سهم ۲ درصدی ایران از بازار عمان
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به سهم ۷۲۸ میلیون دلاری ایران از واردات ۲۸ میلیارد دلاری عمان، ۴ دلیل اصلی برای توسعه تجارت میان ایران و عمان را تشریح کرد.
محسن ضرابی با اشاره به ظرفیت کشور عمان و سهم کشورمان از واردات 28 میلیارد این کشور اظهار کرد: یکی از نکات قابل توجه در تجارت با عمان ظرفیت این کشور است؛ عمان کشوری است با جمعیت 4.6 میلیون نفری، که پایگاه بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی است؛ واردات کالا به عمان سالانه بالغ بر 28 میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم، حدود 728 میلیون دلار است و قطعاً سهم ما از این رقم میتواند بیشتر باشد. لذا باید بررسی کنیم که از این رقم 28 میلیارد دلار کالایی که به عمان وارد میشود، در کدامیک از آنها ما مزیت تولید داریم و نسبت به صادرات آن به عمان اقدام کنیم تا سهممان را از بازار عمان افزایش دهیم.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: نکته دوم آن است که ما در منطقه خودمان کشورهایی را داریم که بازارهای بسیار خوبی هستند ولی ما به دلیل مشکلاتمان در روابط سیاسی با این کشورها، قادر به دسترسی به بازارهای آنها نیستیم،که عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالاهایمان به این کشورها است.
وی روابط عمیق و قدیمی عمان و کشورهای افریقایی را یکی دیگر از ظرفیتهای این کشور برای صادرات کالاهای ایرانی به آفریقا دانست و گفت: نکته سوم روابط تجاری دیرینه عمان با کشورهای افریقایی است که این روابط تجاری دیرینه این امکان را به ما میدهد تا صادرکنندگان ما بتوانند از طریق عمان بهتر و راحتتر با کشورهای افریقایی مرتبط شوند.
ضرابی ادامه داد: در کشورهای آفریقایی مشکلی که داریم این است که خریدهایشان نقدی نیست و با توجه به اینکه به دلیل تحریم بانکهای ایرانی، امکان دریافت السی یوزانس و دریافت بلندمدت وجه کالاهای صادراتی را نداریم، عملاً نمیتوانیم با رقبای چینی و ترک رقابت کنیم ولی اگر صادرات کالاهای ما به این کشورها از طریق عمان انجام شود، تحت عنوان شرکتهای عمانی امکان دریافت السی یوزانس برایمان فراهم میشود. لذا صادرات ما از طریق عمان، بازار بزرگتری در آفریقا را در دسترس صادرکنندگان ایرانی قرار میدهد.
تسنیم



