بورس

دومین تصمیم سازمان بورس برای توقف رشد حبابی

به گزارش اقتصاد شهروند، با تصمیم سازمان بورس از شنبه آینده، دامنه نوسان نمادهای مختلف بورس و فرابورس به 2 درصد کاهش خواهد یافت. سازمان بورس هفته قبل هم تصمیمی مبنی بر افزایش شدید حجم مبنا، مخصوصا در نمادهای کوچک تر گرفته بود که از دوشنبه این هفته اجرایی شد.

به گزارش خراسان، اگرچه این تصمیمات در نگاه اول به منظور پیشگیری از رشد حبابی بازار تفسیر می شود اما در سوی دیگر مانع از ریزش سنگین نیز خواهد شد. بنابراین از هر دو جهت قابل دفاع است. اما بسیاری درباره کارایی آن تردید دارند. چنان چه افزایش حجم مبنا مانع از رکوردشکنی شاخص نشد پیش بینی می شود کاهش دامنه نوسان نیز به افزایش صف نشینی در بورس منجر شود.
گفتنی است بازار سرمایه کشور، بعد از سقوط روز شنبه بر اثر نگرانی از گسترش کرونا، ریزش بازارهای جهانی و افزایش حجم مبنا، طی چهار روز کاری بعدی صعودی بود و دیروز نیز با رشد حدود 11 هزار واحدی برای اولین بار به کانال 555 هزار واحد رسید. علت اصلی این رشد تعادل بازارهای جهانی و اقدام حمایتی بسیاری از بانک های مرکزی کشورهای جهان در کاهش نرخ بهره و حمایت از اقتصادها بوده است. تعادل در بازار جهانی بهانه مناسبی برای رشد بیشتر بود. در بازار دیروز گروه بانکی مثبت و پیشرو بودند، خودرویی ها منفی شدند و بسیاری از نمادهای بانکی، فلزی، پتروشیمی، سرمایه گذاری ها، دارویی، مسکن و سیمانی ها مثبت بودند.

عرضه اولیه ها روی دور تند

این در حالی است که دیروز در اتفاقی کم سابقه دو عرضه اولیه در یک روز انجام شد. طبق اعلام سازمان بورس تا انتهای سال چندین عرضه اولیه کوچک و بزرگ دیگر نیز انجام می شود. دیروز دو شرکت دوده صنعتی فام با نماد شصدف و تامین سرمایه بانک ملت با نماد تملت انجام شد که در اولی یک میلیون و 620 هزار نفر و در دومی یک میلیون و 680 هزار نفر شرکت و رکورد حضور در عرضه اولیه ها را جابه جا کردند. در عرضه اولیه قبلی کمتر از یک میلیون و 500 هزار نفر شرکت کرده بودند. گفتنی است اکنون که نقدینگی زیاد بازار رو به رشد است، بهترین زمان برای عرضه اولیه و تامین سرمایه شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است.

خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا