اقتصاد شهرتایم لاین

پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال 1400

یک مقام مسئول کارگری با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: اشتغال و دستمزد در کشور دستوری جواب نمی دهد و اگر می خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برود باید ببینیم کشورهای دنیا چه اقداماتی برای بالا بردن نرخ تولید و بهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته اند.

به گزارش اقتصادشهروند ، علی اصلانی بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است.

وی ادامه داد:درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه ریزی می کند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد:دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتا دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود.

اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی، امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین  چیزی به کارگران تعلق نگرفت .

وی در عین حال درباره موضع برخی نمایندگان مجلس که اعلام کردند زیربار افزایش کمتر از ۴۰ درصد حقوق کارگران برای سال آینده نمی روند، گفت: نمایندگان نسبت به حقوق کارگران دغدغه هایی دارند ولی اگر زیربار نروند از نظر قانونی چه کاری می توانند انجام بدهند. مشکل ما این است که اشتغال و دستمزد را دستوری کرده ایم در حالی که با این روش دستمزد و اشتغال درست نمی شود.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم به یک کارخانه بخش خصوصی که فرضا ۳۰۰۰ نیروی کار دارد و یک ریال سهام دولتی در آنجا نیست دستور بدهیم که حقوق کارگران را ۴۰ درصد افزایش دهد چون کارفرما می گوید بر اثر شاخصه هایی همچون تولید، خرید و فروش، تراز مالی و قیمت تمام شده به نیروی کار حقوق می دهد و اگر بخواهیم دستوری وادار به افزایش حقوق کنیم، ممکن است درکارخانه را ببندد و چند هزار نیروی کار خانه نشین شوند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در پایان تاکید کرد: در مباحثی همچون تولید،  اقتصاد، کارخانه داری و موضوعات کارگری و کارفرمایی، شیوه دستوری جواب نمی دهد بلکه این یک علم است و راهکار دارد و باید ببینیم کشورهای دنیا در این زمینه چه اقدامی انجام دادند که نرخ تولید و بهره وری در آنها بالا رفته و درآمد کارگران افزایش یافته است . منبع

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شرایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موافق نیست ۲۵ درصد یا ۳۵ درصد افزایش و از اون طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات خب بفرمایید هیچ افزایشی در کار نیست به نظر من دولت دیگه اصلا خودش رو تو زحمت نندازه اصلا حقوق کارگر رو اضافه نکنه و خودش و کارگران رو علاف نکنه فقط شیر لبنی در امسال دوبار ۳۰ درصد در خردادو ۴۰ درصداوایل بهمن ماه ۹۹ افزایش قیمت داشته خودرو و تمام خوراکی ها و …‌ همه افزایش نزدیک به حداقل سه برابری داشتن ،اجاره مسکن که پیش کش تمام کارگران خواستار سه برابر شدن حقوق حداقلی ماهیانه خود بدون مالیات هستند و به کمتر از این رضایت نمیدهند اگر دولت، دولت مردمی هست که باید به خواسته اقشار کم درآمد مردم ارج بگذاره ولی اگر دولت سرمایه داری و استکباری هست که مثل پارسال همونی که وزیر کار با تهدید و ارعاب به زور تصویب کرد و اجرا کرد و به کارگر بینوا و مشکلات انها توجه نکرد ،که متاسفانه همیشه ظالم سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا