بانک مرکزی: بانکها ارز سهمیهای نداشتند از صرافیها بخرید
بانک مرکزی میگوید که اعطای مجوز به بانکها برای خرید و فروش اسکناس ارز سهمیهای به معنای توزیع نامحدود اسکناس بین تمامی شعب نیست و اگر بانکی ارز نداشت به صرافیهای مجاز زیر نظر بانک مرکزی مراجعه کنید.

به گزارش اقتصاد شهروند ، ۲۳ اردیبهشت ماه بود که بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی نحوه خرید و فروش ارز بهصورت اسکناس در سرفصل تأمین نیازهای ضروری را به تمامی بانکها ابلاغ کرد و اعلام کرد که متقاضیان میتوانند تا سقف ۱۰۰۰ دلار یا یورو به قیمت توافقی از بانکها ارز بخرند.بررسیهای میدانی نشان میدهد شعب بانکی محدودی، عرضه ارز دارند و متقاضیان با مراجعه به بانکها و بیان درخواستشان با پاسخ منفی رو به رو میشوند.بر اساس پیگیری خبرنگار فارس از بانک مرکزی، ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس به بانکها به معنای این نیست که تمامی بانکها و شعب آنها ارز برای خریدو فروش دارند.بانک مرکزی اعتقاد دارد از منظر فنی باید میان «ایجاد ظرفیت حقوقی و مقرراتی برای عرضه ارز» و «موجودی عملیاتی هر شعبه در هر مقطع زمانی» تفکیک قائل شد چراکه صدور مجوز انجام معاملات ارزی لزوماً به معنای تعهد به توزیع نامحدود اسکناس در تمامی شعب نیست، بلکه در سطحی عمیقتر، متضمن ارسال سیگنال سیاستی به بازار درخصوص تداوم مرجعیت شبکه رسمی، استمرار قابلیت مداخله بازارساز و باز بودن کانال رسمی تأمین نیازهای خرد ارزی است.استفاده از بستر رسمی دارای ترجیح اساسی است؛ چراکه در این بستر، خریدار از اصالت، کیفیت و صحت ارز مورد معامله اطمینان دارد، معامله در چارچوب مقررات و سقفهای تعریفشده انجام میشود و فاقد ریسک حقوقی تعقیب قضائی است.همچنین فرآیند مبادله برای نهاد ناظر رصدپذیر بوده و در صورت بروز هرگونه اختلاف یا تعارض میان متعاملین، امکان داوری و پیگیری قانونی محفوظ خواهد بود.



