اخبار خودرو

احتمال توقف تولید پراید و ۴۰۵ در سال آینده

براساس بسته سیاستی صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و پراید و پژو ۴۰۵ باید از چرخه تولید خارج شوند که این ممکن است سال آینده انجام شود.

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در برنامه دست خط شبکه پنجم سیما در خصوص نوسانات قیمت خودرو، برگزاری نمایشگاه توانمندی داخلی و حمایت از تولیدکنندگان صحبت کرد و توضیحاتی ارائه داد.

وی در مورد وضعیت فروش خودرو و مشکلات فعلی این بخش گفت: در حوزه فروش خودرو و عمل به تعهدات قبلی خودروسازان، قرارداد نخست مشتریان را مبنای کار قرار دادیم و البته خودروسازان هم استدلال‌هایی داشتند که تحریم بوده و شرایط کار و تحویل خودرو سخت شده است، اما ما معتقدیم تعهدات قبلی خودروسازان باید طبق قرارداد انجام شود.

وی ادامه داد: مهمترین کار ما اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی بود. این خودروسازی نه در شان ملت و نه در شان صنعت کشور است. برخی در این شرایط انتظار داشتند حرکت چکشی شود و خودروسازی کشور تعطیل شود که این تحلیل‌ها سطحی است.

وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: ما یک بسته جامع برای صنعت خودرو تهیه کردیم و در واقع قطار در حال حرکت صنعت خودرو را می‌خواهیم اصلاح کنیم که از ساختن یک صنعت از صفر هم سخت‌تر است.

در ادامه مجری برنامه بیان کرد که شما در دوران سختی مسئولیت را تحویل گرفتید و گفته شد بدهی خودروسازان به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید و رحمانی پاسخ داد: در همین شرایط اگر تولید را ادامه نمی‌دادیم برای واردات خودرو باید ۱۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

بدهی انباشته ایران خودرو و سایپا؛ ۳۵ هزارمیلیارد تومان

وی ادامه داد: زیان انباشته ایران خودرو ۱۷ هزار میلیارد و زیان سایپا ۱۸ هزار میلیارد تومان است. روزی که بنده آمدم ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش فروش خودرو گرفته بودند و پرداخت نشده بود، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار بودند و ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی داشتند.

رحمانی تصریح کرد: خودروسازان در آستانه تعطیلی قرار داشتند، اما نباید این صنعت تعطیل می‌شد چراکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار اشتغال مستقیم دارد. در این مدت از تولید تا فروش اصلاح ساختاری انجام دادیم و برخی واگذاری‌ها انجام شد. این اقدامات برای این انجام شد تا این صنعت زمین نخورد و کیفیت محصولات را بالا ببریم.

مجری برنامه در ادامه در خصوص بحث پارکینگ خودروها و خودداری خودروسازان از فروش محصولات و همچنین روش ارائه محصول با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار سوال کرد که وزیر صمت پاسخ داد: بحث احتکار خودرو در پارکینگ‌ها را دقیق بررسی کردیم، مشخص شد برخی ماشین‌ها از نظر ظاهری عیبی ندارد، اما برخی تجهیزات همچون کاتالیست نداشتند و نباید خودرو ناقص فروش می‌رفت برخی معتقد بودند باید به فروش می‌رسید بعد فراخوان می‌شد، اما در مسائل ایمنی و زیست محیطی نمی‌توان کوتاه آمد.

رحمانی تصریح کرد: در یک دوره از حدود پاییز سال گذشته تا تیرماه امسال ۶ میلیون متقاضی خرید خودرو بودند در حالی که تولید خودرو یک میلیون بود و هرفردی که از ما می‌خرید صاحب یک رانت می‌شد، در این شرایط پیشنهاد شد که با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنیم. البته این پیشنهاد هم مطرح بود که این مبلغ اضافه به حساب خزانه ریخته تا برای مباحث عمومی خودرو خرج شود.

وی ادامه داد: در این مقطع تا اسفند ماه قیمت‌ها حدود ۱۰ درصد پایین آمد، اما اسفند و فروردین دوباره قیمت‌ها بالا رفت.

وی درباره دلایل این رشد قیمت گفت: سررسید سپرده‌های بانکی در آن زمان به اتمام رسید و به دلیل کاهش سود، بخشی از منابع بانکی به خودرو و مسکن آمد و افزایش قیمت‌ها را رقم زد.

رحمانی درباره تعهدات معوق خودروسازان گفت: تعهداتی که اکنون خودروسازان دارند برای نیمه دوم ۹۷، همچنین ۹۸ و ۹۹ است الان در پرداخت‌ها ۶ یا ۷ ماه عقبیم، اما منظم شده و متقاضیان می دانند که با کمی تاخیر محصول خود را دریافت خواهند کرد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا