تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار ویژه

50

تنخواه و حقوق رئیس جمهور چقدر است ؟

  • کد خبر : 30237
  • 22 دی 1398 - 6:04
تنخواه و حقوق رئیس جمهور چقدر است ؟

تنخواه رئیس جمهور بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کل  کشور که ۱۷  آذر ۹۸ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، ۶۸  میلیارد تومان است که از بودجه ۲۲ نهاد عمومی  کشور از جمله دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام و دبیرخانه مجلس  خبرگان رهبری  و سازمان تبلیغات اسلامی، بیشتر است. یعنی آقای روحانی در سال […]

تنخواه رئیس جمهور بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کل  کشور که ۱۷  آذر ۹۸ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، ۶۸  میلیارد تومان است که از بودجه ۲۲ نهاد عمومی  کشور از جمله دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام و دبیرخانه مجلس  خبرگان رهبری  و سازمان تبلیغات اسلامی، بیشتر است. یعنی آقای روحانی در سال ۹۹، ماهانه حدود ۶  میلیارد تومان تخواه برای  هزینه کرد های دولتی و خصوصی به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار دارد. شخص رئیس  جمهور، بازنشسته مرکز  تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام بوده و از طریق شعبه شمیران سازمان تامین اجتماعی در شهر  تهران، بیمه پرداز بود. حقوق ماهانه وی، احتمالا حدود ۱۰۰ میلیون ریال در ماه است.

در این گزارش اقتصاد شهروند، نگاهی داریم به تنخواه رئیس جمهور و مقایسه آن با بودجه نهادهای دولتی کشور. اگر نظر و دیدگاهی دارید از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید. داماد رئیس جمهور به عنوان یکی از مسئولان معاونت علمی ریاست جمهوری، نامزد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : ثنا اسدیان کیست ؟ (جنجال حقوق نجومی ثنا اسدیان و رابطه اش با آذری جهرمی)

سازمان برنامه و بودجه

(ایندکس سایت سازمان برنامه و بودجه که شما را در جریان متن کامل لایحه بودجه سال ۹۹،  چارچوب کلی اصلاخ ساختاری بودجه و اینفگرافیک بودجه ۹۹ قرار می دهد و پاسخگوی ابهامات و پرسش های هموطنان درباره حقوق و دستمزد کارمندان دولت و نهادی عمومی کشور است)

حقوق رئیس جمهور چقدر است؟

رئیس جمهور چقدر حقوق می گیرد؟ دستمزد ماهانه حسن روحانی چقدر است؟ آیا از حقوق رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی هم مالیات کسر می شود؟ آیا رئیس جمهور هم  مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است؟

تنها پاسخ دقیقی که به این سوال ها می توانیم بدهیم آن است که آقای حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، از طرف مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام تا پیش از ورود به ساختمان پاستور، بیمه  پرداز اجباری یکی از شعبه های سازمان تامین اجتماعی در تهران بوده و بازنشسته محسوب می شود.

۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، غلام رضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام  اعلام  کرده بود که بر اساس مصوبه دولت، سقف  حقوق مدیران کشور زیر ۱۰ میلیون تومان است که برای شخص رئیس جمهور،‌ این رقم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان است.

چبنابراین رقمی که رئیس جمهور اسلامی  ایران به عنوان حقوق ماهانه دریافت می کند، رقمی حدود ۱۰۰ میلیون ریال  است و به این باید ضرایبی اضافه شود. البته این حقوق، مصداق حقوق نجومی نیست و مشمول مالیات می باشد. تا کنون هیچ رئیس  جمهوری،‌ فیش  حقوق خود را اطلاع رسانی نکرده که امیدواریم حسن روحانی برای تنویر افکار عمومی، تصویر فیش حقوقی یکی از ماه های خود را در توییتر یا اینستاگرامش اطلاع رسانی کند.

دفترچه بیمه حسن روحانی

طبق اطلاعاتی که در صفحه اول دفترچه بیمه حسن روحانی (فرزند اسداله متولد ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۲۷ در سمنان) درج شده است،‌ ایشان بر اساس دفترچه بیمه  ای که برای  وی در  هشتم خرداد ماه سال  ۱۳۹۳ صادر شده است، کارمند مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام بود و کد بیمه حسن روحانی: ۰۰۱۱۵۸۴۹۴۷ بود. ایشان از طریق شعبه شمیران تامین اجتماعی استان تهران، بیمه  پرداز بود و بیمه پرداز اجباری محسوب  می شد.

شعبه شمیران تامین اجتماعی که رئیس جمهور دولت تدبیر و امید، بیمه پرداز آن جا محسوب می شد، اکنون همجوار ایستگاه مترو شهید صدر در خط ۱ می باشد.

حتما بخوانید : اصطلاحات تخصصی مالی و معادل انگلیسی آنها

تنخواه رئیس جمهور چقدر است؟

با  اطلاعاتی که درباره وضعیت بیمه پردازی و بازنشستگی و حقوق ماهانه حسن روحانی بدست آوردیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تنخواه رئیس جمهور در سال ۱۳۹۹ که لایحه بودجه سال آینده، میزان آن را مشخص کرده است. بودجه ۹۹، ۱۷ آذر ۹۸ توسط حسن روحانی به علی لاریجانی در صحن علنی  مجلس تقدیم  شد و قرار است بودجه آخرین سال قرن سیزدهم هجری شمسی، بودجه مربوط به سال سخت تحریمی و بودجه مقاومتی باشد.

در این بودجه، ارز ۴۲۰۰ برای خرید کالاهای اساسی و ارز ۸۵۰۰  تومان برای خرید کالاهای غیر اساسی اختصاص یافته و حقوق کارمندان دولت با وجود تورم ۴۰ درصدی، تنها ۱۵ درصد افزایش  خواهد یافت. قبلا در اقتصادشهروند در گزارشی گفتیم که بودجه بخش های مذهبی وفرهنگی و هنری، قابل تامل بود.

از ۳۲ نهاد عمومی بررسی  شده  در لایحه بودجه ۹۹ کل کشور از ۳۰ دی ماه ۹۸ زیر ذره بین مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد، بودجه ۲۲ نهادعمومی از بودجه تنخواه رئیس جمهور در سال ۱۳۹۹ کم تر است و این را بایداز عجایب بودجه ریزی در ایران دانست!

نکته بعدی این است که بودجه ۳۲ نهاد عمومی که از بودجه دولتی برخوردار هستند، نزدیک به نیم درصد کل بودجه چهارصد و هشتاد و چهار هزار میلیارد تومانی ایران است. یعنی  حدود شصت و چهار صدم درصد. یعنی زیر ۱ درصد! این در حالی است که بودجه سال ۹۹، با بیش از یک صد هزار میلیارد تومان کسری روبروست و دولت یکی از سخت ترین سال های خود را تجربه خواهد کرد.

البته اگر استقراض دولت از ژاپن و روسیه و مالزی در سال ۲۰۲۰ میلادی رخ دهد و نفت کمی گران شود و تحریم ها شل تر شود، کار برای آخرین سال اقتصادی دولت تدبیر و امید آسان می شود. در بودجه ۹۹، قریب به ۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه ۳۲ نهاد عمومی  کشور است.

تنخواه رئیس جمهور

بودجه ۳۲ نهاد عمومی  کشور در لایحه بودجه سال ۹۹، کم تر از تنخواه اختصاص یافته به حسن روحانی است. البته این تنخواه تحت ردیف نهاد ریاست جمهوری –هزینه های ضروری و کمک به  اشخاص حقیقی و حقوقی در بودجه قید شده و هم به بخش خصوصی اختصاص دارد و هم  بخش دولتی.

تنخواه اختصاص یافته به رئیس جمهور در قالب بودجه سال ۹۹، ۶۸ میلیارد و نود و چهار میلیون تومان است. یعنی کم تر از ۷۰ میلیارد تومان. برای هر ماه، رئیس جمهور در سال آینده، حدود ۵.۵ میلیارد تومان تنخواه دارد. یعنی حدودا روزی ۴۵۰ میلیون تومان.

این بودجه، به تنخواه رئیس جمهور مشهور شده است و قطعا، پول توی جیبی آقای روحانی نیست و برای ریال به ریال هزینه کرد آن باید به مجلس، دیوان محاسبات و نهادهای مختلف پاسخ دهد. تنخواه رئیس جمهور از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ حدودا سالانه هفتاد میلیارد تومان بود. بودجه ۲۲ نهاد عمومی  کشور، از  تنخواه رئیس جمهور کم  تر است. بودجه ۳۲ نهادعمومی  کشور، معادل بیست و یکم درصد بودجه شرکت  های دولتی است.

تنخواه سال 1399

حتما بخوانید: با داماد رئیس جمهور: کامبیز مهدی زاده  فرساد آشنا شویم

مقایسه بودجه ۲۲  نهاد عمومی کشور با تنخواه رئیس جمهور

یکی از شگفتی های لایحه بودجه سال ۹۹ کشور، کم  تر بودن بودجه ۲۲ نهاد عمومی  کشور از تنخواه آقای رئیس جمهور است  که جزییاتی را در فهرست زیر مشاهده کنید. امیدواریم مجلس، فکری به اصلاح این ارقام بکند.

  • بودجه تنخواه رئیس جمهور سال ۱۳۹۹: ۶۸ میلیارد تومان
  • بودجه دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام: ۶۴.۱ میلیارد تومان
  • بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه: ۵۳.۹ میلیارد تومان
  • بودجه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس: ۴۶.۵ میلیارد تومان
  • بودجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: ۴۴ میلیارد تومان
  • بودجه دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی: ۴۱ میلیارد تومان
  • بودجه دادستان ویژه روحانیت: ۴۰ میلیارد تومان
  • بودجه مجمع جهانی اهل بیت: ۴۰ میلیارد تومان
  • بودجه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: ۳۲ میلیارد تومان
  • بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر: ۳۱.۵ میلیارد تومان
  • بودجه موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی: ۳۱ میلیارد تومان
  • بودجه دانشگاه علوم قرآنی: ۲۹.۹ میلیارد تومان
  • بودجه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه: ۲۹.۵ میلیارد تومان
  • بودجه موسسه نشر آثار امام خمینی (ره): ۲۶.۶ میلیارد تومان
  • بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی: ۱۹.۶ میلیارد تومان
  • بودجه ستاد اقامه نماز کشور: ۱۶میلیارد تومان
  • بودجه دانشگاه شهید مطهری: ۱۵.۴ میلیارد تومان
  • بودجه دانشگاه امام صادق (ع): ۱۳.۳ میلیارد تومان
  • بودجه پژوهشکده امام خمینی انقلاب اسلامی: ۹.۹۸ میلیاردتومان
  • بودجه بنیاد دائره المعارف اسلامی : ۹ میلیارد تومان
  • بودجه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری: ۷.۲  میلیارد تومان
  • بودجه سازمان حج و زیارت: ۶.۸ میلیارد تومان
  • بودجه موسسه دائره  المعارف فقه اسلامی: ۵ میلیارد تومان

تنخواه رئیس جمهور  علاوه بر بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی نهاد ریاست جمهوری  است. یوسفیان ملا،‌عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ گفته بود که دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی، بر هزینه کرد تنخواه رئیس جمهور،‌ نظارت دارد. سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۷ در اطلاعیه ای، به اظهارات علیرضا سلیمی نماینده محلات که ابهاماتی درباره تنخواه رئیس جمهور ارائه کرده بود پاسخ داد.

در این اطلاعیه آمده بود که مقایسه اعتبارات هزینه ای نهاد ریاست جمهوری طی سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، نشان گر این واقعیت است که مجموعه اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷، ۸ درصد رشد داشته است.

 سازمان برنامه و بودجه

در اطلاعیه تفسیری سازمان برنامه و بودجه درباره تفسیر اعتبار ردیف ۱۰۱۰۰۰-۳ آمده بود که با توجه به سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و ضرورت کمک ایشان به اشخاص حقیقی و حقوقی، این تنخواه تخصیص می یابد.

 اعتبارات تخصیصی در تنخواه رئیس جمهور

(جزییات اعتبارات تخصیصی در تنخواه رئیس جمهور در سال ۱۳۹۷)

در سال ۱۳۹۸ برای برگزاری جشنواره فیلم فجر که بهمن ۹۸ برگزار می شود، ۱۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و سهم صنعت پویانمایی ایران نیز در بودجه ۹۹، ۱۲  میلیارد تومان است.

تئاتر هم ۸۴ میلیارد تومان در بودجه، سهم  دارد. برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ که در مصلی تهران خواهد بود، ۹ میلیارد تومان اختصاص یافته  است. بودجه فعالیت های قرانی در سال  ۹۹،  ۱۰۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه سال ۹۸ است. بودجه مصوب صدا وسیما در سال ۹۸، ۱۸۴۲میلیارد تومان بود که این رقم  در بودجه سال  ۹۹ صدا و سیما، ۱۷۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و شاهد کاهش ۱۰۰۰ میلیارد ریالی بودجه رسانه ملی در سال آینده هستیم.

حتما بخوانید: مدرک و رشته تحصیلی ۳۵ تن از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری

همراه گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره بودجه ۹۹، حقوق رئیس جمهور، تنخواه رئیس جمهور، بودجه نهاد ریاست جمهوری و بودجه نهادهای عمومی دارید، مراتب را محترمانه از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید. با توجه به این که در سال ۹۹، بخشی از درآمد های دولت به واگذاری شرکت های دولتی مثل شستا در بازار بورس اختصاص دارد، توصیه اکید داریم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سهامداری بلند مدت به خصوص در گروه های دارویی، گردشگری، دامپروری و غذایی.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=30237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. باسلام امسال خواهشمند هستیم ازخانه بیرون نرویم تا ظلم به پرستاران ودکترهای زحمت کش نکنیم خدا کمکشان کند انشاالله وبرکت به آنان بدهد انشاالله

  2. واقعا چقدر مردم ابله فرض کردین
    شما مگه نمیگی حقوقش ۹.۵۰۰ تومانه
    ما میگیم ۱۰میلیون ضرب در ۱۲ ماه در ۸ سال
    میشه ۹۶۰ میلیون
    البته اگر از ۸ سال قبل ۱۰ میلیون میگرفت که مسلما کمتر بوده
    حالا شما سال ۱۴۰۰ دارایهای شخ حسن اقا را براورد کن ببین چیها داره
    از ویلا و ماشین تا خونه تو لواسون
    خاک بر سر ملت دروغگو
    اگه دین ندارید لااقل ازاده باشین

  3. منکه قانع شدم شمارونمیدونم
    حقوق نماینده مجلس حدودا
    ماهی۲۰میلیونه
    رییس جمهور۱۰میلیون
    الان دیگه خیالم راحته رییس جمهور
    مردمی دارم

  4. به نطرتان اگر من رئیس جمهور شوم چقدر حقوق واریزشود به حسابم

  5. امروز ۲۹دی ۱۳۹۹ است .تاریخ همیشه راست میگه بخاطر اینکه اتفاق افتاده و حدس و گمان نیست.
    در مطلب بالا دو چیز جالب بود ((البته اگر استقراض دولت از ژاپن و روسیه و مالزی در سال ۲۰۲۰ میلادی رخ دهد و نفت کمی گران شود و تحریم ها شل تر شود، کار برای آخرین سال اقتصادی دولت تدبیر و امید آسان می شود. )) و ((با توجه به این که در سال ۹۹، بخشی از درآمد های دولت به واگذاری شرکت های دولتی مثل شستا در بازار بورس اختصاص دارد، توصیه اکید داریم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سهامداری بلند مدت به خصوص در گروه های دارویی، گردشگری، دامپروری و غذایی.))
    درمورد مطلب اول نفت مفت هم شد و تحریم همه مثل همیشه برداشته نشد هیچ بیشتر هم شد
    در مورد مطلب دوم بخشی از در آمدهای دولت و واگذاری هایی مثل شستا و دارایکم و پالایش یکم مشخصا قیمت رو بردن بالا و به ملت عزیز قیمت رو قالب کردند و در نهایت ریزش سنگین
    این یعنی اعتماد به دولت یعنی اشتباه محض
    یاعلی

  6. همه بودجه که صرف خرج مجالس و تبلیغات شده
    اگر واقعا توی این چند دهه بدین صورت بوده
    مطمئن باشید تا انقلاب مهدی موعود هم وضع همینه و هیچ فرجی نمی شود

  7. بار الها این تنی که اینقدر خواه دارد از روح مظلومش بگیر و این روح را به ملا اعلی پرواز بده. لطفا حذف نکنید این بهترین دعایی است که تا کنون کسی برای رئیس جمهورش کرده. و توجه داشته باشید این یادداشت با رعایت تمام قوانین شما نوشه شده است. نه حاوی تهمت است و نه افترا.

  8. رییس جمهور یک کشور مستضعف باید حقوقش این باشد ؟؟؟؟وای بر من

  9. متاسفم ایران

  10. چرا دروغ من قراردادی تو شرکت برق کار میکنم دارم ۴ میلیون میگیرم از در مقابل نصف ادارمون یک سوم حقوق اون ها رو میگیرم بعد رئیس جمهور ۹ میگیره نماینده هوی مجلس ۴ تومن خنده دار از خر هم ما مردم رو خرتر فرض کردن

  11. متاسفم ملت

  12. منکه باورمیکنم چون چاره ای ندارم

  13. متحیرم چه نامم..
    خودی های بیگانه با ملت! یا بیگانه های خودی نما !
    افسوس و ننگ بر اینچنین زندگی ای،آیا واقعا مردم را نمیبینند یا خودشان به کوری زده اند؟!
    وای بر امروز ملت
    وای بر فردای شما

  14. من مستاجران تخلیه صادر شد کجا به روم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن