تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

اخبار ویژه

1

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵۰ درصد افزایش داد

  • کد خبر : 68990
  • 03 فروردین 1403 - 16:39
بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵۰ درصد افزایش داد

در حالی که تنها دو سال پیش اردوغان به دلایل اسلامی مانع افزایش بهره می شد حالا بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به 50 درصد افزایش داد!

به گزارش اخبار اقتصاد جهان ، در اقدامی دور از انتظار، بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) اعلام کرد که تصمیم گرفته است نرخ سیاستی خود را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش دهد.

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: در واکنش به بدتر شدن چشم‌انداز تورم، کمیته تصمیم به افزایش نرخ سیاستی گرفت. همچنین افزود: تا زمانی که کاهش قابل توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه مشاهده نشود و انتظارات تورمی با پیش‌بینی ارائه شده همگرا شود، موضع پولی فشرده حفظ خواهد شد.

ترکیش نوشت، بانک ترکیه تاکید کرد که تمام تصمیمات بعدی سیاست پولی با هدف توقف روند صعودی تورم و رساندن آن به سطح هدف پنج درصد خواهد بود. بر اساس آخرین گزارش، تورم سالانه ترکیه در ماه فوریه به ۶۷.۰۷ درصد افزایش یافت. این بانک تورم پایان سال جاری را ۳۶ درصد و برای سال آینده ۱۴ درصد پیش‌بینی کرده است. منبع 

اردوغان ۲سال پیش : “اسلام” نمی‌گذارد نرخ بهره را زیاد کنیم

رئیس‌جمهوری ترکیه در آذر ۱۴۰۰  از جمله دلایل کاهش نرخ بهره در کشورش را “اسلام” عنوان کرده است. این در حالی است که ارزش لیر در روزهای اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای کاهش یافته چون اردوغان از تغییر موضع در سیاست پولی کشورش خودداری می‌کند.

اردوغان بارها از بانک مرکزی ترکیه خواسته است تا نرخ بهره را با وجود نرخ تورم سالانه که بیش از ۲۰ درصد است، کاهش دهد. اقتصاددان‌ها معتقدند که نتیجه اقدامات اردوغان با واحد پول می‌تواند تورم مصرف‌کننده را در ماه‌های آتی به ۳۰ درصد یا بالاتر برساند.

با این حال اردوغان در سخنان آن روزش تاکید کرد که او با پیروی از اصول اسلام از بانک مرکزی ترکیه خواست تا نرخ بهره را کاهش دهد. او همچنین قول داد به صادرکنندگان کمک کند و همچنین مشارکت دولت در صندوق‌های بازنشستگی افزایش یابد. اردوغان گفت: به عنوان یک مسلمان، به انجام آنچه دینمان به ما می‌گوید، ادامه خواهم داد. این دستور است.

عقب نشینی از موضع گذشته

به گزارش اقتصاد شهروند ، حالا بعد از خسارتهای فراوان به اقتصاد و صنعت و مردم ترکیه بالاخره اردوغان به علم اقتصاد تن داد و با پذیرش شکست نظراتش با افزایش نرخ بهره موافقت کرده است

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=68990

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن