تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024

اخبار ویژه

41
میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر است ؟

حداقل حقوق و دستمزد، سنوات و بیمه کارگران در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 54776
  • 24 اسفند 1399 - 19:09
حداقل حقوق و دستمزد، سنوات و بیمه کارگران در سال ۱۴۰۰

پس از کش و قوس های فراوان بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و وزارت کار، شورای عالی کار، حداقل حقوق و دستمزد ماهانه کارگران را در سال 1400 شمسی که سال گاو است، 4 میلیون و 190 هزار تومان تعیین کرد که 39 درصد نسبت به حقوق سال کرونایی 99، افزایش داشته است.

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی در مقابل با سبد معیشتی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی، ۳۸ درصد فاصله دارد که این شکاف درآمدی با هزینه، باید در سال ۱۴۰۰ شمسی به نوعی جبران شود.

جدول افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

جدول افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

حداقل حقوق روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی، ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و حق مسکن ماهانه کارگران نیز ۴۵۰ هزار تومان تعیین شد که با تورم شدید مسکن در سال های اخیر، با این مبلغ نمی توان انتظار اجاره یک زیر پله هم داشت!

در سال ۱۴۰۰، حقوق هایی تا سقف ۴۰ میلیون ریال در ماه، معاف از مالیات است و بالاتر از این مبلغ به صورت پلکانی، مشمول مالیات خواهد بود.

جمع دریافتی حداقل حقوق افراد مجرد با احتساب بن کارگری، سنوات و حق مسکن در سال ۱۴۰۰ شمسی نیز بالای ۴۰ میلیون ریال خواهد شد که به نسبت سال ۹۹، بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است. اگر شما بیمه پرداز خویش فرما (اختیاری) سازمان تامین اجتماعی هستید، از فروردین ۱۴۰۰ شمسی، بایستی ماهانه حداقل ۳۵۰ هزار تومان حق بیمه بدهید. این رقم در سال ۹۹ برای بیمه پرداز اختیاری ۱۲ درصدی، حوالی ۲۷۰ هزار تومان بود. توجه داشته باشید که  ۷ درصد حق بیمه  اجباری سال ۱۴۰۰ کارگران نیز به عهده خودشان است.

گزارش امروز اقتصاد شهروند، نگاهی دارد به ریز حداقل حقوق و دستمزد و سنوات و بیمه کارگران و سایر سطوح دستمزدی در سال هزار و چهارصد شمسی. اگر شما با پرسشی مواجه شدید،‌ مراتب را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: همه چیز درباره پیش بینی دلار در سال ۱۴۰۰

محاسبات بیمه پردازی اجباری و خویش فرمایی بر اساس حداقل حقوق و دستمزد سال 1400 را در سایت tamin.ir

(محاسبات بیمه پردازی اجباری و خویش فرمایی بر اساس حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ را در سایت tamin.ir دنبال کنید)

اعتراضات و انتقادات به تعیین حداقل حقوق کارگران

وقتی در اواسط فروردین ۹۷، حداقل حقوق و دستمزد کارگران، ۱ میلیون و دویست هزار تومان تعیین شد، هنوز دلار از ۴ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان و پراید از ۲۰ میلیون به ۱۱۰ میلیون تومان یا گوشت از کیلویی ۳۰ هزار تومان به  ۱۲۰ هزار تومان نرسیده بود. قیمت مسکن در تهران، با ۸۵ درصد رشد و قیمت ارز و سکه در ۳ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد را تجربه کرد.

اکنون حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ شمسی کارگران که حداقل بگیرهای زحمت کش جامعه هستند و از رانت و تسهیلات میلیاردی مثل حسین هدایتی و پرویز کاظمی و کلکسیون اختلاسگران سالهای اخیر برخوردار نیستند، تنها ۳۹ درصد به نسبت سال کرونایی ۹۹ افزایش یافته است.

این در حالی است که قیمت کالا و خدمات در سال کرونایی ۹۹ که دلار ۲۵۰۰۰ تومانی را تجربه کردیم، حداقل ۱۰۰  درصد افزایش یافت. خط فقر در سال ۹۹ به بالا ۶۰ میلیون ریال در ماه رسیده است در حالی که حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ پایین تر از این رقم است.

امسال، حتما خط فقر بیش تر شده است اما حداقل حقوق و دستمزد کارگران مجرد و متاهل، با وجود افزایش بیش از ۴۰ درصد به نسبت سال گذشته، هم چنان زیر خط فقر است. این سیگنال خوبی برای اقتصاد میلیون ها هموطن کارگر در سال سخت تحریمی هزار و چهارصد که ۲۸ خرداد باید مردم پای صندوق های رای برای شوراها و ریاست جمهوری سیزدهم بروندنیست.

افزایش حقوق 1400 و اعتراض به آن دارید به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی: mcls.gov.ir

هر سوالی درباره افزایش حقوق ۱۴۰۰ و اعتراض به آن دارید به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی:mcls.gov.ir مراجعه کنید.

با توجه به افزایش مشکلات و بحران ‌های اقتصادی در سال آینده، پیش‌بینی می‌شود شکاف دستمزد و هزینه‌های سبد معیشتی کارگران باز هم افزایش قابل‌توجهی پیدا کند؛ به ویژه این که از شهریور ۱۴۰۰ شمسی، از اختصاص ارز دولتیِ ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا های اساسی (به جز دارو) دیگر خبری نخواهد بود.

این مسئله بی‌تردید موجب افزایش نرخ تورم و فشار به خانوارهای کارگری و اقشار کم‌درآمد خواهد شد که آثارش از اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی با تورم شدید و رکود اقتصادی در صورت عدم عضویت ایران به FATF و عدم رفع تحریم ها عیان می شود.

حتما بخوانید: قرارداد چیست ؟ نمونه قرارداد کار ساعتی ، پیمانکاری ، موقت و تمام‌وقت

بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ایران کارگر هستند. مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر یک خانوار چهار نفری در شش ماه نخست سال  ۹۷، ۲ میلیون ۷۲۸ هزار تومان تعیین‌شده که نبست به حقوق کارگران فاصله زیادی دارد.  خط فقر در تهران در سال ۹۹، ۱۰۰ میلیون ریال بود. دستمزد ۱۴۰۰ شمسی فقط ۶۱ درصد معیشت کارگران را پوشش می دهد.

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی

فعالان کارگری انتظار داشتند دستمزد کارگران به رقم هزینه سبد معیشتی نزدیک شود؛ اما نمایندگان کارفرمایان در دو-سه جلسه‌ای که شورای عالی کار برگزار کرد، مقاومت زیادی در برابر نمایندگان کارگری نشان دادند. حتی اگر بر فرض، کارفرمایان هیچ مقاومتی هم نمی کردند، افزایش قابل ملاحظه حقوق کارگران، در برابر سود و درآمد تضعیف شده کارفرمایان صنعتی و خدماتی در کارگاه های نیمه تعطیل یا ورشکسته موروثی سال کرونایی ۹۹، توانی برای بسیاری از کارفرمایان و کارآفرینان برای پرداخت حقوق بیشتر، فراهم نمی کرد.

خط فقر خانواره 4 نفره در سال 1399

(خط فقر خانواره ۴ نفره در سال ۱۳۹۹)

حتما بخوانید: اداره کار های تهران کجا هستند ؟ ( سوالات شکایت کارگر از کارفرما)

به  نظر می رسد همین افزایش حداقلی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰ با توجه به رکود تورمی کشور، نه تنها رونق اشتغال را سبب نخواهد شد، بلکه با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی حقوق کارگران حداقل بگیر، متاسفانه بستر برای تعدیل نیرو بیشتر توسط کارفرمایان در ۳۱ استان کشور فراهم می شود.

اگر قرار باشد چرخ تولید نچرخد و کارفرما و کارآفرین، حاشیه سود مطمئن به نسبت هزینه های صعودی نداشته باشد، افزایش حقوق کارگران، دردی از تولید و کارگر دوا نمی کند و تنها بر شمار بیکاران می افزاید.

ردیف

شرح

روزانه(تومان)

ماهیانه( تومان)

۱

حداقل دستمزد ( با مبنای ۳۰ روزه)

۸۵.۵۱۶

۲.۶۵۵.۴۹۲

۲

بن کارگری

۲۰.۰۰۰

۶۰۰.۰۰۰

۳

حق مسکن

۱۵.۰۰۰

۴۵۰.۰۰۰

۴

حق اولاد ( برای هر فرزند )

۸.۸۵۱

۲۶۵.۵۴۹

۵

پایه سنوات ( به شرط داشتن یک سال سابقه کار )

۴.۶۶۶

۱۴۰.۰۰۰

حداقل حقوق و دستمزد کارگری سال ۱۴۰۰

شورای عالی کار در جلسه شامگاه روز شنبه ۲۳ اسفند ۹۹، حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی که آخرین سال قرن چهاردهم هجری شمسی است را مشخص کرد و حداقل حقوق کارگران به نسبت سال ۹۹ حدود ۳۹ درصد افزایش یافت. حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی، ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ ریال است که به نسبت حداقل حقوق سال ۹۹، ۳۹ درصد رشد را نشان می دهد.

در سال ۹۹، حداقل حقوق ماهانه کارگران حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال نود و هشت، با سی و شش درصد افزایش به نسبت مبلغ سال ۹۷، به ۱ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان رسید. حداقل حقوق و دستمزد سال ۹۷، ۱ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بود. افزایش حقوق سایر سطوح دستمزدی نیز ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱  هزار و ۱۱۸ تومان شد.

این اعداد نشان می دهد که با وجود تورم سالانه در کشور، میزان افزایش حداقل حقوق کارگران برای سال پیش رو، همیشه پایین تر از نرخ تورم بوده و این مساله، زندگی پر دردسری را برای میلیون ها جامعه کارگری رقم می زند و خط فقر را افزایش و شمار بیش تری از هموطنان را به حیطه فقر سوق می دهد.

حداقل حقوق و دستمزد سال 1400

با این حال، وضعیت حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی به شرح زیر است:

  • حداقل حقوق و دستمزد روزانه کارگران در سال  ۱۴۰۰: ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال
  • حداقل حقوق و دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰: ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ ریال
  • حق اولاد روزانه هر فرزند در سال ۱۴۰۰ شمسی: ۸۸ هزار و ۵۲۶ ریال
  • حق اولاد یک فرزند در سال ۱۴۰۰ : ۲ میلیون و ۶۵۵  هزار  و ۴۹۲ ریال
  • حق اولاد دو فرزند در سال  ۱۴۰۰: ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۸۴ ریال
  • پایه سنواتی روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰: ۴۶ هزار و ۶۶۶ ریال
  • پایه سنواتی ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰ به شرط داشتن یک سال سابقه  کار: ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال
  • حق مسکن روزانه کارگران در سال  ۱۴۰۰:  ۱۵۰ هزار ریال
  • حق مسکن ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال
  • بن کارگری روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰: ۲۰۰ هزار ریال
  • بن کارگران ماهانه کارگران در نیمه اول سال ۱۴۰۰: ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال
  • بن کارگری ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰ در نیمه دوم سال: ۶ میلیون ریال
  • عیدی و پاداش سالانه کارگران در سال ۱۴۰۰: معادل ۶۰ روز آخرین مزد : حداقل ۵۳ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۹۰۰ ریال

درباره عید و پاداش سال ۱۴۰۰ کارگران

با توجه به این که طبق قانون کار، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از دوبرابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. مبنای محاسبه عیدی نرخ و مبلغ مبنای تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مزد ثابت، یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی، به تبع شغل خواهد بود، مثل سختی کار، فوق العاده شغل، و هرآن‌چه به تبع شغل به کارگر داده می‌شود.

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

  • حداقل دستمزد یک ساعت کار عادی در سال ۱۴۰۰: ۱۱۰ هزار و ۶۴۵ ریال
  • حداقل مزد یک ساعت اضافه کار در سال ۱۴۰۰:  ۹۶ هزار و ۵۲۸ ریال
  • جمع دریافتی حداقل حقوق افراد مجرد: ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار  ریال
  • عیدی و پاداش آخر سال کارگران: ۲ برابر حداقل حقوق دستمزد و پایه معادل حدود ۳۰ میلیون ریال
  • سقف دستمزد سال  ۱۴۰۰ شمسی برای بیمه پردازان: ۷ برابر حداقل حقوق و دستمزد پایه
  • حداقل مبلغ بیمه پردازی مجردی خویش فرمایی در سال  ۱۴۰۰: معادل ۳۰ درصد مجموع دریافتی مجردان حداقل ۳۵۰ هزار تومان در ماه. (این رقم در سال ۹۹، حدود ۲۸۰ هزار تومان بود)
  • سقف معافیت مالیات بر حقوق ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰: ۴۰ میلیون ریال

جدول حقوق و دستمزد سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰

  • درصد افزایش سایر سطوح نسبت به حقوق سال قبل: ۲۶ درصد
  • مبلغ ثابت اضافه پرداختی روزانه سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال
  • مبلغ ثابت اضافه پرداختی ماهانه در سال ۱۴۰۰: ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال
  • پایه سنواتی روزانه به شرط داشتن یک سال سابقه کار: ۴۶ هزار و ۶۶۶ ریال
  • پایه سنواتی ماهانه به شرط داشتن یک ماه سابقه کار: ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال
  • بن کارگری روزانه سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۲۰۰ هزار ریال
  • بن کارگری ماهانه  سایر  سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۶ میلیون ریال
  • حق مسکن روزانه سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۱۵۰ هزار ریال
  • حق مسکن ماهانه سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال
  • حق اولاد روزانه  سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰ برای هر فرزند: ۸۸ هزار و ۵۱۶ ریال
  • حق اولاد ماهانه سایر  سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰: ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ ریال

ردیف

شرح

روزانه(تومان )

ماهیانه( تومان )

۱

مبلع ثابت پرداختی ماهیانه  

۸۲.۷۸

۲۴۸.۳۵۵

۲

پایه سنوات ( به شرط داشتن یک سال سابقه کار)

۴.۶۶۶

۱۴۰.۰۰۰

۳

بن کارگری

۲۰.۰۰۰

۶۰۰.۰۰۰

۴

حق مسکن

۱۵.۰۰۰

۴۵۰.۰۰۰

۵

حق اولاد ( برای هر فرزند)

۸.۸۵۱

۲۶۵.۵۴۹

جمع دریافتی کارگران حداقل بگیر در سال های اخیر

با احتساب حداقل حقوق و دستمزد مشخص شده برای سال ۱۴۰۰ و مبلغ پایه سنواتی، حق مسکن و بن کارگری کارگران در سال جدید، مجموع دریافتی حداقل بگیر های مجرد و متاهل به شرح زیر است.  طبق فهرست زیر، مجموع دریافتی حداقل بگیر های مجرد و متاهل در سال ۹۸، به نسبت سال  ۹۷، بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد:

  • مجموع دریافتی حداقل بگیر مجرد : سال ۹۷: ۱۲ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال / سال ۹۸: ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۳۲ ریال / سال ۱۴۰۰: حداقل ۳۹ میلیون ریال
  • مجموع دریافتی حداقل بگیر با یک فرزند : سال ۹۷: ۱۳  میلیون و ۷۲۳ هزار و ۹۵۰ ریال / سال ۹۸: ۲۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۷۰۴ ریال  / سال ۱۴۰۰: حداقل ۴۱ میلیون ریال
  • مجموع دریافتی حداقل بگیر با دو فرزند : سال ۹۷: ۱۴ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۲۱۰ ریال  / سال ۹۸: ۲۱  میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۸۶ ریال / سال ۱۴۰۰: حداقل ۴۷ میلیون ریال

مقایسه حداقل حقوق کارگری سال نود و نه با سال ۱۴۰۰

مقایسه حقوق 1400 با 99

نکته : در جدول بالا در ستون سال ۹۹ سابقه کاری صفر در نظر گرفته شده است پس پایه سنوات هم صفر رد می شود ولی در ستون سال ۱۴۰۰ سابقه کار ۱ سال در نظر گرفته شده است پس مبلغ ۱٫۳۹۹٫۹۸۰ ریال رد می شود .

مقایسه میزان افزایش حقوق کارگران از سال ۹۳ تا ۹۹

سال پایه حقوق حداقل دریافتی میزان افزایش  نرخ تورم
سال ۹۹ ۱٫۸۳۵٫۰۰۰ تومان ۲٫۵۱۰٫۰۰۰  تومان ۳۳.۷ درصد ۲۲.۲ درصد
سال ۹۸ ۱٫۵۱۶٫۰۰۰ تومان ۱٫۸۷۷٫۰۰۰ تومان ۴۲.۷ درصد ۴۶.۶ درصد
سال ۹۷ ۱٫۱۱۴٫۰۰۰ تومان ۱٫۳۱۵٫۰۰۰ تومان ۱۶.۳ درصد ۷.۳ درصد
سال ۹۶ ۹۳۰٫۰۰۰ تومان ۱٫۱۳۱٫۰۰۰ تومان ۱۶.۴ درصد ۷.۹ درصد
سال ۹۵ ۸۱۲٫۰۰۰ تومان ۹۷۲٫۰۰۰ تومان ۹ درصد ۸.۵ درصد
سال ۹۴ ۷۱۲٫۰۰۰ تومان ۸۹۲٫۰۰۰ تومان ۲۳.۲ درصد ۱۴.۲ درصد
سال ۹۳ ۶۰۹٫۰۰۰ تومان ۷۲۴٫۰۰۰ تومان ۲۷.۹ درصد ۱۹.۶ درصد

حقوق کم دارید و راضی نیستید؟

وضعیت حقوق و دستمزد حداقل بگیرها، سال به سال بهتر نمی شود و میزانی که برای پرداختی ماهانه به جامعه کارگری در نظر گرفته می شود، کفاف دخل و خرج ماهانه آن ها را نمی کند. همواره این ها پایین تر از خط فقر درآمد دارند و سال به سال نیز فقیر تر می شوند. اگر دخل و خرج شما در سال ۹۸ با هم تطابق ندارد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • باور کنید که هیچ انسانی بدبخت به دنیا نمی آید.
  • باور کنید که می توانید به وضعیت موجود، عادت نکنید.
  • برای خروج از وضعیت اقتصادی که در آن گرفتار هستید، برنامه ریزی مکتوب کنید.
  • برای این که در سال کرونایی ۱۴۰۰ شمسی، لنگ حقوق ماهانه سر برج نباشید، مهارت اندوزی را فراموش نکنید.
  • سال کرونایی ۹۹ نشان داد که دورکاری، فرصت های درآمدزایی خوبی را برای دارندگان مهارت فناورانه فراهم می کند.
  • اگر کارمند هستید و بین ۸ تا ۱۰ ساعت کار می کنید، حداقل ۲ ساعت در روز برای کسب مدارک صلاحیت حرفه ای در حوزه کسب و کار فعلی و آینده خود، وقت بگذارید. بخشی از نیروی آماده به کار ایران، مهارت کافی برای اشتغال ندارد. به خصوص جامعه دانش آموختگان دانشگاه.
  • سواد رسانه ای خود را ارتقا بخشید. یعنی با فناوری اطلاعات (ICT)‌ آشنا شوید و نرم افزار های متداول را فرا بگیرید.  خیلی ها با فوتوشاپ و اتوکد و . . .  بیش از درآمد ماهانه شما، درآمد دارند.
  • با کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید. مهارت شما، هر چه که باشد، در محیط مجازی، مشتری دارد. خود را محدود به تراژدی ۸ صبح-۴ عصر نکنید.
  • اگر قصد دارید از حداقل حقوق و تراژدی همیشگی آن رها شوید، یک زبان خارجی فرا بگیرید و تا پایان سال۹۸، در یک حرفه و صنعت، ماهر شده و مدرک صلاحیت حرفه ای دریافت کنید. برای این مدرک، حتما هزینه کنید.
  • بیش ترین حقوق در کشورهای مهاجر پذیر جهان، به کارگران ماهر و مهندسان دارای مدارک بین المللی صلاحیت حرفه ای (مثل HSE, PMP, NEBOSH  یا بازرسی جوش و تراشکاری و لوله  کشی و غیره) پرداخت می شود. لذا خود را یک عمر، درگیر مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد که در فلان رشته مهندسی، هنر یا علوم انسانی کسب کرده اید، نکنید.
  • بیت کوین در یک سال اخیر بیش از ۱۷۰۰ درصد رشد داشته است. بیت کوین ۶۰ هزار دلاری اخر اسفند ۹۹ رشد مجددی را تجربه خواهد کرد. بخشی از پول مازاد خود را به خرید سهام و رمز ارزها از طریق کارگزاری ها و صرافی های مجاز اختصاص دهید.
  • باور کنید که قرن ۲۱، قرن افراد خلاق، جسور و با ایده های اثربخش است. فرصت آفرین نوآور باشید!
  • «عباس برزگرها»، مشتی نمونه خروار و نشان دهنده فاصله کم بین زاغه نشینی تا میلونرنشینی است.
  • مطالعه کنید. هر چقدر کم تر مطالعه کنید، فقیر تر خواهید بود. قرن ۲۱، قرن اطلاعات است. برنده، صاحب اطلاعات است.

حتما بخوانید: با ۵۰ اصطلاح بورس آشنا شویم

  • با بورس آشتی کنید. با ذهن فریبکار خود که شما را به وحشت سنتی از بازار سهام در ایران، عادت داده است، خداحافظی کنید. خودتان را از سود های ۵۰ تا ۵۰۰ درصدی سال ۱۴۰۰ بورس و فرا بورس ایران محروم نکنید. پول شما مهم نیست. صبر شما مهم است. میلیون ها فایل صوتی و تصویری و متنی برای اموزش رایگان بورس از مبتدی تا فوق حرفه ای، با چند کلیک در دسترس شما در عصر پسا کرونا است.
  • کسب و کارهای خانگی آسان زود بازده، از نقشه کشی مبدل های حرارتی گرفته تا ساخت عروسک و  طبخ غذا و کیک لواشکی/تصویری برای کافه و رستوران های سطح شهر و غیره، اقتصاد خانوار را تقویت می کند. رستوران دار ها و کارآفرینان صنعت غذایی، از همین جا شروع کردند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست . .  .  به امید سالی خوب برای انرژی مثبت ها!

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=54776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن