهد.

کمیسیون معاملات شهرداری تهران، اگر  تشخیص دهد، می تواند استعلام قیمت نفری که پایین تری پیشنهاد را داده، توسط  متخصصین، بررسی و ارزیابی کند.

نکته ای که این جا باید در نظر داشته باشید آن است که در  همه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و ده ها سازمان و شرکت شهرداری  تهران، اعضاء کمیسیون معاملات، با پیشنهاد مسئول منطقه یا مدیرعامل شرکت یا رئیس سازمان و تصویب شهردار، منصوب می شوند.

فصل دوم  آیین  نامه معاملات شهرداری تهران: آیین نامه مناقصات شهرداری تهران

طبق  ماده ۵، اکر معامله ای، مصداق معامله عمده باشد، بایستی آگهی مناقصه به صورت عمومی منتشر شود یا اگر مناقصه محدود باشد، از شرکت کنندگان واجد شرایط، برای شرکت در مناقصه، دعوت شود. این کار به تشخیص شهردار پایتخت خواهد بود.

آگهی مناقصه عمومی

طبق  ماده ۶  فصل ۲ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامهر سمی کشور و از ۱ تا ۳ نوبت با توجه به اهمیت معامله، در  روزنامه های کثیر الانتشار کشور منتشر می شود. طبق تبصره ۱ ماده ۶، اگر شهرداری تهران،‌ تشخیص دهد که انتشار آگهی در خارج از محدوده پایتخت، ضرورت دارد، بایستی  در شهرهای که ضرورت آن را احساس می  کند، نسبت به نشر آگهی مناقصه عمومی،‌ اقدام کند.

۲ تبصره دیگر این جا اشاره شده  است:

  • طبق تبصره ۲ ماده ۶ از فصل ۲ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر شهرداری تشخیص دهد،  از طریق آگهی یا رادیو یا تلویزیون،‌نسبت به عرضه اسناد مناقصه عمومی یا الصاق  آن در معابر، اقدام می کند.
  • طبق تبصره ۳ ماده ۶ از فصل ۲ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر موضوع مناقصه عمومی به گونه ای باشد که علاوه بر نشر آگهی در داخل کشور،‌بایستی فراخوان در خارج از کشور هم منتشر شود، بایستی از طریق وزارت امور خارجه یا یکی از سفارت خانه های کشورهای خارجی در ایران، به اطلاع سفارت خانه های ایران در خارج از کشور هم برسد.

طبق ماده ۷ از فصل ۲ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، در آگهی مناقصه باید موارد زیر درج شود:

  • نوع و مقدار کالا و یا کار یا خدمت با ذکر مشخصات
  • مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار یا خدمات و ترتیب عمل و میزان خسارت در صورتی که طرف معامله در تحویل کالا یا خدمات، تاخیر غیر مجاز داشته باشد.
  • استعلام بهاء پیشنهاد دهنده، بایستی بدون ابهام از نظر قیمت و مشخصات بوده و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود.
  • مدت قبول پیشنهاد باید مشخص شود.
  • محل تسلیم پیشنهادها باید مشخص شود.
  • تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن باید مشخص شود.
  • مدتی که برای بررسی پیشنهاد ها وتشخیص برنده مناقصه و ابلاغ به برنده در نظر گرفته می شود، بایستی سقف زمانی داشته باشد.
  • روز و ساعت و محل اعلام پیشنهاد ها و مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آن ها در کمیسیون مناقصه باید مشص شود.
  • میران پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص شهرداری پایتخت، پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد، مشخص شده و ترتیب پرداخت و واریز آن مشخص گردد.
  • محل توزیع یا فروش نقشه ها و برگه های ضمایم اسناد مناقصه مشخص شود.
  • محل توزیع ضمانت نامه و قرارداد اگه تهیه آن لازم باشد بایستی طبق نمونه قرارداد، در اختیار شرکت کنندگان در مناقصه قرار گرفته و آن ها ذیل کلیه برگه ها را مهر و امضاء کنند.
  • سپرده شخص حقیقی یا حقوقی شرکت کننده در مناقصه بایستی به صورت نقد به حساب سپرده شهرداری تهران واریز و رسید آن به ضمیمه پیشنهاد،‌ تسلیم شود.
  • شرکت در مناقصه های شهرداری تهران و اعطا پیشنهاد قیمت، به معنی پذیرفتن شرایط و تکالیفی است که در ماده ۱۰ آیین نامه معاملات شهرداری تهران اعلام شده است.

توجه داشته باشید که امروزه، پاکت الف در مناقصات، پاکت ضمانت نامه شرکت در مناقصه بوده که بانک های عامل کشور صادر میکنند و در اختیار شرکت کننده در مناقصه قرار می دهند. در صورتی که به هر دلیلی، پاکت ب یا ج پیشنهاد دهنده باز نشود، شهرداری، ضمانت نامه مزبور را ظهر نویسی کرده و امکان ابطال آن را از طریق بانک صادر کننده فراهم می کند.

حتما بخوانید: آدرس  و تلفن مناطق ۲۲ گانه شهرداری

طبق ماده ۸ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر علاوه بر شرایط بالا، شرایط دیگری هم شهرداری تهران تشخیص دهد، در صورتی که مغایر با آیین نامه معاملات شهرداری تهران نباشد، بایستی در متن آگهی یا در نقشه ها و برگه ها و شرایط و مشخصات درج کند و به اطلاع شرکت کننده رسید و ذیل آن برگه یا برگه ها را امضا و مهر کند.

طبق ماده ۹ از فصل ۲ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر شروط مناقصه در ماده ۷ و ۸ خیلی مفصل باشد و درج آن در روزنامه،‌مستلزم پرداخت هزینه زیاد باشد، شهرداری می تواند نوع کالا یا خدمات مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان پیش پرداخت و مدت محل تحویل و میزان پیش پرداخت و مدت و محل قبول پیشنهاد ها را در نسخه ضمیمه در اختیار شرکت کننده در مناقصه قرار دهد.

پیشنهاد دهندگان باید مشخصات معامله را دریافت و با ذکر همه مشخصات را قبول دارم، مهر و امضا کند.

حتما بخوانید: راهنمای دریافت کارت بازرگانی

ماده ۱۰ آیین نامه معاملات شهرداری تهران در خصوص پیشنهاد و انعقاد قرارداد

یکی از مواد مهم آیین نامه معاملات شهرداری تهران، درباره پیشنهاد ها و انعقاد قرارداد های شهرداری یا پیمانکاران بوده که مواردی را به شرح  زیر اشاره کرده است:

  • شهرداری مجاز است که مقدار کالا یا خدماتی که نیاز دارد را تا ۲۵ درصد، کاهش یا افزایش دهد. این قاعده در انعقاد قرارداد بسیاری از پیمان های پیمانکاران با سازمان های دولتی نیز رعایت می شود. افزایش قرارداد نیاز به مجوز مجری دارد.
  • شهرداری مکلف است که سپرده شرکت در مناصه برنده مناقصه را در صورتی که حاضر به انجام معامله نشده باشد، ضبط کند. هم چنین اگر نفر اول برنده مناقصه امتتاع کند و نفر دوم  نیز از انجام معامله اجتناب کند، ضمانت نامه شرکت در مناقصه وی نیز به نفع شهرداری تهران، ضبط می شود.
  • شهرداری تهران طبق ماده ۱۰ آیین  نامه معاملاتی شهرداری تهران، مجاز به  بررسی پیشنهاد های مبهم و بدون سپرده نیست.
  • شهرداری تهران در رد یا پذیرش کلیه پیشنهاد های شرکت کنندگان مناقصه، مجاز است.
  • هزینه ثبت قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی به عهده برنده مناقصه می باشد.
  • شهرداری مجاز است که بابت هر مالیات یا عوارض یا وجوهی که قانونا بابت معامله به طرف قرارداد تعلق می‌گیرد.
  • مدت قبول کلیه پیشنهاد هایی که در مناقصه شرکت می‌کند و آگهی مناقصه در داخل کشور منتشر شده، ۱۰ روز باید باشد و برای مناقصه هایی که درخارج از کشور منتشر می شود، مدت قبول پیشنهاد ها از ۶۰ روز نباید کم تر باشد.
  • اگر به تشخیص شهرداری، نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگه شروط و مشخصات و ضمانت نامه و قرارداد و مدارک دیگر باید تهیه شود، قبل از نشر آگهی باید آماده شود.
  • پیش پرداختی که به برنده مناقصه داده می شود نباید از ۲۵ درصد مبلغ معامله تجاوز کند. پرداخت پیش پرداخت منوط به ارائه ضمانت نامه بانکی است.
  • سپرده شرکت در مناقصه بایستی بر اساس موضوع و خصوصیات معامله تعیین شود و از ۵ درصد مبلغ برآورد، کم تر نباشد. اگر میزان سپرده، از مقداری بیش تر شود، شهرداری مجاز است  آن را کم تر کند (این موضوع امروزه اصلاح شده است)
  • حداقل میزان تضمین حسن انجام کار برنده مناقصه، بایستی پیش از انعقاد قرارداد (ضمانت نامه حسن انجام تعهدات) اخذ شود. اگر معامله، موضوعش عملیات ساختمانی یا باربری یا خرید ماشین آلات باشد، ۵ درصد و در مورد سایر معاملات، ۱۰ درصد مبلغ مورد معامله ارائه شد. باید به صورت نقدی به حساب سپرده بانکی شهرداری، واریز شود. در مورد معامله ساختمانی و باربری علاوه بر ۵ درصد مذکور ، شهرداری بایستی از هر پرداخت، معادل ۱۰ درصد کسر و به حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام معامله، در نظر بگیرد.

حتما بخوانید: حقوق پایه کلیه مدیران و مشاوران شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸

دعوت نامه مناقصه محدود

ماده ۱۲ می گوید که اگر شهرداری پایتخت تشخیص دهد، به جهت فوریت کار و میزان آن، می تواند نحوه انتشار اگهی مناقصه را از عمومی به محدود تغییر دهد.

اعضاء کمیسیون مناقصه و شرح وظایف

  • یکی از معاونان شهرداری تهران به انتخاب شهردار
  • مسئول امور مالی شهرداری پایتخت و جانشنیش در غیاب وی
  • مسئول واحد تقاضا کننده مناقصه و در غیابش، جانشین او
  • مسئول امور حقوقی شهرداری پایتخت و در غیابش، جانشین او
  • یک نفر مامور فنی به انتخاب شهردار

طبق ماده ۱۴ آیین نامه معاملات شهرداری، اگر پیشنهادی در موعود مقرر دریافت نشود، شهرداری مجاز به برگزاری مجدد مناقصه بوده و یا موضوع را برای اخذ تصمیم، به کمیسیونی مرکب از معاونت مالی و اداری شهرداری و ۲ عضو عالی مقام شهرداری که به پیشنهاد شهردار، تعیین می شود، واگذار کند.  اگر کمیسیون ، انجام معامله را از طریق ترک مناقصه تجویز کند، با توجه به مبلغ معامله با رعایت مفاد ماده ۳۱ این آیین نامه  عمل می شود.

طبق ماده ۱۵ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر در مدت مقرر مناقصه، پیشنهاد عادلانه رسیده باشد، کمیسیون تشکیل جلسه داده و پیشنهاد های رسیده را بررسی و تصمیم گیری می کند:

  • اگر بنا به تشخیص کمیسیون مناقصه، کم ترین بهای پیشنهاد داده شده یا تنها بهای پیشنهادی، مورد تایید باشد و برنده اعلام شود،  پایان مناقصه اعلام می شود و اگر این گونه نباشد، مناقصه تجدید می شود
  • اگر بهای به دست آمده در استعلام بهاء کم تر از حداقل بهاء پیشنهاد شده در مناقصه باشد، کمیسیون پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حائز حداقل اعلام می کند. جز این که تفاوت ۲ بها، کم تر از ۵ درصد باشد. در این حالت، پیشنهاد دهنده حداقل بایستی به حداقل بدست آمده در استعلام، راضی و آن را انجام دهد تا به عنوان برنده مناقصه اعلام شود.
  • اگر حداقل بهاء بدست آمده در استعلام، برابر یا بیش تر از حداقل بهاء پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بهاء، کسی داوطلب معامله نباشد، کمیسیون قادر است که پیشنهاد دهنده، حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام کند یا رای به تجدید مناقصه بدهد.
  • شهرداری هر زمان تشخیص دهد، باید پیش از خواندن پیشنهادها، بهای عادلانه مورد مناقصه را به صورت محرمانه تهیه کند و در پاکت لاک و مهر قرار دهد. این پاکت بایستی در اختیار کمیسیون مناقصه قرار بگیرد تا روز موعود که پیشنهاد های شرکت کنندگان (پاکت ج) باز شده و خوانده می شود.
  • اگر کمیسیون مناقصه، رای به تجدید مناقصه دهد، موضوع برای تصمیم دیگر به کمیسیونی که در ماده ۱۴ اشاره شده،‌ ارجاع خواهد شد.
  • شهرداری تهران در مورد انتخاب مهندس مشاور و پیمانکار عملیات عمرانی، بایستی آیین نامه ماده ۲۲ قانون برنامه و بودجه کشور را رعایت کند.

ماده  ۱۶ فصل  ۳ آیین نامه معاملات شهرداری تهران می گوید که اگر یک مناقصه مرتبط با چند کالا یا خرید خدمات باشد و تفکیک مورد معامله برای شهرداری  پیش بینی  نشده باشد، کمیسیون مناقصه مجاز است که استعلام بهایی که پایین ترین قیمت را ارائه کرده،  برنده اعلام کند.

ماده۱۷ فصل ۳ آیین نامه معاملات شهرداری می گوید که تصمیم مناقصه با اکثریت آراء اعضاء کمیسیون مناقصه، معتبر است.  اگر  نظر عضو فنی کمیسیون  مناقصه در اقلیت باشد، موضوع برای بررسی  بیش تر به کمیسیونی که برای  ماده ۱۴ در نظر گرفته شده، ارجاع خواهد شد.  در تبصره این ماده آمده که کمیسیون مناقصه، موظف است که از زمانی که پیشنهاد های قیمت را قرائت می کند (پاکت ج)، حداکثر ظرف ۷ روز کاری، نظر نهایی خود را درباره برنده یا نتیجه مناقصه، اعلام  کند. این مهلت تا ۱۰ روز کاری، قابل تمدید است.

حتما بخوانید: با شهرداری تهران از قبل تا بعد از انقلاب  آشنا شویم

ماده ۱۸ آیین نامه معاملات شهرداری می گوید که تصمیم کمیسیون مناقصه پس از موافقت شهرداری و تصویب شورای شهر باید به مناقصه گزار ابلاغ شده و مناقصه گزار باید جداکثر ظرف ۵  روز کاری، نتیجه مناقصه را به برنده اعلام کند و نسبت به انعقاد قرارداد، اقدام شود.

اگر شورای  شهر تهران، موارد را به شهردار پایتخت  تفویض  کرده باشد،تحصیل موافقت شورای شهر تهران لزومی ندارد.

ماده  ۱۹ فصل ۳  آیین نامه معاملات شهرداری تهران می گوید که اگر کمیسیون مناقصه، برنده را اعلام کرده باشد، سپرده او و نفر دوم، نگهداری می شود و ضمانت نامه های بانکی سایر  شرکت کنندگان، مستر می شود.

ماده ۲۰ فصل ۳  آیین نامه معاملات شهرداری تهران می گوید که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ کتبی نتیجه مناقصه، ۷  روز کاری  فرصت دارد تا ضمانت نامه حسن انجام معاملات را ارائه کند و در غیر این صورت، ضمانت نامه شرکت در مناقصه وی، ضبط خواهد شد. در این حالت، به شخص دوم  اعلام می شود که ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات را ارائه  کند. اگر نفر دوم  هم  تا یک هفته از ارائه ضمانت نامه، اجتناب کند، ضمانت نامه او نیز ضبط خواهد شد و موضوع مناقصه برای اتخاذ تصمیم دیگر، به کمیسیون ماده ۱۴ ارجاع می شود تا در صورت ضرورت،‌نسبت به تجدید مناقصه اقدام  شود.

۲ تبصره  این جا وجود دارد:

  • رجوع پیشنهاد دهنده که بهای پیشنهادی او در مرتبه ۲ است، به شرطی امکان دارد که تفاوت مبلغ پیشنهادی او با نفر اول، از مبلغ سپرده مناقصه بیش تر نباشد. در غیر این صورت، رجوع به وی،  ممنوع خواهد بود.
  • موضوع دیگری که در ماده ۲۰ باید به آن توجه شود آن است که مدت ۷ روز کاری برای طرفی که درخارج از کشور به سر می برد، تا ۳۰ روز کاری قابل تمدید است. باید این مدت در آگهی فراخوان مناقصه، درج شده باشد.

ماده ۲۱  آیین نامه معاملات شهرداری تهران می گوید که حائزین حداقل بهاء در مناقصه در صورتی که بیش از یک نفر باشد، به قید قرعه انتخاب می شود.

ماده ۲۲  آیین نامه معاملات شهرداری می گوید که تحویل مورد معامله در مهلت های مقرری که در ماده  ۲۰ ذکر شده، امکان پذیر  نباشد، بایستی قرارداد منعقد گردد.

نکاتی که در قرارداد پیمانکاران با شهرداری باید رعایت شود

در ماده  ۲۳ آیین نامه معاملات، نکایت که باید در قرارداد ذکر شود،  ارائه شده که به شرح  زیر  است:

  • اسامی طرف های قرارداد (متعاملین)
  • نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آن ها
  • مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله
  • ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه، در انجام تعهدات جز یا کل، تاخیر داشته باشد.
  • الزام تحویل کالا طبق نمونه مهر و امضاء شده در صورتی که تهیه  نمونه، الزامی  باشد.  در این حال، نمونه کالا با مهر طرفین نزد  شهرداری، نگهداری  خواهد شد.
  • برنده مناقصه باید گواهی کند که از مشخصات کالا یا فعالیتی که طبق قرارداد ، موظف به انجام آن بر اساس دستمزد و مبلغ مشخص است، اطلاع کامل دارد.
  • در قرارداد های شهرداری با پیمانکاران باید اعلام شود که شهرداری، مجاز است که مبلغ قرارداد (پیمان) را به میزان ۲۵ درصد، افزایش  یا کاهش دهد.  معمولا در زمان افزایش، الحاقیه  ریالی به قرارداد، ضمیمه می شود.
  • ترتیب پرداخت بهاء قرارداد در صورتی که کار بر اساس واحد بهاء باشد، در قرارداد ذکر  می شود و بهاء کارهای انجام یافته بر  اساس واحد بهای احتساب و پرداخت است.
  • مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده  باشد، باید در قرارداد منعکس گردد.
  • ترتیب استرداد ضمانت نامه برنده مناقصه (طرف معامله با شهرداری)، مبلغ ضمانت نامه و مشخصات آن باید در قرارداد منعکس شود.
  • بازه زمانی بین  تحویل موقت و تحویل قطعی در قرارداد های مربوط به ساختمان و راهسازی و نظایرش بر اساس شرایط مناقصه باید مشخص شود.
  • ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی مصوب دی ماه سال ۱۳۳۷ باید در قرارداد منعکس شود.
  • شرایطی که طرفین معامله باید در قرارداد رعایت کنند، به شرطی که شامل امتیازاتی علاوه بر آن چه در شرایط مناقصه ذکر شده برای طرفین نباشد، باید در متن  قرارداد درج شود.

فصل ۴ آیین نامه معاملات شهرداری تهران: ترتیب و تحویل کالا یا خدمات

تحویل مورد معامله باید به شرح  زیر انجام شود:

  • الف) اگر بهای کالا تا ۱۰ هزار ریال (این مقدار امروز به روز رسانی شده است)، باید توسط انبار دار یا تحویل گیرنده خدمت صورت بگیرد.
  • ب) معاملاتی که بهای آن از ۱۰ هزار ریال (این رقم به روز رسانی شده است) و از ۱۰۰ هزار ریال (به روز رسانی شده است) تجاوز  نکند، مسئولیت آن با انبار دار یا تحویل گیرنده کار و نماینده بخش  تقاضا کننده است.
  • ج) در مورد معاملات متوسط و عمده که مقدارش در ابتدای گفتار توضیح داده شد، مسئولیت انبار دار یا تحویل گیرنده کار یا خدمات و نماینده قسمت تقاضا کننده با نظارت کمیسیونی که حداقل از ۳ نفر از افراد واجد شرایط به  انتخاب شهردار پاتخت تشکیل شده باشد، الزامی است.

در تبصره ۱ این ماده آمده است که برای تحویل دادن هر جنس یا کاری که مصداق پاراگراف بالا محسوب می شود، کمیسیون  تحویل، صورتجلسه  تنظیم  کرده  و کالا قید کند که جنس مورد معامله یا خدمات مربوطه، طبق نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان بوده و همه اعضاء کمیسیون و فروشنده یا پیمانکار، زیر این برگه  را مهر و امضاء کنند.

گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا در مورد بند «الف» به  عهده انبار دار یا تحویل گیرنده کالا و در مورد بند «ۤب» به عهده انبار دار یا تحویل گیرنده کالا یا خدمات است.

در تبصره  ۲ این ماده آمده بود که اگر تشخیص مشخصات مورد معامله، نیاز به  تخصص داشته باشد،  نماینده قسمت تقاضا کننده باید از میان کسانی باشد که دارای اطلاعات کافی در این باره بوده و مسئولیت را عهده دار خواهد بود.

در ماده ۲۵ فصل ۴ آیین نامه معاملات شهرداری تهران آمده است که برای کالا های تحویل شده، بایستی قبض انبار  صادر شود که شماره مسلسل داشته  باشد  و انبار دار آن را مهر و امضاء کرده باشد.  ضمنا در دفتر انبار نیز ثبت شده باشد و شماره ثبت دفتر انبار نیز روی قبض انبار،  درج شود.  در این جا ۲ تبصره وجود دارد:

  • تبصره اول می گوید که اگر کالایی  توسط فروشنده، خارج  از انبار تحویل شود و به انبار وارد نشود، طبق ماده ۲۴  این آیین نامه، تحویل گیرنده کالا،  به جای انبار، تکالیف مربوطه را انجام می دهد و رسید یا صورت جلسه، حسب مورد،  مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار خواهد بود.
  • کالا های غیر مصرفی، علاوه بر ثبت در دفتر انبار،‌بایستی ثبت دفتر اموال شهرداری را نیز داشته باشد.

ماده۲۶ فصل ۴ آیین نامه معاملات شهرداری می گوید که اگر شرایط معامله برای تحویل مورد معامله، اضاف بر مواردی که در  ماده بیست و چهارم و ماده بیست و پنجم آیین نامه معاملات شهرداری ذکر شده باشد،  بایستی آن ها هم اجرا شود.

ماده  ۲۷ فصل ۴ می گوید که اگر بین طرف تحویل مورد معامله که در بند «ج» ماده ۲۴ گفتیم، و سایر  مسائل مربوط  به تحویل کالا یا خدمات، اختلاف نظر  باشد، بایستی طبق اعلام  شهردار منطقه  و رئیس سازمان به اقتضای موارد، کسب نظر از  متخصصان انجام شود.

فصل ۵ آیین نامه معاملات شهرداری تهران: درباره مزایدات شهرداری

طبق ماده بیست و هشتم فصل پنجم آیین نامه معاملات شهرداری، درباره معاملات جزیی، مامور فروش کالا یا خدمات باستی به داوطلب معامله، مراجعه کرده و پس از تحقق کامل از بهاء با رعایت صرفه شهرداری، معامله را تا میزان مشخصی ( مبلغ به روز رسانی شده است) به مسئولیت خودش  انجام داده و سند مربوطه  را با تعهد این که معامله با بیش ترین بها ممکن صورت گرفته، با ذکر نام و تاریخ و سمت، امضاء کند.

اگر معامله جزیی، بیش از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ریال  (به  روز رسانی شده) باشد، مامور فروش بعد از جلب نظر  ارزیاب شهرداری، با در نظر  گرفتن مراتب فوق، اقدام به فروش می کند .

ماده ۲۹ فصل مزایده می گوید که معاملات متوسط به صورت حراج و به شهر زیر انجام می پذیرد و موارد زیر باید لحاظ شود:

  • اطلاعات کامل درباره نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله باید اعلام شود.
  • روز و ساعت و محل حراج باید مشخص شود.
  • یک نوبت آگهی در روزنامه رسمی و یک نوبت آگهی در روزنامه کثیر الانتشار الزامی است.
  • طبق صلاحدید، اعلام مزایده در رادیو و تلویزیون و معابر عمومی، انجام شود.
  • در فراخوان مزایده باید درج شود که در برابر فروش اشیا، وجه نقد دریافت  می شود و پرداخت هر گونه عوارض و مالیات هم بر  عهده خریدار خواهد بود.
  • مورد معامله (مورد مزایده) باید قبلا ارزیابی شده و در فهرست قیمت قبل از انجام حراج، پیشنهاد ها در پاکت لاک و مهر قرار بگیرد و در اختیار کمیسیون حراج باشد. حراج از بهای ارزیابی شده شروع شده و با خریداری که بالا ترین بهاء را پیشنهاد کرده باشد، معامله استارت زده  می شود و به  اگر به قیمت اریابی شده،‌داوطلب پیدا نشود، مزایده تجدید می  شود.

اعضاء کمیسیون مزایدات شهرداری تهران

طبق ماده  ۳۰  آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اعضاء کمیسیون مزایده باید حداقل ۵ نفر  از افراد زیر  باشد:

  • مسئول امور مالی یا نماینده وی
  • مسئول تدارکات یا نماینده وی
  • مسئول بازرسی یا نماینده وی
  • مسئول امور حقوقی یا نماینده وی
  • مسئول واحد تقاضا کننده یا نماینده وی

در معاملات عمده، روش مزایده به صورت زیر است:

  • در فراخوان مزایده، شرایطی که طبق این آیین نامه، برای آگهی مناقصه پیش بینی شده باید برای مزایده هم رعایت شود.
  • همه مواردی که برای تشکیل کمیسیون مناقصه در این گفتار گفتیم، برای برگزاری کمیسیون مزایده نیز صادق است .

حتما بخوانید: همه چیز درباره شهرک باستی هیلز لواسان (بورلی هیلز ایران)

فصل ششم : ترک مناقصه یا ترک مزایده و حراج

در فصل ششم آین نامه معاملات شهرداری تهران به موضوع ترک مناقصه یا مزایده  اشاره شده است. طبق  ماده سی و یکم، در موارد زیر، معامله بدون تشریفات مناقصه یا مزایده و حراج انجام می شود. به موارد ۸ گانه ذیل  الذکر توجه کنید:

  • اگر معامله ای، طرف معامله اش، وزارت خانه  یا موسسه یا سازمان دولتی یا واحد هایی از شهرداری یا موسسات وابسته به آن باشد، ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و حراج انجام  میشود.
  • در مورد خرید اموال و خدمات و حقوق مالی که به تشخیص شهردار پایتخت،‌ منحصر به فرد باشد.
  • در مورد خرید یا اجاره کردن اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب شهرداری پایتخت انجام شود.
  • در مورد خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و کارشناسان، ترک تشریفات مناقصه و مزایده امکان دارد.
  • در مورد خرید کالا های انحصاری دولتی و کالا هایی که از طرف مراجع صالح دولتی برای آن ها نرخ گذاری شده باشد، ترک مناقصه و مزایده و حراج امکان دارد.
  • درباره خرید کالا های مورد مصرف روزانه که در محل، نرخ ثابتی از طرف دولت یا شهرداری ها یا مراجع ذیصلاح برای آن ها تعیین شده باشد، ترک مناقصه و مزایده امکان دارد.
  • درباره کرایه حمل و نقل هوایی و دریایی و زمینی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع، امکان پذیر است.
  • درباره خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات موجود و هم چنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی و حق اختراع، به تشخیص شهردار  تهران، ترک تشریفات مناقصه و مزایده امکان پذیر  است.

طبق تبصره ماده ۳۱  آیین نامه معاملات شهرداری تهران،  اگر نماینده انحصاری فروش کالا های ساخت کارخانجات خارجی یا کارخانه های تولید کننده داخلی، کالا را موجود نداشته باشند، یا به نرخ اعلام  شده از طرف مراجع رسمی، به فروش نرسانند، شهرداری تهران می تواند کالا را با رعایت مقررات این آیین نامه، خریداری کرده و اگر کالا بیش از نرخی باشد که مراجع نرخ گذاری اعلام کرده اند باشد، از نماینده انحصاری فروش یا کارخانه داخلی باید خریداری شود و مراتب به مراجع تعیین کننده قیمت،  اعلام شود.

ماده ۳۲ فصل مزایده آیین نامه  معاملات شهرداری می گوید که درباره چاپ و صحافی معامله طبق آیین نامه مربوط که برای امور چاپ و صحافی دستگاه های دولتی به تصویب هیات وزیران رسیده، موارد انجام شود.

طبق ماده ۳۳، اگر انجام مناقصه یا مزایده و حراج، به تشخیص و طبق گزارش توجیهی واحد مربوطه و تایید کمیسیون مقرر در ماده ۱۴، به مصحلت نباشد، معامله بر اساس ترتیبی  که در  زیر گفته شده انجام  خواهد شد:

  • اگر معامله تا سقف ۵ میلیون ریال (این نرخ به روز رسانی شده است) با تصویب شهرداری تهران باشد، حدود اختیار تفویض شده به شهرداری بر اساس اصلاحیه و الحاقیه ها صورت می گیرد.
  • در مورد معامله بیش از ۵ میلیون ریال تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال (این نرخ به روز رسانی شده است)، با موافقت شهردار تهران و تصویب شورای اسلامی شهر و روستان پایتخت انجام می شود.
  • درمورد معامله ۱۰۰ میلیون ریال به بالا (به روز رسانی شده)، تایید هیات وزیران علاوه بر موافقت شهردار و شورای اسلامی  شهر و روستا، الزامی  است.
  • شهردار تهران، مختار است که موارد مذکور در ماده ۳۳ این آیین نامه را تا مبلغ ۱ میلیون ریال (به  روز رسانی شده) به روسای مناطق شهرداری و مدیران کل یا مدیران سازمان ها و مدیرعامل شرکت های وابسته به شهرداری تهران، تفویض  کند.

طبق ماده  ۳۴، قیمت کالا و خدمات و حقوق که در ماده  سی  و یک این آیین نامه ذکر شده است، اگر طبق  تعرفه های قانونی  یا از طرف مرجع صلاحیت دار، تعیین قیت نشده باشد، ارزیاب یا کارشناس منتخب شهرداری، ان ها را ارزیابی و تعیین قیمت کرده و پس از تایید شهردار تهران، معامله انجام می شود.

حتما بخوانید: با صندوق های سرمایه گذاری بورس آشنا شویم

فصل هفتم: مقررات عمومی آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران

ماده ۳۵ این فصل می گوید که دریافت ضمانت نامه بانکی یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی به عنوان سپرده در مناقصه یا مزایده و با تضمین حسن انجام معامله، امکان پذیر بوده و منعی ندارد. با موافقت شهردار تهران، قابل تبدیل به یکدیگر در هر زمان است.

طبق ماده ۳۶، اگر در زمان  اجرای قرارداد های عمرانی، تغییر جدیدی در مشخصات نقشه و کارگاه و نوع فعالیت پیمان ایجاد شود که نتوان آن را جداگانه انجام داد و قیمتش هم در فهرست بهاء مشخص نباشد و پیش بینی نشده باشد، بایستی بهاء  عادلانه کار یا خدمت مورد نظر توسط بخش فنی یا موافقت پیمانکار و تصویب شهردار تهران، تعیین شود. اما میزان کار یا خدمات ارائه شده نباید از ۱۰ درصد مبلغ پیمان، تجاوز  کند.

طبق ماده  ۳۷ آیین نامه معاملات شهرداری تهران، اگر  شهرداری بخواهد که موافق بنده  ۲ماده ۱۰ این آیین نامه، میزان کار یا خدمت یا جنس موضوع پیمان را کسر یا اضافه کند، باید پیش  از انقضاء مدت به پیمانکار ابلاغ کند.

اختلافات پیمانکار و شهرداری

ماده ۳۸ به اختلافات پیمانکار و شهرداری  اشاره  دارد. هر اختلاف ناشی  از معاملاتی که موضوع این آیین نامه باشد، بایستی در هیاتی مرکب از نماینده شهرداری و نماینده شورای اسلامی شهر و روستا مطرح شود و هیات مذکور می تواند با طرف قرارداد، توافق کند. این توافق برای طرفین، قابل اجرا و غیر قابل اعتراض است. اگر  اختلاف، رفع نشود، هر یک از طرفین، می تواند به دادگاه صلاحیت دار، مراجعه کند.

طبق ماده ۳۹، موسسات تابعه و وابسته به شهرداری پایتخت که شخصیت حقوقی دارند و به طریقه تجاری اداره می شود،  اگر آیین نامه معاملات مخصوص به خود را نداشته باشند، معاملات آن ها طبق همین آیین نامه انجام می شود.

طبق ماده ۴۰، آیین نامه  معاملات شهرداری مصوب سال ۱۳۴۴ لغو می شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تخلفات ایران مال

همراه گرامی

اگر شما هم پیمانکار یا مشاور فنی و مهندسی یا طرف قرارداد با شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه هستید، نظرات، پیشنهادات، انتقادات و دیدگاه های خود را درباره روش انجام معاملات، برگزاری مناقصه و مزایده و ارجاع سفارش و چالش هایی که در تامین نقدینگی صورت وضعیت های تایید شده صورت می گیرد را از طریق  بخش  کامنت، با رعایت حریم خصوصی و محترمانه، ارائه کنید. برای همکاری با شهرداری تهران، بایستی در سامانه پیمانکاران و مشاوران (سامانه تامین کنندگان و ارائه کنندگان خدمت)، ثبت نام کرده و احراز صلاحیت فنی شوید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=29747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سمه تعالی
    احتراما به استحضار می رساند شاهد ضایع شدن حق و حقوق شهروندان در کمیسیون ماده ۳۸ شهرداری ها هستیم و کمیسیون مذکور از رسالت خود که رفع تنازع می باشد خارج شده است فلسفه وجودی کمیسیون ماده ۳۸ چیست آیا کمیسیون ماده ۳۸صلاحیت رسیدگی به دعاوی ناشی از اختلافات قرارداد را دارد؟ خیر زیرا کمیسیون ماده ۳۸ یک کمیسیون استثنایی است و صرفا صالح به رسیدگی به اختلافاتی که ریشه در تشریفات مزایده و مناقصه دارد می باشد اما مدیران شهرداری در سایه سکوت و عدم نظارت دستگاههای نظارتی برای توجیه اعمال مغرضانه و خلاف قانون خود اقدام به قانونگذاری و بال و پر دادن به کمیسیون ماده ۳۸ می کنند و این کمیسیون کاملا تحت نفوذ شهرداری ها و حیات خلوت سوء نیت و سوء رفتار مدیران شهرداری می باشد و از طرفی ذاتا رسیدگی به دعاوی ناشی از اختلافات قرارداد در صلاحیت کمیسیون ماده ۳۸ نمی باشد زیرا رسیدگی به دعاوی ناشی از اختلاف قراردادها قطعا ترافعی می باشد و شرایط رسیدگی به دعاوی ترافعی در کمیسیون ماده ۳۸ مهیا نمی باشد و از طرفی رسیدگی به دعاوی ترافعی می بایست در محیطی بی طرف و با رعایت اصل بی طرفی و با درنظر گرفتن حق اعتراض و تجدید نظر برگزار شود و فلسفه وجودی کمیسیون ماده ۳۸ صرفا رفع تنازع از اختلافات معاملاتی (تشریفات مزایده و مناقصه) فی مابین شهرداری و طرف های مقابل می باشد و دعاوی ناشی از اختلافات قرارداد در زمره امور ترافعی می باشد به موجب رای ۲۲۸ مورخه ۸/۵/۱۳۹۱هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی به دعاوی ناشی از اختلاف قرارداد در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری می باشد بنابراین کمیسیون ماده ۳۸ فاقد صلاحیت ذاتی جهت رسیدگی می باشد و رای صادره توسط کمیسیون مذکور مخدوش و فاقد اعتبار می باشد اعضای کمیسیون ماده ۳۸ نفوذ پذیر هستند و برخلاف آنچه تصور میشود قاضی کاملا تحت نفوذ اعضا هست و اعضا با یکدیگر بده و بستان دارند و هوای هم را دارند هر هفته در مقر کمیسیون ماده ۳۸ با هم ناهار میخورند با هم میوه و شیرینی میخورند و چند سال یا چند ماه هر هفته حداقل یک روز کنار هم هستند و ناخواسته با هم هماهنگ میشوند اگر در جلسات کمیسیون ماده ۳۸ تشریف برده باشید کاملا مشهود هست که طرف مقابل قرارداد مترسکی بیش نیست زیرا طرف مقابل قرارداد شهرداری سفارش شده باشد قطعا برنده و اگر سفارش نشده باشد قطعا بازنده میشود و نمونه بارز آن تخلف در پاساژ علاء الدین
    سوال چطور کمیسیون مذکور در مورد این پاساژ رای صادر کرده؟؟ رسیدگی به تخلفات پاساژ علاء الدین که در صلاحیت این کمیسیون نیست؟؟؟؟ جواب رانت فساد و نفوذ در کمیسیون ماده ۳۸ تنها جواب آن می باشد و توازن قدرت در کمیسیون ماده ۳۸ رعایت نمیشود دبیرخانه کمیسیون ماده ۳۸ زیر نظر شهرداری و توسط کارمندان شهرداری اداره میشود و شهرداری به پرونده و اسناد پرونده دسترسی کامل دارد اما طرف مقابل شهرداری هیچ دسترسی به اسناد و مدارک ندارک و در این هیئت تمامی اعضای هیئت با هم هماهنگ هستند و قاضی بنا به جو حاکم بر اعضای هیئت رای را صادر میکند اگر طرف مقابل شهرداری سفارش شده باشد قطعا رای به نفع آن صادر میشود اما اگر طرف مقابل شهرداری سفارش شده نباشد قطعا بازنده خواهد شد و حکم بر علیه آن صادر میشود و اصل استقلال و بی طرفی در این کمیسیون رعایت نمیشود و شاهد ضایع شدن حق و حقوق شهروندانی بسیاری هستیم اما دیدگاه کمیسیون یا کاملاموافق یا کاملا مخالف هست و موافق یا مخالف بودن کمیسیون تابع نفوذ طرف مقابل در کمیسیون ماده ۳۸ می باشد اولا هم از حیث قانونی کمیسیون ماده ۳۸ صلاحیت ذاتی ورود به دعاوی ناشی از اختلاف قرارداد را ندارد و طرح دعاوی ترافعی قطعا در محاکم عمومی دادگستری مقدور می باشد ثانیا در چنین کمیسیون فاسدی که به گلوگاه فساد در شهرداری تبدیل شده امنیت سرمایه گذاران و پیمانکاران واقعی به خطر می افتد زیرا با تغییر مدیران قبلی و انتصاب مدیران جدید شاهد ظلم مدیران جدید و طرح دعوا در کمیسیون مذکور و نفوذ در کمیسیون مذکور و ظلم به سرمایه گذاران و پیمانکارانی هستیم که سالم کار میکنند و باج نمیدهند ثالثا باتوجه به اینکه دبیرخانه کمیسیون مذکور تحت نفوذ شهرداری می باشد وقت رسیدگی برای پرونده های که شهرداری خواهان باشد حداکثر ده روزه تعیین میگردد اما در پرونده های که شهرداری خوانده هست بعضا یکسال بعد در نظر گرفته میشود لذا خواهشند است این مصوبه اصلاح گردد و دقیقا مشخص شود که محدوده صلاحیت کمیسیون ماده ۳۸ صرفا اختلافات ناشی از مزایده و مناقصه می باشد و صلاحیت ورود به دعاوی ناشی از قرارداد و فسخ قرارداد را ندارد و دعاوی ناشی از اختلاف قرارداد باید در محاکم عمومی دادگستری رسیدگی شود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن