نبض بازار

ارز شیرین در کام شکر تلخ شد

شکر از لیست کالاهای اساسی که ارز 4200 تومان می گیرند حذف شد. مهر در این باره از نامه وزارت صمت به بانک مرکزی خبر داده که بر اساس آن، کلیه ثبت سفارش های معرفی شده شکر که تاکنون ارز دریافت نکرده اند ابطال و از فهرست دریافت تخصیص ارز بانکی حذف می شوند. شکر را می توان پنجمین کالای مهم و اساسی برای خانوار دانست که ارز دولتی برای واردات آن ها طی امسال حذف می شود.

پیش از این، خبرگزاری ایسنا در گزارش خود در 8 اردیبهشت امسال، خبر از حذف ارز دولتی برای واردات گوشت، کره، حبوبات و چای داده بود.با این شرایط، این سوال پیش می آید که آیا حذف ارز 4200 تومانی، به منزله افزایش قیمت شکر در بازار است؟ پاسخ سخنگوی ستاد تنظیم بازار به این سوال منفی است. وی با بیان این که هیچ‌گونه افزایش قیمتی در شکر به دلیل تغییر گروه کالایی رخ نخواهد داد، موجودی شکر در انبارها و بازار را بی‌نظیر و بیش از 10 برابر سال گذشته خوانده و گفته است که ذخایر این کالا که تحت نظارت دولت است، مصرف چندین ماه کشور را کفاف می‌دهد. ضمن این که باید به ذخایر شکر وارداتی، تولید بیش از یک میلیون تنی در داخل کشور را هم اضافه کرد.آمارهای مرکز آمار از روند نسبتاً با ثبات قیمت شکر در بازار حداقل از مردادماه امسال خبر می دهد. تازه ترین گزارش این مرکز حاکی از این است که متوسط قیمت این کالا در دی ماه امسال، کیلویی پنج هزار و 870 تومان بوده که نسبت به آذر ماه، 0.6 درصد رشد داشته است. این در حالی است که کماکان در گوشه و کنار بازار، این کالا از کمتر از پنج هزار تومان (با نرخ دولتی) تا هفت هزار تومان نیز به فروش می رسد. لذا با توجه به روند قیمتی و نیز حجم زیاد موجودی کالا در شبکه های توزیع، به نظر نمی رسد قیمت این کالا در کوتاه مدت، دستخوش نوسان زیادی شود. البته این ها بستگی به این دارد که سازمان های نظارتی از جمله سازمان حمایت بتوانند با سوء استفاده های قیمتی در بازار مقابله کنند.

خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا