موضع عجیب بنزینی نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره دلایل گرانکردن بنزین توسط دولت به موضوع افزایش شدید مصرف اشاره و تصریح کرد که منابع حاصل از طرح همه به مردم بازخواهد گشت. به گفته وی، امسال دولت کسری بودجه نخواهد داشت و ارز 4200 تومانی هم حذف نخواهد شد. نوبخت با اشاره به وجود مجوزهای قانونی برای افزایش قیمت بنزین درباره اطلاع رسانی در این خصوص هم گفت: بهقدر کافی رسانهها از جمله رسانه ملی از ضرورت و چگونگی افزایش قیمت بنزین صحبت کردند.
محمدباقر نوبخت در برنامه نگاه یک گفت: اگر درآمد دولت از محل آزادسازی نرخ سوخت بیشتر از 31 هزار میلیارد تومان شد بدون آن که ریالی از آن به بودجه وارد شود مستقیم به حساب مردم واریز خواهد شد.
نوبخت میزان مصرف بنزین را حدود 88 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که 63 میلیون لیتر به صورت سهمیه ای و 25 میلیون لیتر هم غیر سهمیه ای استفاده خواهد شد. به گفته وی، با اجرای طرح سوخت یارانهای میتوانیم روزانه شش میلیون لیتر صرفهجویی کنیم. وی با اشاره به روند افزایشی مصرف بنزین گفت که در صورت تداوم روند، سال 1400 به واردکننده بنزین تبدیل میشویم.
بحث کافی درباره افزایش قیمت بنزین انجام شده بود
وی افزود: آن چه در راستای افزایش نرخ سوخت در کشور عملی شد اجرای قانون هدفمندی یارانهها بود. بهقدر کافی هم رسانهها از جمله رسانه ملی از ضرورت و چگونگی افزایش قیمت بنزین صحبت کردند در ضمن این طرح دوباره در برنامه ششم توسعه تکرار شد و طی آن نمایندگان مردم به دولت اجازه دادند قانون هدفمندی را در سالهای برنامه ششم توسعه اجرایی کند. نوبخت تصریح کرد: نمایندگان طبق قانون هدفمندی یارانهها اجازه افزایش دیگر حاملهای انرژی مانند برق و آب و… را هم دادهاند ما فعلاً این قانون را در قیمت بنزین اعمال کردهایم.
امسال کسری بودجه نخواهیم داشت
نوبخت با اعلام این که «تا پایان سال کسری بودجه نخواهیم داشت» بیان کرد: امروز پیشنویس بودجه سال 99 را تقدیم دولت کردیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: آن چه گفته شد که قرار است با تکنرخی کردن ارز، رقم ارز چهار هزار و 200 تومانی را بالا ببریم صحت ندارد، آقای رئیس جمهور دستور داد که سال آینده هم همه اقلام اساسی کشور با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد شود.
خراسان



