تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 5 ذو القعدة 1445 Sunday, 12 May , 2024

اخبار ویژه

12

رشد بورس تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

  • کد خبر : 64071
  • 30 فروردین 1402 - 10:23
رشد بورس تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بعد از سقوط بورس تهران در مرداد 1399 حالا همه از خود می پرسند رشد بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!

به گزارش اخبار بورس اقتصادشهروند ، پاسخ به این سوال خیلی ساده است : تا زمانی که تقاضا برای سهام وجود دارد! به قول پل ساموئلسون برنده جایزه نوبل اقتصاد ، اگر به یک طوطی عرضه و تقاضا را یاد بدهید نصف اقتصاد را به او یاد داده اید. اما نصف دیگر تحلیل این پاسخ ساده این است که عوامل موثر بر تقاضا در بورس تهران را به درستی شناسایی کنید.

در یک فضای انتزاعی بازار سرمایه قرار است تمام اطلاعات مربوط به شرکتها کاملا شفاف در اختیار همه بازیگران قرار گیرد. در این شرایط آنها که قادرند خرید انجام دهند با بررسی وضعیت مالی ، فنی ، سرمایه گذاری ها و پیش بینی از شرایط آینده به خرید سهام یک یا چند شرکت متمایل خواهند شد. هرچه فضای اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردار باشد و تهدیدی متوجه آن نباشد ، قطعا تصمیم گیری ساده تر ، دقیق تر و مطمئن تر خواهد بود. در این شرایط آنچه موجب ایجاد تقاضای موثر می شود ، سود آوری شرکت است. قیمت سهم تا جایی بالا خواهد رفت که پیش بینی تحقق سود در آینده به آن اجازه می دهد.

حالا اگر به هر دلیلی این سود پیش بینی شده کاهش یابد قطعا تقاضا متوقف و عرضه آن سهم توسط سهام داران شروع خواهد شد.

اما همه ما می دانیم در بورس تهران این شرایط برقرار نیست.  اقتصاد کشور ثبات لازم را ندارد. هر روز اخبار متفاوتی از سیاست خارجی و اقتصادی در فضای رسانه ای منتشر می شود. دستورالعملها ، قوانین و تصمیمات اقتصادی وزارت خانه ها روزانه تغییر می کنند. اطلاعات شرکتها از شفافیت لازم برخوردار نیست. در این شرایط پیچیده متقاضیان سهام حقیقی و خرد ابزاری برای تصمیم گیری نخواهند داشت.

در این شرایط متقاضیان بازار سهام ، رفتاری گله ای (herd behavior) خواهند داشت. رفتار گله ای صرفا براساس جو روانی ، شایعات مثبت ، فضای رسانه ای شکل می گیرد. افراد اندکی که در جلوی این دسته هستند سود سرشار می برند و افراد زیادی که در انتهای دسته باشند زیان هنگفت! در حقیقت سود افراد برنده از جیب افراد بازنده برداشته می شود.

در مدل حقیقی (که چنین کارکردی را از بورس انتظار داریم ) مبنای تقاضا براساس سود بنگاه ( فارغ از هر برداشتی که به سود باکیفیت از یک بنگاه اقتصادی دارید) بنیادین خواهد بود. قیمت سهام به علت رشد تقاضا ، افزایش پیدا می کند اما چون معیارهایی برای شناسایی ارزش سهام وجود دارد به سرعت هم اصلاح می شود. اما هنگام رفتار گروهی از بازیگران سهام معیار ارزش سهم رفتار گروه و جو روانی حاکم است. مخصوصا اگر سهامداران تخصص و مهارت لازم را نداشته باشند بیشتر به شنیده ها و شایعات اعتماد می کنند و براساس آنها تصمیم می گیرند.

سقوط بازار بورس تهران در مرداد ۱۳۹۹ هم ناشی از همین رفتار سهامداران بود. وقتی این رفتار بر بورس حاکم باشد ، امکان عمل براساس تحلیل بنیادین نیز از همه سهامداران گرفته می شود. در این شرایط هروقت ابتدای دسته شروع به فروش سهام کنند و فضای روانی و شایعات منفی حاکم شود ، به تدریج بقیه دسته هم فروشنده خواهند شد و براساس همان اصل عرضه و تقاضا ، وقتی خریداری نباشد هرچیزی بی ارزش می شود حتی طلا !

حالا به نظر شما فضای حاکم بر تقاضای سهام بورس تهران در کدام مدل قرار می گیرد؟!

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=64071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن