تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ 14 ذو القعدة 1445 Tuesday, 21 May , 2024

اخبار ویژه

4

سرنوشت بانک آینده چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 66521
  • 04 شهریور 1402 - 12:06
سرنوشت بانک آینده چه خواهد شد؟

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که بانک مرکزی سیاست اصلاحات اساسی در بانک آینده را دنبال می‌کند و هیچ برنامه‌‌‌ای برای انحلال بانک آینده ندارد.

به گزارش اقتصادشهروند ،  در روزهای اخیر، به‌ویژه پس از واگذاری ۶۰‌درصد از حق رای سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد – که ۲۴ مرداد اعلام شد- گمانه‌زنی‌هایی درخصوص آینده این بانک به گوش می‌رسید، اما خبر روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی به این شایعات پایان داد.

بیشتر بخوانید: ابهام در عملکرد مالی ایران مال

البته این موضوع حائز اهمیت است که باتوجه به ابعاد و شرایط دارایی این بانک، از ابتدا نیز احتمال انحلال آن بسیار کمتر از چیزی بود که برخی تصور داشتند. فارغ از این موضوع، به عقیده کارشناسان فعلا بسترهای مناسب قانونی جهت مقابله با ناترازی بانک‌‌‌ها به اندازه کافی وجود ندارد. از آنجا که در سطح بین‌المللی، معمولا انحلال از گزینه‌‌‌های آخر سیاستگذاران بوده و معمولا برای بانک‌‌‌های بسیار کوچک به کار می‌‌‌رود، خود عاملی برای کاهش احتمال انحلال بانک‌‌‌های بزرگ در کشور است.

علت واگذاری ۶۰‌درصد از حق رای سهام بانک آینده

پیش از خبر رئیس کل بانک مرکزی، خبری درخصوص واگذاری ۶۰‌درصد از حق رای سهام بانک آینده منتشر شد، که سوال‌برانگیز بود. ۱۷ سال پیش بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد که به موضوع سهامداری دولت در شرکت‌های خصوصی و همچنین واگذاری ۸۰‌درصد از سهام سازمان‌های دولتی به بخش‌خصوصی می‌‌‌پرداخت. گرچه محور اصلی این بند، موضوع خصوصی‌سازی بخش‌‌‌های دولتی بود، اما یکی از نکات مغفول آن، بحث سهامداری بانک‌‌‌های دولتی بود. براساس این بند، هر فرد حقیقی وحقوقی نمی‌تواند بیش از ۳۳‌درصد از سهام یک بانک را در اختیار داشته باشد. در گام اول این سهم می‌تواند ۱۰‌درصد باشد که با تشخیص بانک مرکزی قابل افزایش خواهد بود. به این ترتیب براساس قوانین فوق اولا سهامداری دولت و نهادهای عمومی دولتی بر بانک‌‌‌ها محدود است و ثانیا سقف سهامداری اشخاص نیز در محدوده مشخصی تعریف شده است.

حتما بخوانید : ورشکستگی بانک آینده واقعیت یا شایعه ؟! | تحلیل و بررسی وضعیت بانک آینده

حال پس از ۱۷ سال بانک مرکزی تصمیم گرفته تا به موضوعات این بند رسیدگی کرده و کنترل سهام مازاد سهامداران حقیقی و حقوقی بانک‌‌‌ها را در اختیار بگیرد و اولین گزینه وزارت اقتصاد بانک آینده بود. در همین راستا، شورای پول و اعتبار در شهریور ۱۴۰۰ با صدور مصوبه‌‌‌ای، ۳/ ۶۰‌درصد سهام بانک آینده را فراتر از حدود تعیین شده تشخیص داد. البته نکته حائز اهمیت این است که سهام به‌طور کامل در اختیار وزارت اقتصاد قرار نگرفته ولی وزارت اقتصاد به اندازه ۶۰‌درصد از سهامداران بانک آینده، حق رای در هیات‌مدیره این بانک را در اختیار گرفته است. در نتیجه هیچ اختلالی در امور بانکی یا تقسیم سود و برخی دیگر از مزایای سهامداران بانک آینده به وجود نخواهد آمد. اما سوال اساسی این است که آیا به‌طور کلی امکان انحلال یا ادغام یک بانک در کشور وجود دارد؟

شرایط سخت انحلال بانک‌ها

بانک آینده یکی از بزرگ‌ترین بانک‌‌‌های کشور محسوب می‌شود که البته دارایی‌‌‌های بسیار زیادی هم در تملک خود دارد. علاوه بر این حجم انبوهی از سپرده نیز نزد این بانک قرار دارد. در نتیجه چنین شرایطی، چنانچه بانک مرکزی هر تصمیمی درخصوص این بانک اتخاذ کند، باید خود را برای پروسه‌‌‌ای پیچیده، زمان‌بر و هزینه‌‌‌بر آماده کند. جدای از این بانک، برای انحلال هر بانکی، بانک مرکزی باید به فروش دارایی‌‌‌ها و سپس تسویه سپرده‌‌‌ها و حقوق صاحبان سهام بپردازد که روندی پیچیده را در پیش دارد. در نتیجه بحث انحلال برای این بانک اصلا مطرح نیست و بانک مرکزی فقط از ابزار تحت اختیار خود جهت اصلاح فرآیندهای این بانک استفاده می‌کند. منبع

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=66521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن