خیانت نمایندگان کارگران به کارگران !
سفره کارگران رو کوچک نکنید! اقتصاد ما بیماری است که درخانه خوابیده و درحال فوت است! اگر حقوق کارگران طبق نظر ما افزایش پیدا نکند به دیوان شکایت می کنیم! برای حفظ بقای کارگران حداقل ۱میلیون و ۴۸۰ هزارتومان باید به دریافتی کارگران افزوده شود! شورای عالی کار جای بحث درباره اثار اقتصادی "کرونا" نیست!

اشتباه نکنید! این انتظارات از دولت یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیست! اینها انتظارات نمایندگان کارگران در شورای عالی کار از کارفرمایان است! کارفرمایی که با تحریم ، رکود تورمی ، کاهش فروش ، مالیات و جرایم مالیاتی ، مقررات ضد تولید بیمه تامین اجتماعی ، قوانین عقب مانده و ناکارآمد کار ، تغییرات خلق الساعه ای قیمت ارز و این آخری ها هم کرونا و هزار و یک مشکل دیگر رمقی برای کارفرما نگذاشته است.
اینکه سفره کارگران نباید کوچک شود حرف درستی است اما گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری! وظیفه کارفرما بزرگ کردن سفره کارگران نیست. هیچ کارفرمایی چنین وعده ای نداده است و در هیچ کجای قانون و حتی در شرع مقدس وظیفه یا تکلیفی بر عهده کارفرما قرار نداده است. بزرگ کردن سفره کارگر از وظایف دولتها و شعار انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی! حال اگر نمایندگان محترم کارگران نتوانسته اند حق کارگران را از دولتها بگیرند دیواری کوتاه تر از کارفرماها پیدا نکرده اند!
متاسفانه تفکر نمایندگان کارگران در شورای عالی کار یک تفکر سوسیالیستی است با این تصور که کارفرما به کارگران ظلم میکنند و نتیجه دسترنج کارگران را بالا می کشند! کارفرمایی که باید ریسک سرمایه گذاری را بپذیرد و با یک اشتباه ورشکسته می شود و به نان شبش محتایج!
در همین سال 98 بسیاری از بخشهای خدماتی مانند شهرداری های بزرگ و کوچک در کشور چندین ماه است که توان پرداخت همین حداقل حقوق سال 98 را ندارند. بسیاری از کارگاه ها و کسب و کارهای کوچک سال 98 تعطیل کرده اند یا نیروی کار خود را تعدیل کرده اند.
این تصور به وجود آمده که اگر برفرض حقوق ۴میلیون تومانی به عنوان حداقل حقوق مصوب کنند موفق شده اند به کارگران خدمت کنند. در صورتی که محاسبات اقتصادی چیز دیگری می گوید.
هزینه های حقوق و دستمزد اگر افزایش غیر منطقی داشته باشد کارفرما باچند انتخاب رو برو خواهد بود:
اول کسب و کارهایی که در شرایط تحریم، رکود و کرونا درشرایط بحرانی به سر می برند و درآمد شان حتی کفاف هزینه های ثابت را نمی دهد. این کسب و کارها سال پیش هم تعدیل نیرو داشته اند و با توجه به شرایط رکودی و کاهش تقاضای کل عملا امکان افزایش هزینه های حقوق و دستمزد را ندارند. در این شرایط این کسب و کارها تصمیم به تعطیلی خواهند گرفت و قرارداد کارگران خود را در سال ۹۹ تمدید نخواهند کرد.
دوم کسب و کارهایی در فرایند تولید از ماشین آلات استفاده می کنند و می توانند ماشین آلات را جایگزین نیروی انسانی کنند. در شرایط فعلی اگر امکان بقاء داشته باشند حتما تصمیم خواهند گرفت ماشین آلات جدید بخرند و و نیروی کار مازار را تعدیل کنند.
خرید ماشین آلات ، سرمایه محسوب شده و در تراز مالی شرکتها موجب افزایش دارایی ها می شود. شرکتها نقدینگی این ماشین آلات را می توانند از طریق تسهیلات تامین کنند. هزینه استهلاک آن جزء هزینه های مورد قبول دارایی واقع خواهد شد و هزینه حقوق و دستمزد کاهش و از دردسرهای اداره کار و بیمه تامین اجتماعی هم کاسته خواهد شد.
سوم کسب و کارهای کوچک با کمتر از 50نفر نیروی کار که به علت نوع محصولات تولیدی همچنان بازار فروش خود را به سختی حفظ کرده اند. اما توان افزایش۵۰ درصدی هزینه حقوق و دستمزد را ندارند. چرا که می دانند در شرایط رقابتی باید قیمت فروش خود را در کمترین میزان حفظ کنند. این کسب و کارها کارگران را بین دو انتخاب قرار می دهند؛ قرارداد جدید نمی بندند ، تسویه حساب و از دست دادن شغل یا آنکه به کار روزمزد ، عدم پرداخت بیمه ، قرارداد ساعتی و یا روشهای مختلف برای پرداخت کمتر از حداقل حقوق تن دهند.
در نتیجه افزایش غیر منطقی حقوق و دستمزد کارگران در این شرایط رکودی قطعا افزایش کسب وکارهای ورشکسته و اخراج و بیکاری کارگران را در پی خواهد داشت. و کارگران هم برای آنکه بیکار نشوند تن به کار برای کارفرما با حقوق کمتر از حداقل مصوب و بدون قرارداد می دهند و افزایش پرونده های شکایات در اداره کار و تنش در محیطهای کارگری را در پی خواهد داشت.
در این شرایط نمایندگان کارگران با اصرار بر تصویب افزایش حقوق غیر منطقی ، همین سفره کوچک را جمع خواهند کرد و درسال ۹۹ به تعداد کارگران بیکاری که نانی برای خوردن نخواهند داشت افزوده خواهد شد.




اقای عزیز جوری حرف میزند که انگار هشتاد درصد هزینه تولید بابت حقوق کارگران مصرف میشود
اقای رجبی جوری حرف میزند که انگار هشتاد درصد هزینه تولید بابت حقوق کارگران مصرف میشود
کار با کار متفاوته
یک کاری مثل خدماتی تا ۸۰ درصد هزینه بابت نیروی کار میره یک کاری هم نمیره
هر کار فرق داره
برای کسب و کار من بله اکثر هزینه و اعصاب داغونیا و جریمه شدن هام بابت کارگره
به والله که هزار بار به سرم زد بگم این ۱۰ تا کارگرم نیان دیگه برم خونه اینطوری استهلاک منو کارگاهمو خانوادم کمتر میشه
اون ۱۰ تا کارگر هم برن حقوقشونو از دولت بگیرن
حتما تعطیلش کن ولی زمانی جنس تون بروز میبرید بالا
خوبه خونه آنچنانی میخرین ماشین آنچنانی واسه خودتون
خانوادتون اما به حقوق کارگر که میرسه غم عالم میشینه بهدلتون
کارگر بیکار بشه بهتر از اینکه بردگی کنه. حداقل استهلاک نداره. کارفرماها بر اساس تورم قیمت محصولات تولیدیشونو ده برابر میکنن ولی هیچی به حقوق کارگر بدبخت اضافه نمیکنن.
حقوق کارگران برای زنده بودنشان با این تورم حداقل سه میلیون باید اضافه بشه
من کارگرم. شکمت سیره برادر من
من بیکار بشم از کجا بیارم بخورم؟؟؟؟
کی ثابت کنه که توکارگریخداداند ؟ صبح تا شب
کارکنی بازم شرمنده زن بچهاتباشی چه فایده
اولسال چنرغاز میزارن رو حقوق درطول خود همینا
به بهانههای مختلف جنسشون صدبار گرون میکنن
تورا به خدا امثال شما کارگرانی که اینچنین فکر میکنین برین خونه بشینین
لطفا برین خونه بشینین
و اجازه بدین کسی که واقعا جنم کار کردن داره و میخواد حقوقش رو حلال کنه بیاد سرکار و جای شما رو بگیره
بذارین کسی که واقعا به این حقوق نیاز داره بیاد سر کار
فکر کردن به پول نفت و این حرف که ما روی طلا خوابیدیم این مردم رو تنبل و تن پرور کرده
میخوان بدون زحمت کشیدن پولدار باشن بخدا نفت مردم مارو بدبخت کرد بجای اینکه برن دنبال کار و زحمت کشیدن میخوان یکی با کلید نفت بیاره تو سفره هاشون
و فک میکنن اگه پولدار نیستن کارفرما حق اینارو خورده
نه برادر من شما خودت تن کارگردن نداری
خدا خیر برادران کارگر افغان همکارام بارها گفتن کارگر افغان بگیر خیرش بیشتر میرسه با وجدان ترن
ولی من ۱۰ تا کارگر گرفتم بیمه کردم وه بیفتن به جون خودم
بخدا انصاف نیست
مگه دولت چه کمکی به من کرده جز جریمه و مالیات زیاد که کارگر جبران کردن هزینه های تورم رو از چشم منه کارفرما میبینه ؟
شماهمتعطیلکنیناینده تا کارگر روزیشون خدامیده
شماهم باده تاکارگر کلایران رونون نمیدی همتون فقطفکر خود تونین اگه فکرکارگر بودین از همون اولالان کارگرها شرایطشون
ایننبود
خدا خیر بده شما را
یکی هم پیدا شد حرف دل ما کارفرما ها رو بزنه
به خدا انصاف نیست
واقعا که انگار من رفتم به ۱۰ تا کارگرم وعده انتخاباتی دادم که کلید بزرگ کردن سفره هاتون دست منه
هر ماه به هر بهانه ای باید به دولت جریمه و مالیات و هزار جور هزینه بدم
کارگر هم که فک میکنه کلید روحانی دست منه قایم کردم
این مطلب کاملا عادلانه و درست بود. از این افرادی که مخالف این مطلب هستند باید پرسید :
شما خودت بنا گرفتی برای بنایی خونه خودت برای یه روز
یا کارگر برا اثاث کشی ؟
بیمه اش رو رد کردی؟ و سنوات و عیدی رو حتی برای یک روز کار باید بدی دادی؟
دنبال چه کارگری میری؟
ارزون بگیره و کار خوب انجام بده
اگر کارگر برای اثاث کشی اثاثاتو بزنه درو دیوار چکار می کنی؟
کارگر اثاث کشی اگر دیسکش بزنه بیرون میتونه ازت شکایت کنه و باید هزینه های درمانش رو بدی
هرکسی ساز خودش رو میزنه دنبال عدالت نیست
همهاشحرفه۴سال اسیدسوختم بیمهحادثه نداشت دیه۴۰میلیون شد سال۹۵۷سال براش کارکردم گفتم دیهنمیخوام هزینهدرمان روبده ویه قرارداد۵ساله جاش بنویسگفت باشهمدت درمانکه گذشت۳ماه بعدگفت یابدون هیچی بیاسرکاریا اخراجییهریالم نمیدم بروهر غلطی میخوای بکن۴ساله شاکی شدم هیچی به هیچی چون همیشه طرفدار کارفرمان حتی حق حقوق۹۵رونگرفتم باسند سازی مالوندنبهم همه جا همتون
مظلوم نمائی میکنین ولی دستتون برسه پوست کار گرمیکنین
لعنت و نفرین خدا به تمام کسانی که حق کارگر و میخورن، الهی خیر نبینن .