تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024

اخبار ویژه

22

۷۰ هزار سهامدار و افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی بورس انرژی

  • کد خبر : 56103
  • 19 خرداد 1400 - 15:17
۷۰ هزار سهامدار و افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی بورس انرژی

بورس انرژی ایران ، گزارش توجیهی افزایش سرمایه 200 درصدی را در آخرین روزهای فروردین 1400 شمسی، روانه کدال کرد.

بورس انرژی ایران ، گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را در آخرین روزهای فروردین ۱۴۰۰ شمسی، روانه کدال کرد. این برای نخستین بار در چند سال اخیر است که بورس انرژی ایران، قصد افزایش سرمایه دارد. محل این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی بوده و سرمایه بورس انرژی ایران از ۶۰۰ میلیارد ریال به ۱۸۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. بورس انرژی ایران در سال ۹۹، ارتقا بازار پیدا کرد و سقف قیمتی آن به ۴۵ هزار تومان رسید.

در صورتی که نفت در بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی معامله شود، انتظار دیرینه سهامداران و فعالان بازار انرژی ایران به حقیقت خواهد پیوست و شاهد رشد قیمتی این سهم حاکمیتی در بازار سرمایه کشور خواهیم بود. بورس انرژی ایران در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود اعلام کرد که تا ۳۰ اسفند ۹۹، بیش از ۷۰ هزار سهامدار خرد حقیقی و حقوقی داشته است.

آخرین ثبت افزایش سرمایه بورس انرژی ایران، مربوط به ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ است که ۲۰۰ درصد از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، افزایش سرمایه داد و سرمایه را به ۶۰۰ هزار میلیون ریال رساند. ۶ سال است که بورس انرژی، افزایش سرمایه نداشته است.

سهامداران بورس انرژی شامل نهادهای مالی و تولید کنندگان و اشخاص حقیقی و حقوقی که جزو این ۲ دسته نیستند، است. هر ایرانی نمی توان بیش از ۲٫۵ درصد سهام بورس انرژی را در تملک داشته است. لذا بورس انرژی ایران، دارای ۳ نماد: انرژی۱، انرژی۲ و انرژی۳ است. حدود ۳۰۰ کد، سهامدار انرژی۱ و انرژی۲ و بیش از ۷۱ هزار نفر، سهامدار انرژی۳ هستند که ۲۳ درصد کل سهام را در اختیار دارند.

از سال ۹۶ تا ۹۹، یکی از ۱۰ سهم ایران که بیش ترین بازدهی را به سرمایه گذاران  داده ،همین بورس انرژی ایران بود.

در این گزارش اقتصادشهروند، نگاهی داریم به گزارش توجیهی افزایش سرمایه بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰٫ اگر سهامدار این سهم ارزشمند و بسیار مهم بازار بورس کشور هستید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید .

با ما همراه باشید.

داستان بورس انرژی

بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد. در سال ۱۳۹۳ در بورس پذیرفته شد و اولین بورس انرژی ایران است. از این بورس به عنوان یکی از برترین بورس های خاورمیانه در ایران عصر ۱۴۰۰ شمسی یاد می شود. از گاز و برق و انواع فرآورده  های نفتی، در این بورس معامله می شود. برق رمز ارزها نیز بزودی در این بورس معامله خواهد شد. ۱۸ خرداد ۹۹ بود که بورس انرژی به بازار دوم بورس، راه یافت که بستر گام های بلندی برای انرژی۳ در آینده نزدیک خواهد بود.

ساختمان شماره ۲۴۳ خیابان شهید مطهری تهران، حتما در ایران عصر ۱۴۰۰، خبرهای مهمی برای ایران و ایرانیان خواهد داشت که توافق ۲۵ ساله ایران و چین و تاسیس بورس بین المللی ایران در جزیره کیش، بخشی از این اتفاقات ژرف و شگرف را رقم خواهد زد. تکنیکال بورس انرژی ایران ، عدد های بالای ۱۰۰ هزار  تومان (پیش از افزایش سرمایه) را نشان می دهد.

در دهه نخست ایران عصر ۱۴۰۰ شمسی، از بورس انرژی ایران و بورس بین المللی جزیره کیش، بسیار خواهیم شنید و امیدواریم رفع تحریم های بین المللی ایران و معامله نفت ایران در بازار شفافی چون بورس انرژی، بتواند افق های روشنی فرا روی این سهم ارزشمند بازار سرمایه کشور قرار دهد.

تابلو معاملاتی بورس  انرژی ایران

تابلو معاملاتی بورس  انرژی ایران

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قیمت هر سهم بورس انرژی ایران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ شمسی به ۲۵۴۲۸ تومان رسید. سقف قیمت بورس انرژی در سال  ۹۹ به ۴۶  هزار و ۷۹۷ تومان رسید که پس از ریزش دستوری بورس ایران از نیمه دوم سال جهش تولید، قیمت ۵۰ درصد افت کرد. افت قیمتی بورس  انرژی به کانال ۲۵ هزار تومانی در حالی اتفاق افتاد که مدت ها در کانال ۴۰ هزار تومانی، معامله می شد.

حجم مبنا انرژی ۳، ۲۴۰ هزار سهم است و میزان P/E آن در آخرین روز فروردین سال ۱۴۰۰ به ۲۸۶ رسید. آمار معاملات و تابلو روزانه معاملات انرژی ایران را در سایت IRENEX.IR  دنبال کنید.

گواهی ظرفیت برق  تامین کننده نقدینگی نیروگاهی کشور و فروش ۳۲ میلیون تن فراورده  های نفتی در بورس انرژی، از جمله اقدامات این مجموعه در سال ۹۹ بود.

بازیگران اصلی بورس انرژی ایران

حتما بخوانید در غول صنایع دریایی ایران (خصدرا) چه خبر است؟

بازیگران اصلی بورس انرژی ایران

مثل بورس تهران (نماد بورس)، شرکت فرابورس ایران (نماد فرابورس)، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه  (نماد سپرده) و بورس کالای ایران (نماد کالا)، بورس انرژی ایران نیز شرکتی حاکمیتی و بدون رقیب است. از کارمزد معاملاتی، سودآوری دارد و آینده ای طلایی برای آن مثل ۴ نماد فوق الذکر، برای آن پیش بینی می شود.

بازیگران اصلی بورس انرژی را می توان در ترکیب هیات مدیره  آن مشاهده کرد:

  • کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نمایندگی سلمان خادم المله – رئیس هیات مدیره
  • سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا به نمایندگی علی رضا خجسته وهاب زاده  – نایب  رئیس هیات مدیره
  • گروه مالی ملت به نمایندگی ابوالفضل صمدی به عنوان عضو هیات مدیره
  • گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به نمایندگی حسین شهریاری مرغچوئیه – عضو هیات مدیره
  • موسسه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نمایندگی میثم باقری کوپایی – عضو هیات مدیره
  • سرمایه گذاری اهداف به نمایندگی محمد رحمانی نصرآبادی به عنوان عضو هیات مدیره
  • سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به نمایندگی مرتضی علی اکبری – عضو  هیات مدیره

علی نقوی از ۲۳ آذر ۹۹ تا امروز، مدیرعاملی بورس انرژی ایران را بر عهده داشته است.

سهامداران بیش از ۱ درصد بورس انرژی ایران

فهرست سهامداران بیش از ۱ درصد بورس انرژی ایران که در گزارش توجیهی افزایش سرمایه در فروردین ۱۴۰۰ شمسی روانه کدال شد به شرح زیر است.

  • سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات صاحب ۲٫۵ درصد سهام
  • سهامی بیمه ایران صاحب ۱٫۵۸ درصد سهام
  • گروه مالی سپهر صادرات صاحب ۱٫۵۸ درصد سهام
  • سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری صاحب ۱٫۴۳ درصد سهام
  • گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان صاحب ۱٫۲۷ درصد سهام
  • بانک رفاه کارگران صاحب ۱٫۲۳ درصد سهام
  • ملی نفت ایران صاحب ۱٫۱۹ درصد سهام
  • بانک تجارت صاحب ۱٫۰۹ درصد سهام
  • بانک پاسارگاد صاحب ۱٫۰۹۸ درصد سهام
  • گروه مالی بانک پارسیان صاحب ۱٫۰۹ درصد سهام
  • سرمایه گذاری ساختمان ایران صاحب ۱٫۰۵ درصد سهام
  • سرمایه گذاری تدبیر صاحب ۱٫۰۵ درصد سهام
  • سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صاحب ۱ درصد سهام

در واقع حدود ۱۸ درصد سهام شرکت بورس انرژی ایران در اختیار حقوقی های فوق الذکر است.

سود واقعی بورس انرژی در ۳ سال اخیر

سود واقعی هر سهم بورس انرژی ایران در سال ۹۹ ، به ۸۹۰ ریال رسید که این میزان در سال ۹۸، ۵۵۶ ریال بود. سود واقعی هر سهم بورس انرژی ایران در سال ۹۷ به ۴۲۴ ریال رسیده بود.  سود نقدی هر سهم بورس انرژی ایران بر مبنای پیشنهاد هیات مدیره به مجمع، ۸۹ ریال اعلام شد.

سود واقعی بورس انرژی در 3 سال اخیر

داستان تعیین حداقل سرمایه مطلوب بورس ها

بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۵ هیات مدیره  سازمان بورس و اوراق بهادار، تعیین حداقل سرمایه مطلوب بورس ها، قاعده و فرمولی دارد که به شرح  زیر می باشد:

حداقل سرمایه بورس ها در ایران عبارت است از متوسط ارزش معاملات ۳ سال قبل ضرب در ضریب تعدیل که حاصل ضرب بایستی در عدد ۰٫۰۰۲ نیز ضرب شود. برای معاملات اوراق مشتقه، ضریب تعدیل ۵۰ درصد و برای سایر معاملات نیز ضریب تعدیل ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده  است.

متوسط ارزش معاملات عادی بورس انرژی ایران در ۳ سال اخیر، ۵۱۴٫۸۵۵ میلیارد ریال و متوسط ارزش معاملات مشتقه در ۳ سال اخیر، ۱۶۰٫۲۱۲ میلیارد ریال اعلام شده  است.

با توجه به پیش بینی رشد حجم و ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ و راه اندازی بازارهای جدید بورس  انرژی ایران، مبلغ ۶۱۰ میلیارد ریال از حداقل سرمایه جهت پوشش ریسک ها احتمالی آتی در افزایش سرمایه پیش بینی شده است.

مبلغ ۸۴۰٫۰۰۰ میلیون ریال معادل ۷۰ درصد از محل سود انباشته و مبلغ ۳۶۰٫۰۰۰ میلیون ریال معادل ۳۰ درصد از محل اندوخته احتیاطی  خواهد بود.

وضعیت درآمدهای عملیاتی بورس انرژی در ۳ سال اخیر

درآمدهای عملیاتی بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۷ به ۱۳۳٫۵۸۹ میلیون ریال بود. این رقم در سال ۹۸ به ۲۲۳٫۳۲۰ میلیون ریال رسید و در سال ۱۳۹۹ نیز شاهد درآمد هاهی عملیاتی ۳۸۵٫۲۶۸ میلیون ریالی بورس انرژی بودیم. سود عملیاتی بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۹ به نسبت سود عملیاتی سال ۹۷ بورس انرژی ایران با ۲۰۰ درصد افزایش به ۲۵۹٫۷۸۲ میلیون ریال رسید.

دارایی های ثابت مشهود بورس انرژی ایران در سال ۹۹ به ۲۱۸٫۶۲۶ میلیون ریال رسید و سرمایه گذاری های کوتاه مدت بورس انرژی ایران نیز در ۱۲ ماهه ۹۹ به ۱٫۶۱۷٫۰۲۳ میلیون ریال رسید.

وضعیت درآمدهای عملیاتی بورس انرژی در 3 سال اخیر

(عکس بالا، جزییات صورت جریان وجه نقد بورس انرژی ایران در ۳ سال اخیر را نشان می دهد که برای فاندمنتالیست ها اطلاعات مهمی خواهد بود)

حتما بخوانید: با صدها پیمانکار شهرداری تهران آشنا شویم

مخاطب گرامی

اگر سهامدار بورس انرژی هستید و نظری درباره افزایش سرمایه انرژی در سال ۱۴۰۰ دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال های تلگرامی بورس انرژی به اطلاع سهامداران گرامی برسانید. بورس انرژی ایران، طبق فاند، محکوم به صعود است و سهامداری بلند مدت آن، توصیه می شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=56103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن