تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 3 ذو القعدة 1445 Friday, 10 May , 2024

اخبار ویژه

6

قانون بیمه خودرو های نامتعارف و دوباره کاری مجلس

  • کد خبر : 64014
  • 28 فروردین 1402 - 6:59
قانون بیمه خودرو های نامتعارف و دوباره کاری مجلس

در حالی که نمایندگان مجلس ادعا دارند با حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر و زاید در تلاش هستند در راستای کاهش بروکراسی اداری و رونق فضای کسب و کار قدم بردارند اما در عمل اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

به گزارش اخبار خودرو اقتصادشهروند ، تصویب قوانین پیچیده و دست و پاگیر در بودجه های هر ساله عدم اصلاح قوانین مربوط به تجارت و بیمه های تامین اجتماعی و مواردی از این دست از جمله آنها است که رسانه های مختلف بارها از آن نوشته و گزارش تهیه کرده اند.
در قانون خودرو های نا متعارف یکی از آخرین موارد از این دست است. تا پیش از سال ۱۳۹۵ در قوانین مربوط به بیمه خودرو سقف مشخصی برای مسئولیت مقصر حادثه رانندگی وجود نداشت. اگر فردی در یک تصادف رانندگی با یک خودروی گرانقیمت تصادف می کرد دچار خسارت جبران ناپذیری می شد که از عهده مقصر خارج بود. در بین مردم شایع بود که در خیابان باید از خودروهای گرانقیمت فاصله گرفت!
برهمین اساس مجلس قانونی را با عنوان ” بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسیله نقلیه ” تصویب کرد که دارای دو تبصره در ماده ۸ بود :

تبصره ۳ ماده ۸
خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود .

تبصره ۴ ماده ۸
منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می شود ، باشد . ( در حال حاضر دیه ماه حرام ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد ، بنابراین قیمت خودروی نامتعارف بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می باشد )

طبق این قانون ، خودروی متعارف به خودرویی گفته می شود که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد . یک سال بعد ، دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع این ماده از قانون ثالث توسط شورای عالی بیمه تصویب و جهت اجرا به شرکت های بیمه ابلاغ شد .
با افزایش تورم طی چند سال اخیر و رشد قیمت خودرو در بازار ، بسیاری از خودرو ها در زمره خودرو های متعارف قرار گرفتند.
برای مثال براساس آخرین قیمت خودرو در بازار قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ به ۶۲۵ میلیون تومان ومدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در حال حاضر ۶۱۰ میلیون تومان معامله می شود.
همچنین پژو پارس مدل ۱۴۰۰ به ۶۹۵ میلیون تومان رسیده‌ و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در حال حاضر ۷۲۵ میلیون تومان فروخته می شود. همچنین دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ حدود۷۵۰ میلیون تومان معامله می شود و قیمت دنا توربوپلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز به ۹۰۰ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ نیز در حال حاضر یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.
در این شرایط با این قانون مجلس جبران خسارت در بیمه شخص ثالث فقط مشمول خودرهای خانواده پراید می شود! با این شرایط عملا کارآیی قانون مصوب نمایندگان مجلس زیر سوال رفته است.

هرچند تصویب چنین قانونی با وظیفه ذاتی صنعت بیمه در تناقض است و اصولا چنین سقفهایی در دنیا اصلا وجود ندارد و فقط ساخته و پرداخته نمایندگان مجلس هست اما در نهایت این قانون هم بیمه گذار هم شرکتهای بیمه را دچار زیان کرده است.
حالا حتی بیمه مرکزی هم از نمایندگان مجلس می خواهد که این قانون را حذف کنند. مجید مشعلچی ، سخنگوی بیمه مرکزی با بیان اینکه کمیسیون‌های مجلس و صحن در مورد لایحه اصلاح ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث درحال تبادل نظر هستند، عنوان کرد: درخواست بیمه مرکزی این بود که بین بیمه‌گر و بیمه شده توافقی در این راستا صورت بگیرد و قید متعارف و غیر متعارف برداشته شود.

حالا نمایندگانی که کلی زمان و هزینه صرف کردند برای تصویب چنین قانونی ، حالا باید کلی زمان و هزینه صرف کنند که قانون قبلی را لغو کنند!

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=64014

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن