تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024

اخبار ویژه

15

ویروس کرونا و پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹

  • کد خبر : 38324
  • 10 فروردین 1399 - 1:59
ویروس کرونا و پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹

"پسر جان همیشه بخشی از دارایی خودتو ملک بخر، ملک به آدم خیانت نمی کنه!" این توصیه یکی از بازاری های قدیمی به من بود وقتی نظرش رو در مورد پیش بینی قیمت مسکن پرسیدم.

خیلی از بازاری های قدیمی همین استراتژی را برای حفظ ارزش دارایی های خود دارند . اگر سری به خیابان فرشته تهران بزنید می توانید رد چند نفر از این مولتی میلیاردرها را در بنگاه های املاک منطقه را پیدا کنید. نه تنها تجار سنتی بلکه بیزینس من های امروزی هم در ایران بخشی از دارایی خود را به صورت ملک حفظ می کنند. اما آیا این استراتژی برای همه مناسب است؟! قطعا خیر!

هرکس باید استراتژی خود را داشته باشد!

انتخاب استراتژی مناسب سرمایه گذاری به شرایط سرمایه گذار مرتبط است. با نگاه بلندمدت بیش از دوسال قطعا سرمایه گذاری در ملک با ریسک پایینی مواجه است. در بدترین شرایط ارزش خود را نسبت به تورم سالیانه حفظ خواهد کرد.

اما بهمن ماه سال ۹۸ بازار مسکن با ۱۲هزار معامله  در یک ماه رکورد معاملات را شکست. این حجم از معاملات به گواه آمارهای رسمی از خرداد پارسال تاکنون بی‌سابقه بود. ارزش کل معاملات هم به ۱۶هزارمیلیارد رسید که نشان از رشد ۲۴درصدی معاملات ‎مسکن در یک ماه همراه با افزایش قیمت ۴درصدی داشت.

افزایش وام مسکن و انتظار خریداران برای افزایش قیمت در سال ۹۹ ( انتظار تورمی ) از جمله علل افزایش قیمت و معاملات مسکن در بهمن ماه ۹۹ بود. توجه داشته باشید در تحلیلها بین افزایش معاملات و افزایش قیمت تفاوت قائل شوید و هر دو را مدنظر داشته باشید.

اگر بهمن ماه به طور متوسط قیمت هرمتر مربع مسکن در شهر تهران ۱۴میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بود در اسفند ماه به متر مربعی ۱۵میلیون و ۵۶۸هزار تومان رسید. اما این افزایش قیمت مسکن همراه با افزایش معاملات نبود!

در اسفند ۹۸ با وجود افزایش ۸درصدی قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران ، معاملات مسکن با کاهش ۲۴ درصدی همراه بود.

اثر ویروس کشنده در بازار مسکن

خرید و فروش مسکن غیرنوساز  نیازمند بازدید توسط مشتریان است اما ترس از کرونا موجب شد فروشنده ها اجازه بازدید ملک توسط خریداران را ندهند و برای اسفند ماه قید فروش را زدند که قطعا این واکنش در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه خواهد داشت.

اما اثرات ویروس کرونا بر اوضاع بد اقتصادی موجب افزایش چکهای برگشتی در اسفند ماه ۹۸ شد. بررسی میدانی حکایت از افزایش حدود ۵۰درصدی تعداد چکهای برگشتی دارد.

تعدادی از این بدهکاران احتمالا تمایل خواهند داشت بدهی خود را با فروش ملک پرداخت کنند. از آن طرف کاهش تقاضای معاملاتی مسکن به علت کرونا در ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ موجب حبس تقاضای موثر شده که این تقاضای تجمیع شده  را هم اگر به تقاضای ناشی از فروش دارایی توسط بدهکاران اضافه کنیم در ماه های پسا کرونایی رشد معاملاتی چشمگیری در مسکن خواهیم داشت.

اگر چه کاهش تعداد معاملات مسکن دلیلی بر کاهش قیمت مسکن نیست اما افزایش تعداد معاملات قطعا موجب رونق و افزایش قیمت خواهد شد و اگر کرونا خرداد ماه در ایران کنترل شود، رونق تابستانه بازار مسکن هم به افزایش بیشتر معاملات کمک می کند.

بازار های سکه ، طلا و ارز و تاثیر آن بر مسکن

دو ویژگی منحصر به فرد موجب برتری بازارهای سکه ، طلا و ارز بر بازار مسکن شده است. اول نقدشوندگی بالا ، دوم امکان ورود به این بازارها با کمترین سرمایه . اما توانایی دولت در کنترل و مدیریت این بازارها از تحرک انها کاسته است. در سال ۹۸ بازار سکه و طلا ( بجز سکه بهار آزادی) حتی به اندازه تورم هم رشد قیمتی نداشت.

اینجا بخوانید: آیا سرمایه گذاری در سکه و طلا در سال گذشته سودآور بود؟

ابزار دولت در عرضه سکه ، طلا و ارز  ، وضع مالیات،  محدودیت شدید در واردات و صادرات موجب شده این بازار رشد قابل قبولی نداشته باشد و حتی نتواند کاهش ارزش ناشی از تورم را جبران کند. اما دست دولت در کنترل بازار مسکن بسته است.

هرچند دولت وعده داده در سال ۹۹ سامانه اسکان و املاک را راه اندازی کند تا از این طریق تعداد واحدهای خالی از سکنه را کاهش دهد اما به نظر می رسد همچون سالهای گذشته این طرح دولت در حد وعده و مصاحبه های مطبوعاتی بماند.

از طرفی طرح مسکن ملی با وعده ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی هم در مرحله ثبت نام مانده است. با تجربه پروژه های این چنینی باید گفت مسئولیت آن بر گردن دولت بعدی خواهد افتاد. کرونا هم ساخت و ساز مسکن را متوقف کرده است که اثر آن کاهش عرضه مسکن در سال۹۹ خواهد بود.

در نهایت با توجه به دلایل گفته شده انتظار رشد تعداد معاملات مسکن و افزایش قیمت آن در فصل تابستان ۹۹ منطقی به نظر میرسد.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=38324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام سه سال پیش بانک مسکن ۳۰ ملیون حساب مسکن یکم بازکردیم براپسرم خانه بخریم تاالان وام شده ۸۰ ملیون:::اگه درسه سال پیش سی ملیون روسکه میخریدیم الان سکه هاچندبرابرشده بودمشکل اصلی تورم دولت وبانک مرکزیه امسال توبوق وکروناکردن که وام مسکن افزایش پیداکرده خانه هایی که بومیده خرابه شده بدون سندپنجاه متری ازسه سال پیش که ۷۰ ملیون بوده امسال شده ۲۳۰ ملیون خانه اولیها هم مستاجرن هم درآمد درست وحسابی ندارن اگه بانک مرکزی راست میگه وام که اضافه شده به کسانی که تونوبت وامن روپیامک بزنه تا مالکان ازخدابیخبر تورم وگرانی راه نندازن برافروش خونه هاشون ..من رفتم بانک گفتم وام خرید ندید ۵۰ ملیون بدین تاپسرم خونه رهن کنه گفتن نمیشه گفتم ۳۰ ملیون رو باسودش بدین گفتن سی ملیون پولتونوبا۴/۵۰۰چهارملیون ۵۰۰ سودمیدیم !!آماربگیرین از سه سال پیش روغن نباتی کیلوچندگران شده یعنی سی ملیون انقدکم بهش سود تعلق میگیره مشکل مستاجران روفقط خداحل کنه وگرنه هیچ جلسه وشوراودولت هیچ کارنمیتونن بکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن