تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024

اخبار ویژه

25

ابهام در عملکرد مالی ایران مال

  • کد خبر : 58562
  • 25 دی 1400 - 0:32
ابهام در عملکرد مالی ایران مال

با انتشار صورت های مالی میاندوره ای شرکت ایران مال و مردود اعلام شدن آن توسط حسابرس معتمد بورس ، دوباره نحوه ابهام برانگیز فعالیتهای مالی و اقتصادی این شرکت مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش اقتصادشهروند ، سایت کدال ساعات پایانی پنجشنبه ۲۲ دی ماه صورتهای مالی ۶ ماهه شرکتی را منتشر کرد که از بدو تاسیس تا کنون همراه با حاشیه و ابهامات مواجه بوده است. براساس صورتهای مالی میاندوره ای منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ منتشر شده که توسط موسسه حسابرسی فاطر مورد حسابرسی قرار گرفته است و با تاخیر سوال برانگیز نهایی و منتشر شده است، حسابرس معتمد بورس در خصوص صورتهای مالی و صورت جریان نقدی بر مبنای ۷ بند اساسی اظهار نظر مشروط کرده است.

علاوه بر این موارد بندهای مربوط به گزارش حسابرس نیز جالب توجه است. برای نمونه طبق بند ( ۱-۵ ) شرکت ایران مال بخشی از هزینه های تامین مالی را به جای آنکه به عنوان هزینه های مالی و در سود و زیان شرکت ثبت کند در سرفصل دارایی های در جریان ساخت به ثبت رسیده است. به این ترتیب شرکت نه تنها هزینه مالی ( هزینه بهره ) کمتری را در دفاتر مالی خود نشان داده و سود خود را بالاتر برده این هزینه را به عنوان دارایی ثبت کرده است.

 

بند (۳-۵) صراحتا وضعیت ارزی شرکت را زیر سوال می برد. بند (۵-۵) نشان می دهد شرکت ایران مال در سالهای قبل از۱۳۹۸ نه تنها از سیستم انبار استفاده نمی کرده است حتی مدارکی شامل رسید انبار و حواله انبار هم به حسابرس ارائه نداده است!

اما نکته سوال برانگیز دیگر در بند ۶ گزارش حسابرس افشا شده است. براساس این بند شرکت ایران مال ۵۰۰ میلیارد تومان از هزینه های نگهداری را در بهای تمام شده دارایی در جریان ساخت شناسایی کرده است. به این معنی که این شرکت ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه های خود را کمتر شناسایی کرده تا به این طریق سود خود را بیشتر نشان دهد و در مقابل این هزینه را به عنوان دارایی نشان داده است تا در سنوات بعد به علت وجود تورم این گران بودن دارایی برطرف می شود.

 

بند ۷ گزارش حسابرس نشان می دهد ۱۴۷۷ میلیارد تومانی که بابت قسط اول به بانک آینده پرداخت کرده است از نظر حسابرس مبهم است!

براساس بند ۹ گزارش حسابرس پرونده های مالیاتی شرکت ایران مال نیز عدم شفافیت و عدم قطعیت دارد و البته جای سوال که چطور سازمان امور مالیاتی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده این شرکت از سال ۱۳۹۴ تا کنون رسیدگی نکرده است؟!

بند ۱۶ گزارش از عدم نظارت بر دریافت اجاره از فروش ناخالص فروشگاه ها اطلاع می دهد و یا بر اساس بند ۱۸ آیین نامه معاملات شرک توسعه بین الملل ایران مال وقتی در شهریور ۹۹ مصوب شده است که عمده پیمانکاران آن در سنوات گذشته انتخاب و با آنان قرارداد منعقد شده است!

 

حتما بخوانید : ایران مال و انتقاد هایی که به جایی نمی رسد / نمایش یک غرور دکوری

در کل بررسی بندهای گزارش حسابرسی نشان می دهد شرکت توسعه بین الملل ایران مال استانداردهای حسابداری به طور ابهام برانگیزی رعایت نکرده و دفاتر مالی این شرکت از نظر حسابرس معتمد بورس قابل قبول نیست.

شرکت توسعه بین الملل ایران مال مالک پروژه بازار بزرگ ایران یا به اصطلاح ایران مال است که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بانک آینده می باشد . لذا مردود شدن دفاتر این شرکت قطعا تبعات سنگینی برای بانک آینده به همراه خواهد داشت و به احتمال زیاد صورتهای مالی این بانک نیز توسط حسابرس مردود یا حداقل مشروط خواهد شد.

از طرفی مطابق با مستندات منتشر شده در گزارش‌های مالی بانک آینده، پروژه ایران مال زیانی ۲۳ هزار میلیارد تومانی به بانک آینده و حقوق صاحبان سهام آن وارد می‌کند که معادل نیمی از زیان انباشته این بانک در عملکرد سال مالی منتهی به ۹۸ است.

حتما بخوانید : علی انصاری کیست؟

هرچند علی انصاری که نامش با ایران مال گره خورده است چند ماهی است که خود را از حاشیه ها دور نگه داشت تا از گزند در امان باشد اما باید دید وی همچنان می تواند از این بحران عبور کند یا دستگاه های نظارتی به سراغش خواهند رفت؟!

 

حتما بخوانید : بیوگرافی علی انصاری

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=58562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن