دانش بنیان ها نه جادوگرند نه چوب جادو دارند!
با نام گذاری سال ۱۴۰۱ را با عنوان سال « تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین» توسط مقام معظم رهبری همه توجهات به سمت شرکتهای دانش بنیان جلب شد.

مقام معظم رهبری در سال 1401 از شرکتهای دانش بنیان در نامگذاری سالیانه نام بردند که این موضوع نقطه عطفی در این حوزه به حساب می آید. این نامگذاری توجه مسئولان ، کارشناسان و فعالین اقتصادی را به ارزش و جایگاه شرکتهای دانش بنیان جلب کرد. انتشار مقالات و مصاحبه ها در این خصوص این موضوع را تداعی می کند که درک کاملی از سخنان مقام معظم رهبری و ویژگی های شرکتهای دانش بنیان وجود ندارد.
از انتظار حل مسائل مدیریت منابع آب ، صنایع Hi tec ، بی اثر کردن تحریمها ، کاهش وابستگی به نفت گرفته تا ایجاد اشتغال! گویا دانش بنیانها چوب جادویی داشته اند که تا امروز آن را در پستویی پنهان و از آن استفاده نکرده اند و حالا مسئولان مملکتی با سخنان رهبر انقلاب از خواب بیدار شده و متوجه شده اند که با این چوب جادو ، دانش بنیانها می توانند نه تمام مشکلات چند دهه کشور که معضلات یکصد سال اخیر را در چشم برهم زدنی حل کنند! مسائل و معظلاتی که بعضا دولتها از پیش از انقلاب درگیر آن بوده و هستند.
در مقابل تمام این انتظارات مثل همیشه برای حمایت از دانش بنیان ها فقط یک راه کار ارائه می کنند؛ تسهیلات پرداخت کنند! یا سوله های شهرداری را در اختیار این شرکتها قرار دهند.
هیچ دانش بنیانی با تسهیلات و سوله رشد نمو نمی کند. دانش بنیان بر بنیان ایده و خلاقیت ساخته و ذهن ایده پرداز و خلاق بوسیله منابع انسانی در بستر آموزش مناسب فعال می شود.
ایده های خلاقانه با حمایتهای قانونی رشد و نمو می کند. از دانش بنیانها باید در حد و اندازه انتظار داشت . با نگاه هری پاتر گونه به دانش بنیان ها نتیجه همان ساخت لامبورگینی است!



