تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024

اخبار ویژه

23

طرح عجیب حمایت از سهامداران خرد زیر ۱۰ میلیون تومان !

  • کد خبر : 54745
  • 23 اسفند 1399 - 18:39
طرح عجیب حمایت از سهامداران خرد زیر ۱۰ میلیون تومان !

شورای عالی بورس برای حمایت از سهامداران خرد بورس ایران ، طرحی عجیب ارائه داده است. این طرح که در اسفند نود و نه منتشر شد تلاش کرده تا از سهامدار خرد در برابر فراز و نشیب های عجیب و غریب بورس که در زمستان سال جهش تولید بسیاری از سهامداران را متضرر کرد، حمایت کند.

طرح عجیب شورای عالی بورس در حمایت از سهامداران خرد

بورس ایران در سال ۹۹  یک سال تاریخی را تجربه کرد. میلیون ها نفر کد بورس گرفتند. بیش از چهل میلیون هموطن امکان خرید و فروش سهام عدالت را پیدا کردند. کارگزاری های کشور بابت کارمزد خرید و فروش سهام توسط میلیون ها سهامدار، سودهای صدها میلیاردی کسب کردند.

به گزارش اقتصاد شهروند ، از طرفی شاخص کل بورس که فروردین ۹۹  حوالی ۵۰۰ هزار واحد بود تا مرداد ۹۹  به بیش از ۲ میلیون واحد رسید. اما به یک باره با تراژدی تکذیب ارائه صندوق پالایش یکم و تامین مالی دولت برای کسری بودجه سال تورمی و تحریمی ، شاهد افت شدید شاخص کل بورس شدیم. بورس ایران همه سودهایی که در نیمه اول سال به سهامداران داد را به یک باره در صف های فروش میلیونی پس گرفت.

شاخص کل بورس در هفته های پایانی اسفند ۹۹ به حوالی یک میلیون و یک صد هزار واحد رسید و افت بیش از پنجاه درصدی را تجربه کرد. افتی در عرض شش ماه ، در تاریخ چهل و اندی ساله بورس کشور بی سابقه بود. مسکن و طلا با دلار بالای بیست و هشت هزار تومان در حال معامله شدن هستند اما بورس ایران با دلار زیر ۱۰ هزار تومان معامله می شود. دامنه نوسان نامتقارن نیز که برای جلوگیری از افت شدید سهام تعیین شده بود، بازار را در صف های فروش میلیونی قفل کرد و حجم معاملات را به شدت کاهش داد.

به نظر می رسد دامنه نوسان نامتقارن صرفا جلوی منفی ۵ های مکرر سهام را گرفت و آن ها را به حوالی منفی یک و منفی دو کشاند و فرصت خوبی برای فروش اوراق دولتی در روزهای پایانی سال جهش تولید فراهم کرد. دولت در اسفند امسال هزاران میلیارد تومان اوراق فروخت. جزییات را در نماد اراد در بازار فرابورس دنبال کنید.

فهرست نمادهای فروش اوراق مرابحه دولتی

(فهرست نمادهای فروش اوراق مرابحه دولتی)

ریاست محترم جهوری در شانزدهم مرداد امسال در نطقی تاریخی فرمودند که مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند. این صحبت حکیمانه بود و اقتصاد ایران حدود نیم قرن است که منتظر است که عالی ترین مقام اجرایی کشور از چنین منظری به بورس و نقش آن در اقتصاد نگاه کند. اما از زمان این فرمایش آقای روحانی تا اسفند سال جهش تولید شاهد افت بیش از چهل درصدی شاخص کل بورس ایران بودیم و سکوت دولت از سقوط بورس با انتقادات شدیدی از سوی جامعه سهامداران خرد همراه شد. هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم ایران در نیمه دوم سال جهش تولید دود شد و به هوا رفت!

دکتر دژپسند، وزیر اقتصاد در سه ماهه چهارم سال نود و نه اعلام کرد که با افتخار می‌گویم که در ۱۰ ماه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی شده و سال آینده باید تلاش کنیم تا به ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد دست یابیم. این سیگنال خوبی برای سرمایه گذاری در بورس به جامعه سهامداران خرد ایران نیست.

دولت با تغییر رئیس سازمان بورس تلاش کرده تا نظم و سازماندهی را در بازار سرمایه کشور تقویت کند. اما کارنامه چند ماهه نخست فعالیت رئیس جوان سازمان بورس هنوز با انتظارات اهالی بازار سرمایه فاصله زیادی دارد. این طرح عجیب اسفند ماهی نیز به نظر نمی رسد کمک شایانی به جامعه سهامداران خرد باشد.

طرح عجیب چیست؟

طرح عجیب شورای عالی بورس در زمستان سیاه بورس ایران به این موضوع اشاره دارد که سهامدارانی که ارزش پرتفوی آن ها کم تر از ده میلیون تومان است، حداقل بازدهی بیست و پنج درصدی آن ها تضمین می شود. اگر بازدهی سهامدار خرد در قالب این طرح کمتر از این میزان باشد، جبران و ما به التفاوت آن به سهامداران پرداخت خواهد شد. دویست و شصتمین جلسه شورای عالی بورس یک مصوبه عجیب داشته است. کسب ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه برای سهامداران خرد تا کنون سابقه نداشته است.

از اسفند ۹۹  تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱شمسی سود بیست و پنج درصدی تضمینی در اختیار سهامدار خرد قرار گرفته می شود.

شرط پرداخت مبلغ جبرانی، تغییر ندادن پورتفوی امروز سهام دار خرد تا  تاریخ سررسید (اردیبهشت ۱۴۰۱) است.  سهامدار خرد مشمول این طرح  می‌تواند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود، هم چنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پورتفوی شان بیمه می شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می شود.

طرح عجیبی که اخیرا از طریق سازمان بورس ارائه شده، برای سهامدارانی که امسال وارد بازار شده اند و اکنون ارزش سبد آنها کمتر از ده میلیون تومان است، یک تضمین سود بیست و پنج درصدی تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قرار می دهد که سوالات بسیاری را ایجاد می نماید:

  • آیا از نظر فقهی به این شکل قراردادن عدد قطعی بر سبد سهام مختلف در زمان مشخص جایز است؟
  • اگر قرار به حمایت بود این عدد ۱۰ میلیون تومان از کجا پیدا شده است؟
  • سود بانکی حدود ۱۵ ماه رسوب سرمایه نزد بانک ها با توجه به سود مرکب بیش از بیست و پنج درصد می شود. چرا تضمین ۲۵ درصد که کمتراز سود بانکی است در اختیار سهامدار خرد قرار میگیرد؟

همه چیز را به بورس بسپارید

حمایت، یعنی دولت تدبیر و امید لااقل بخشی از پول هایی که در سقف با فروش سهام به مردم در مرحله “همه چیز را به بورس بسپارید” خارج کرده، دوباره به بازار برگرداند.

حتما بخوانید: آخرین وضعیت سهام پرتفو سهام عدالت در سال ۹۹

اکنون که شاکله اقتصاد مملکت برای سال های آینده انصافا “اوراق” شده و به فروش می رسد چنین طرحی به معنای فرار از واقعیت است.

برای سهامداری که به توصیه مسئولین صبر کرده و هم اکنون ۷۰% زیان را به چشم می بیند این تضمین ۲۵% چه معنایی خواهد داشت؟  آیا کسانی که مبالغ بیش تری را به اعتماد دعوت مسئولین وارد بازار کرده اند مرتکب گناه خاصی شده اند؟  مگر سهامداران مالباخته ی کلاهبرداری هستند(ظاهرا که هستند) که ای نچنین با وعده ی جبران بخشی از خسارت تا پایان اردیبهشت قرار باشد اتفاقی رخ دهد؟

(نمودار ارزش تجمعی فروش اوراق دولتی که روند صعودی در زمستان 99 گرفته است

(نمودار ارزش تجمعی فروش اوراق دولتی که روند صعودی در زمستان نود و نه گرفته است)

مجموعه ی این تصمیم قطعا اصل بازار را زیر سوال خواهد برد و به ناچار سال آینده نیز وضعیت بغرنجی را بر کلیت سهام رقم خواهد زد.  خلاصه اینکه حرف ها و حتی تصمیمات را می شود تغییر داد اما “واقعیت” را هرگز! امیدوارم بعد از هجدهم اسفند ۹۹  شاهد نفشس کشیدن بازار بورس ایران باشیم که انتظارات از بازگشت آرام مسیر بورس به روند صعودی از اواسط فروردین سال ۱۴۰۰ دلالت می کند.

مصیبت های بورس در زمستان ۹۹

مصیبت های بورس در زمستان ۹۹

کاهش ارزش معاملات در انتهای روند نزولی نشانه خوبی تلقی شده و نوید پایان اصلاح را می دهد ( آنچه که هم اکنون نیز شاهد هستیم ). در ابتدای بازگشت روند نیز بایستی کم کم بدنبال افزایش حجم معاملات باشیم.

با توجه به نکته فوق و بررسی کلیت بازار می توان گفت با نزدیک شدن به انتهای سال ۹۹  روند نزولی بازار به اتمام رسیده و یک موج صعودی جدیدی آغاز خواهد شد. موجی که می تواند در کوتاه مدت حداقل تا ۶۰% رشد ادامه داشته باشد. در واقع با آغاز سال جدید بازار کم کم از فاز نوسان گیری خارج شده و وارد یک دوره رشد مداوم خواهد شد.

اوضاع احوال تابلو معاملاتی آخرین عرضه اولیه سال ۹۹  در ششمین روز ورود به بازار بورس کشور

(اوضاع احوال تابلو معاملاتی آخرین عرضه اولیه سال ۹۹  در ششمین روز ورود به بازار بورس کشور)

استقبال ضعیف سهامداران خرد از عرضه اولیه شرکت اپال کارنی پارس با نماد اپال سبب شد تا عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد حآفرین در روز چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه انجام نخواهد شد. بدیهی است تاریخ جدید عرضه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. این نماد بیش از هفت میلیارد قطعه سهم است و در گروه حمل و نقل و ارتباطات قرار دارد.

نابسامانی در بورس ایران و کاهش شدید حجم معاملات

این از یک وضعیت بد خبر می دهد. نابسامانی در بورس ایران و کاهش شدید حجم معاملات یعنی استقبال میلیونی سابق به عرضه اولیه ها پایان یافته و شرکت هایی که در راه بورسی شدن هستند باید در صف عرضه اولیه مدت های زیادی منتظر بمانند. این یعنی تامین سرمایه که هدف اصلی بورس است تحقق پیدا نکرده یا بسیار طولانی می شود. خبر خوبی در هر صورت برای آینده اقتصاد و بورس کشور نیست.

مصوبه افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام در اواخر اسفند ۹۹  ابلاغ شد.  باید تا پایان اسفند ۳ درصد از خرید خود را انجام دهند که حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. باید ببینیم که در پایان اسفند ۹۹  شاخص کل بورس روی چه عددی قرار می گیرد. با این حال به نظر می رسد تا بیست و هشت خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی که زمان برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود،  شاهد تغییر شدیدی در قیمت دلار و افت شدید در بورس نباشیم.

نظر شما درباره طرح عجیب شورای عالی بورس در حمایت از سهامداران خرد چیست؟

حتما بخوانید:همه چیز درباره عرضه اولیه حآفرین

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=54745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن