تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 5 ذو القعدة 1445 Sunday, 12 May , 2024

اخبار ویژه

1

آیا اکنون زمان ورود به بازار مسکن است؟

  • کد خبر : 68191
  • 16 دی 1402 - 13:36
آیا اکنون زمان ورود به بازار مسکن است؟

آمار‌ها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تورم و کاهش قدرت خرید مردم نه‌تن‌ها باعث شده خرید خانه برای قشر بزرگی از مردم ناممکن شود، بلکه از سوی دیگر امواج این مسائل دامن انبوه‌سازان را هم بگیرد.

به گزارش اخبار مسکن اقتصادشهروند ، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: «اگر پول سرمایه‌گذار طی یک فعالیت اقتصادی در دوره رکودی بازنگردد، نمی‌تواند پروژه جدیدی را آغاز کند. در حال حاضر هم برخی از انبوه‌سازان، ساختمان‌هایی را آماده کرده‌اند، اما قادر به فروش نیستند.»

آمار‌ها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تورم و کاهش قدرت خرید مردم نه‌تن‌ها باعث شده خرید خانه برای قشر بزرگی از مردم ناممکن شود، بلکه از سوی دیگر امواج این مسائل دامن انبوه‌سازان را هم بگیرد.

پایین آمدن خرید خانه، به‌ویژه در واحد‌های نوساز و کاهش سود سازندگان در این زمینه، باعث شده است که تعداد زیادی از آنها، از حوزه ساخت کناره‌گیری کنند. آن دسته هم که هنوز در بازار فعالیت دارند، بازگشت سرمایه مناسبی نداشته‌اند.

رکود در ساخت و ساز مسکن

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد آمار‌های فعلی خرید و فروش تهران و کاهش قیمت‌ها در زمینه مسکن گفت: «آمار‌های رسمی که اکنون در مورد خرید و فروش آپارتمان وجود دارد هر بار به‌صورت متفاوت از ماه گذشته منتشر می‌شود و نمی‌توان روی آن، اعمال نظر جدی کرد. باید تصور کنیم این آمار‌ها درست است و فعالان بخش مسکن نیز می‌توانند برای برنامه‌ریزی کلی از همین داده‌ها استفاده کنند.»

او ادامه داد: «اگر به‌صورت میدانی تحقیق شود، اکنون هم رکود در بازار وجود دارد و هم کاهش قیمت، که البته در مناطق مختلف شهر تهران روند یکسانی را طی نکرده است.»

رهبر همچنین در مورد وضعیت قیمت مصالح ساختمانی بیان کرد: «اکنون افزایش قیمت مصالح ساختمانی محسوس نیست؛ این خلاف مسیری است که در اوایل سال ۱۴۰۲ در مورد فولاد وجود داشت و قیمت‌ها به‌طور هفتگی تغییر می‌کرد.»

سرمایه انبوه‌سازان باز نمی‌گردد

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در مورد وضعیت ساخت و ساز در کشور توضیح داد: «اکنون برخلاف ساخت واحد‌های پروژه نهضت ملی مسکن باقی ساخت و ساز‌ها مثل سابق رونق ندارد. به هرحال وقتی یک سرمایه‌گذار در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، در شرایط رکود وقتی نتواند آن را تبدیل به نقدینگی کند دیگر نمی‌تواند شروع به کار جدیدی کند. در همین راستا برخی از انبوه‌سازان ساختمان‌هایی را آماده کرده‌اند، اما قادر به فروش نیستند.»

او در این مورد افزود: «بنابراین سرمایه تازه‌ای در دست انبوه‌سازان جهت ساخت پروژه‌های جدید وجود ندارد. به همین دلیل ساخت و ساز نسبت به سال گذشته رشد داشته است.»

فروش واحد‌های پیش‌فروش

رهبر در خصوص فروش واحد‌های پیش‌فروش نیز افزود: «ممکن است وضعیت واحد‌های پیش‌فروش نسبت به باقی واحد‌ها بهتر باشد، اما باز هم با توجه به وضعیت فعلی ساخت و ساز و فروش، آن‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.»

او گفت: «البته بحث رکود در وضعیت پرداخت اقساط واحد‌های پیش‌فروش شده نیز تاثیر داشته است. در این موارد، مردم در زمینه پرداخت تعهدات خود با مشکل مواجه شده‌اند؛ زیرا برخی از آن‌ها برای تامین مالی این واحد‌ها نیاز به فروش واحد‌ها و املاک قدیمی‌تر خود دارند و حالا رکود در خرید و فروش، پرداختی‌های آن‌ها را با تاخیر مواجه کرده است.» منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=68191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن