اخبار تاپبورس

احتمال تاسیس بانک تسویه و چند نکته مهم درباره آن

بانک تسویه به عنوان جدید ترین بانک ایران در شرف تاسیس خواهد بود.

بانک تسویه به عنوان جدید ترین بانک ایران در شرف تاسیس خواهد بود. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در هفته آخر آبان 1400 در گفت و گویی با بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما، اعلان کرد که درخواست مجوز تاسیس بانک تسویه از طرف شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، در حال پیگیری است و این شرکت حاکمیتی بازار سرمایه کشور ، در حال رایزنی  با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ موافقت اصولی برای تاسیس بانک تسویه است.

در صورتی که بانک تسویه تاسیس شود، اولین بانک ایران در قرن پانزدهم شمسی است که در عصر اقتصاد ایران 1400، رونمایی خواهد شد. بانک تسویه قصد دارد تا پرداخت سود مجامع کلیه شرکت های بورسی و فرابورسی ایران را یکپارچه کرده تا استقبال ناشران از سامانه سجام برای پرداخت سود سهامداران حقیقی و حقوقی خود افزایش یابد.

در سال 1399 ، بیش از 130 شرکت، سود سهام مجامع خود را از طریق سامانه سجام به حساب میلیون ها سهامدار در 31 استان کشور واریز کردند. سالانه هزاران میلیارد تومان سود مجامع شرکت های بورسی و فرابورسی توزیع می شود که گردش مالی سنگینی را برای شبکه بانکی کشور به ارمغان آورده و بانک ها از این طریق، از جهت دریافت کارمزدها و خدمات اعطایی، سود خوبی می برند. شمار ثبت نامی ها سجام از مرز 40 میلیون تن گذشته است.

حتما بخوانید : با مدیرعامل و اعضا هیات مدیره بانک های ایران در سال ۱۴۰۰ آشنا شویم

بانکی ها و برخی دیگر از ناشران که سهامدار عمده بانک های بورسی هستند، مایل هستند که سود سنگین مجامع شرکت ها، در مجموعه های خود آن ها رسوب و به گردش در بیاید. مثلا بانک آینده و زیر مجموعه های بانک آینده، مشتاق هستند که سود مجامع سهامداران، از طریق بانک آینده پرداخته شود نه دیگر بانک ها. همین طور برای سایر بانک ها نیز این رویه صادق است.

به منظور پرداخت سود مجامع از طریق سپرده گذاری، ناشران بایستی به ازای هر سهامدار، مبلغ 250 تومان به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت کنند. این رقم از سال 1395 تا کنون تغییر نکرده است. بسیاری از ناشران که میلیون ها سهامدار دارند، نسبت به پرداخت همین مبلغ به ظاهر ناچیز نیز، خودداری کرده و از پرداخت سود سهام مجامع از طریق سجام، امتناع می کنند .

اگر ناشری بخواهد سود مجامع را از طریق غیر سجام پرداخت کند، کارمزدهای شبکه بانکی به گونه ای است که از رقم 250 تومان به ازای هر سهامدار ، پیشی می گیرد. یعنی هزینه بیش تر می شود. لذا، حرکتی  بر  خلاف تسهیل کار سهامداران است که اصلی ترین عامل برای یکسان سازی پرداخت سود مجامع است، صورت خواهد گرفت .

حتما بخوانید : برترین بانک های مرکزی جهان را ببینید ؛ از فدرال رزرو آمریکا تا بانک مرکزی آلمان

لذا برای رفع این مشکلات، که هم ناشران، کارمزد کمتری برای انتقال سود سهام به حساب سهامدار پرداخت کنند و هم سرعت انتقال وجه افزایش یابد و هم ناشران، تمایل بیش تری به این کار داشته باشند و فشار کمتری به شبکه بانکی وارد شود، تاسیس بانک تسویه توسط شرکت سپرده  گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اقدام هوشمندانه ای در رونق بخشی و گسترش بازار سرمایه و پرداخت سود سهامداران خواهد بود .

سهامدار اصلی بانک تسویه ، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه خواهد بود. یعنی شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، صاحب یک بانک خواهد شد که منافع مادی و غیر مادی بسیاری برایش در اقتصاد ایران عصر 1400 به ارمغان خواهد آورد. یادمان باشد که ایران بیش از 50 میلیون دارنده کد بورس داشته و بیش از 700 نماد در بازار سرمایه کشور فعال بوده و پس از ریزش دستوری بورس که از  مرداد 99 آغاز و تا پاییز 1400 ادامه یافت، شاهد افزای حجم معاملات در بازار بورس ایران هستیم.

تاسیس بانک تسویه ، سودآوری شرکت سپرده گذاری را افزایش می دهد. اما ببینیم سهامدار نماد سپرده چه مجموعه هایی هستند. نماد سپرده را شاه ماهی بورس ایران لقب داده اند و هنوز امکان معامله این سهم ارزشمند در بازار بورس کشور چه برای اشخاص حقیقی و چه حقوقی غیردولتی فراهم نشده است.

حتما بخوانید : اسامی صرافی های مجاز تهران در سال 1400

شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه-

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نماد سپرده، مربوط به  شرکت سپرده گذاری مرکزی  وتسویه وجوه بوده که یکی از نمادهای ثبت شده در گروه فعالیت های کمکی به نهادمالی واسط در بورس ایران است. هم گروهی های این نماد، نمادهای فوق ارزشمند و حاکمیتی و فراکابی به نام: فرابورس،بورس، انرژی3 و کالا است. بارها در اقتصادشهروند درباره ارزندگی و اهمیت استراتژیک این 4 نماد، مطالبی را در اختیار مخاطبان گرامی قرار داده ایم.

همان طور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، تابلو معاملاتی نماد سپرده که در آینده ای نه چندان دور، سهامدار عمده بانک تسویه خواهد بود، خالی است و فعالیتی در آن ثبت نشده است. سپرده، 3.5 میلیارد قطعه سهم است. قیمتی روی تابلو معاملاتی آن درج نشده  است. میزان P/E کم تر از 1 و EPS آن حدود 1390 اعلام شده  است.

میلیون سهامدار بورس ایران، منتظر  لحظه تاریخی معامله شدن سهام در نماد سپرده هستند که نسبت به خرید و فروش این سهم ارزشمند اقدام کنند. چون درآمد سرشاری از کارمزد معاملات دارد. اما سهامداران عمده سپرده  چه شرکت هایی هستند که از تاسیس بانک تسویه در دهه نخست قرن پانزدهم شمسی، بهره مند خواهد شد؟

حتما بخوانید : بانک ها و موسسات اعتباری مجاز در ۱۴۰۰

سهامداران عمده بانک تسویه ؟

به این لیست دقت کنید و تلاش کنید بخشی از سرمایه مازاد خود را به خرید سهام برخی از این شرکت ها اختصاص دهید که احتمالا از سهامداران عمده بانک تسویه در آینده نه چندان دور خواهند بود.

–          شرکت بورس اوراق بهادار تهران صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت بانک ملی ایران صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت بورس  انرژی ایران صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت سرمایه گذاری صبا تامین صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت بورس کالایایران صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر صاحب 5 درصد سهام

–          موسسه صندوق بازنشستگی صاحب 5 درصد سهام

–          بانک تجارت صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت گروه مالی بانک مسکن صاحب 5 درصد سهام

–          شرکت گروه مالی ملت صاحب 4.7 درصد سهام

–          شرکت فرابورس ایران صاحب 4.7 درصد سهام

–          شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن صاحب 4.1 درصد سهام

–          شرکت کارگزاری بانک سپه صاحب 3.8 درصد سهام

–          شرکت بانک رفاه کارگران صاحب 3.8 درصد سهام

–          شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات صاحب 3.8 درثد سهام

–          بانک سامان صاحب 3.1 درصد سهام

–          شرکت بانک انصار صاحب 2.5 درصد سهام

–          کارگزاری بانک کشاورزی صاحب 2.22  درصد سهام

–          شرکت سرمایه گذاری  سپه صاحب 1.5 درصد سهام

–          شرکت بانک ایران زمین صاحب 1.3 درصد سهام

–          شرکت گروه  سرمایه گذاری سایپا صاحب 1.  درصد سهام

هیات مدیره آینده بانک تسویه ؟

طبق جلسه هیات مدیره 23 آبان سال 1400 شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، افراد زیر به عضویت هیات مدیره  منصوب شدند. اگر بانک تسویه توسط شرکت سپرده گذاری تاسیس شود، احتمال دارد که جمعی از ترکیب زیر، هیات مدیره بانک تسویه بشوند.

–          شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به نمایندگی محسن رحمتی

–          شرکت بانک ملی ایران به نمایندگی افسانه اروجی

–          سازمان بورس و اوراق بهادار به نمایندگی محمد باغستانی

–          شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نمایندگی غلامرضا ابوترابی

–          شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نمایندگی محمد سجاد سیاهکارزاده

بورس انرژی، بورس کالا، فرابورس ایران و شرکت بورس تهران، 4 شرکت حاکمیتی بازار سرمایه کشور هستند که از سهامداران عمده سپرده محسوب می شوند و احتمالا سهامدار عمده بانک تسویه . این 4 شرکت از سودآوری بانک تسویه ، منتفع شده و لذا، سهامداری بلند مدت آن ها اکیدا توصیه می شود. شرکت سپرده مرکزی از اول سال 1400 تا 30 مهر همین سال، قریب به 200 میلیارد تومن سود کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با افت 73 درصدی روبرو شده است.

با رشد بازار سرمایه و عبور شاخص کل از سقف 2 میلیون و 100 هزار واحدی قبلی از اواخر سال 1400 و آغاز موج پنجم، می توان به رشد درآمدهای سپرده، امیدوار بود. سپرده در مرداد سال 1400، 200 درصد افزایش سرمایه داد.

مخاطب گرامی

اگر سهامدار شرکت های فراکابی هستید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. خبر احتمال تاسیس بانک تسویه ، پیام مسرت بخشی، اول برای بیش از 50 میلیون دارنده کد بورسی در بازار سرمایه کشور است و دوم، خبر مهمی برای سهامداران بورس انرژی، بورس کالا، فرابورس و بورس تهران است که سهامدار عمده این بانک به شمار می روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا