تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

اخبار ویژه

1

بورس بی رمق بود ، نفسش هم گرفته شد!

  • کد خبر : 69090
  • 14 فروردین 1403 - 17:51
بورس بی رمق بود ، نفسش هم گرفته شد!

به گفته کارشناسان در سال ۱۴۰۳ اگر تغییراتی در این اقتصاد اعمال نشود، شرایط نمی‌تواند خیلی تغییر کند.

به گزارش اخبار بورس اقتصادشهروند ، بازار سرمایه در حالی امروز کار خود را پس از تعطیلات نوروزی به شکل جدی آغاز کرد که در ساعت‌های اولیه روز در مسیر ریزشی قرار گرفت. این در شرایطی است که سال ۱۴۰۲ برای بازار سرمایه چندان خوشایند نبود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام ابتدای سال ۱۴۰۲ سبزپوش بود و توانست اواسط اردیبهشت‌ماه قله ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی را فتح کند. با این وجود هر چه به فصل تابستان نزدیک شدیم، از طراوت روزهای ابتدایی سال در معاملات بورس کاسته شد و بازار بیشتر در باتلاق رکودی فرو رفت. با وجود این، تصور می‌شد نیمه دوم سال برای بورس نیمه متفاوتی با نیمه نخست باشد، اما همچنان رمق بازار گرفته شد و بازار سرمایه کم‌توان وارد دور جدیدی از رکود و نااطمینانی شد.

کارشناسان اعتقاد دارند بازار سرمایه یک سال رکودی را پشت سر گذاشت. در بررسی علل رکود حاکم بر بازارها می‌توان سیاست‌های دولت و بانک مرکزی را یکی از عوامل موثر عنوان کرد که اقتصاد را به ورطه رکودی کشاند و بنگاه‌های تولیدی را با چالش جدیدی مواجه کرد.

سه پارامتر اثرگذار روی بورس

در همین خصوص، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بورس، می‌گوید: سه پارامتر روی بورس اثرگذار بوده است. یکی، قیمت‌گذاری دستوری است که بخشی از صنایع را زیان‌ده کرده است. بخش دوم، به نرخ بهره بسیار بالا برمی‌گردد و این‌که ما الاکلنگی به نام نرخ بهره و شاخص داریم. وقتی ما نرخ بهره را بالا می‌بریم، در واقع شاخص بورس و دارایی‌های دیگر ریزش پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: با توجه به فروش اوراق‌های ۳۰ درصدی در پایان سال، این مساله تشدید شد. موضوع دوم هم اختلاف‌های شدید ارز دولتی و ارز آزاد است که در پایان سال به حدود ۳۰ درصد رسید. یعنی شرکت‌های صادرکننده در حدود ۳۰ درصد دارایی و درآمد خود را دودستی تقدیم واردکنندگان می‌کنند. به همین دلیل هم چندان استقبالی از صادرات نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر می‌شود: مسایل مختلف دیگری از جمله دست‌اندازی دولت به درآمد شرکت‌ها را اضافه کنید و قوانین خلق‌الساعه و یا تغییراتی چون نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ گاز و یا عوارض صادراتی، همه‌گی باعث می‌شود که شرایط بازار سرمایه مطلوب نباشد.

دارابی عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۳ هم این مسایل دارد ادامه پیدا می‌کند و اگر تغییراتی در این زمینه اعمال نشود، شرایط نمی‌تواند خیلی تغییر کند.

وی تصریح می‌کند: البته در ابتدای سال مرحله دوم انتخابات مجلس را داریم که تشکیل این مجلس و نیز در فصل پاییز، انتخابات آمریکا، اهمیت خاص خود را دارد. این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: با توجه به این شرایط انتظار نداریم که اقتصاد ایران بتواند نفسی بکشد. وقتی اقتصاد ایران نفس نکشد، نمی‌توانیم در واقع شاهد تغییرات جدی در بورس باشیم، چون بورس، آینه بخش اقتصاد است و بدون همراهی بخش واقعی اقتصاد، تنها امید به تورم است که تورم هم با توجه به قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز، در حساب‌های شرکت‌ها منعکس نمی‌شود و شرکت‌ها به شدت تضعیف شده‌اند.

بورس همچنان درجا می‌زند؟

دارابی در پاسخ به این پرسش که با این شرایط بورس در سال جدید درجا خواهد زد؟ می‌گوید: این‌ها بستگی دارد به این‌که بتوانیم از مثلث قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز، بازار را نجات دهیم. همچنین تصمیماتی که دولت در سال جدید برای اقتصاد کشور می‌گیرد.

وی با اشاره به نرخ ارز در سال ۱۴۰۳، عنوان می‌کند: نمی‌توان پیش‌بینی کرد. نرخ ارز به مقدار زیادی به سیاست‌های دولت برمی‌گردد، اما در حال حاضر نرخ ارز دولتی به دلیل این‌که فاصله زیادی با نرخ ارز بازار آزاد دارد، یک صف ارزی برای واردات شکل گرفته است. از آن طرف هم صادرکنندگان انگیزه‌ای برای صادرات ندارند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: کسری تراز تجاری کشور به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. ما تقریبا ۳ سال درگیر انتقال ۶ میلیارد دلار مطالبات‌مان از کره‌جنوبی بودیم.

دارابی متذکر می‌شود: حالا که ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری آوردیم، این نشان می‌دهد که چه دردسر بزرگی دارد بازار ارز را تهدید می‌کند و هر چه زودتر باید این نرخ‌ها اصلاح شود.

وی تاکید می‌کند: اگر نرخ‌ها اصلاح نشود، شوکی که بعدا رخ می‌دهد، خیلی شدیدتر خواهد شد و به همین دلیل باید هر چه زودتر تدبیری کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: اگر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، همان بلایی بر سر اقتصاد می‌آید که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سر اقتصاد آورد و در نهایت منجر به خروج منابع و همچنین کالاها از کشور شد. منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=69090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن