تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

17

راهنمای دریافت گواهی ارزش افزوده در سال ۹۸

  • کد خبر : 11127
  • 04 شهریور 1398 - 6:56
راهنمای دریافت گواهی ارزش افزوده در سال ۹۸

کلیه مشمولان حقوقی و حقوقی قانون مالیات بر ارزش افزوده ، بایستی برگه A4 گواهی ارزش افزوده معتبر را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند. گواهی به صورت ۶ ماهه یا ۱۲ ماه به تشخیص حوزه مالیاتی مودی، صادر می شود و پیش از انقضا، بایستی تمدید شود. خریدار، بایستی در زمان پرداخت مبلغ مالیات […]

کلیه مشمولان حقوقی و حقوقی قانون مالیات بر ارزش افزوده ، بایستی برگه A4 گواهی ارزش افزوده معتبر را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند. گواهی به صورت ۶ ماهه یا ۱۲ ماه به تشخیص حوزه مالیاتی مودی، صادر می شود و پیش از انقضا، بایستی تمدید شود. خریدار، بایستی در زمان پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورت حساب فروشنده کالا یا خدمات، گواهی نامه ثبت نام را دریافت و راستی آزمایی کند. مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷، ۹ درصد است که ۳ درصد آن،‌ عوارض است. برای دریافت گواهی ارزش افزوده ، باید کد اقتصادی داشته باشید. برای دریافت کد اقتصادی، باید پیش ثبت نام الکترونیکی را در سایت TAX.GOV.IR انجام دهید و پس از دریافت این کد، به سامانه EVAT.IR رجوع کنید. اگر شرکتی، مشمول بوده و این گواهی را دریافت نکند، خلاق مقررات عمل کرده و فهرست مودیان ثبت نام شده فاقد اعتبار به دلیل صدور صورتحساب غیر واقعی را می توان در این لینک مشاهده کرد. بررسی اعتیار گواهینامه ثبت نام از سال ۹۴ به بعد نیز در این لینک در دسترس است.

گزارش امروز  اقتصاد شهروند، شما را با اطلاعات خوبی درباره دریافت گواهی ارزش افزوده و قوانین و مقررات مربوطه آشنا می کند. اگر مودی هستید و درباره این گواهی، با سوالی روبرو شدید، پرسش های خود را کامنت کنید. شرکت «محاسبان تلاشگر خبره»، از شرکت های حسابداری خوش‌نام و مجرب تهران در تنظیم دفاتر، صورت های مالی و ارائه گزارش  فصلی و امور بیمه و مالیات موسسات و شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص بوده که از مشورت کارشناسان آن می‌توانید در این حوزه‌ها بهره مند شوید.

با ما همراه باشید.

ارائه خدمات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده که گواهینامه ثبت نام اشخاص حقیقی در نظام مالیات بر  ارزش افزوده نامیده می شود، برگه ای در قطع A4  است که توسط معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور صادر می شود. این برگه، شماره و تاریخ داشته و برای هر مودی مالیاتی، بر اساس شماره شناسه ملی و کد اقتصادی، منحصر به فرد صادر می شود.

هر شرکت یا موسسه ای که طبق قانون، ملزم به داشتن گواهینامه ثبت نام اشخاص حقوقی در نظام مالیات بر ارزش افزوده است، بایستی این برگه را در اختیار داشته باشد. نداشتن این برگه، به منزله پرداخت نشدن صورت وضعیت پیمانکاران در قرارداد های دولتی و محروم شدن از برخی معافیت ها در قانون مالیات است.

حتما بخوانید : برترین بانک های مرکزی جهان را ببینید ؛ از فدرال رزرو آمریکا تا بانک مرکزی آلمان

صدور این برگه، بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت می  گیرد. این گواهی، تایید می کند که شرکت شما، مراحل ثبت نام در نظام  مالیاتی را تکمیلی و نهایی کرده است و از تاریخ مشمولیت که در گواهینامه قید شده است، مکلف به انجام کلیه تکالیف پیش بینی شده  در قانون است که شامل:

  • صدور صورتحساب مطابق فرم نمونه سازمان امور مالیاتی
  • وصول مالیات وعوارض ارزش افزوده از خریدار
  • پرداخت مالیات و عوارض به حساب های تعیین شده توسط  سازمان امور مالیاتی کشور

می باشد. درباره  این برگه، باید مواردی را مطلع باشید:

  • اگر نشانی و اطلاعات مودی (شرکت شما) در گواهینامه ارزش افزوده ، به  اشتباه درج شده است یا تغیر  کرده است، بایستی ظرف مدت ۷ روز از زمان دریافت این برگه توسط پست، مراتب را به سازمان امور مالیاتی شهر محل فعالیت شرکت، اطلاع دهید.
  • اگر شما پیش از تاریخ انقضا گواهی ارزش افزوده ، نسبت به تمدید آن اقدام نکنید، صلاحیت شما در وصول مالیات و عارض ارزش افزوده ، پرداخت مالیات و عوارض توسط  خریداران، به عنوان اعتبار مالیاتی آن ها، منظور نمی شود و تبعات قانونی آن متوجه شرکت شما خواهد بود.
  • اگر گواهینامه جدید نیاز دارید، باید گواهی نامه های قبلی را عوت بدهد. اگر نسبت به تحویل گواهینامه های قبلی اقدام نشود، بایستی فرم تعهدنامه  را پر کنید.
  • گواهی ارزش افزوده ، سند و مدرک دولتی محسوب می شود. هر گونه دخل و تصرف در آن، جعل و سوء استفاده از آن، مشمول مقررات و قوانین مربوطه است. در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در صورت گم شدن، ظرف ۱ هفته  به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهید.
  • اشخاص حقوقی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند، بایستی این گواهینامه را در محل عرضه کالا و خدمات و در معرض دید عموم مشتریان و خریداران کالا و خدمات قرار بدهند.
  • هر فردی می تواند با مراجعه به سایت IR نسبت به راستی آزمایی و اعتبار گواهینامه، اطلاعات  لازم را کسب کند.

فهرست مودیان فاقد اعتبار به دلیل صدور صورتحساب غیر واقعی

اگر شما، کارفرمای بخش خصوصی یا دولتی هستید و می خواهید نسبت به پرداخت صورتحساب یا فاکتور فروشنده کالا یا خدمات اقدام کنید، بایستی، اصالت برگه ارزش افزوده فروشنده را بررسی کنید. بسیار اتفاق می افتد که اشخاص  حقوقی نسبت به صدور فاکتورهای صوری اقدام کرده و مشکلاتی را برای شرکت ها ایجاد می کند.

اطلاعیه بسیار مهم قابل توجه کلیه فعالان اقتصادی به منظور جلوگیری سوء استفاده اشخاصی که اقدام به صدور فاکتورهای صوری می‌نمایند و همچنین ممانعت از تضییع حقوق مؤدیان محترم، فهرست مؤدیان ثبت نام شده فاقد اعتباری که تاکنون توسط معاونت مالیات برارزش افزوده شناسایی گردیده‌اند.

جهت اطلاع و رعایت مقررات قانونی، در سامانه مالیات برارزش افزوده به نشانی www.evat.ir درج گردیده است. شایان ذکر است اسامی اشخاص مزبور برای آگاهی و هدایت مؤدیان محترم، از تاریخ شناسایی، در فهرست مؤدیان فاقد اعتبار درج شده است، لذا پذیرش اعتبار خرید فعالان اقتصادی از مؤدیان فاقد اعتبار برای دوره‌های قبل از درج فهرست، منوط به احراز اصالت معامله براساس حسابرسی مالیاتی خواهد بود و صرفاً ثبت نام در نظام مالیات برارزش افزوده و دریافت گواهی ثبت نام شرط لازم و کافی برای احراز اصالت معامله نخواهد بود.

راهنمای دریافت گواهی ارزش افزوده در سال ۹۸

بلکه پذیرش اعتبار مالیاتی( مالیات و عوارض پرداختی در زمان خرید کالا و خدمات)‌ علاوه برداشتن گواهینامه ثبت نام نظام مالیات برارزش افزوده ، منوط به انجام رسیدگی‌های مالیاتی و احراز اصالت معامله است.

اگر اطلاعات شرکتی  را وارد کردید و پیام: «داده ای یافت نشده» مشاهده شد، یعنی این شرکت، فاقد اعتبار به دیل صدور صورتحساب غیر واقعی نیست.

مرحله نخست برای دریافت گواهی ارزش افزوده ، انجام پیش ثبت نام است مالیات بر ارزش افزوده پس از ورود به سامانه کد اقتصادی  است که در این لینک در دسترس بوده و تصویر صفحه در عکس زیر مشاهده می شود.

فهرست مودیان فاقد اعتبار به دلیل صدور صورتحساب غیر واقعی

روی این لینک پس از  نمایش عکس بالا، کلیک کنید.

مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده

همان طور که در عکس بالا مشاهده م یکنید، شما وارد سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شده و باید بر اساس مدارک و شرایط، نسبت به پیش ثبت نام اقدام کنید. ۵ مرحله شامل: پیش ثبت نام،راستی  آزمانی، صدور و ارسال نام کاربری، ثبت نام و راستی آزمایی میدانی برای صدور کد اقتصادی، انجام می شود تا پس از ان، بتوانید نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام کنید.

پس از دریافت کد اقتصادی، به این لینک رفته و وارد سامانه گواهی ارزش افزوده شوید.

مراحل کلی دریافت گواهی ارزش  افزوده

شما برای ورود به سامانه ،  بایستی از نام کاربری و کلمه  عبور سامانه کد اقتصادی استفاده کنید.

مراحل کلی دریافت گواهی ارزش افزوده

  • ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت
  • ارائه برگ ثبت نام اولیه
  • ثبت نام مرحله دوم پس از دریافت رمز عبور که به صورت محرمانه و طی یک نامه پستی ارسال می شود.
  • ارائه کلیه مدارک ثبتی شرکت به حوزه مالیاتی مودی به خصوص اظهارنامه ها و کپی قراردادها و صورت حساب ها و صورت وضعیت ها .

مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده

  • ارائه کد اقتصادی ۱۲ رقمی
  • شناسه ملی شرکت
  • رونوشت مدارک صاحبان امضا شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آخرین تغییرات شرکت بر اساس روزنامه رسمی
  • آدرس اقامتگاه قانونی
  • کدپستی ۱۰ رقمی
  • مجوز فعالیت و کسب و کار شرکت

مدارک لازم  برای  مرحله پایانی ارزش افزوده

  • اعلام نام بانک و شعبه و شماره حساب
  • تلفن اعضای هیات مدیره
  • آخرین تغیرات شرکت
  • مدارک اعضا

توجه کنید که گواهینامه ارزش افزوده ، از طریق پست سفارشی برای مودی ارسال می شود و دریافت دستی، امکان پذیر  نیست. اگر هر زمان طبق  اعلام  مراجع قانونی، نام  بنگاه  اقتصادی، فاقد اعتبار اعلام شود (مثلا بخاطر صورتحساب جعلی)، ثبت نام شرکت،  غیر فعال شده و گواهی نامه ثبت نام، لغو می  شود.

مراحل  دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده به ۳  قسمت: پیش ثبت نام گواهی مالیات بر ارزش افزوده پس از دریافت کد اقتصادی، اخد اطلاعات کاربری و سپس ثبت نام نهایی و دریافت گواهی با پست، تقسیم می شود.

حتما ببینید: چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

پاسخ به سوالات متداول درباره گواهی ارزش افزوده

اجاره نامه شرکت، به نام شرکت است و به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده ، آیا موجر ملزم به پرداخت مالیات می شود؟

توجه داشته باشید که ارزش افزوده ، عوارضی است از دیگران بابت فروش کالا و خدمات و نوعی مالیات غیر مستقیم است. ارزش افزوده ، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی محسوب نمی شود. فصل اول از باب سوم قانون مالیات مستقیم (مالیات بر درآمد املاک) را مطالعه کنید.

دریافت گواهی ارزش افزوده روی اجاره نامه ای که به نام شخص  مدیرعامل تنظیم شده باشد و نه مشخصات شرکت، چگونه است؟

گواهی نامه، به آدرس قانونی شرکت بر اساس آخرین تغییرات روزنامه رسمی، ارسال می شود و توجه داشته باشید که آدرس صحیح باشد. گواهی ارزش افزوده ، ربطی به این که اجاره نامه شرکت، به نام شخص مدیرعامل است یا شرکت، ندارد. این که اجاره نامه به نام چه کسی باشد، مربوط به مالیات بر درآمد بوده و این جا نیز مجددا تاکید می کنیم که ارزش افزوده ، مالیات بر درآمدی که شرکت ها و اشخاص حقیقی با پرداخت کنند، نیست.

مراحل درخواست تمدید گواهی ارزش افزوده چگونه است؟

طبق قانون، شما بایستی پانزده روز پیش از اتمام اعتبار گواهینامه قبلی، وارد سایت ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی شده و درخواست خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنید. گواهی ارزش افزوده مهر  شده، فقط به آدرس قانونی  شرکت پست می  شود و شماره پیگیری برای اطلاع از روند صدور آن، نگهداری شود.

حتما ببییند:  چگونه ویزای شنگن بگیریم؟

شما بایستی، گواهی اصلی قبلی را که منقضی شده است، به اداره مالیات تحویل داده تا مراحل صدور، تکمیل شود. توجه کنید که اگر برگه قبلی گم شده است، باید فرآیند خاصی را در اداره مالیاتی دنبال کنید.

آیا شرکتی که در مناطق آزاد تجاری فعالیت دارد نیز باید گواهی ارزش افزوده دریافت کند؟

فعالیت در مناطق آزاد تجاری سراسر کشور، مشمول ارائه اظهارنامه قصلی و گواهی ارزش افزوده و عملکرد بوده و استثنایی وجود ندراد.

مالیات بر ارزش افزوده بر چه مواردی تعلق  می گیرد؟

طبق ماده ۱۲  قانون مالیات بر ارزش افزوده که مواد غذایی را مستثنی نکرده است،موارد زیر، مستثنی است:

  • انواع محصولات فراوری نشده
  • دام و طیور، زنبور عسل و انواع کد و سم و بذر و آرد
  • قند و شکر و برنج و پنیر و سویا و شیر و روغن نباتی
  • کتاب و مطبوعات و دفاتر و کاغذ
  • کاغذ تحریر ( صنعت چاپ و بسته بندی معاف نیست )
  • هر کالایی که همراه مسافر به کشور وارد می شود و جنبه تجاری ندارد.
  • اموال غیر منقول
  • انواع دارو و لوازم مصرف  درمانی و خدمات رسانی انسانی و گیاهی و حیوانی.
  • خدمات توانبخشی و حمایتی.
  • خدمات بانکی و اعتباری و تعاونی ها و صندوق های قرض الحسنه مجاز
  • فعالیت های بورس و تسویه اوراق بهادار

اگر در حوزه های فوق الذکر فعالیت  دارید، از دریافت گواهی ارزش افزوده ، معاف هستید. موسسات اعزام دانشجو نیز باید گواهی مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. شرکت های تولید نرم افزار نیز طبق ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده و فراخوان مرحله دوم آن، مشمول هستند و باید گواهی دریافت کنند.

اگر شرکت شما هیچ فعالیت تجاری نداشته و عملکردی  ثبت نکرده است، نیازی به دریافت گواهی ارزش افزوده ندارد. اما اگر حتی ۱ فعالیت  ثبت شود، باید گواهی ارزش افزوده  گرفته شود.

حتما ببینید: چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

آیا دریافت گواهی ارزش افزوده معتبر، امکان ترجمه و تسلیم به سفارت خانه شنگن دارد ؟

بله. ارائه این مدرک، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت ویزای شنگن تجاری نیست اما مبین این واقعیت است که شرکت شما، از نظر سازمان امور  مالیاتی کشور، بنگاهی فعال و دارای اعتبار و مجوز برای وصول و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

همراه گرامی

اگر شما هم درباره دریافت و تمدید گواهی ارزش افزوده ، دیدگاه و تجربه ای دارید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.  سوالات خود را درباره این برگه به INFO@VAT.GOV.IR ارسال کنید.  پاسخ به پرسش های متداول را در این PDF‌ مشاهده کنید.

منبع شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=11127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. شرکتی که در مناطق آزاد تجاری ثبت شده نیازی به اخذ گواهی ارزش افزوده ندارد ولی زمانی که در خارج از محدوده فعالیت میکند برای دریافت مبالغ فروش مجبور به ارائه گواهی ارزش افزوده است حال اگر در شهر تهران شعبه ای داشته باشد آیا برای اخذ گواهی باید در تهران اقدام نماید ؟ یا از همان استان دفتر مرکزی؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن