تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

6

کاهش مالیات شرکت ها ؛ فریب تبلیغاتی یا واقعیتی قانونی ؟!

  • کد خبر : 68347
  • 02 بهمن 1402 - 12:32
کاهش مالیات شرکت ها ؛ فریب تبلیغاتی یا واقعیتی قانونی ؟!

کسانی که با تبلیغات اغواگرانه ادعای کاهش مالیات شرکتها و کسب و کارها را دارند، چقدر در گفته خود صادق هستند؟!

کاهش مالیات را در فضای مجازی جست و جو کنید. سایت های اینترنتی و شبکه های مجازی مانند اینستاگرام مملو از تبلیغات شرکتها یا افرادی است که ادعا می کنند که می توانند مالیات شرکت ها را کاهش دهند. اما کاهش مالیات چقدر با واقعیتهای فضای کسب و کار ایران تطبیق دارد؟ آیا باید ادعای کاهش مالیات را باور کرد یا اینکه آنرا تبلیغاتی فریبکارانه برای جذب مشتری یا کلاهبرداری دانست؟

با افزایش فشار دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی ، سازمان امور مالیاتی از راه های زیر به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است:

پیدا کردن مودیان جدید مالیاتی

بسیاری از افراد که عمدتا شامل اشخاص حقیقی می شوند با وجود کسب در آمد از روشهای مختلف قانونی هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کردند. این افراد با استفاده از حسابهای بانک مختلف چه به نام خود و یا چه به نام بستگان و افراد نزدیک به خود و حتی افراد غریبه ، میزان گردش مالی خود ناشی از فعالیت اقتصادی را بین این حسابهای بانکی توزیع می کردند و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و یا حتی تشکیل پرونده مالیاتی طفره رفته و با مخفی کردن کسب و کار خود ، هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کردند . اما حالا سازمان امور مالیاتی با توجه به دسترسی که به اطلاعات بانکها پیدا کرده است با بررسی حسابهای بانکی ، با روشها و الگوریتمهای مختلف حسابهایی که گردش بالا چه از لحاظ ریالی یا دفعات واریز داشته باشند را مشکوک تلقی کرده و آنها را به صورت دقیق بررسی می کند.

حتما بخوانید : چرا شرکتهای برنامه نویسی نرم افزار حسابداری رایگان ارائه می دهند؟

اگر سازمان امور مالیاتی به این نتیجه برسد که واریزهای انجام شده این حسابهای بانکی مربوط به گردش ناشی از درآمد فروش کالا یا خدمات باشد ، برای صاحب حساب بانکی پرونده مالیاتی تشکیل داده و کل واریز های انجام شده را به عنوان فروش درنظر گرفته و به نام صاحب حساب برگ تشخیص مالیاتی صادر می کند. این برگه تشخیص مالیاتی علاوه بر اصل مالیات محاسبه شده شامل جرایم عدم اظهار و کتمان درآمد و جریمه تاخیر در پرداخت مالیات نیز می شود.

با توجه به عدم تکمیل اظهارنامه مالیاتی و عدم ارائه گزارش فصلی و ثبت صورت وضعیتهای خرید و فروش در سامانه مودیان مالیاتی و در کل عدم انجام تکالیف مالیاتی ، اصل مالیات محاسبه شده قطعی بوده و فقط با مذاکره می توان تا حدی بابت جرایم مالیاتی بخشودگی گرفت. لذا ادعای کاهش مالیات در این مورد بی اساس است.

کاهش مالیات

کشف فرار مالیاتی مودیان مالیاتی

بخشی از فعالین اقتصادی که به واسطه انجام فعالیت اقتصادی به صورت شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی که از اتحادیه ها یا اصناف مجوز فعالیت کسب کرده اند، دارای پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی هستند. مدیران این کسب و کارها بخشی درآمدهای خود را مخفی می کنند یا هزینه های غیر واقعی به سازمان امور مالیاتی ابراز می کنند تا مالیات کمتری پرداخت کنند. این اقدامات طبق مواد ۲۷۴ ، ۲۷۵ ، ۲۷۶ و ۲۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم ، جرم تلقی شده و تبعات سنگینی در پی دارد.

حتما بخوانید : قانون تسهیل تکالیف مودیان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

برخی شرکتها یا اشخاص با تبلیغ این موضوع که با ارائه فاکتور و صورت حساب ظاهرا واقعی می توان هزینه های شرکت را افزایش داد تا مالیات کمتری پرداخت شود ، سعی در فریب مدیران کسب و کارها دارند. با توجه به افزایش دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات بانکها ، سازمان ثبت اسناد و املاک و دیگر سامانه ها ، ریسک چنین اقداماتی بسیار بالا است و کشف این موضوع توسط سازمان امور مالیاتی امکان پذیر است. البته باید بدانید که کاهش مالیات اگر از این راهکار یعنی کاهش میزان فروش یا درآمد ابرازی یا افزایش هزینه ها ، جرم مالیاتی محسوب می شود. و در پرونده مالیاتی شما ثبت شده و قطعا در رسیدگی سالهای بعد به عنوان مودی که بدنبال فرار مالیاتی بوده مورد ظن سازمان مالیاتی خواهد بود.

در این شرایط اگر کسی وعده کاهش مالیات به شما داد ، مطمئن باشید که کلاهبرداری بیش نیست و به وی اعتماد نکنید!

نتیجه گیری :

اگر بدون آگاهی و بدون توجه به قوانین مالیاتی و بخشنامه های مالیاتی اقدام راه اندازی کسب و کار کنید قطعا هزینه های مالیاتی شما افزایش خواهد یافت . بدلیل اینکه بعد از آنکه یک رویداد مالی اتفاق افتاد یا حساب بانکی تجاری گردش داشت ، اشتباهات ناشی از عدم رعایت تکالیف مالیاتی ، به راحتی اصلاح پذیر نیست. مخصوصا با توجه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان عملا امکان اصلاح و تصحیح اشتباهات نیست.

بهترین راهکار برای کاهش مالیات

با توجه به شرایط توضیح داده شده بهترین راهکار آن است که قبل از فعالیت اقتصادی و تجاری یا راه اندازی هر کسب و کاری ، نحوه رویدادهای مالی ناشی از آن کسب و کار ، گردش مالی و در نهایت هزینه های مالی ناشی از درآمد کسب شده آن را بررسی کنید. و هزینه های مالیاتی ناشی از آن را در نظر بگیرید. و مطمئن باشید از مالیات راه گریزی نیست ! چه بسا ایده کسب و کار شما با توجه به هزینه های مالیاتی ، صرفه اقتصادی نداشته باشد. حتما قبل از راه اندازی کسب و کار طرح توجیحی و مطالعه امکان سنجی آماده کنید و هزینه های مالیاتی را حتما در نظر بگیرید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره امکان سنجی (FS) ( طرح توجیهی ) و روش های آن 

بعد از اینکه تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود گرفتید حتما با مشورت یک شرکت حسابداری خبره فرآیندهای مالی برای کسب و کار خود تدوین کنید. و مسائل مالی خود را استاندارد سازی کنید و براساس همان استانداردها عمل کنید. حتما با استفاده از یک مشاور مالیاتی خبره ، به تکالیف مالیاتی خود هنگام ثبت شرکت یا اخذ مجوزهای لازم عمل کنید و همزمان با فعالیت اقتصادی خود ، مسائل مالیاتی را در نظر بگیرید.

برای اینکه خیالتان بابت همه این موارد آسوده باشد ما یک شرکت حسابداری در تهران به شما معرفی می کنیم که از در همه زمینه های حسابداری ، مالیاتی و تامین اجتماعی از کارشناسان خبره بهره می برد و تجربه کافی در این امور دارد. این موسسه خدمات حسابداری سابقه عضویت در موسسه انجمن حسابداری ایران ، انجمن حسابداری مدیریت ایران ، انجمن اقتصاددانان ایران و انجمن مدیریت ایران را داراست و مدیران این موسسه عضو انجمن حسابداری خبره بوده و دارای سوابق مدیریتی در شرکتهای مختلف می باشند.

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با سوابق درخشان در مشاوره مالیاتی و انجام امور حسابداری و امور پرسنلی بهترین گزینه برای مدیران با تدبیری است که موفقیت جزئی از زندگی آنهاست!

آدرس : شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره تهران خیابان شریعتی نرسیده به سه راه طالقانی پلاک ۱۴۳
تلفن تماس :
۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۱
۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۲

آدرس سایت :
https://mohasebankhebreh.com/

اما اگر فکر می کنید خودتان می توانید وظایف مالیاتی را به درستی انجام دهید یا اینکه فعلا به عنوان یک کسب و کار نوپا ، حجم کمی از فعالیتهای مالی دارید و می خواهید خودتان امور مالیاتی را عهده دار شوید ، توصیه می کنیم حتما این مطلب را با عنوان چطور مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ ۳۰ نکته مهم برای مودیان  را با دقت مطالعه نمایید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=68347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن