تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024

اخبار ویژه

16

نکات مهم بودجه سال ۹۹ : تاثیر در حقوق کارکنان ، اقتصاد و بورس

  • کد خبر : 30740
  • 05 بهمن 1398 - 10:32
نکات مهم بودجه سال ۹۹ : تاثیر در حقوق کارکنان ، اقتصاد و بورس

لایحه بودجه ۹۹ در ۱۰ جلد صبح ۱۷ آذر توسط حسن روحانی تقدیم رئیس مجلس یازدهم شد تا بررسی آن پس از مهلت ۱۵ روزه کمیسیون های تخصصی مجلس، از دی ماه آغاز شده و آینده اقتصاد ایران در سال بعد ، ترسیم شود. بودجه سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸، با ۲۵ درصد افزایش […]

لایحه بودجه ۹۹ در ۱۰ جلد صبح ۱۷ آذر توسط حسن روحانی تقدیم رئیس مجلس یازدهم شد تا بررسی آن پس از مهلت ۱۵ روزه کمیسیون های تخصصی مجلس، از دی ماه آغاز شده و آینده اقتصاد ایران در سال بعد ، ترسیم شود. بودجه سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸، با ۲۵ درصد افزایش همراه شده در حالی که فروش نفت، ۴۰ درصد کاهش یافته است. دولت پیش بینی کرده در سال آینده، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد.

این یعنی میلیون ها مودی مالیاتی، زیر ذره بین دقیق دولت خواهند رفت. تخصیص اعتبار  به دستگاه های اجرایی مشروط به ثبت اطاعات در سامانه جامع اموال دستگاه های اجرایی (سادا) شده است.

در این گزارش اقتصاد شهروند،‌ تلاش شده تا تاثیر کلی بودجه سال ۹۹ بر اقتصاد ایران ترسیم شود. اگر شما هم نظر  و دیدگاهی در این باره دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : کتاب شناسی اقتصاد مقاومتی : از فقر تا اقتصاد دانش بنیان

نکات مهم بودجه سال  ۹۹

موارد زیر تا تصویب مجلس شورای و تایید شورای نگهبان قانون اساسی، در حد پیشنهاد دولت به بهارستان است:

  • همه کارکنان دولت برای دریافت حقوق باید در سامانه «کارمند ایران» تا تیر ماه سال ۱۳۹۹ ثبت نام کنند.
  • دولت در بودجه سال ۹۹، ۱۳۱ هزار میلیارد تومان به حقوق و دستمزد میلیون ها کارمند در ۳۱ استان کشور اختصاص داده است.
  • حداقل حقوق کارکنان دولت، ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.
  • مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
  • منابع بودجه سال ۹۹، ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال تعیین شد.
  • سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی، ۲۰ درصد تعیین شد.
  • سقف منابع حاصل از صادرات نفت: ۴۵۴ هزار میلیارد ریال تعیین شد.
  • ۳۰۰ میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات رانندگی اختصاص می یابد.
  • ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر پرداخت می شود.
  • همه پزشکان ایران، موظف به نصب کارتخوان در مطب شدند.
  • تخصیص اعتبار به دستگاه های اجرایی، منوط به ثبت اطلاعات اموال در سامانه سادا شد.
  • حقوق زیر ۳۰ میلیون ریال در ماه کارکنان بخش دولتی و خصوصی، از مالیات معاف  خواهد بود.
  • معافیت مالیاتی و مشوق های صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانند، لغو می شود.
  • به IMIDRO و IDRO مجوز داده شد که ۷۸۰۰ میلیارد بدهی آن ها به دولت تهاتر شود.
  • ۳۵۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی توسط وزارت نفت، صمت و نیرو منتشر خواهد شد.
  • وام ازدواج، ۳۰ میلیون تومان ماند.
  • ۱۰ هزار میلیارد ریال بدهی دولت از طریق فروش سهام و دارایی در بورس، پرداخت می شود.
  • عوارض خروج از کشور نیز ۲۶۴ هزار تومان شد.
  • دولت ارز ۴۲۰۰تومانی برای تامین کالاهای اساسی از جمله دارو و ارز ۸۵۰۰ تومانی نیمایی برای تامین کالاهای غیر اساسی در نظر گرفته است.
  • پوشش کسری بودجه دولت در سال آینده با فروش گسترده اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی صورت می گیرد.
  • بدهی ۵۷ هزار میلیارد ریالی سازمان هدفمندی یارانه ها در بودجه سال آینده، به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی منظور شده است. در حالی که قرار بود بابت تنخواه دولت از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰، تسویه شود که نشد. یعنی پس از گذشت ۱۰ سال، این بدهی سنگین در لایحه بودجه، خودنمایی می کند.
  • دولت در سال آینده، قصد دارد ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی منقول و غیر منقول خود را در قالب مزایده عمومی، عرضه کند که سیگنال تقویت بورس است.
  • بخشی از تسویه بدهی دولت به بخش خصوصی، از طریق فروش نفت خام به قیمت اعلامی در بورس انرژی صورت می‌گیرد که سیگنال دیگری برای رونق بورس انرژی در سال آینده است.

حتما بخوانید: پیش بینی شاخص کل بورس تا سال ۱۴۰۰

داستان بودجه سال ۹۹

حسن روحانی، رئیس جمهور دولت دوازدهم، پس از شوک بنزین آبان ماه ۹۸ که موجب افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، قطع سراسری اینترنت در ایران، صدها میلیون دلار ضرر به اقتصاد ایران در سال سخت تحریمی نود و هشت و خسارت عظیم به اعتماد ملی شد، برای نخستین بار به مجلس آمد تا پشت تریبون خانه ملت، از اوضاع اقتصاد ایران بگوید. روحانی بودجه سال ۹۹ را بودجه استقامت و تحریم دانست و تصریح کرد که مطلع است که مردم در سختی بوده و قدرت خریدشان کاهش یافته است.

حتما بخوانید : تبدیل شماره کارت به شماره حساب

رئیس دولت تدبیر و امید، در سال های اخیر، بارها این جمله را بر زبان آورده  اما عدد و شاخص تورم و رشد نقدینگی و قیمت ها در اقتصاد ایران نشان می دهد که سال به سال بر شمار افرادی که زیر خط فقر قرار می‌گیرند، افزوده می شود و این را داده های مرکز آمار ایران به خوبی نشان می دهد.

لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، صبح ۱۷ آذر ۹۸ توسط روحانی، تقدیم علی لاریجانی، رئیس مجلس شد. علی لاریجانی در انتخابات دوازدهم مجلس که ۲ اسفند ۹۸ برگزار می شود، ثبت نام نکرده تا هم  چون دکتر عارف، دو کاندید مطرح و شاخص انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ باشد و راه برای فتح صندلی ریاست مجلس دوازدهم توسط دکتر محمد باقر قالیباف، آسان شود.

متن کامل لایحه بودجه سال ۹۹

روحانی در صبح هفده آذر ۹۸، متن کامل لایحه بودجه سال ۹۹ را که با جمع منابع عمومی، حدود ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان و با بودجه عمومی، حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، به خانه ملت داد تا نمایندگان در کمیسیون های مربوطه، آن را بررسی  کرده و از دی ماه ۹۸،‌مشغول بررسی بند و تبصره های آن شوند.

بودجه ۹۹ و بورس انرژی

در روز بارانی ایران که بودجه توسط روحانی به مجلس  تقدیم شد، روز سبز و شگفتی ساز بورس ایران بود. شاخص کل با ۴۹۴۲ واحد مثبت، به رقم ۳۳۲ هزار واحد رسید تا امیدها به فتح کانال ۴۰۰ هزار واحدی را تا بهار ۹۹ هم‌چنان زنده نگهدارد. در روز تقدیم بودجه، ۲۳۰۰ میلیارد تومان سهام در ۵۴۴ هزار نوبت خریداری شد که کارشناسان اقتصادی، ان را سیگنال مثبت بازار سرمایه ایران به کلیات بودجه ۹۹ می‌دانند. در لایحه بودجه، دولت قصد دارد بیش از ۴۰ میلیارد تومان واگذاری در قالب بورس و صندوق ETF انجام دهد.

در روزی که لایجه بودجه سال ۹۹ کل کشور توسط حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، ۲ اتفاق مهم رخ داد. یکی توییت شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا نسبت به تشکر از ایران برای آزادی یکی از متهمان به جاسوسی و درخواست از کشور برای برگزاری نشست در سال ۲۰۲۰ میلادی و دیگری، رکورد زنی مجدد شاخص کل بورس ایران و عبور از مقاومت ۳۳۸ هزار واحدی و صف خرید شدن بسیاری از سهام در روز تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹.

حتما بخوانید: همه چیز درباره حداقل حقوق کارگران و کارمندان ۹۹

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۹ به دارو و منفی شدن محاسبه دلار ۱۱ هزار تومانی در بودجه سال ۹۹، همه سیگنال های خوبی به بازار سرمایه ایران بود تا همچنان به تداوم روند صعودی شاخص کل و سهام در سال سخت تحریمی نود و هشت امیدوار باشد.

روحانی در مجلس گفته بود که در بودجه سال  ۹۹ کل کشور، برای تامین کالاهای اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص خواهد یافت و برای تامین کالاهای غیر اساسی، ارز نیمایی به نرخ ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. رانتی که در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان اقتصادی کشور در سال های اخیر ایجاد شده، سبب حیف و میل صدها میلیون دلار  ارز دولتی شده است که ردپای آن را در دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی از تیمور عامری تا دادگاه پتروشیمی شاهد هستیم.

در بودجه سال ۹۹، شاهد افزایش ۱۵  درصدی حقوق کارکنان دولت هستیم که طبق برآورد ها، حقوق کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۳۹۹ را نیز متاثر از آن، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش می دهد.

اگر چه برای مشخص شدن رقم دقیق افزایش حقوق کارگران و مشمولات تامین اجتماعی، باید تا برگزاری نشست های شورای عالی کار در اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹، منتظر  ماند. اما حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹، قطعا نزدیک ۲۰ میلیون ریال در ماه خواهد بود.

بر اساس بودجه سال ۹۹ کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال نود و نه، ۱۹۸۸ میلیارد تومان است. اکثر این بودجه، بودجه شرکت های دولتی است به میزان هزار و چهارصد و هشتاد و سه میلیارد تومان و حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان نیز به بودجه عمومی اختصاص یافته است.

بودجه ۹۹ و بورس انرژی

بر اساس بودجه سال ۹۹، دولت برای تسویه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی خود از طریق فروش نفت خام اقدام خواهد کرد. باید منتظر ماند تا ببینیم  مجلس، با چه میزان از این رقم، موافقت خواهد کرد. این رقم، پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهام ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران محاسبه شده است تا دولت بخشی از بدهی های قطعی شده خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی تسویه کند.

نکته مهمی  که در این باره وجود دارد و باید به آن توجه داشت ان است که در بند و تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۹، به این موضوع اشاره شده که قیمت تحویل نفت خام به اشخاص به منظور تسویه بدهی های دولت، بر اساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای است.

این یعنی توجه دولت به ساز و کار بورس انرژی و استفاده از ظرفیت های این بورس که در سال های  اخیر، رقم اعجاب انگیزی از معاملات نفت و گاز و گازوئیل و برق را در آن شاهد بودیم. آیین نامه اجرایی مربوط به عرضه نفت خام تحویلی دولت در بورس انرژی در سقف تعیین شده، پس از تصویب هیات وزیران اعلام می شود.

قبلا هم در سرویس بورس اقتصاد شهروند به مخاطبان گرامی توصیه کردیم که معاملات بورس انرژی را جدی بگیرند. بورس  انرژی ایران در نماد «انرژی۳» قرار داشته و قیمت هر سهم آن در ۱۷  آذر ۹۸، حدود ۷۰۰۰ تومان اعلام شد.

با توجه به این که دولت هم اکنون حدود ۲ میلیون کارمند دارد و از این حیث، یکی از بزرگ ترین  کارفرمایان در ایران محسوب می شود و بخشی از بودجه را باید صرف حقوق ودستمزد کارکنان خود در ۳۱ استان کند، ۱۱۳ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۹، صرف حقوق کارمندان دولت می شود که این تهدیدی برای اقتصاد ایران و کوچک سازی دولت در آینده نزدیک خواهد بود و دولت باید برای این موضوع، فکر اساسی بکند.

پیش بینی شده است که طبق ارقام و اعداد بودجه سال ۹۹، دولت بتواند خودرو های حمل و نقل عمومی کشور را گازسوز کند تا سهم اندکی در حفظ محیط زیست و خلاص کردن آلودگی کلانشهرها از آلایندگی صنعت حمل و نقل عمومی داشته باشد.

 ارقام و اعداد بودجه سال ۹۹

دولت در سال ۱۳۹۹، همان طور که از قبل هم پیش بینی می شد، با توجه به افزایش تحریم های بین المللی، کاهش فرش نفت،‌مشکلات بازگشت دلار حاصل از صادرات نفت و کاهش بهاء نفت، تمرکز خود را به کاهش اتکا به منابع نفتی قرار داده و به همین خاطر، شاهد کم ترین اتکای درآمد های بودجه دولت به نفت هستیم. اگر چه هنوز به سمت صفر شدن، فاصله زیادی دارد.

مشکلات مربوط به صادرات نفت در سال ۲۰۲۰  میلادی که مصادف به انتخابات ریاست  جمهوری آمریکا است، سبب شده تا دولت برای تامین درآمد های خود به منظور مدیریت کشور، روی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تمرکز کند که این پیش بینی تا تحقق، راه سختی را در پیش خواهد داشت.

دولت در سال ۹۸ تلاش کرد تا بستر سخت افزاری، نرم افزار و قانونی افزایش اشراف مالیاتی بر مودیان و کاهش نقطه های فرار مالیاتی را فراهم  کند و لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که آبان ۹۸ توسط مجلس  به دولت ابلاغ شد و می‌تواند انقلابی د رعرصه نظام  مالیاتی کشور ایجاد کند، یکی از آن ها محسوب می شود.

البته لایحه اصلاح قانون تجارت که بیش از ۱۰۰۰ ماده است و به سرعت در حال تصویب در مجلس یازدهم است و داد اقتصاد دان ها و حقوقدان ها را دراورد است، گامی برای اصلاح نظام  مالیاتی و هوشمندسازی آن در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ است.

منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بوده سال ۹۹، بیش  از پانصد و شصت و سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که هفتاد و نه هزار میلیارد تومان آن را منابع اختصاصی تشکیل می دهد.

وضعیت یارانه ها در بودجه سال ۹۹

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت، منابع یک صد و پنجاه دو هزار میلیارد تومانی برای قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده پیش بینی شده که ۷۰۰ هزار میلیارد ریال آن به یارانه نقدی و حمایت معیشتی خواهد بود. در واقع در سال ۱۳۹۹، دولت، ۱۵۲ هزار میلیارد تومان برای قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی کرده است که در اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه هزینه می شود.

  • جمع پرداختی ها از مصارف هدفمندی: ۹۹۷/ ۹۸۶  میلیون ریال
  • جمع پرداخت یارانه نقدی وغیر نقدی خانوارها: ۰۰۰/ ۴۲۸ میلیون ریال
  • جمع مبلغ اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها: ۰۰۰/ ۳۱۰ میلیون ریال
  • کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی،‌ سازمان بهزستی: ۵۰۰/۱۵۵ میلیون ریال
  • مبلغ هزینه کرد در راستای ماده ۴۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم  بخشی از مقررات مالی دولت موضوع کاهش هزینه های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و کمک به تامین هزینه های تحمل ناپذیر درمان: ۰۰۰/ ۵۲ میلیون ریال
  • مبلغی که دولت برای سوبسید نان و خرید تضمینی گندم از محل مصارف هدفمندی یارانه ها پرداخت خواهد کرد: ۰۰۰/ ۱۲۱ میلیون ریال
  • مبلغی که دولت برای تغذیه و امور رفاهی دانشجویان پرداخت می کند: ۴۰۰۰ میلیون ریال
  • مبلغی که دولت از محل مصارف هدفمندی یارانه ها برای تولید و اشتغال ، حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده های کشاورزی هزینه می کند: ۰۰۰/ ۱۰۲ میلیون ریال
  • سایر مصارف هدفمندی : ۵۱۳/ ۲۹۲ میلیون ریال

دولت در این باره گفته بود که زیان صنعت برق، ۹۹۸/۴۹ میلیارد ریال است که در محاسبات فوق منظور نشده است. کلیه وجوه دریافتی از فرش آب و برق جهت حمایت از صنعت آب و برق به شرکت های ذیربط برگشت داده می شود و اجرای تکالیف قانونی بر عهده شرکت های مذکور است. طبق این محاسبات، به دولت اجازه داده می شود که تا سقف  ۱۰  درصد مصارف هدفمندی، در ردیف  های فوق، جابجایی صورت دهد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشیم آن است که معادل حق العملکاری جایگاه های عرصه نفتی و CNG در منابع و مصارف فوق، محاسبه نشده و مبلغ مذکور توسط جایگاه داران از محل فروش، برداشت خواهد شد.

پرداخت حقوق کارکنان در سال ۱۳۹۹

اگر کارمند دولت هستید حتما این بخش بودجه سال ۹۹ کل کشور را در نظر داشته باشید. طبق تبصره ۲۱، به منظور  ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و انضباط مالی، همه دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم ، بایستی اطلاعات کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی را تا پایان اردیبهشت ۹۹ در سامانه کارمند ایران ثبت و به روز رسانی کنند.

از تیر ماه سال ۱۳۹۹، تخصیص اعتبار حقوق کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی که شناسه دستگاه های اجرایی داشته باشند، بر مبنای اطلاعات سامانه کارمند ایران صورت می گیرد.

هم چنین، طبق بنده ۳ تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۹، پرداخت های مستمر و مستمر از محل اعتبارات هزینه های به سایر کارکنان دستگاه های اجرایی، از ابتدای خرداد ماه سال ۱۳۹۹، پس از ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه های اجرایی در سامانه کارمند ایران انجام می شود. البته درج این اطلاعات، هیچ حقی برای استخدام و به کارگیری اشخاص ایجاد نمی کند.

اگر شما، کارمند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و سازمان انرژی اتمی و یا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هستید، ثبت اطلاعات شما به صورت جداگانه صورت می گیرد و مطابق آیین نامه ای که بعدا تنظیم می شود خواهد بود و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

استخدام در دولت طبق بخش ب بند ۳ تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، صرفا بر اساس مجوز صادر شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و اخذ تاییدیه سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر پیش بینی مالی در قانون صورت می گیرد. دستورالعمل آن، یک ماه پس از تصویب این قانون، تهیه می شود.

وضعیت بدهی بانک ها در بودجه سال ۹۹

درلایحه بودجه سال ۹۹، به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ سود در راستای کنترل بلند مدت نقدینگی فزاینده و رشد تورم در ایران، در راستای اجرای  عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال وثیقه، دولت به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است که بدهی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را وثیقه دار کند.

بر همین اساس، تا پایان اسفند ۱۳۹۹، بیش از پنجاه درصد کل بدهی بانک ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی، توثیق به اوراق بدهی منتشر به خرانه خواهد بود و این خود سیگنال مثبت برای رونق بورس ایران در سال آینده خواهد بود. چرا که سازمان بورس و اوراق بهادار، مکلف به همکاری با خزانه داری بانک مرکزی نسبت به توثیق اوراق بدهی خزانه شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، به بانک مرکزی، اجازه داده شده تا درصدی از سپرده های قانونی بانک ها و موسسات اعتباری را به صورت اوراق مالی اسلامی که دولت منتشر می کند و به تایید شورای پول و اعتبار رسیده، قبول کند.

وضعیت درآمد های  مالیاتی دولت از نهادها در سال ۹۹

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹، دولت، زیر  مجموعه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) را به فهرست درآمد های مالیاتی بودجه کل  کشور اضافه کرده است. رقمی که دولت برای درآمد های مالیاتی پیش بینی کرده و طبق بندی های مختلف قرارداد به شرح زیر می باشد:

  • قسمت اول: درآمدها: جمع کل: ۰۴۹/ ۰۶۳/ ۴۰۰/ ۳ میلیون ریال
  • بخش اول: جمع کل درامد های مالیاتی: ۰۷۸/ ۷۲۶/ ۹۸۲/ ۱ میلیون ریال
  • بند اول: جمع کل مالیات اشخاص حقوقی: ۰۱۸/ ۲۶۹/ ۴۴۲ میلیون ریال
  • مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی—وصول ماهانه  یک دوازدهم رقم:  ۳۳۱/ ۸۸۱/ ۵۷  میلیون ریال
  • مالیات عملکرد شرکت های دولتی: جمع کل: ۰۳۸/ ۴۲۳/ ۶۹ میلیون ریال
  • مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی: جمع کل: ۶۶۷/ ۱۶۶ میلیون ریال
  • مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی: جمع کل: ۹۸۰/ ۷۹۷/ ۳۱۴ میلیون ریال
  • مالیات شرکت ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی: صفر
  • مالیات بنگاه های اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام: صفر
  • بند دوم: مالیات برآمد ها: جمع کل: ۷۹۳/ ۴۱۹/ ۳۲۳ میلیون ریال
  • مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی: جمع کل: ۷۶۸/ ۷۴۱/ ۷۳ میلیون ریال
  • مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی: ۰۱۰/ ۰۳۶/ ۸۴ میلیون ریال
  • درآمد دولت از مالیات مشاغل: جمع کل: ۰۰۴/ ۳۴۱/ ۱۴۹  میلیون ریال
  • درامد دولت از مالیات مستغلات: ۱۰۱/ ۲۱۰/ ۱۶ میلیون ریال
  • درآمد دولت از مالیات های متفرقه درآمد: ۹۰۹/ ۹۰ میلیون ریال
  • درآمد دولت از مالیات بر ثروت: جمع کل: ۰۸۵/ ۴۶۰/ ۶۹ میلیون ریال
  • درآمد دولت از مالیات بر ارث: جمع کل: ۶۹۷/ ۹۶۹/ ۶ میلیون ریال

حتما بخوانید: همه چیز درباره شستا

وضعیت بورس در بودجه سال آینده

دولت سال به سال در حال واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه سازمان های عریض و طویل خود در بورس است تا سهامی خاص ها، سهامی عام شود. غولی به نام «شستا»، در نوک پیکان خصوصی سازی  است و هم چنین واگذاری سهام دولت در چندین پالایشگاه که قرار است تا پایان سال نود و هشت یا اوایل سال آینده، صورت بگیرد. به این ها باید واگذاری استقلال و پرسپولیس را نیز اضافه کنیم.

در بررسی  لایحه بودجه سال ۹۹ بخش ویژه ای علاوه بر داستان بورس انرژی که در بالا به آن اشاره شد، جالب توجه است.  در بودحه عمومی و بخش واگذاری های دارایی های سرمایه ای، بخش قابل توجهی به واگذاری دارایی های منقول و غیر منقول قوه مجریه اشاره شده است که حدود پنجاه هزار میلیارد تومان می باشد.

نکته جالب در این باره آن است که این رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال  ۹۹، حدود ۴۴۵۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ بود. افزایش ۱۲۰۰ درصدی رقم واگذاری ها نشان می دهد که باید شاهد انقلابی در خصوص سازی، رونق بورس و هم چنین کوچک شدن نسبی دولت در ایران عصر ۱۴۰۰ باشیم. توجه دولت به واگذاری اموال مازاد که سیگنال هایش را بانک مرکزی با راه اندازی سامانه «فام» استارت زده بود، نشان از مردمی شدن بیش تر اقتصاد در آینده نزدیک دارد.

وظیفه واگذاری چهل هزار میلیارد تومان از دارایی  های دولت در  قالب  تبصره ۱۲ لایحه بودجه صورت می گیرد.  در تبصره ۲  لایحه بودجه ۹۹، واگذاری های بنگاه های دولتی از طریق صندوق های قابل معامله ETF صورت می گیرد. همه این ها  به معنی علاقه دولت به تقویت بازار سرمایه و جدی گرفتن بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس ایران است.

وضعیت بورس در بودجه سال آینده

(وضعیت نماد بورس کالای ایران  در روز تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس شورای اسلامی)

قبلا در سرویس بورس اقتصاد شهروند به عزیزان توصیهکردیم که ۳ نماد راهبردی فراکابی به نام «بورس»، «فرابورس» و «کالا» را جدی بگیرند که از مطمئن ترین سهام بازار سرمایه ایران در نگاه بلند مدت است.

حتما بخوانید: عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

ساختار بودجه ۹۹ کل کشور

بودجه ۹۹ کل  کشور، دارای ۴ پیوست و چندین برنامه عملیاتی است که عناوین آن به شرح زیر می باشد:

  • ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه سال ۹۹ کل کشور
  • پیوست شماره ۱: ارقام مربوط به اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایه ای
  • پیوست شماره۲: درآمد ها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی
  • پیوست شماره ۳: معرفی بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی دولتی به همراه برنامه و فعالیت های بودجه مناطق آزاد تجاری و صنعتی
  • پیوست شماره ۴: اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی بر اساس برنامه،‌ خروجی و بهاء تمام شده که بر اساس بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد صورت گرفته است.
  • ۲ برنامه شامل: برنامه کلی اصلاح ساختاری بودجه عمومی، برنامه عملیاتی دو سالانه دولت تا ۱۴۰۰
  • ۳ گزارش عملکرد شامل: گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه در حوزه بخشی،‌ فرابخشی و گزارش برنامه تولید و اشتغال بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

خلاصه درآمد ها و هزینه های دولت در سال ۱۳۹۹

در جدول شماره ۲ لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، در بخش درآمد‌ها و هزینه‌ها، ۶ بخش به سرفصل درآمد و ۷  فصل به بخش هزینه ها اختصاص یافته و ارقام هر یک به شرح زیر می باشد که باید ببینیم در نهایت پس از رفت و آمد نمایندگان دولت در کمیسیون، صحن علنی مجلس شورای اسلامی، چه ارقامی را تصویب می کند:

جمع درآمد ها در بودجه سال  ۹۹: ۰۶۶/ ۵۲۳ / ۶۱۰/ ۲ میلیون ریال

  • بخش اول: درآمد های مالیاتی بودجه سال ۹۹: ۰۰۶/ ۰۰۰/ ۹۵۰/ ۱ میلیون ریال
  • بخش دوم: درامد های ناشی از کمک های اجتماعی: ۰ ریال
  • بخش سوم: درآمد های حاصل از مالکیت دولت: ۴۵۱/ ۰۸۶/ ۳۰۵ میلیون ریال
  • بخش چهارم: درامد های حاصل از فروش کالا و خدمات: ۵۰۶/ ۷۴۹/ ۱۱۲ میلیون ریال
  • بخش پنجم: درآمد های حاصل از جرایم و خسارات: ۰۰۰/ ۴۵۶/ ۵۶ میلیون ریال
  • بخش ششم: درآمد های متفرقه: ۱۰۳/ ۲۳۱/ ۱۸۶ میلیون ریال

هزینه های دولت بر اساس بودجه سال ۹۹: ۲۴۹ / ۳۱۹/ ۶۷۲/ ۳  میلیون ریال

  • فصل اول: رقم جبران خدمت کارکنان (حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹): ۲۸۳/ ۳۶۶/ ۱۳۴/ ۱ میلیون ریال
  • فصل دوم: رقم استفاده از کالا ها و خدمات : ۳۳۷/ ۷۷۸/ ۲۶۲ میلیون ریال
  • فصل سوم: هزینه های اموال و دارایی: ۱۰۴/ ۸۲ میلیون ریال
  • فصل چهارم: یارانه ها: ۸۴۴ /۰۶۳/ ۳۱ میلیون ریال
  • فصل پنجم: کمک های بلاعوض دولت در سال ۹۹: ۴۶۹/ ۳۴۳/ ۶۰ میلیون ریال
  • فصل ششم: رفاه اجتماعی: ۰۸۷/ ۴۰۱/ ۳۰۶/ ۱ میلیون ریال
  • فصل هفتم: سایر هزینه ها: ۱۲۵/ ۲۸۴/ ۸۷۷ میلیون ریال

تراز عملیاتی در نظر گرفته شده برای هزینه و درآمد، منفی ۱۸۳/ ۷۹۶/ ۰۶۱/ ۱ میلیون ریال است.

درباره تاثیر بودجه در آینده اقتصاد ایران در اقتصادشهروند مطالبی ارائه می شود. بودجه ۹۹ با هر رقمی تصویب شود، در یک گزاره، توفیری ایجاد نمی کند: بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و دلار هم صعودی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=30740

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن