زلزله در بازار پایه نتیجه خلف وعده مدیران فرابورس
اتفاقیکه در بازارپایه فرابورس افتاده، تغییر دامنه نوسان است و اینموضوع هیچ اثری بر تولید و سودآوری شرکتهای اینبازار ندارد و فروشندگان اینروزهای بازار پایه درآینده نزدیک پیشیمان و متضرر خواهندشد. نکته قابل تامل دیگر این است که ای کاش متولیان بازار سرمایه بویژه مدیران فرابورس در گام نخست اطلاعرسانی مناسب و گستردهای در خصوص جزئیات این دستورالعمل میکردند و پس از آن تصمیم به اجرایی شدن آن میگرفتند. اما طی یک عملیات ناگهانی و ناباورانه ناگهان این قانون برای کل بازار پایه اجرایی شد و این خلف وعده مدیران باعث شد اکثر نمادهای بازار پایه در صف فروش قرار بگیرند.
ابراهیم خلیلی کارشناس اقتصادی گفت: این در حالی است که متاسفانه طی روزهای گذشته تنها بر این طبل کوبیده شده است که بازار پایه فرابورس بازاری غیرشفاف و پر از رانت و فساد است و باید با وضع قوانین جدید این رانت و فساد را از بین ببریم.
نکته جالب این است که در اوایل خردادماه امسال بود که فرابورس ایران در اطلاعیهای از طبقهبندی شرکتهای درج شده در بازار پایه فرابورس ایران در تابلوهای “پایه زرد” “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” خبر داد و اعلام کرد،به منظور راهاندازی تابلوهای پایه زرد، پایه نارنجی و پایه قرمز بازار پایه، تمامی نمادهای مندرج در بازار مذکور در پایان معاملات روز دوشنبه مورخ 20 خرداد 98 متوقف و پس از انجام عملیات فنی و انتقال به تابلوهای مربوطه بازگشایی شوند.
البته اعلام و اجرای این دستورالعمل که با انتقادات زیادی نیز همراه بود، در حالی قرار شد در تاریخ اعلامی اجرایی شود که دو روز قبل از تاریخ اعلامی معاونت نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس طی نامهای به دبیر کانون نهادهای سرمایهگذاری و دبیر کانون کارگزاران بورس اعلام کرد: تا زمان طرح موضوع در جلسه شورای عالی بورس، زمانبندی اصلاحات مقرراتی اجرا نخواهد شد.
این در حالی است که پس از کش و قوسهای فراوان سرانجام چهارشنبه هفته گذشته فرابورس ایران با صدور اطلاعیهای اعلام کرد از 13 تا 25 شهریور نمادهای بازار پایه فرابورس متوقف، و پس از آن دامنه نوسان این نمادها کاهش مییابد.بر این اساس همین تصمیم ناگهانی و اطلاعرسانی نشده فرابورس کافی بود تا بازار پایه فرابورس شاهد صفهای فروش سنگین در نمادهای حاضر در این بازار باشد. علاوه برآن بنا بود فقط برای بازار پایه ج یا همان تابلوی قرمز این طرح اجرا شود ولی طی یک عملیات ناگهانی و ناباورانه ناگهان این قانون برای کل بازار پایه اجرایی شد و این خلف وعده مدیران باعث شد اکثر نمادهای بازار پایه در صف فروش قرار بگیرند.
چرا بازار پایه رشد خوبی داشته است؟
خلیلی یکی از دلایل رشد سهام شرکتهای حاضر در بازار پایه را این موضوع عنوان کرد که نقدینگی زیادی طی هفتههای گذشته به بازار سهام آمده و این نقدینگی اقدام به خرید سهام در شرکتهای مختلف کرده است. بر این اساس بسیار طبیعی است که شرکتهایی کوچک به ویژه بازار پایهایها اثر مثبت بیشتری از این نقدینگی نسبت به شرکتهایی بگیرند که سهام شناور زیادی در بازار سهام دارند و رشد قیمت بالاتری را تجربه کنند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سهام در روزهای پیش رو نیز گفت: تا مادامی که روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه داشته باشد، این موضوع به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موجب تداوم رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکتهای مختلف در بازار سهام میشود.
تسنیم




