تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

اخبار ویژه

32

ایران خودرو دیزل شگفتی ساز شرکت های بورسی : خاور ۱۴۰۰

  • کد خبر : 56439
  • 19 تیر 1400 - 11:31
ایران خودرو دیزل شگفتی ساز شرکت های بورسی : خاور ۱۴۰۰

سهام ایران خودرو دیزل با نماد خاور که سال 98 خود را با زیان عملیاتی 400میلیارد تومانی به پایان رسانده بود حالا صورتهای مالی آن رقم 300میلیارد تومان سود عملیاتی را نشان می دهد.

سهام ایران خودرو دیزل با نماد خاور ، یکی از نمادهای گروه خودرو و قطعات وابسته در بازار سرمایه کشور است که از  جمله نمادهای غیر زیان ده محسوب می شود. ارزش کل سهام ایران خودرو دیزل در تیر ماه ۱۴۰۰ شمسی به ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید. در این گزارش، نگاهی داریم به تکنیکال، بنیادی، تابلو خوانی و وضعیت تولیدات ایران خودرو دیزل تا با آخرین وضعیت این نماد بازار پایه که اخیرا از زیان انباشته خارج شده است، آشنا شویم.

اگر شما مخاطب گرامی، سهامدار خاور هستید و یا در مجامع خاور در سال ۹۹ شرکت کردید، نظرات و دیدگاه های خود را درباره سود و زیان و آینده فعالیت خاور از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

تابلوخوانی خاور

یکی از نکات مهمی که همواره در تحلیل سهام خودرویی در سایت اقتصادشهروند مورد تاکید قرار می گیرد و این جا نیز یادآوری می کنیم، مقوله تابلوخوانی در بورس ایران است که از عمق بالایی برخوردار نیست. تابلوخوانی به شما نکاتی را گوشزد می کند که از طریق صورت های مالی و چارت های تکنیکالیست ها، نمی شود دریافت.

تابلوخوانی خاور

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، تا ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شمسی، ایران خودرو دیزل در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد. ۴٫۹ میلیارد قطعه سهم است و قیمت هر سهم خاور پیش از برگزاری مجمع عمومی تابستان ۱۴۰۰ شمسی به ۷۳۹ تومان رسید. پیش از ریزش دستوری بورس از مرداد ۹۹، قیمت هر سهم خاور به ۱۱۸۳ تومان رسیده بود.

حجم مبنای خاور حدود ۲ میلیون سهم است و میانگین حجم ماهانه حدود ۷٫۸ میلیون سهمی را ثبت کرده است. آنچه که از تابلو مشاهده می شود، EPS خاور ۳۳۰۰ و میزان P/E خاور نیز ۲٫۲۴ است. هم چنین P/S خاور به ۰٫۷۱ رسیده است.

خاور، هم گروهی های ارزشمندی چون خزامیا، خگستر، خچرخش، خساپا دارد که برای سبد بلند مدتی ها، گزینه های خوبی به نظر می رسد.

سهامداران عمده خاور تا تابستان ۱۴۰۰

سهامداران عمده خاور، ما را با ترکیب بازیگران اصلی سهم و بازیگردان اصلی و چهره های حقوقی هیات مدیره آشنا می کند. همیشه ترکیب سهامدار عمده و بالا و پایین شده سهام آن  ها، نکات خوبی در اختیار سهامداران حقیقی و خرد درباره روند حرکتی سهم، قرار می دهد.

شرکت ایران خودرو با نماد خودرو، ۲۳٫۳۹ درصد کل خاور را در اختیار دارد و بازیگر اصلی سهم  است. شرکت سرمایه گذاری سمند با در اختیار داشتن ۲۲٫۸ درصد سهام خاور، دومین سهامدار  عمده سهم محسوب می شود. یک شخص حقیقی با داشتن  ۲٫۳ درصد سهام خاور، سومین سهامدار  عمده  این شرکت خودروسازی سنگین به  شمار می رود. منبع

۲ شخص حقیقی دیگر نیز هر یک با ۱ درصد سهام، در فهرست سهامداران بالای ۱ درصدی خاور هستند.

آشنایی با هیات مدیره خاور

بر اساس مجمع ۱۱ مرداد سال ۹۹ و جلسه هیات مدیره ۱۹ آبان سال ۹۹، فهرست اعضا هیات مدیره خاور به شرح زیر است:

  • جواد توسلی مهر به نمایندگی شرکت ایران خودرو عضو هیات مدیره
  • حسن  وفادارینگجه به نمایندگی شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان عضو هیات مدیره
  • مرتضی  الهویی به نمایندگی مهندسی وتامین قطعات ایران خودرو دیزل به عنوان عضو هیات مدیره
  • مهدی محمدی به نمایندگی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو دیزل به عنوان رئیس هیات مدیره
  • مهدی بالو به نمایندگی شرکت تولید قطعات خاور به عنوان نایب رئیس هیات مدیره

توجه کنید که مهندس فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که شرکتش سهامدار عمده خاور است، با اشاره به افزایش ۲  برابری تولید خودرو تجاری  نیمه سنگین و سنگین در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال جهش تولید گفته بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۷ تیر ۱۴۰۰ حدود ۱۱۳۲ دستگاه خودرو سنگین و تجاری ، با افزایش ۴ برابری محصولات داخلی تولید شده است. در حالی که سال ۹۹ حدود ۶۱۱ دستگاه بود. احتمالا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۰۰ دستگاه تولیدات خاور باشد.

سابقه معاملاتی خاور

سابقه معاملاتی خاور از ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ را در عکس زیر مشاهده می کنید. سهم در یک مدار صعودی قرار داشته و حجم معاملاتی روزانه میلیونی را ثبت کرده است که نشان از آغاز روند صعودی و تداوم روند رشد قیمتی خاور در تابستان و احتمالا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی دارد.سابقه معاملاتی خاور از 10 خرداد 1400 تا 14 تیر 1400

(برای مشاهده تصویر با کیفیت بهتر روی عکس بالا کلیک کنید )

در آخرین روز معاملاتی پیش از مجمع  تیر ماه خاور که ۱۳ تیر ۱۴۰۰ شمسی بود، ۲۳ میلیون و ۹۳۲ هزار سهم خاور روی ۷۴۶ تومان معامله شد و سهم با پایانی ۲٫۹۹ درصد مثبت، به کار خود پایان داد.  این بالا ترین سطح معاملات روزانه خاور در ۲  ماهه منتهی به برگزاری مجمع سالانه سهم بود.

تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه خاور

طبق اطلاعاتی که ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح روز ۱۶ تیر ۱۴۰۰ روی کدال منتشر شد، تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ خاور به شرح زیر است:

  • سود خالص هر سهم: ۳۳۰۰ ریال
  • سود نقدی هر سهم:  صفر درصد
  • سود (زیان) انباشته پایان دوره قبل از مجمع سال جاری: (۳۸٫۶۸۱٫۹۳۵) ریال
  • سود سهام مصوب مجمع سال جاری:  صفر
  • سرمایه : ۴٫۹۸۹٫۰۵۹ میلیون ریال
  • تناسب سود انباشته پایان دوره به سرمایه : ۷۷۵ درصد

وضعیت صورت های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ خاور

مروری بر صورت های مالی حسابرسی شده خاور که ۶ تیر ۱۴۰۰ روانه کدال شد، ما را به داده های زیر می رساند:

  • شاهد افزایش ۳۳۵ درصدی درآمد های عملیاتی ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه هستیم.
  • شاهد افزایش ۱۴۱۹ درصدی سود ناخالص ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه سال قبلش هستیم.
  • شاهد افزایش  ۱۷۴ درصدی سود عملیاتی ۱۲ ماهه ۹۹ خاور در مقایسه با دوره مشابه قبل هستیم.
  • شاهد افزایش ۲۲۹ درصدی سود خالص ۱۲ ماهه ۹۹ و تحقق سود ۳۳۰۰ ریالی به ازا هر سهم هستیم که اتفاق مبارکی برای سهامداران این سهم پر فراز و نشیب است.
  • دارایی های خاور ۱۰۶ درصد رشد داشته و بدهی های آن هم به ۲۳ درصد افزایش رسیده است.

نکته قابل توجه درباره خاور آن است که شاهد افزایش ۴۱۶ درصدی فروش خرداد ۱۴۰۰ خاور در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۰ هستیم. هم چنین فروش خرداد ۱۴۰۰ خاور به نسبت خرداد ۱۳۹۹، تقریبا ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است که عدد مهمی برای سهامداران بلند مدتی با نگاه بنیادی است. فروش بهار ۱۴۰۰ خاور به نسبت فروش بهار ۱۳۹۹ این سهم حدود ۴۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

به نظر می رسد ، خاور آینده خیلی خوبی خواهد داشت و سهامداری با این سهم فارغ از افت و خیز شاخص کل تا رسیدن به سقف قبلی ۲٫۱ میلیون واحدی، توصیه می شود. البته ورود خودرو به بورس کالا و پایان تراژدی قیمت گذاری دستوری نیز می تواند سبب افزایش قیمت و رشد فروش این سهم در سال های آینده شود.

خاور یکی  از نماد های خودرویی جا مانده از رشد است که انتظار می رود ظرف ۴ سال آینده، شاهد رشد قیمتی ۹۸  هزار درصدی روی این سهم باشیم. لذا سهامداری  بلند مدت با آن اکیدا توصیه می شود. یکی از مواردی که می تواند سبب افزایش قیمت سهم  خاور شود، ارتقا پایه از پایه فرابورس به بازار اصلی فرابورس و در نهایت ورود به تابلو معاملات اصلی بورس تهران است.

پیش از برگزاری مجمع عمومی تیر ۱۴۰۰ خاور، آخرین افشاگری خاور،  مربوط به تغییر در گروه افشای قراردادهای منعقده با شهرداری کرج بود که طبق اطلاعیه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ خاور،  مبلغ قرارداد، کم تر از ۵ درصد درآمد سال گذشته شرکت ایران خودرو دیزل بوده است. همواره به صفحه خاور در کدال توجه کرده و در جریان گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب خاور باشید.

بازدهی نماد خاوری نسبت به بازدهی شاخص کل بورس تهران و مقایسه آن طی سالهای 1398 و 1399

بازدهی نماد خاور نسبت به بازدهی شاخص کل بورس تهران و مقایسه آن طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

عملکرد سال گذشته ایران خودرو دیزل و معمای رشد شگفتی ساز !

مقایسه درآمد گروه صنعتی ایران خودرو دیزل طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ نشان از رشد نزدیک به ۴ برابری درآمد صرفا طی یکسال می دهد. این رشد ۴۰۰درصدی گروه مدیون رشد تقریبا ۳۰۰ درصدی در شرکتهای زیر مجموعه و رشد ۴۳۰ درصدی در شرکت اصلی می باشد.

مقایسه درآمد گروه صنعتی ایران خودرو دیزل (میلیارد ریال)

مقایسه درآمد گروه صنعتی ایران خودرو دیزل (میلیارد ریال)

 روند تولید محصول بر مبنای شاخص محصول همگن در سال ۱۳۹۹ با رشد بیسابقه ۳،۸۴۸ خودرو همراه بوده که این شرکت خودروسازی را مدار موفقیت قرار داده است. با نگاه به عملکرد ایران خودرو دیزل در سالهای گذشته مشخص می شود این شرکت در سال ۱۳۹۹ رکورد ۹ساله تولید را شکسته داده و با توجه به عملکرد سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ می توان انتظار داشت که بار دیگر این رکورد در سال جاری شکسته شود.

نمودار تولید طی 9 سال اخیر

نمودار تولید طی ۹ سال اخیر

بررسی وضعیت رقبای ایران خودرو دیزل در بین تولید کننده های خودروهای سنگین نتایج جالبی به همراه دارد. این بررسی نشان می دهد این شرکت بیشترین سهم را در تولید خودروهای سنگین بین رقبا داراست. این سهم از نظر تعدادی ۳۸% و از لحاظ ارزشی ۴۴% می باشد. رتبه بعدی با فاصله زیاد متعلق به گروه بهمن است.

بررسی وضعیت رقبای ایران خودرو دیزل

مقایسه سهم تولید بین خودروسازان سنگین و سهم ایران خودرو دیزل

سهم تولید بین خودروسازان سنگین

خودروسازان سنگین و سهم ایران خودرو دیزل

سهم ایران خودرو دیزل از تولید به تفکیک محصولات بین خودروسازان

تولید محصولات ایران خودرو دیزل با فروش شگفتی سازی همراه بوده است. مقایسه فروش طی سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هم از نظر تعدادی و هم از نظر ارزشی نشان از موفقیت عملکردی این شرکت دارد. این بررسی ها نشان می دهد از لحاظ تعدادی فروش ایران خودرو به رشد حدود ۱۰۰ درصدی و از نظر ریالی به رشد ۴۰۰درصدی دست یافته که در نوع خود بی نظیر می باشد.

نکته مهم برای سهامداران اینکه حتی اگر نیمی از رشد ریالی این شرکت به حساب تورم گذاشته شود باز هم نشان میدهد این شرکت با یک برنامه ریزی و مدیریت در فروش توانسته محصولات خود را با قیمت مناسب تری به فروش برساند .

مقایسه فروش تعدادی و ریالی طی دو سال 1398 و 1399

مقایسه فروش تعدادی و ریالی طی دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد یک شرکت میزان و کیفیت سود آن است. بررسی سود و زیان عملیاتی ایران خودرو دیزل نشان می دهد ، سود این شرکت در سال ۱۳۹۹ رشد فوق العاده ای را شاهد بوده است. که با توجه به رشد تولید و فروش این شرکت نشان از کیفیت این سود دارد.

در حالی این شرکت در سال ۱۳۹۸ شاهد زیان عملیاتی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که سال ۱۳۹۹ و در شرایط رکود اقتصادی کشور و فشار تحریمها با جبران این زیان عملیاتی به سود ۳۲۰ میلیارد تومان دست یافته است که در نوع خود عملکرد بی نظیری می باشد.

مقایسه سود و زیان عمیاتی 20 ساله اخیر (میلیون ریال)

مقایسه سود و زیان عمیاتی ۲۰ ساله اخیر (میلیون ریال)

آیا عملکرد مثبت ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا می کند؟!

مقایسه شاخصهای کلیدی نشان می دهد ایران خودرو دیزل توانسته عملکرد خود را در سال ۱۳۹۹ به طرز چشمگیری بهبود بخشیده و سود باکیفیتی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. ایران خودرو دیزل با تداوم عملکرد شگفت انگیز خود در سال ۱۴۰۰ نه تنها می تواند زیان سنواتی سالهای گذشته خود را پوشش دهد بلکه سود مناسبی را شناسایی کند.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره مجمع عمومی سالانه ۱۴۰۰ خاور دارید و درباره تاریخچه سهم و آینده سود و رشد قیمتی آن، تحلیل دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

گروه خودرویی مثل گروه فولادی و پترو-پالایشی، با افزایش قیمت از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی روبرو خواهند شد و گذر شاخص کل بورس از ۱٫۵ میلیون واحد، روند افزایش معاملات این گروه ها و ورود پول خریداران حقیقی، سبب افزایش قیمت سهام این گروه ها خواهد شد.

آخرین خبرها از بازار سرمایه کشور را از طریق بورس اقتصادشهروند دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=56439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. در اینکه خاور مستعد یک رشد شارپ هست اصلا شکی نیست اما رشد ۹۸ هزار درصدی رو من متوجه نمیشم احتمالا رقم رو اشتیاه نوشتین با احترام

  2. سلام لظفا در خصوص این ۹۸ هزار درصد رشد راهنمایی میفرمایید از کجا بدست اوردید؟
    سپاس

    • سلام امیر عزیز این پیش بینی بر اساس بررسی الگوهای تکرار شونده و تحلیل چارت لگاریتمی خاور در بازه چند سال اینده امکان پذیر هست

  3. با سلام و احترام
    این ۹۸ هزار درصد از قیمت ۷۴۶ تومان حساب شده یا از قیمت اسمی ۱۰۰ تومان.

  4. سلام.از ۱۰۰ تومان هم حساب کنیم بازم به قیمت بالایی میشه.اما در هر صورت فقط امیدواریم

  5. سلام، سهم خاور در سال ۹۹با اینکه سود ساخته بود اما در مجمع سودی تقسیم نکرد. آیا می‌توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۰سود خوبی تقسیم کند یا نه؟

  6. قیمت سهام ایران خودرو دیزل هر سهم به هزار تومان خواهد رسید
    فرصت را از دست ندهید
    فردا افسوس نخورید چرا سهام ایران خودرو دیزل ارزان بود نخریدم

  7. تحلیل ارزشمندی بود. تحلیلگر، مسلط است.
    ۹۸ هزار درصد را دقیق متوجه نشدم. شایداز نظر تکنیکالی پیش بینی شده.
    خاور آنطور که از مجمع هتل استقلال هفته پیش بر می آید و طبق صحبت های مدیرعامل فکور این شرکت، روزهای خوبی در پیش دارد. سهامداری این سهم را جدی بگیرید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن