شاخص بورس در اوج و بازار پایه در قهقرا
امروز شنبه نهم شهریور ماه در حالی که شاخص بورس اوراق بهادار تهران با رشد 5 هزار و 463 واحدی به پله 284 هزار و 138 واحد رسید؛ اکثر نمادهای بازار پایه فرابورس صف فروش بودند. این در حالی است که ارزش معاملات امروز بورس از مرز 20 هزار میلیارد ریال گذشت که بالاترین رقم در سال 98 می باشد.
هفته آینده قرار است قوانین جدید بازار پایه فرابورس اعمال شود که همین خبر باعث شده است روزانه حدود 10 درصد از ارزش سرمایه عده کثیری از سهام داران بازار پایه در صف های فروش از بین برود آن هم در همین روزایی که بازار سرمایه بیش از 10 هزار واحد تنها در عرض چند روز کاری رشد داشته است.
بازار پایه فرابورس چیست؟
بازار پایه فرابورس با هدف تسهیل ورود شرکتهای سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آنها در سال 90 شروع به کار کرد و میزان دامنه نوسان روزانه آن 10 درصد تعیین شد. درحالی که میزان نوسان روزانه نمادهای بورسی 5 درصد است. در حال حاضر معاملات بازار پایه در سه تابلو الف، ب و ج در حال انجام است اما مطابق با دستورالعمل جدید که ابلاغ شده، بهزودی شاهد انجام معاملات سهام ناشران این بازار در تابلوهای «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» خواهیم بود. این دستورالعمل جدید باعث می شود که بازار پایه در طول یک هفته 9 درصد نوسان داشته باشد. این قانون باعث ترس سهامداران بازار پایه شده است؛ به طوری حجم معاملات بازار پایه به شدت افت کرده و بازار پایه را به اغما برده است.
معاملات امروز بورس با یک حرکت شتابدار آغاز شد شاخص کل بیش از 5 هزار واحد رشد کرد. این در حالی است که با خبر تغییر قوانین بازار پایه، سرمایه عده کثیری از سهامداران بازار پایه در حال نابودی است. مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در نشست خبری امروز اعلام کرد که دامنه نوسان سهام بازار پایه از فردا تا روز چهارشنبه 3 درصد خواهد بود. وی از احتمال ابطال معاملات امروز بازار پایه خبر داد.
آخرین خبر



