تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024

اخبار ویژه

33

پیش بینی شاخص کل بورس تا انتهای سال ۹۹ : ۰۰۰/ ۵۰۰ واحد

  • کد خبر : 23353
  • 12 آبان 1398 - 6:39
پیش بینی شاخص کل بورس تا انتهای سال ۹۹  : ۰۰۰/ ۵۰۰ واحد

شاخص کل بورس ایران از اول سال ۹۸، شگفتی سازی خود را آغاز کرد و این رویه در آغاز نیمه دوم سال رونق تولید نیز ادامه یافت.

شاخص کل بورس ایران از اول سال ۹۸، شگفتی سازی خود را آغاز کرد و این رویه در آغاز نیمه دوم سال رونق تولید نیز ادامه یافت. در حالی که شاخص کل بورس ایران در نیمه  اول و دوم سال نود و هفت، وضعیت شکننده و پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و شاهد حجم معاملاتی ضعیفی در بازار بودیم، اما در سال نود و هشت، بر خلاف تصور اکثریت تحلیلگران در سال رکود تورمی با مزه تحریم های شدید بین المللی، شاخص کل بورس ایران، رکورد ۵۵ ساله زد و از مرز ۳۰۰ هزار واحد گذشت.

طی یک سال گذشته، طلا بیش  از ۱۲۰ درصد و دلار بیش از ۱۰۰ درصد رشد تجربه کرد.  اما رشد بورس، به مراتب از دلار و طلا بیش تر بود.

مهم ترین دلیل رکورد زنی پی در پی شاخص کل بورس ایران در سال نود و هشت را بایستی در فعال نبودن بازار های موازی مثل  بازار ارز، سکه، طلا ، خودرو و ملک دانست که سبب خروج نقدینگی از این بازار ها به سمت بازار سرمایه شده است. از طرفی، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده بلند مدت بانکی به سپرده کوتاه مدت تغییر ماهیت پیدا کرده و به نظر می رسد تا تداوم روند حرکتی شاخص کل بورس در یک کانال صعودی بلند مدت، شاهد تزریق نقدینگی بیش تری از سوی مردم به بازار بورس باشیم.

شاخص کل بورس ایران در حالی وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شده که حجم روزانه معاملات، بیش از  ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. حجمی که در چند دهه اخیر، بی نظیر بوده و نشان گر استقبال بازار های موازی از بازار سرمایه  و اعتماد بلند مدت به آن است.

بر خلاف تصور  خیلی ها که گمان می کردند، دلار ۱۹۲۰۰ تومانی مهر ۹۷ که به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشت، دوباره سرکش شده و وارد کانال ۲۰ هزار تومانی  می شود، اما ثبات نرخ ارز ( مصنوعی یا واقعی )، سبب کاهش معاملات در این بازار سیاه و به تبع آن، کاهش رونق در بازار سکه و طلا و خودرو گردید.

شاخص کل بورس ایران از اول سال ۹۸، شگفتی سازی خود را آغاز کرد

در یک  سال اخیر، میلیون ها تن از هموطنان به واسطه خرید دلار بالای ۱۶  هزار  تومان، بیش از ۴۰  درصد سرمایه خود را از دست داده اند. اما افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند،  بیش از ۸۰ درصد سود خالص کسب کردند که تقریبا معادل ۵ سال سپرده گذاری در سیستم بانکی است.

از اول سال ۹۸ تا نیمه اول مهر  ماه نود و هشت، بسیاری  از سهام در گروه های خودرویی، سیمایی، قندی، غذایی، دارویی و حتی تجهیزات صنعتی، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمتی را ثبت کردند که این رویه با انتشار گزارشات ۶ ماه و ۹ ماهه حسابرسی نشده شرکت ها در نیمه دوم سال ۹۸، همچنان ادامه دار خواهد بود.

در بازار صعودی این روزها که شاهد حضور صدها هزار سهامدار حقیقی و حقوقی از ۳۱ استان کشور و حتی سهامدارانی از خارج از کشور هستیم، نوسان گیری، سودی به مراتب کم تر از سهامداری را در اختیار سهامداران گرامی قرار می دهد. لذا، تریلینگ و صبوری و اجازه دادن به پیش روی قیمت سهام با بنیادی و تکنیکال عالی، توصیه تحلیل گران بورس به تازه واردان است .

وضعیت بورس در ۲ مهر  ۹۸ را در سامانه tsetmc.com مشاهده می کنید.

(وضعیت بورس در ۲ مهر  ۹۸ را در سامانه tsetmc.com مشاهده می کنید. سهم ذوب و بانک تجارت، هم چنان پربیننده ترین سهام با بنیادی و تکنیکال  خود در بازار سرمایه در نیمه دوم  سال ۹۸)

در ۷  ماهه نخست سال ۹۸،  شاهد رکوردهای مختلفی در بازار بورس بودیم. علاوه بر تاریخ  سازی شاخص کل  بورس ایران در عبور از کانال ۳۰۰ هزار واحدی و ثبت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان معامله روزانه سهام (از ساعت  ۹ تا ۱۲:۳۰)، اتفاق مبارک دیگری نیز در بورس رقم خورد که شاید از نظر برخی تحلیل گران، بی اهمیت باشد.

حتما بخوانید: پیش بینی قیمت «ذوب» در سال ۹۸

۱ درصد ملت ایران: خریدار عرضه اولیه ها

در عرضه اولیه پتروشیمی پارس در سال ۹۷،  حدود ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند. در  عرضه اولیه پتروشیمی نوری (غول آروماتیک جهان)، حدود ۶۵۰ هزار تن از سهامداران حضور یافتند و ثبت رکورد جالب در عرضه اولیه سهم شرکت توسعه مولد نیروگاهی «بجهرم» ۷۰۰ هزار نفری، دلیلی است آشکار بر اشتیاق گسترده مردم به سرمایه گذاری در بازار.

این که شاهد ۲ برابر شدن شمار شرکت کنندگان در عرضه اولیه سهام در بازار بورس هستیم، از ۲ اتفاق خوب خبر می دهد:

  • شمار متقاضیان دریافت کد بورس و اخذ  کدکاربری و رمز عبور برای دسترسی به سیستم معاملات آنلاین از طریق  ۱۰۶ کارگزاری در ۳۱ استان کشور، در حال افزایش  است.
  • بسیاری از مردم از طریق اطلاع رسانی های اینترنتی (تلگرامی-واتس آپی-اینستاگرامی)، در حال کسب اطلاعات لازم درباره ورود به بازار سرمایه و کسب سود های شیرین ظرف مدت کوتاه است.

عرضه اولیه ها، شرکت هایی هستند که برای نخستین  بار در بورس پذیرفته شده و بخشی از سهام آن ها در قالب پذیره نویسی به روش بوک بیلدینگ، عرضه می شود. به شرکت کنندگان در عرضه اولیه، تعداد خاصی از سهام شرکت، تعلق می گیرد. مثلا در عرضه اولیه بجهرم، ۱ میلیارد و ۲۰۷ میلیون سهم میان حدود ۷۰۰ هزار متقاضی  تقسیم  شد. بنابراین هر کد سهامداری، تعداد مشخصی سهم دریافت کرد.

۱ درصد ملت ایران: خریدار عرضه اولیه ها

معمولا عرضه اولیه ها، بین ۵ تا ۷ روز در صف خرید میلیونی،  قفل می شود و با توجه به دامنه نوسان ۵ درصدی، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سود خالص را ظرف یک هفته معاملاتی، نصیب سهامداران خوش شانس  می  کند که برای بجهرم، بین ۸۰ تا  ۱۲۰ هزار  تومان بود.

شاید این رقم به نظر شما، جذاب نباشد. اما وقتی این رقم را در تعداد اعضای خانواده یا فامیل ضرب کنید، میلیون ها تومان ظرف یک هفته را رقم  می زند که مبلغ جذابی برای خوش شانس ها و زرنگ های عرضه اولیه محسوب  می شود.

پیش بینی شاخص کل بورس: ۰۰۰/ ۵۰۰/ ۲ واحد!

برای روند صعودی شاخص کل بورس  ایران، به  جای این که پیش بینی عددی  کنیم، بایستی پیش بینی  زمانی ارائه دهیم. به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند۹۸ و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست  جمهوری در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، شاهد تداوم روند شاخص کل در کانال صعودی بلند مدت خواهیم بود و به احتمال قوی، شاخص کل با وجود ریسک های سیستماتیک و فضای مثبت ایجاد شده در بورس، کانال ۵۰۰ هزار واحدی را تا این زمان، فتح خواهد کرد.

 

پیش بینی شاخص کل بورس: ۰۰۰/ ۵۰۰/ ۲ واحد!

(تکنیکال شاخص کل را در هفته پایانی شهریور ۹۸ مشاهده میکنید. وقتی شاخص به میدلاین کانال ۹ ماهه رسید، پولبک زد و بازار منفی رقم  خورد و سپس با نفس گیری مجدد، در هفته اول مهر ۹۸،  از ۳۰۵ هزار واحد عبور کرد)

این که شاخص  کل بورس ایران در نخستین دهه سده چهاردهم هجری شمسی، وارد کانال ۱ میلیون واحدی شود، اصلا دور از انتظار نیست. اینکه چه زمانی وارد این کانال می شود، نامشخص است. اما تداوم روند صعودی، حاکی از ورود به این کانال در آینده ای نه چندان دور است.

فعلا تا ۲ سال آینده، روند حرکتی شاخص  کل و ۵۵۰ و اندی شرکت بازار، صعودی پیش بینی می شود و تحلیل گران از افزایش حجم معاملاتی به ۳۰۰۰ میلیارد تومان در روز، خبر می دهند که دور از انتظار نیست.

شاخص کل بورس برای تداوم روند صعودی خود، نیاز به استراحت و اصلاح دارد. لذا این تصور که هر روز، شاخص کل بورس ایران، بیش  از  ۵  هزار واحدمثبت شود، انتظار شایسته و درستی نیست. همان طور که نزول بیش از  ۸ هزار واحدی شاخص کل در روزهای پایانی شهریور  ۹۸، خطرناک و دور از انتظار نبود.

هر رشدی، نیازمند جذب قدرت برای صعود است و لذا، اصلاح، بخشی از روح بازار خواهد بود که بایدبه آن توجه داشت. برای حرفه ای های بورس، حفظ نقدینگی به  منظور خرید سهام در قیمت های جذاب در روزهای خونین بورس  (سقوط سهام و شاخص کل)، اصلی انکارناپذیر  است.

تکنیکال شاخص کل بورس،  شکست سقف کانال بیست و هشت ساله را نوید می دهد

(خط قرمز، خط دلار و خط  آبی، خط شاخص  کل  بورس را در ۲۰ اسفند۹۷ نشان می دهد. بر  خلاف تصور همگان، شاخص کل صعودی و دلار به  روند نزولی خود تا نیمه  دوم سال ۹۸، ادامه داد)

لذا،  همواره ۲۰ درصد از سرمایه خود را در پروفایل آنلاین خود داشته باشید تا در روز هایی که صف های فروش میلیونی شکل میگیرد و شاهد افت گسترده اکثر سهام و منفی های بسیار هستیم، فرصت شکار سهام با قیمت های عالی را در منفی ها داشته باشید.

این کار، ضمن خرید سهام با قیمت عالی، سبب کاهش قیمت تمام شده  سهام در سبد شما می شود. مثلا شما «سفارس» را با میانگین ۶۰۰ تومان در سبد دارید. وقتی سهم به کانال ۵۰۰ تومان می رسد،  خرید شما در این بازه قیمتی، سبب  کاهش میانگین به زیر ۶۰۰  تومان می شود که سود شما را افزایش می دهد.

تکنیکال شاخص کل بورس،  شکست سقف کانال بیست و هشت ساله را نوید می دهد و حاکی از قدرت روند صعودی و اهداف بالا می دهد. اگر قدرت روند صعودی شاخص، قوی نبود، این مقاومت سخت، شکسته نمی  شد و اکنون روزهای طلایی سبد شما نبود.

از توهمات تا روزهای طلایی

روزهای طلایی بازار  سرمایه  آغاز شده  است. این توهمات یک ذهن الکی خوش بین نیست. همه اهرم های  مالی، همه مولفه هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه تاثیر گذار هستند، نوید تداوم روند صعودی شاخص کل  را در بلند مدت می دهد.

بیش ترین بازدهی بازارهای مالی، حداقل تا سال  ۱۴۰۰ که به استقبال رئیس جمهوری بعد از حسن روحانی  می رویم، متعلق به بازار سرمایه خواهد بود. گزارش معاملات مسکن تهران را در نیمه اول سال  نود و هشت در اقتصاد شهروند ببینید. شاهد افت شدید تعداد معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  هستیم.

حتی در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده و تداوم تحریم های فعلی، اگر خبری از جنگ و تهاجم نظامی و  تهدید سخت تر اقتصاد ملی نباشد، اوضاع بورس، به همین منوال صعودی، ادامه خواهد یافت. اما،رالی صعودی، حتما با افت و خیز همراه است.

برای بورس، آن چه مهم است، تعین تکلیف است. بورس، از بلاتکلیفی در اقتصاد رنج می برد. تکلیف اقتصاد اگر  مشخص باشد، حتی در وضعیت بد تحریمی، سهم خوب، روند صعودی خود را طی میکند.

این که پس از  ۴۰  هزار واحد صعود شاخص کل، شاهد ۲۰ هزار واحد نزول ظرف چند روز تا چند ماه هستیم، کاملا طبیعی است و به معنی  خروج پول هوشمند از بازار و گروه های اصطلاحا شاخص  ساز، نیست.

تکنیکال شاخص کل بورس تا ۱۴۰۰

طی قواعد تکنیکال،  در بازه بلند مدت، به اندازه عرض کانال  شکسته  شده  در مرز ۳۰۰ واحدی،  شاهد ورود شاخص کل به کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی خواهیم بود که طی سال های آینده، در دسترس خواهد بود. این که در سال  ۱۴۰۴ رقم می خورد یا ۱۴۱۰ را نمی دانیم.

پذیرش این موضوع، برای خیلی از  سهامداران و تحلیل گران آسان نیست. همان طور که پذیرش شاخص کل ۳۱۰ هزار واحدی در نیمه نخست مهر  ۹۸، غیر قابل تصور بود. بازار را نمی توان به  صورت قطعی پیش بینی  کرد. بازار، راه خود را پیدا می کند و این وسط، سهامداران صبور که اسیر  هیجان و افت و خیزهای طبیعی بازار نشده اند،  سودهای شیرینی شکار می کنند.  سودهایی  که کسب آن، save عمر و سرمایه است.

تکنیکال شاخص کل بورس تا ۱۴۰۰

وقتی  ارزش معاملات بورس و فرابورس در روز های نخست مهر ۹۸، بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود و شاخص  از مرز ۳۱۱ هزار واحدی عبور کرد، بعضی  از تحلیل گران  خبر از تشکیل الگوی سر و شانه در نمودار شاخص کل داده و برای آن، هدف بلند مدت ۶۵۰ هزار واحدی را پیش بینی کردند که  در عکس بالا مشاهده می کنید.

نگاه کنید که شاخص کل بورس ایران از سال ۲۰۱۶ تا آگوست ۲۰۱۹ میلادی، چگونه روند پر فراز و نشیب خود را در یک کانال صعودی که با خط صورتی نشان داده  ایم، طی کرده  است. ا

ین  روند، هم چنان صعودی است. یکی از دلایل  مهم  صعودی بودن شاخص  کل، قیمت بسیار کم بسیاری از سهام بورس است که از قیمت ذاتی،فاصله زیادی دارد و «وتجارت» ۴۵۰ ریالی و «انرژی۳» چندهزار تومانی!، خود مشتی نمونه خروار است.

حتما بخوانید: پیش بینی قیمت انرژی۳، سهم شگفتی ساز بورس  انرژی

چه باید کرد؟

این روزها عده ای از حباب  بورس صحبت میکنند. از این که این  حباب، بالاخره می ترکد و روزهای طلایی، به  اتمام می رسد. اما سوال اینجاست که این تحلیل، بر مبنای بررسی نمودار و صورت های مالی شرکت ها در نیمه دوم سال۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ است یا رصد تحرکات دشمن در منطقه خلیج فارس و رونق مسکن و دلار، چنین سیگنالی را صادر کرده  است؟!

فعلا جای بهتری برای سرمایه گذاری با سود های شیرین، جز بازار بورس با صدها شرکت در ده ها گروه صنعتی، نداریم. تنوع  سهام و حق  انتخاب سرمایه گذاران از  فرابورس تا بورس انرژی، همه و همه نشان از برتری بازار سرمایه به  نسبت بازارهای موازی دارد.

روند تاریخی شاخص کل هم، مزید بر علت شده تا اخبار و رسانه ها، مدام به این مقوله ورود کرده و افشاگری گنند. افزایش مراجعه عموم به سامانه کدال ودانلود فایل PDF صورت های مالی شرکت ها و ترغیب آنان به شرکت در عرضه اولیه، نوید روزهای خوب می دهد.

باید امیدوارنه زندگی کرد و شادمان زیست و فاکتور سودآتی و صبوری را فراموش نکرد. قرن ۲۱، قرن بلاک چین و بیت کوین است. قرن تحلیل است.  قرن دیتا ساینتیست ها و سهامداران صبور است. قرن میلیونرهای زیر ۴۰  سال  است. آن که به قول «بیل گیتس»، ارثی جز دانش نداشتند. البته با طعم «صبوری»!

پیش بینی شما از آینده بورس  چیست؟

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=23353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. فقط یه دلیل داره اونم کاهش وحشتناک ارزش پول ملی و ورشکستگی اقتصادیه و بس.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن