افزایش دو برابری اوراق تسهیلات و سکوت بانک مسکن
در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن 46 هزار و 360 تومان تعیین شد اما در حال حاضر به قیمت بیش از 80 هزار تومان عرضه می شود و این سوال پیش می آید که آیا بانک مسکن به فکر تامین مسکن مردم است یا خالی کردن جیب آنها.

به گزارش خبرنگار اقتصاد شهروند؛ در روزهای گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن بشدت افزایش یافت و هیچ یک از مسئولین بانک مسکن در این زمینه توضیحی ارائه نمی کند.
شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم دیماه سال 1398 افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد که در همین راستا این تسهیلات در تهران به صورت انفرادی تا 100 میلیون تومان و برای زوجین تا 200 میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین در مراکز استانها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر نیز به صورت انفرادی 80 میلیون تومان و برای زوجین تا 160 میلیون تومان و سایر مناطق شهری تا 60 میلیون تومان به صورت فردی و 120 میلیون تومان برای زوجین افزایش یافت.
البته وام جعاله که قبلا 20 میلیون تومان بود تا 40 میلیون تومان هم افزایش یافت.
با این وجود یک زوج تهرانی برای خرید مسکن می توانند تا 240 میلیون وام دریافت کنند.
اما برای دریافت این وام چقدر باید پرداخت کنند؟
برای دریافت وام 240 میلیون تومان باید 480 اوراق 500 هزار تومانی از کارگزاری بانک مسکن خریداری شود که قیمت هر برگ اوراق در اردیبهشت امسال 46 هزار و 360 تومان بود اما به یکباره به 50 هزار تومان، 60 هزار تومان، 70 هزار تومان و در نهایت به 80 هزار تومان رسید و در حال حاضر به مرز 90 هزار تومان نزدیک شده است.
یعنی یک زوج که به امید خانه دار شدن، در اردیبهشت امسال باید مبلغ 22 میلیون و 252 هزار و 800 تومان برای خرید اوراق پرداخت می کردند. ضمن اینکه این وام 240 میلیون رو باید بیش از 2 برابر یعنی بیش از 500 میلیون به بانک برگشت می دادند.
اما قضیه در همین جا ختم نمی شود بلکه با افزایش قیمت اوراق در روزهای گذشته، متقاضیان وام باید برای خرید اوراق بجای 22 میلیون تومان، حدود 40 میلیون تومان و حتی بیشتر پرداخت کنند و در واقع وام 240 میلیونی برای آنها 200 میلیون تومان خواهد بود ضمن اینکه باید بیش از 2 برابر این وام را برگشت بدهند.
افزایش 2 برابری قیمت اوراق تسهیلات مسکن از 46 هزار تومان به حدود 90 هزار تومان در حالی است که مسئولین بانک مسکن با هزار منت و آب و تاب خبر افزایش وام خرید مسکن را اعلام می کنند و آنرا یک افتخار برای خود می دانند در حالی که مردم سود چند برابری برای گرفتن این وام پرداخت می کنند.
در همین راستا شنیده شده که بانک مسکن در روزهای گذشته اوراق تسهیلات مسکن را عرضه نکرده و همین موضوع باعث افزایش یکباره قیمت اوراق شده است و مردم می پرسند چه دست هایی در پشت پرده است و چه افرادی از این افزایش قیمت سود می برند؟ چرا مسئولین در این زمینه توضیحی به مردم و متقاضیان وام نمی دهند.
چرا مسئولین بانک مسکن از افزایش اوراق تسهیلات مسکن از 22 میلیون تومان به 40 میلیون تومان ظرف سه هفته هیچ واکنشی ندارند؟
اقتصاد شهروند در روزهای آینده جزئیات بیشتر این این موضوع را منتشر خواهد کرد.



