اخبار تاپبورس

ظن دستکاری ؛ رمز عملیات شفاف سازی در بورس انرژی ایران !

بورس انرژی ایران با نماد انرژی3، یکی از استراتژیک ترین سهام بازار سرمایه کشور است و مثل نمادهای: فرابورس، کالا و بورس، بی رقیب است. این نماد حاکمیتی در بازار سرمایه کشور، بیش از 70 هزار سهامدار داشته و طبق تحولات سیاسی و اقتصادی در ایران عصر 1400، وقوع تحولات ژرف و شگرف در کسب و کار آن، انتظار می رود که معامله شدن نفت خام و  عملیاتی شدن طرح وان، صرفا بخشی از این تحولات عظیم را در دولت سیزدهم روایت می کند.

بورس انرژی ایران که تابستان امسال برای افزایش سرمایه 200 درصدی بسته شد، یکی از طولانی ترین روندهای بسته ماندن نماد را در تاریخ حضورش در بورس ایران را تجربه کرد به گونه ای که تا ثبت افزایش سرمایه بورس انرژی در روزنامه رسمی و بازگشایی نماد، بیش از 3 ماه به طول انجامید که با اعتراض شدید هزاران سهامدار بورس انرژی و نامه نگاری اینستاگرامی به وزیر اقتصاد (دکتر خاندوزی) نیز منجر شد.

بورس انرژی ایران از جمله نمادهای بورس کشور است که 75 درصد  از سهام آن غیر قابل معامله است و صرفا 25 درصد سهم شامل 375 میلیون سهم، قابلیت معامله در نماد انرژی3 دارد. یعنی سهم هر ایرانی از سهم انرژی3، حدود 4 تا 5 سهم است. این سهم ارزنده، معمولا در طول سال، به دلایل مختلف، متوقف و ممنوع المعامله می شود.

در سال 1400 شمسی، کلا نماد انرژی3 فقط 60 روز باز بوده و در باقی موارد، نماد متوقف بود. نماد که دوم تیر 1400 شمسی به دلیل افزایش سرمایه متوقف شد، 21 مهر 1400 با قیمت 7158 تومان بازگشایی شد و ظرف کم تر از یک ماه به 10622 تومان رسید. در حالی که صف خرید چند ده میلیونی  آن، همچنان نظرها را به خود جلب می کرد.

نماد انرژی3 در سال 1400 شمسی، بارها به دلایلی از جمله انتشار افشای اطلاعات گروه الف و گروه ب و هم چنین ظن دستکاری، متوقف شد. در تاریخ 5 آبان و 17 آبان 1400، 2 بار نماد انرژی3 به دلیل پیام ناظر با موضوع طن دستکاری متوقف شد. هر بار، بیش از یک هفته نماد بسته ماند.

اطلاعیه ناظر بورس انرژی

طبق اطلاعیه ناظر بورس انرژی در آبان امسال، نماد به دلیل ظن دستکاری و استفاده از اطلاعات نهایی در معاملات شرکت، به منظور بررسی بیش تر متوقف شد. قرار است 23 آبان، مجدد این نماد بازگشایی شود. اما مشخص نیست که با وجود صف خرید میلیونی و خبرهای فوق العاده ای که پشت سر این سوگلی بازار بورس ایران است، ناظر محترم سهم، دوباره با رمز عملیات: ظن دستکاری، این بار نیز دستور به بسته شدن و متوقف شدن سهام می دهد یا خیر.

به  زعم برخی از سهامداران و تحلیلگران بازار سرمایه کشور، بسته شدن برخی از سهام با پیام ظن دستکاری، صرفا اقدامی نخ نما شده برای جلوگیری از رشد قیمتی سهم در شرایط صعودی بازار است. موضوعی که می توان از آن به عنوان یک سینگال عالی رایگان از سوی ناظر بازار به سهامداران خرد به منظور خرید و نگهداری سهم یاد کرد.

به هر حال، سهم بورس انرژی ایران، اکنون در قیمت بالای 30 هزار تومان (پیش از افزایش سرمایه) درحال معامله شدن است و صف خرید میلیونی دارد. بسته شدن سهم با رمز عملیات ظن دستکاری و باز کردن نماد بدون ارائه هیچ گونه توضیح مستند و مستدلی از سوی ناظر محترم سهم، شائبه افکن بوده و اعتماد سهامدار را به نهاد ناظر بازار، کاهش می دهد.

زمین و ساختمان شرکت در خیابان مطهری تهران

(تصویر افشاگری بورس انرژی ایران درباره ارزش ریالی زمین و ساختمان شرکت در خیابان مطهری تهران)

خوب است که ریاست محترم سازمان بورس اوراق بهادار (جناب دکتر عشقی) و مدیرعامل محترم بورس انرژی ایران و سازمان بازرسی کل کشور، نسبت به بسته و باز شدن نماد بورس  انرژی با رمز ظن دستکاری، بهتر از گذشته عمل کرده و اطلاع رسانی مطلوبی در جهت توجیه سهامدارانی که سرمایه آن برای مدت نامشخصی در سهم قفل می شود، ارائه کنند.

وقتی سهمی به دلیل ظن دستکاری ، بارها در طول ماه متوقف می شودو بدون هیچ گونه دلیل و توضیحی از سوی نهاد ناظر، بازگشایی می شود و دوباره سهم، در صف خرید یا فروش میلیونی قفل می شود، این روند، تاثیری در شفاف سازی سهم و ارتقا آگاهی و دانش سهامدار درباره سهم نمی کند.

بورس انرژی ایران، 1.8 میلیارد قطعه سهم است

بورس انرژی ایران، 1.8 میلیارد قطعه سهم است و حجم مبنای 720 هزار سهمی دارد. سهم پیش از پیام ناظر مبنی بر ظن دستکاری در 18 آبان 1400، با صف خرید 13 میلیون سهمی که توسط 2155 کد سهامداری گذاشته بود، همراه شد و قیمت 10622 تومان را ثبت کرد. در صورتی که سهم پس از ظن دستکاری، بازگشایی شود، می تواند به سمت 13 هزار تومان حرکت کند.

قیمت 13 هزار تومان، قیمت مچینگ انرژی3 در نخستین روز پس از بازگشایی سهم پس از افزایش سرمایه بود که توسط ناظر تایید نشد . تحولات در بورس انرژی ایران را در سایت irenex.ir مشاهده کنید که طبق قول مدیرعامل بورس انرژی در مجمع خرداد 1400، قرار است شکل و نمای تازه به خود بگیرد و قابلیت انگلیسی نیز به آن افزوده شود.

مخاطب گرامی

اگر شما از سهامداران بورس انرژی ایران هستید و نسبت به بسته شدن مکرر سهم به دلیل ظن دستکاری و بازگشایی بدون توضیح آن توسط ناظر و سازمان بورس، نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در تلگرام و واتساپ عضو هستید، به  اطلاع سهامداران و همکاران فعال در بورس انرژی ایران قرار دهید.

اقتصادشهروند آماده انعکاس نظرات  و دیدگاه های مدیران سازمان بورس و بورس انرژی ایران درباره روند معاملاتی این سهم خاص بورس ایران است.

نوشته های مشابه

‫33 دیدگاه ها

  1. محسن عباسی : بورس انرژی بدون هیچ دلیلی بسته و بدون ارائه هیچ توضیحی باز م… گفت:

    بورس انرژی بدون هیچ دلیلی بسته و بدون ارائه هیچ توضیحی باز میشود. این روند را بورس انرژی وسازمان بورس خاتمه بدهد. لطفا

  2. پریسا : زیر این مطلب در سایت اقتصاد شهروند، کامنت بزن: بورس انرژی ای… گفت:

    زیر این مطلب در سایت اقتصاد شهروند، کامنت بزن: بورس انرژی ایران، یکی از سیاسی ترین و استراتژیک ترین سهام بورس ایران است. هر سهمش طلا است و به همین خاطر مرتب سازمان بورس، آن را متوقف میکند. عجب تحلیلی کردید. ممتاز بود.

  3. سجادزارع : سلام من بعنوان سهامدار بورس انرژی ایران به دلیل بسته شدن های… گفت:

    سلام من بعنوان سهامدار بورس انرژی ایران به دلیل بسته شدن های بی دلیل سهم اعتراض دارم. دود این بسته شدن ها فقط به چشم ما سهامداران خورد میره ماها که توی قیمت گذاری دخالتی نداریم گناه ما چیه؟

  4. بنده ۳ سال سهامدار این سهم هستم و مکررا این عمل از سمت ناظر محترم!!!! داره تکرار میشه و متاسفانه هیچ اطلاعی هم بابت علت این کار به سهامداران ارایه نمیشه . مگه میشه تو دو هفته یه سهم ظن بهش بخوره . اگر قصد آقایون جمع کردن سهم تو قیمت مفت هست خوب بسم الله ببینیم کسی بهشون میفروشه یا نه

  5. مریم : ناظر باید برای بستن بی دلیل نماد انرژی۳ توضیح بدهد. سهم پس ا… گفت:

    ناظر باید برای بستن بی دلیل نماد انرژی۳ توضیح بدهد. سهم پس از افزایش سرمایه بعد از۴ ماه باز شد آن هم با محدودیت دامنه که این خود بزرگترین دستکاری و تخلف هست!! و تا الان هم دوبار با ادعای ظن دستکاری بسته شده!! چرا؟!! صدای ما رو به گوش مسئولین در خواب مانده برسانید البته به شرطی که خودشان را به خواب نزده باشند که در این صورت لعنت الله علی القوم الظالمین

  6. رضا ترک زبان : سلام خیلی خیلی عالی بود . ممنون از نویسنده عزیز متن . من چند… گفت:

    سلام خیلی خیلی عالی بود .
    ممنون از نویسنده عزیز متن .
    من چند سالی هست که سهامدار سهام های فراکاب هستم .
    متاسفانه چندین و چند بار سهام های این گروه رو بدون دلیل بستن و زمان های طولانی .

  7. کام کامی : تشکر می‌کنم از ناظر .... بازار که این گونه ناشیانه ارزندگی ن… گفت:

    تشکر می‌کنم از ناظر …. بازار که این گونه ناشیانه ارزندگی نماد انرژی ۳ را با ظن دستکاری های مکرر و بی اساس دارد ببش از پیش نمایان می‌کند . تنها ظن دستکاری در این نماد حقوق نجومی چند ده میلیونی …. نالایق بورس انرژی است که از دید ناظر نماد عامدانه پنهان مانده است.

  8. علیرضا : سوای بسته بودن سهم که باعث ایجاد فشار عصبی روی سهامدار شده ا… گفت:

    سوای بسته بودن سهم که باعث ایجاد فشار عصبی روی سهامدار شده است
    فیش نجومی حقوق … هم در نوع خود بسیار جالب است

  9. ماهان : با سلام آقای ناظر من حاضر نیستم سهممو با ۵۰ درصد زیان بفروشم… گفت:

    با سلام آقای ناظر من حاضر نیستم سهممو با ۵۰ درصد زیان بفروشم باید ظن دستکاری بزاری روش؟ ۱۵ ماهه تو این سهم گیر کردیم چرا اون موقع که هر روز ۵ درصد منفی میخورد با اون اردرهای خاص کسی سهمو نبست که ما ضرر نکنیم. شما قانون بلد نیستی فقط اختیارات بیجا بهت دادن بینوا نفرین میلیونها آدم پشت تو و خانواده ت هست . با این بستن ها بیشتر به سهامدار داری سیگنال میدی تا اینکه خسته ش کنی. یا علی

  10. رضا علیپور : با سلام ضمن تشکر وتقدیر از شما بابت درج مطلب بالا خواشمند اس… گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر وتقدیر از شما بابت درج مطلب بالا خواشمند است پیگیری فرمایید این ظن دستکاری در بورس انرژی ایران که باید نماداقتصاد کشور باشد برای چه منظور دوبار در کمتر از یکماه ظن دستکاری خورده ونتیجه پیگیری ناظر مربوط در این مورد چه چیزی بوده وگزارش از برخورد با شخص یا اشخاصی که ایجاد شبهه کردن در سهم ارئه کند

  11. کثافتکاری از سر و روی بورس می باره انرژی از همه بیشتر

  12. س قربانی : اون از پروسه ثبت افزایش سرمایه شرکت و مهمتر از اون کوتاهی در… گفت:

    اون از پروسه ثبت افزایش سرمایه شرکت و مهمتر از اون کوتاهی در فراهم کردن زیر ساختهای لازم جهت عرضه برق ونفت و سایر انرژی ها در بورس انرژی .کاش هرچه سریعتر این شخص به درد نخور رو عوض کنن و شخص لایقی جاشون بیاد

  13. جواداسماعیلیان : سهم انرژی تا قبل بسته شدن واسه افزایش سرمایه کلا سه روز معام… گفت:

    سهم انرژی تا قبل بسته شدن واسه افزایش سرمایه کلا سه روز معامله شد وکلا قفل صف فروش بود… بعدش بیش از سه ماه سهمو بستن… حالام دو دفعه اس ظن دستکاری میزنن وسهمو میبندن… زورشون میاد سهم مثبته… ناظر بیشرف هرکاری بخواد میکنه که روند مثبت سهمو هم بزنه… اما کورخونده….

  14. دستکاری قیمت سهم بورس انرژی را متوقف کنید 🙂

  15. سید حامد : با سلام تشکر از زحمات شما من به عنوان یه سهمدار شرکت انرژی ه… گفت:

    با سلام تشکر از زحمات شما
    من به عنوان یه سهمدار شرکت انرژی هیچ وقت از عملکرد اقای نقوی رضایت ندارم . ایشون با این عملکرد افتضاح و انفعالی که نسبت به سهم داره 1 میلیون حقوق زیادش هم هست . مطمانم ناظر و اقای نقوی و اقایون پشت سهم دستشون تو یه کاسه است تا سهامدار و خسته کنند. ولی کور خوندن . ما اگر فروشنده بودیم از قیمت 48 تا 18 یه کله اومد میفروختیم . با اینکار فقط سیگنال مثبت میدن به واسه نگهداری .

  16. مهدی میرزایی : با سلام خوبه ناظر بازار رو بپرسین چرا سهم انرژی و یا سایر سه… گفت:

    با سلام خوبه ناظر بازار رو بپرسین چرا سهم انرژی و یا سایر سهام ها بعنوان مثال کتوکا وقتی که ۸ ماه مداوم صف فروش و رنج منفی میکشن یک عده رو سهم ناظر ظن دستکاری نمیزنه

  17. مجتبی هدهدی : بله من سهامدار این سهم هستم و ۳۰درصرمرتفوی من متعلق به این س… گفت:

    بله من سهامدار این سهم هستم و ۳۰درصرمرتفوی من متعلق به این سهمه ولی متاسفانه با این بکیروببندهای مکرر ناظر که مشخص نیست چه هدفی را دنبال میکنه تو ضررم. البته بخاطر رانتهای اطلاعاتی و معاملاتی که بهش الگوریتمی میگن و فقط دست یه عده معدودی هم هست بیشتر سهامداران کل بازار علی رغم اعتمادی که به حرفهای رهبری و رییس جمهور داشتم و وارد بازار شدیم همگی متصرریم

  18. مجتبی هدهدی : سلام روزبخیر امروز۱۸ابان۱۴۰۰ سیستمهای اسکله رجایی قطع شده و… گفت:

    سلام روزبخیر
    امروز۱۸ابان۱۴۰۰ سیستمهای اسکله رجایی قطع شده و ادعا شد فیبرنوری قطعه از صبح امروز که تمام شرکتهای حمل و نقل داخلی و بین المللی اقدام به ارسال کامیون جهت بارکیری کردن هیچ کامیونی نتونسته باسکول و وارد اسکله بشه و حالب اینجاست که توضیخی هم ارایه نمیشه و این وسط شرکتهای حمل و صاحبین کالا و واردکنندگان متضرر میشن وباید به کامیونها خسارت بدن درحالیکه هیچ قصوری ندارن

  19. محمد عطايي نيا : ما چه گناهي كرديم كه به گير ي مشت ... افتاديم خدايا خودت به… گفت:

    ما چه گناهي كرديم كه به گير ي مشت … افتاديم
    خدايا خودت به داد ما مظلومين برس
    هيچكي غير خدا به داد ما نميرسه

  20. محمد بیرانوند : سلام وقت بخیر انرژی۳ با عنوان ظن دستکاری از تاریخ ۵آبان تا ۱… گفت:

    سلام وقت بخیر
    انرژی۳ با عنوان ظن دستکاری از تاریخ ۵آبان تا ۱۱ آبان بسته بود
    هیچ توضیحی ندادن
    الان دوباره دیروز ۱۷ آبان بسته شد تا ۲۳آبان
    اگه کسی یا شرکت تخلفی انجام داده؟ چرا ناظر با یه پیام دلیلش رو هفته پیش اعلام نکرد؟؟؟
    این بورس شفافیت ندارد

  21. سید باقربابایی : با سلام واحترام متاسفانه عملکردبدمدیریتی مخصوصا بعد از اقای… گفت:

    با سلام واحترام متاسفانه عملکردبدمدیریتی مخصوصا بعد از اقای حسینی مستقیم وغیر مستقیم سهامداررا به سمت بازارهای غیر مولد وحتی مخرب هدایت کرده مثل ارزدیجیتال وسکه وارز و ملک(زمین وساختمان) با نیت سوداگری و حتی خریدملک درخارج(خیانت به تولید واشتغال)ویا سپرده گزاری دربانک (ربا) وانهم هدایت منابع به سمت خدمات و ….سوداگری وتصدگری خود بانکها و ویا پرداخت نهایتا با 20درصد بهره برای تولید غیرقابل رقابت جهانی(علی رغم سایر مزیتهای نسبی ومطلق مثل قیمت انرژی و نیروی کار با بهره بالادرمقایسه با نرخ جهانی رقباخود این مزیتها خنثی میشود) در دولت فعلی هنوزم صرفا حرف درمانی تجویز میشود ودرنتیجه سرمایه اقتصادی و اجتماعی (اعتماد به دولت وکلاحاکمیت)مردم وکشور بسرعت در حال ذوب شدن ونابودی است

  22. مجید نادری : باسلام دوست عزیز کلیه مطالب اظهار شده درددل سهامداران انرژی… گفت:

    باسلام
    دوست عزیز کلیه مطالب اظهار شده درددل سهامداران انرژی وسهم های دیگر هست .وعدم شفافیت ونظارت بر رفتار کارشناسان ناظر بر معاملات بورس ادامه دار خواهد بود چون نیت ازبین بردن سرمایه مردم بعنوان تنها راهکار در نظام اقتصادی ایران جهت توجیه بی کفایتی مسئولان اقتصادی در همه دولتهای قبل وفعلی هست ولی باتمام این سنگ اندازی ها سهامداران صبور نتیجه خواهند گرفت

  23. فیروز میانجی : سهم انرزی پس از افزایش سرمایه و بیش از سه ماه بسته بودن سهم… گفت:

    سهم انرزی پس از افزایش سرمایه و بیش از سه ماه بسته بودن سهم (خلاف قانون)در هنگام باز شدن به راحتی تا بالای 13 هزار تومان می‌توانست مچ بشود که نلظر سهم خلاف دیگری مرتکب شده و به بهانه مچ نشدن قیمت با همان 5 درصد دستور بازگشایی را صادر کرد.
    به فرض این که تا اینجای کار همه چیز قانونی باشد خوب. طبیعی است که سهم به تدریج گپ 13 تومن را پر کند که اینجا هم ناظر بر خلاف قانون انگ ظن دستکاری را به سهم چسبانده و سهم مسدود می‌شود.

  24. حمید : تو رو جان عزیزتان تنها سهم من که داره ضررم رو جبران میکنه ان… گفت:

    تو رو جان عزیزتان تنها سهم من که داره ضررم رو جبران میکنه انرژی هست

  25. این ۱۱۵ میلیون مرگ خودت و بچه هات بشه ناکس عوضی

  26. یوسف بوکان : مرگ بر باعث وبانی این خرابکاری ان شاءالله خدا داغ این حروم خ… گفت:

    مرگ بر باعث وبانی این خرابکاری ان شاءالله خدا داغ این حروم خوری ها را به دلشون بزاره وخودشون وخانواده وفرزندانشون به درک واصل بشن آمین

  27. مرتضی نوروزی : متاسفانه دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی بورس را… گفت:

    متاسفانه دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی بورس را از طریق مدیران وکارشناسان وناظرین مزدور هدف قرار داده

  28. ناشناس : انرژی ( نفت ، گاز ، برق و …. ) در همه کشورها استراتژیک هستند… گفت:

    انرژی ( نفت ، گاز ، برق و …. ) در همه کشورها استراتژیک هستند و سهام آنها در بورس بهترین ، چرا بعضی هنوز اصرار دارن درامدهای کشور از انرژی همچنان در تاریک خانه ها بماند و شفافیت نداشته باشد !!؟ پر واضح است که درآمد مافیای انرژی بجهت عدم شفافیت است پس هرگونه مخالفت با بورس انرژی فقط از طرف مافیای نفتی است ، جناب رییسی یکبار برای همیشه دست مافیای نفتی را از سفره مردم و بیت المال کوتاه کنید .

  29. ناشناس : فکر میکنم ناظر سهم انرژی با مافیای نفتی ارتباط خوبی داره گفت:

    فکر میکنم ناظر سهم انرژی با مافیای نفتی ارتباط خوبی داره

  30. مهیار : سلام من هم معترض به بسته بودن سهم هستم...کلا سیستم معیوب همی… گفت:

    سلام من هم معترض به بسته بودن سهم هستم…کلا سیستم معیوب همیشه دنبال این هست که جلوی شفافیت گرفته بشه…

  31. غلامرضا شرفی : با سلام آقای ناظر من حاضر نیستم سهممو با ۵۰ درصد زیان بفروشم… گفت:

    با سلام آقای ناظر من حاضر نیستم سهممو با ۵۰ درصد زیان بفروشم باید ظن دستکاری بزاری روش؟ ۱۵ ماهه تو این سهم گیر کردیم چرا اون موقع که هر روز ۵ درصد منفی میخورد با اون اردرهای خاص کسی سهمو نبست که ما ضرر نکنیم. شما قانون بلد نیستی فقط اختیارات بیجا بهت دادن بینوا نفرین میلیونها آدم پشت تو و خانواده ت هست . با این بستن ها بیشتر به سهامدار داری سیگنال میدی تا اینکه خسته ش کنی. یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا