تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

اخبار ویژه

22

آیا سرمایه گذاری در سکه و طلا در سال گذشته سودآور بود؟

  • کد خبر : 37790
  • 04 فروردین 1399 - 14:02
آیا سرمایه گذاری در سکه و طلا در سال گذشته سودآور بود؟

سال 98 با تمام فراز و نشیبها در اقتصاد کشور به پایان رسید. بسیاری از مردم به دلایل مختلف بازار سکه و طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده بودند. حالا سوال اینجاست که سرمایه گذاری در سکه و طلا طی یکسال گذشته چقدر بازدهی داشته است؟

اقتصاد شهروند ، بازار سکه و طلا طی سال ۹۸ با فراز و نشیب همراه بود. سال ۹۸ پر بود از اتفاقات و حوادث مختلف در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی که تمام این حوادث بر بازار سکه و طلا اثر گذار بود. خیلی از مردم ترجیح دادند درسال ۹۸ با هدف حفظ ارزش دارایی ها و کسب سود وارد بازار سکه و طلا شوند.

ویژگی این بازار که برجذابیت آن نسبت به بازار مسکن افزوده یکی نقدشوندگی بالا و دیگری آنکه سرمایه گذار با هر میزان نقدینگی امکان ورود به این بازار را دارد. تخصص خاصی نمی خواهد و مراکز خرید و فروش در تمام کشور به راحتی و سهولت در دسترس است.

اما حالا باید ببینیم آیا سرمایه گذاران بازار سکه و طلا در سال ۹۸ سود مناسبی کسب کرده اند؟

قسمت سکه بهار آزادی

نمودار قیمتی سکه بهارآزادی از سال ۹۶ تا سال ۹۸

قیمت طلای 18 عیار

نمودار قیمتی طلای ۱۸ عیار از سال ۹۶ تا سال ۹۸

مقایسه قیمت سکه امامی ، سکه بهار آزادی و طلای ۱۸ عیار

برای بررسی این موضوع و مقایسه ما دو شاخص را در نظر گرفتیم. درصد افزایش قیمت سکه امامی، قیمت سکه بهار آزادی و قیمت طلا ۱۸ عیار در بازه زمانی سال ۹۸ را مقایسه کردیم با شاخص تورم در سال ۹۸ براساس اعلام بانک مرکزی و سود سپرده بانکی نتایج بررسی جالب و مورد توجه بود.

قیمت سکه
نمودار قیمت سکه امامی طی سال ۹۸

سکه بهار آزادی

نمودار قیمت سکه بهار آزادی طی سال ۹۸

 

قیمت طلای 18 عیار

نمودار قیمتی طلای ۱۸ عیار طی سال ۹۸

درحالی که کمترین قیمت سکه امامی در دوم آبان ۹۸ به رقم ۳میلیون و ۸۴۰ هزارتومان رسیده بود . بیشترین قیمت را سکه امامی در ۶ اسفند با رقم ۶ میلیون ۱۴۱ هزارتومان تجربه کرد. اما مبنای این گزارش برای مقایسه قیمت ابتدای سال ۹۸ در نظر گرفته شده است. قیمت سکه امامی در ابتدای فروردین سال ۹۸ رقم ۴میلیون و ۶۲۰ هزار تومان را تجربه کرد.

قیمت سکه بهار آزادی در سال 98

مقایسه بیشترین و کمترین قیمت سکه بهار آزادی در سال ۹۸

مقایسه قیمت سکه امامی

مقایسه کمترین و بیشترین قیمت سکه امامی در سال ۹۸

قیمت سکه بهار آزادی در ابتدای سال ۹۸ با قیمت ۴میلیون و ۳۸۰هزار تومان شروع و کمترین قیمت را در آبان ماه با رقم ۳میلیون و ۸۰۹هزارتومان و بیشترین قیمت را ۶میلیون ۱۰۰هزارتومان تجربه کرد.

اما نکته جالب در مقایسه بازار سکه امامی ، سکه بهار آزادی و طلای ۱۸ عیار اینجاست که سکه بهار آزادی رشد قیمتی بیشتری را نسبت به دو نوع قبلی داشته و سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران کرده است. اما مقایسه هر سه فلز گرانبها با نرخ تورمی اعلامی توسط بانک مرکزی نشان می دهد در بهترین حالت و انتخاب سکه بهارآزادی برای سرمایه گذاری ، این فلز گرانبها تنها توانسته تورم را پوشش دهد و دیگر مصنوعات طلا یعنی طلای ۱۸ عیار و سکه امامی حتی نتوانسته است ارزش خود را نسبت به تورم حفظ کند.

 سرمایه گذاری در سکه و طلا

سود حاصل از سرمایه گذاری در سکه و طلا

از طرفی برخی کارشناسان معتقدند تورم واقعی بیشتر از نرخ اعلامی توسط بانک مرکزی است. با درنظر گرفتن این فرض سود ناشی از افزایش قیمت سکه بهار آزادی هم نتوانسته ارزش خود را نسبت به تورم حفظ کند.

پیش بینی قیمت سکه و طلا در سال ۹۹

در نتیجه این بررسی نشان داد، سرمایه گذاری در طلا در هر شکل آن برای سرمایه گذاران آن سودی به همراه نداشته و حتی ارزش خود را نسبت به تورم هم نتوانسته حفظ کند و می توان گفت که حتی متضرر شده اند.

اما براین اساس نمی توان قیمت سکه و طلا را برای سال ۹۹ پیش بینی کرد . گزارش حاضر فقط آنچه در سال ۹۸ بر بازار سکه و طلا گذشت را بررسی کرده و پیش بینی قیمت سکه و طلا در سال ۹۹ بستگی به عوامل دیگری از جمله سیاستهای بانک مرکزی در این خصوص برمی گردد.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=37790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن