تاریخ : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ 24 ذو الحجة 1445 Sunday, 30 June , 2024

اخبار ویژه

21
گزارش اختصاصی اقتصاد شهروند؛

افزایش دو برابری اوراق تسهیلات و سکوت بانک مسکن

  • کد خبر : 47480
  • 18 خرداد 1399 - 6:15
افزایش دو برابری اوراق تسهیلات و سکوت بانک مسکن

در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن 46 هزار و 360 تومان تعیین شد اما در حال حاضر به قیمت بیش از 80 هزار تومان عرضه می شود و این سوال پیش می آید که آیا بانک مسکن به فکر تامین مسکن مردم است یا خالی کردن جیب آنها.

به گزارش خبرنگار اقتصاد شهروند؛ در روزهای گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن بشدت افزایش یافت و هیچ یک از مسئولین بانک مسکن در این زمینه توضیحی ارائه نمی کند.

شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم دی‌ماه سال ۱۳۹۸ افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد که در همین راستا این تسهیلات در تهران به صورت انفرادی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز به صورت انفرادی ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین تا ۱۶۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری تا ۶۰ میلیون تومان به صورت فردی و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین افزایش یافت.

البته وام جعاله که قبلا ۲۰ میلیون تومان بود تا ۴۰ میلیون تومان هم افزایش یافت.

با این وجود یک زوج تهرانی برای خرید مسکن می توانند تا ۲۴۰ میلیون وام دریافت کنند.

اما برای دریافت این وام چقدر باید پرداخت کنند؟

برای دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومان باید ۴۸۰ اوراق ۵۰۰ هزار تومانی از کارگزاری بانک مسکن خریداری شود که قیمت هر برگ اوراق در اردیبهشت امسال ۴۶ هزار و ۳۶۰ تومان بود اما به یکباره به ۵۰ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان، ۷۰ هزار تومان و در نهایت به ۸۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است.

یعنی یک زوج که به امید خانه دار شدن، در اردیبهشت امسال باید مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان برای خرید اوراق پرداخت می کردند. ضمن اینکه این وام ۲۴۰ میلیون رو باید بیش از ۲ برابر یعنی بیش از ۵۰۰ میلیون به بانک برگشت می دادند.

اما قضیه در همین جا ختم نمی شود بلکه با افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته، متقاضیان وام باید برای خرید اوراق بجای ۲۲ میلیون تومان، حدود ۴۰ میلیون تومان و حتی بیشتر پرداخت کنند و در واقع وام ۲۴۰ میلیونی برای آنها ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود ضمن اینکه باید بیش از ۲ برابر این وام را برگشت بدهند.

افزایش ۲ برابری قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ۴۶ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان در حالی است که مسئولین بانک مسکن با هزار منت و آب و تاب خبر افزایش وام خرید مسکن را اعلام می کنند و آنرا یک افتخار برای خود می دانند در حالی که مردم سود چند برابری برای گرفتن این وام پرداخت می کنند.

در همین راستا شنیده شده که بانک مسکن در روزهای گذشته اوراق تسهیلات مسکن را عرضه نکرده و همین موضوع باعث افزایش یکباره قیمت اوراق شده است و مردم می پرسند چه دست هایی در پشت پرده است و چه افرادی از این افزایش قیمت سود می برند؟ چرا مسئولین در این زمینه توضیحی به مردم و متقاضیان وام نمی دهند.

چرا مسئولین بانک مسکن از افزایش اوراق تسهیلات مسکن از ۲۲ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان ظرف سه هفته هیچ واکنشی ندارند؟

اقتصاد شهروند در روزهای آینده جزئیات بیشتر این این موضوع را منتشر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=47480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری و مالیاتی محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی ، خدمات مالیاتی ، مشاوره مالیاتی و امور حسابرسی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن