تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

اخبار ویژه

1

افزایش تقاضای بانکها برای قرض از بانک مرکزی

  • کد خبر : 69192
  • 25 فروردین 1403 - 14:12
افزایش تقاضای بانکها برای قرض از بانک مرکزی

در اولین حراج بازار باز سال 1403 بانک‌ها 202 هزار میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کردند که این رقم تنها 10 همت با سقف تاریخی خود فاصله دارد. بانک مرکزی نیز 197 همت از این سفارش‌ها را پذیرفت.

به گزارش اقتصادشهروند ، بانک مرکزی که به صورت هفتگی با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، خلاصه‌ای از عملکرد بانک مرکزی و بانک‌ها در بازار باز و بین بانکی را ارائه می‌کند، به تازگی نخستین گزارش سال ۱۴۰۳ و مرتبط با هفته منتهی به ۲۰ فروردین ماه را نیز منتشر کرد. البته انتشار این گزارش با وقفه‌ای سه هفته‌ای همراه شده و از ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تا امروز، آماری از معاملات در این بازار منتشر نشده بود.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که رقم سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده بانک‌ها در بازار باز، پس از جهش قابل توجه در هفته پایانی سال ۱۴۰۲ در سومین هفته سال جاری نیز در این سطوح تثبیت شده و به رکوردشکنی خود ادامه داده است.

به علاوه داده‌های این گزارش نشان می‌دهند که در نخستین حراج بازار باز سال جاری، ۲۱ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی مشارکت کرده و بخشی از وجوه موردنیاز خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین کرده‌اند.مدت توافق بازخرید در این هفته همچنان هفت روزه بوده و ثبات حداقل نرخ توافق این بازار در ۲۳ درصد نیز ادامه پیدا کرد.

رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز به ۲۰۲ همت رسید

رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز که از دی ماه سال گذشته در روندی صعودی قرار گرفته بود در آخرین هفته این سال جهش قابل توجهی را تجربه کرد و به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. همسو با این رشد، رقم سفارش‌ها پذیرفته شده بانک مرکزی نیز پس از تثبیت ۱۰ هفته‌ای در سطح ۱۴۵ هزار میلیارد تومان، صعودی شد و بانک مرکزی تمام سفارش‌های بانک‌ها در آخرین هفته سال قبل را پذیرفت.

رشد نیاز بانک‌ها به نقدینگی در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه یافت. طوری که این رقم با رشد پنج هزار میلیارد تومانی در مقایسه با هفته منتهی به ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسید و در یک قدمی سقف تاریخی خود یعنی ۲۱۲ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. البته میزان سفارش‌های پذیرفته شده در این بازار تغییری نکرد و بانک مرکزی بار دیگر ۱۹۷ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد.

البته طی همین مدت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق بازار باز به بانک‌ها پرداخت کرده بود، در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

تزریق ۵۰ همتی بانک مرکزی در بازار بین بانکی

بخش دیگری از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی مربوط به فعالیت بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار بین بانکی است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بر خلاف بازار باز، رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در مقایسه با هفته‌های پایانی سال گذشته کاهشی شده است. طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا روز ۲۰ فروردین ماه بانک مرکزی مجموعا ۵۰٫۲ هزار میلیارد تومان از طریق بازار شبانه به ۱۰ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی وام داده و این در حالیست که این رقم به کمترین میزان خود از ۲۵ بهمن ماه سال گذشته به این سو رسیده است. گفتنی است که در همین مدت، بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان از وام‌های اعطا شده به بانک‌ها در بازار بین بانکی سررسید شد.

بازار باز چگونه عمل می‌کند؟

یکی از ابزارهای مهم بانک‌های مرکزی در جهان برای اجرای سیاست پولی، عملیات بازار باز است. بازار باز سازوکاری است که شرایطی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند که بتوانند وجوه نقد موردنیاز خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. به علاوه بانک مرکزی می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را تعیین کند.

در عملیات بازار باز، بانک‌ها اوراق قرضه در اختیار خود را نزد بانک مرکزی وثیقه می‌گذارند و وجوه موردنیاز خود را قرض می‌گیرند. همچنین بانک‌ها مکلفند که در زمان سررسید اوراق خود را بازخرید کرده و اصل مبلغ به اضافه سود آن را  به بانک مرکزی بازگردانند. منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=69192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن