مشکلی که یکی دو روزه حل نشد!
حدود یک ماه از ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه می گذرد اما علاوه بر مشخص نشدن دلیل اصلی این ممنوعیت ، با وجود وعده های مسئولان هنوز این مشکل برطرف نشده است.

به گزارش اخبار اقتصادشهر ، اولین خبر رسمی از برگشت فلفل صادراتی ایران به روسیه در 11 آذر ماه از زبان سیدرضا نورانی ، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خبرگزاری ها منتشر شد. به گفته وی فدراسیون روسیه طی نامه ای به رئیس گمرک داغستان تأکید کرده است واردات فلفل از ایران به دلیل نقض مکرر استانداردهای بهداشتی ممنوع شود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران دلیل برگشت فلفل های صادراتی را بر گردن مشکلات پروتکل بین ایران و سایر کشورها انداخت و تلویحا تهدید کرد ؛ باید در باره محصولات وارداتی از روسیه بهویژه گندم و جو اقدام متقابل انجام دهیم.
احتمال برگشت فلفل از یک ماه قبل!
اما 29 اکتبر یعنی 7 آبان ماه خبرگزاری دولتی اسپوتنیک در بخش فارسی خود از” احتمال ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از ایران به روسیه ” خبرداده بود.
به نوشته این خبرگزاری سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی روسیه طی گفت و گویی یک ماه پیش از اعمال محدودیت ها به سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی ایران اطلاع داده بود که ممکن است واردات سبزیجات و میوههایی از ایران که در آن موجودات قرنطینه ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا یافت میشود را ممنوع کند.

در این گفت و گو مسئولین روسی از موجودات قرنطینه ای که اغلب در میوه ها و سبزیجات وارداتی از ایران شناسایی می شوند، ابراز نگرانی کرده است و جالب اینجاست که سازمان نظارتی روسیه یک ماه قبل به طور خاص از وجود تریپس گل غربی، پروانه هلو و پوسیدگی مونی قهوهای در فلفل، کاهو، بادمجان، هلو، گیلاس، گلابی، سیب، گل کلم، آلو و شلیل ابراز نگرانی کرده است. در این گفت و گو طرف روسی صراحتا اعلام کرده در صورت مشاهده چنین تخلفاتی در آینده، مجبور خواهد شد برای واردات آنها از ایران به خاک فدراسیون روسیه محدودیت های موقتی اعمال کند.
دلیل اصلی سموم ثبت نشده
اما 13 آذرماه بعد از اجرایی شدن محدودیتهای روسیه در خصوص محصولات ایرانی ، کیخسرو چنگلوایی ، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور طی مصاحبه ای در صدا و سیما بدون اشاره به گفت و گوی یکماه قبل با طرف روسی و اخطار قبلی روسیه در خصوص وجود آفت در محصولات ایرانی از نامه ای خبر داد که سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه طی آن واردات فلفل از ایران را بخاطر وجود چهار نوع سمی که در روسیه به ثبت نرسیده است ، ممنوع کرده است.
البته چنگلوایی ، بررسی آفت، بیماری و علف هرز را از وظیفه سازمان حفظ نباتات و موضوع میزان سم در محصولات را از وظایف سازمان غذا و دارو دانسته بود که بر اساس ادعای وی در محموله مذکور مشکلی در خصوص آفات و بیماری ها وجود نداشته است!
البته این اظهارات رئیس سازمان حفظ نباتات با ادعای خبرگزاری اسپوتنیک در تناقض است.
بعد از این مصاحبه همه توجهات به سمت سمی بودن فلفل صادراتی جلب شد. همه از کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گرفته تا رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران و حتی سید مهدی حسینی رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود از مضرات استفاده بیش از حد و غیر اصولی از سموم گفتند و خواستار سختگیری بیشتر در این خصوص شدند.

22 آذرماه یعنی حدود 10 روز پس برگشت فلفل صادراتی ، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از برطرف شدن مشکل تا یکی دو روز آینده و تداوم صادرات این محصول خبر داد!
2 روز آینده یعنی 24 آذر ماه و به تاریخ انتشار این گزارش یعنی یک ماه پیش! اما وعده مسئولان درباره حل سوپرمن گونه مشکل صادرات فلفل به این جا ختم نشد.
متهم اصلی پیدا شد : فضای مجازی!
8 دی ماه ، علائی سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور یعنی همان سازمانی که به گفته خبرگزاری روسی در خصوص سختگیری های روسیه و وجود موجودات قرنطینه ای خبر داده بود ، در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم کلا منکر وجود سم غیر استاندارد در فلفل دلمه ای شد و علت برگشت محصول ایران را عدم ثبت سموم استفاده شده در روسیه دانست. و البته به طوری ضمنی فضای مجازی را متهم به پریشانی افکار عمومی کرد!
اما 13 دی ماه یعنی 5 روز پس از اظهارات سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور خبرگزاری ایسنا با انتشار نامه ای با امضای مسعود بصیری ، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ، برگشت محصولات کشاورزی به علت وجود سموم و فلزات سنگین را تایید کرد!!


در هرصورت با وجود وعده های مسئولین برای حل چند روزه مشکل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سفر هیئتی از ایران به مسکو همچنان گلخانه داران ضرر می دهند.



