تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

16

با ۱۴ متهم کلان ارزی ایران آشنا شویم

  • کد خبر : 10759
  • 25 تیر 1398 - 10:57
با ۱۴ متهم کلان ارزی ایران آشنا شویم

در چند سال اخیر، چند نرخی شدن قیمت ارز، سبب رانت و فساد شده که دولت و مجلس بر آن، اذعان دارند. مصداق های این فساد و اخلال در نظام  اقتصادی کشور از طریق قاچاق ارز را می توان در کیفرخواست ۹۶ صفحه ای دادستان در جلسات رسیدگی به پرونده ۱۴ متهم دانه درشت ارزی […]

در چند سال اخیر، چند نرخی شدن قیمت ارز، سبب رانت و فساد شده که دولت و مجلس بر آن، اذعان دارند. مصداق های این فساد و اخلال در نظام  اقتصادی کشور از طریق قاچاق ارز را می توان در کیفرخواست ۹۶ صفحه ای دادستان در جلسات رسیدگی به پرونده ۱۴ متهم دانه درشت ارزی مشاهده کرد که صدها میلیون یورو ارز دولتی را با اسناد جعلی و شرکت های صوری، دریافت و با روش های متقلبانه و کلاهبرداری شبکه ای از نظام بانکی، آن را از کشور خارج کرده و صرف مصارف شخصی کرده اند. از حمید رضا رنود تا آرش شیرآٰقایی که متهمان مهم  این پرونده به شمار می روند.

در این پرونده اختلاس ارزی نیز مثل پرونده حسین هدایتی (مفسد محکومی بانک سرمایه)، ثبت شرکت های صوری توسط افراد بی بضاعت، شگرد کلاهبرداران برای اختلاس از نظام بانکی و دریافت حواله ارزی بود.

گزارش امروز اقتصاد شهروند، شما را با ۱۴ متهم، شیوه کلاهبرداری، مبلغ اتهامات، مبلغ رشوه به مدیران شعب بانک ها و اختلاس و تحصیل مال نامشروع، مستند بر متن کیفرخواست، آشنا می کند. بانک توسعه تعاون، بانک دی و بانک شهر، به عنوان بانک هایی هستند که در کیفرخواست به آن  ها اشاره شده است.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: سلاطین ایران ؛ دیدار با سلطان سکه و قیر تا سلطان شکر و کاغذ

جلسات محاکمه متهمان ارزی

جلسات محاکمه متهمان ارزی

نخستین جلسه رسیدگی به متهمان ارزی ایران، ۲۵ خرداد ۹۸ در شعبه  اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام  اقتصادی کشور برگزار  شد. این دادگاه توسط قاضی موحد اداره می شود و دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان هم در آن حضور داشت.

علی موحدی راد در نخستین جلسه، اطلاعات ۱۴ متهم ارزی را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ارزی : حمید رضا رنود

طبق اعلام دادستان، او به اتهام اخلال در نظام اقتصادی  کشور از طریق قاچاق عمده ارز و سردستگی باند، حواله های ارز را به نرخ دولتی می گرفت و در بازار به قیمت آزاد می فروخت. او به کلاهبرداری شبکه ای از بانک های کشور  متهم است و با اسناد جعلی شده، ثبت سفارش  کالا می کرد تا حواله ارزی بگیرد. حمید رضا رنود،‌ فردی است که شصت و پنج میلیون یورو، قاچاق سازمان یافته  ارز انحام داده و اسناد تجاری و پروفرما را جعل می کرد.

او با مهر شرکت های مختلف برای دریافت حواله ارزی و تحصیل مال نامشروع نیز اقدام کرده  است. او به ۳۳ میلیارد تومان تحصیل مال نامشروع نیز متهم  است.

حتما ببینید: چه کسانی ارز دولتی گرفتند ؟اسامی اشخاص و شرکت‌های دریافت کننده ارز نیمایی و دولتی (فایل اکسل)

متهم ارزی : سید علی وزیری

سید علی وزیری یکی از ۱۴ متهم  کلان  ارزی است که در بهار ۹۸ محاکمه شد. او قاچاق عمده ارز انجام داده و شبکه کلاهبرداری سازمان یافته از شبکه بانکی را هدایت می کرد. او نیز مثل حمید رضا رنود، خواله ارزی به نرخ دولتی می گرفت و به قیمت آزاد می فروخت. او شصت و پنج میلیون یورو از نظام بانکی کشور کلاهبرداری کرده و مهر  شرکت های مختلف را برای دریافت حواله ارزی استفاده  کرد. او، ۱۲  میلیون و چهار صد هزار یورو کلاهبرداری کرده و بیست و چهار سند رسمی را جعل کرده است. او ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومان، تحصیل مال نامشروع دارد.

متهم ارزی : حمید رضا انصاریان

حمید رضا انصاریان، سومین متهم دانه درشت ارزی است. او مشارکت در اخلال در نظام  اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده ارز داشته که سبب  خروج دوازده میلیون یورو ارز از کشور شد. او ششصد میلیون تومان نیز تحصیل مال  نامشروع دارد و پانصد میلیون  تومان از آقایان وزیری و فرجی دریافت کرده  است. او نیز مثل متهمان دیگر، متهم به جعل کامپیوتری و جعل امضا است.

متهم ارزی : شهرام  فرجی

دیگر متهم دانه درشت ارزی، شهرام فرجی است. قاچاق عمده ارز و  تحصیل وجه برای حمید رضا رنود از دیگر متهمان ارزی از جمله اتهامات وی به شمار می رود. او با واسطه  گری با شبکه های بانکی، کلاهبرداری سازمان یافته از نظام بانکی را هدایت کرده و قاچاق سازمان یافته ارز را مدیریت کرد. دوازده میلیون و چهارصد هزار یورو ارز از طریق وی از کشور خارج شده است. او سی و چهار میلیارد ریال تحصیل مال نامشروع داشته و  ۲ میلیارد ریال به فردی به نام فرشاد بارکزایی، مدیر بانک توسعه تعاون در سیستان و بلوچستان، رشوه داده است. او شرکت های صوری با اسناد جعلی درست می کرد تا حواله ارزی بگیرد.

متهم ارزی : علیرضا بهزادیان

علی رضا بهزادیان، متهم ارزی است که مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور دارد. او به قاچاق عمده ارز و مشارکت در کلاهبرداری سازمان یافته از بانک توسعه تعاون و بانک دیدر  تهران از طریق مانور متقلبانه متهم است و با کار او، شصت و پنح میلیون یورو ارز از کشور خارج شده است. او هفت و نیم میلیارد ریال، تحصیل مال نامشروع داشته و فاکتورهای جعلی صادر می کرد. این فاکتورها به دستور حمید رضا رنود و آقای وزیری صورت می گرفت.

متهم  ارزی : مسعود نوری

مسعود نوری، متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است و از طریق قاچاق عمده ارز، کلاهبرداری شبکه ای از نظام بانکی کشور را در دستور کار قرار داده و منجر به خروج پانزده میلیون یورو ارز از کشور شده است. او مال نامشروع از طریق جعل اسناد به مبلغ چهارده میلیون و نهصد و هشتاد و سه هزار و یک صد و نود و دو دلار دارد. او با فاکتور جعلی، حواله ارزی می گرفت که آن را «امیر سیدیان» صادر می کرد و به مدیریت بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان هم ۵ سکه بهار آزادی داخل سر رسید گذاشته و  رشوه  داده  است. اما پس  از اطلاع، به متهم عودت می شود.

متهم ارزی : محمد قدسی

محمد قدسی، دیگر متهم  ارزی کلان کشور است. او نیز مثل متهمان فوق الذکر، در نظام اقتصادی کشور، اخلال ایجاد کرده و قاچاق عمده ارز را در دستور کار خود داشته است. او به خروج دو میلیون و ششصد و پنجاه و سه هزار و چهارصد و نود دلار از کشور کمک  کرده و از طریق فردی به نام  «عبدالله چینی»، تحصیل مال نامشروع به مبلغ دو میلیارد و بیست میلیون ریال دارد. او پروفرم های تجاری را جعل کرده تا از شبکه بانکی، کلاهبرداری کند که با دستگیری، ناکام ماند.

فریبرز عزت آباد : متهم ارزی

دیگر متهم دانه درشت، فریبرز عزت آبادی است. مشارکت در کلاهبرداری از شبکه بانکی دارد و به خروج ۳ میلیون و دویست و بیست و سه هزار و چهارصد و هشتاد و پنج دلار از کشور متهم  است. او ۵۵ میلیون تومان تحصیل مال نامشروع دارد.

داود توسلی : متهم ارزی

داود توسلی، اخلال در نظام اقتصادی کشور داشته و از طریق قاچاق ارز، مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای دارد. او به خروج سه  میلیون و دویست هزار دلار از کشور  کمک  کرده و پنجاه و سه میلیون تومان، تحصیل مال نامشروع دارد.

امیر سعیدیان : متهم ارزی

او معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور داشته و قاچاق عمده ارز و تحصیل وقوع جرم، از اتهامات نامبرده است. او با اسناد مجهول و روش های متقلبانه در سامانه جامع تجارت، به خروج بیش از بیست و یک میلیون ارز از سیستم بانکی کشور کمک کرده است. او ۱۲۲ میلیون تومان، تحصیل مال نامشروع دارد. با فاکتورهای جعلی، اسناد تجاری درست می کرد.

متهم ارزی : آرش شیرآقایی

آرش شیرآقایی،‌دیگر متهم ارزی  است. اخلال در نظام  اقتصادی کشور مثل نامبردگان فوق الذکر، از جمله اتهامات وی به شمار می رود. او با نفر دیگر از متهمان، به کافه ای رفته و از گارسون ها می خواستند که در شرکت های صوری آن ها فعالیت کرده و ماهانه ۲۵میلیون ریال هم به آن  ها حقوق می دادند. سپس، شرکت صوری به نام وی ثبت کرده و چک سفید امضا از او می  گرفتند و در محضر نیز امضا می گرفتند تا فرد موردنظر، نتواند اقدام قضایی علیه این مجرمان انجام  دهد.

کلاهبرداری شبکه ای و قاچاق ارز و خروج بیست و دو میلیون و هشتاد و شش هزار و ششصد و بیست و یک دلار ارز از کشور، از اتهامات وی محسوب می شود. آرش شیرآقایی، ۲ میلیارد تومان تحصیل مال  نامشروع دارد.

متهم ارزی : فرشاد بارکزایی

رئیس شعبه بانک توسعه تعاون سیستان و بلوچستان، ۲ میلیارد ریال رشوه از آقای فرجی می گیرد و شصت و هشت میلیون  تومان آن را به جساب کارمند آقای فرجی منتقل کرده و ماشین  ساندرو دریافت  می کند. ان  سی و پنح میلیون تومان هم از آقای سلیمان زاده  از متهمان ارزی دریافت می کند.

اسناد جعلی و مهر شرکت ها و پیش فاکتور های صوری نیز در دادگاه تقدیم قاضی شد.

  • پیش فاکتور های جعلی توسط نامبردگان در سایت سامانه جامع تجارت ثبت شده است.
  • متهمان با اسناد جعلی، دلار و یورو از شبکه بانکی کشور دریافت می کردند.
  • سیستم بانکی کشور،‌ متاسفانه نظارتی برای این کار نداشت.
  • حمید رضا رنود، از سال نود و سه در کار مسائل بانکی بوده و پانزده میلیون ارز گرفته است.
  • فرآیند مجرمانه ۱۴ متهم ارزی، سازمان یافته است.
  • محمد رضا سلیمان زاده، با ثبت سفارش صوری، بدون واردات کالا، حواله ارزی گرفته است. سپس این ارز ها را در بازار آزاد به فروش رسانده است.
  • ۲ گروه مجرمانه در این پرونده هست: گروه اول به ریاست مسعود نوری و گروه دوم به ریاست سید علی وریزی و حمید رضا رنود.
  • این ۲ گروه، قصد واردات کالا نداشته و اقدام به اغفال و فریب افراد بی بضاعت کرده و شرکت صوری راه انداخته تا حواله ارزی دریافت کنند.
  • آرش شیر آقایی، رابط تشکیل شرکت های صوری بوده است.
  • برای ثبت سفارش در سامانه تجارت، پیش فاکتور  جعلی صادر می کردند.
  • علی رضا بهدادیان و علی وزیر و حمید رضا رنود، مسئولیت صدور پیش فاکتور جعلی بودند.
  • فرشاد بارکزایی، مسئول شعبه بانک توسعه تعاون چابهار، رشوه می گیرد تا اقدامات مجرمانه را تسریع بخشد.
  • این ۲ گروه، با اقدام فریبکارانه، حواله ارزی  را گرفته و با عمال خود در آن سوی مرز ها هماهنگ میکنند تا ارز ها به حساب آن عوامل حواله شده و معادل ریالی را در داخل دریافت  کنند.
  • این گروه، کلاهبرداری سازمان یافته انجام داده و قاچاق ارز را انجام دادند.
  • حمید رضا رنود، نقش اجرایی در شرکت عمران بهگان راد نداشته و مهر و سربرگ شرکت های خارجی دیده می شود که در نتیجه آن،۷۰ میلیون یورو از شبکه بانکی خارج شده است.
  • شرکت شایان ساخت الوند در سال نود و هفت، حواله ارزی از کره جنوبی و پاکستان می گرفت و از محمود رضا سلیمان زاده برای نفوذ در سیستم  بانک توسعه تعاون استفاده می کرد.
  • متهم بهزادیان، با دوستی با محمد رنود، با توجه به تحصیل در دانشگاه علم و صنعت، جذب سیستم شده و به کشورهای مختلف اروپایی سفر می کند و شرکت نارین بارین را خریداری می کنند.
  • متهمان فرجی و وزیر از طریق شرکت عمران بهگان راد که شهریور سال نود و شش خریداری می شود، فردی به نام دهقانی را اغفال کرده و بهزادیان نیز به عنوان مشاور بازرگانی وارد سیستم می شود.

اظهارات حمید رضا رنود ، متهم ردیف اول پرونده متهمان ارزی

  • اتهامات وارده را رد می کنم.
  • پولی از بانک نگرفتم. ۳۰ درصد سهم من و ۷۰ درصد سهم بانک بود. ۳۰ میلیون یورو در سال نود و چهار  سرمایه گذاری کردم تا ماشین آلات آلمانی وارد شود.
  • من سرمایه گذار نمونه بندرعباس بودم.
  • من در منطقه پل چوبی بزرگ شدم و ارتباطی با دولت نداشتم.
  • شرکت گوهر اشراف، به بنده تعلق ندارد. ۷ میلیون یورو بابت نصب  ماشین آلات، ارز از بانک صنعت و معدن گرفتم.
  • از شرکت نیک پارس، مطالبه داشتم. از تسهیلات، ۳۰ میلیون  یورو رفع تعهد کردیم.
  • خودم و همسر و فرزندم، مدیران شرکت طرح توسعه هستند.
  • مدیرعامل شرکت پایا پلیمر (خانم کریمی) نسبتی با من ندارد.
  • شرکت خالص گوهر به بنده ارتباطی ندارد.

حکم دادگاه درباره پرونده اخلالگران ارزی، بزودی اعلام و در این گفتار به روز رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=10759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن