نبض بازار

مشکلاتی که موبایل فروشان را نگران کرده است!

تغییرات پیاپی نرخ ارز از سویی و تاخیر در ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات محصولی که ۹۹ درصد بازار آن در دست کالاهای خارجی است، بیش از پیش فروشندگان موبایل و تجهیزات جانبی آن را نگران کرده است.

به گزارش نبض بازار اقتصاد شهروند ، درست در روزهایی که دولت چهاردهم به دنبال این است تا با اصلاح سیاست های غلط ارزی گذشته، جلوی توزیع رانت ارزی را بگیرد و اقتصاد را شفاف نماید، فیلمی از تجمع کسبه پاساژ علاءالدین تهران به عنوان مرکز اصلی فروش موبایل در کشور در اعتراض به نوسان نرخ ارز در فضای مجازی منتشر شد. گرچه این تجمعات محدود بود اما پیام آن روشن بود: نگرانی کسبه از آینده شغلی خود به تغییرات پی در پی ارز.

واقعیت این است که نرخ ارز به دلایل متعدد از جمله تاثیرپذیری از شرایط سیاسی و اقتصادی روند صعودی در بازار در پیش گرفته و همین امر نیز سبب شده تا دولت برای مدیریت بازار، اصلاحات ارزی را با سرعت بیشتری اجرا کند که مهمترین آن تعدیل نرخ حواله های ارزی در تالار اول مرکز مبادله، اعلام رسمی نرخ ها در تالار دوم و انتقال بخشی از نیازهای ارزی تا سقف ۱۰۰ هزار دلار به تالار دوم بوده است.

از سوی دیگر فشار تقاضای نقدینگی بر بازار غیررسمی ارز و نیز دلایل سیاسی و روانی بازار آزاد ارز را تحت تاثیر قرار داده به طوری که حتی در روز هفتم دی ماه نرخ دلار در این بازار به ۱۴۷ هزار تومان هم رسید اما بازهم عقبگرد داشت. در چنین شرایطی کسب و کارهای خرد نگران آینده شغلی خود هستند زیرا بنیه مالی بالایی برای تاب آوری در برابر تلاطمات اقتصادی را ندارند و نمی دانند آیا این کالایی که امروز می فروشند، فردا با همین نرخ می توانند دوباره خریداری کنند یا نه.

این شرایط برای اصناف عرضه کننده کالاهای وارداتی پرمصرف مثل تلفن همراه سخت تر است زیرا نه فقط خود کالا وابسته به ارز است، بلکه تجهیزات جانبی آن و حتی رجیستری آن نیز بر اساس نرخ ارز محاسبه می شود و به همین دلیل نوسانات ارزی، بر کسب و کار آنها اثر مستقیم دارد.

پیگیریها از کسبه و صنف موبایل فروشان نیز نشان می دهد که آنها همین دغدغه را دارند؛ می گویند که نقدینگی آنها محدود است و با بالا رفتن قیمت ارز، توان آنها برای خرید کالاهای مورد نیازشان کاهش می دهد.

مهم‌ترین مشکل صنف موبایلداران نوسان ارز و بسته شدن سامانه بهینه است

رییس کمیسیون تخصصی موبایل اتاق اصناف ایران در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مهم‌ترین مشکل صنف موبایلداران نوسان ارز و بسته شدن سامانه بهینه(ثبت سفارش بازرگانی واردکنندگان و بازرگانان) است. سید حسین سادات حسینی اظهار داشت: به خاطر بسته شدن «سامانه بهینه» واردکنندگان تلفن همراه امکان ثبت سفارش ندارند و این امر باعث شده تا نتوانند کالای مورد نیاز را تهیه کنند.

رییس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی ارتباطی ولوازم جانبی تهران افزود: باید مشکلات «سامانه بهینه» برطرف شود تا بازرگانان بتوانند واردات را به صورت قانونی انجام دهند و بتوانند نیاز بازار را رفع کنند. وی ادامه داد: مشکلات ثبت سفارش و محدودیت در فرایند و طولانی شدن روند تخصیص ارز به مشکلات صنف موبایل افزوده است.

وی با بیان اینکه نوسان ارز مشکلات زیادی برای صنف موبایل ایجاد کرده است گفت: قیمت آیفون ۱۷ پرومکس با گارانتی شرکتی در ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته از حدود ۲۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. سادات حسینی عنوان کرد: این افزایش قیمت باعث بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان شده است به طوری که فروشندگان در صورت فروش کالا به خاطر کمبود نقدینگی امکان خرید مجدد جنس و عرضه را نخواهند داشت.

این فعال صنف موبایل فروشان خاطر نشان کرد: فروشندگان و بخش اصناف نگران تامین کالا و به دنبال ثبات بازار ارز و تسهیلگری در وضعیت واردات هستند و در صورتی که این دغدغه ها برطرف شود، با آسودگی به کسب و کار خود ادامه خواهند داد. منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا